Η ύπουλη τακτική του Ηνωμένου Βασιλείου να εισάγει ρωσικό πετρέλαιο παρά την απαγόρευση

Το Ηνωμένο Βασίλειο κατάφερε να παρακάμψει την αυτοεπιβαλλόμενη απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου από το 2022.Η χώρα φέρεται να εκμεταλλεύτηκε ένα "παραθυράκι διυλιστηρίου" για να εισάγει πετρελαιοειδή αξίας άνω των 700 εκατομμυρίων δολαρίων που προέρχονται από το ρωσικό πετρέλαιο στο οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Αυτό περιλαμβάνει την απόκτηση των προϊόντων αυτών με τη μορφή καυσίμων που έχουν υποστεί επεξεργασία σε τρίτες χώρες. Δύο ξεχωριστές μελέτες έχουν ρίξει φως σε αυτή την πρακτική, αποκαλύπτοντας ότι το Ηνωμένο Βασίλειο έχει αγοράσει εκατομμύρια βαρέλια του υπό κυρώσεις προϊόντος μέσω αυτής της μεθόδου.
 
Tripti Garg - tfiglobalnews.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Πρόσφατη έκθεση του Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA) δείχνει πως το Ηνωμένο Βασίλειο έχει παράσχει ασφάλεια για περίπου το ένα τρίτο των ρωσικών θαλάσσιων μεταφορών πετρελαίου από την έναρξη της σύγκρουσης στην Ουκρανία, παρά τις επιβληθείσες κυρώσεις. Η ανάλυση που διενήργησε το CREA αποκαλύπτει ότι οι βρετανικές εταιρείες έχουν ασφαλίσει ρωσικό πετρέλαιο αξίας άνω των 102 δισεκατομμυρίων λιρών (130 δισεκατομμυρίων δολαρίων) κατά την περίοδο που εκτείνεται από το Μάρτιο του 2022 έως το Νοέμβριο του 2023.

"Παρά τις κυρώσεις των χωρών της ΕΕ και των G7 στο ρωσικό πετρέλαιο, η πλειονότητα των πλοίων που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή ανήκουν και/ή είναι ασφαλισμένα στην ΕΕ και στις χώρες της G7", αναφέρεται στην έκθεση.

Η ΕΕ και οι χώρες της G7 εφάρμοσαν ανώτατο όριο τιμών στις ρωσικές θαλάσσιες εξαγωγές πετρελαίου τον Δεκέμβριο του 2022, επεκτείνοντας παρόμοιους περιορισμούς στις ρωσικές εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου. Το μέτρο αυτό απαγορεύει στις δυτικές εταιρείες να προσφέρουν ασφάλιση και συναφείς υπηρεσίες για αποστολές ρωσικού αργού πετρελαίου, εκτός εάν το φορτίο προμηθεύεται σε τιμή ή κάτω από 60 δολάρια ανά βαρέλι, επίπεδο χαμηλότερο από την επικρατούσα τιμή της αγοράς.

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση, από την έναρξη ισχύος αυτών των κυρώσεων έως τις αρχές Νοεμβρίου 2023, περίπου το 33% του συνόλου των θαλάσσιων εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων έχει μεταφερθεί με δεξαμενόπλοια ασφαλισμένα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αξίζει να σημειωθεί πως η μεταφορά ή η ασφάλιση ρωσικού πετρελαίου δεν είναι παράνομη, εάν η συναλλαγή τηρεί το καθορισμένο ανώτατο όριο τιμών.

Ο συντηρητικός βουλευτής Alun Cairns τόνισε ότι οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε αυτές τις συναλλαγές πρέπει να έχουν επίγνωση της πιθανής παραβίασης του ανώτατου ορίου τιμών.

"Ανησυχώ μήπως δεν υπάρχει η ίδια εστίαση από τη διεθνή κοινότητα όταν πρόκειται για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου", δήλωσε.

Η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε δεξαμενόπλοια που είναι ασφαλισμένα στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με τα ευρήματα της δεξαμενής σκέψης CREA. Κατά τους 12 μήνες από την εφαρμογή του ανώτατου ορίου τιμών, ρωσικό αργό αξίας 39,7 δισεκατομμυρίων λιρών (50,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων) μεταφέρθηκε με δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούν βρετανική ασφάλιση προστασίας και αποζημίωσης (P&I).

"Η εξάρτηση της Ρωσίας από την ασφάλιση του Ηνωμένου Βασιλείου για τη μεταφορά του πετρελαίου της παρέχει στο Ηνωμένο Βασίλειο σημαντική μόχλευση την οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει για να μειώσει το ανώτατο όριο τιμών και να εφαρμόσει καλύτερη παρακολούθηση και επιβολή που θα μείωνε σημαντικά τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές πετρελαίου", σημειώνουν οι συντάκτες της έκθεσης.

"Δείχνει επίσης τον κάπως υστεροβουλικό χαρακτήρα της υποστήριξης και της βοήθειας που παρέχει το Ηνωμένο Βασίλειο στην Ουκρανία, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζει την ικανότητα της Ρωσίας" να συνεχίσει "το εμπόριο πετρελαίου εύκολα και σε παγκόσμιο επίπεδο", ανέφερε η CREA.

Ειδικότερα, η West of England P&I Club και η NorthStandard προσδιορίζονται ως βασικοί συνεισφέροντες, καλύπτοντας ρωσικά πετρελαιοειδή αξίας άνω των 17,1 δισεκατομμυρίων λιρών (21,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων) και 14,5 δισεκατομμυρίων λιρών (18,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων), αντίστοιχα, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία.

Μια πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από την CREA υποστήριξε ότι η Ινδία και η Κίνα, που αναδεικνύονται σε πρωταρχικούς αγοραστές ρωσικού πετρελαίου μετά την απαγόρευση της Δύσης, ασχολούνται με τη διύλιση του αργού πετρελαίου που υπόκειται σε κυρώσεις σε καύσιμα αεριωθουμένων και ντίζελ. Στη συνέχεια, μεταπωλούν το επεξεργασμένο πετρέλαιο σε διάφορα έθνη, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου.

Αυτή η πρακτική της επανεξαγωγής επεξεργασμένου πετρελαίου δεν αντιβαίνει στην απαγόρευση του Ηνωμένου Βασιλείου για το ρωσικό πετρέλαιο, καθώς ευθυγραμμίζεται με τους διεθνώς αναγνωρισμένους "κανόνες προέλευσης". Οι κανόνες αυτοί ορίζουν ως χώρα προέλευσης τη χώρα στην οποία το αργό πετρέλαιο μεταποιείται σε καύσιμο για εμπορικούς σκοπούς.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως, παρά την απασχόληση αυτού του "παραθυράκιου διύλισης", το Λονδίνο έχει υποστηρίξει ότι δεν υπήρξαν άμεσες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από το 2022.

"Το ζήτημα με αυτό το παραθυράκι είναι ότι αυξάνει τη ζήτηση για ρωσικό αργό και επιτρέπει υψηλότερες πωλήσεις από άποψη όγκου και ανεβάζει επίσης την τιμή τους", σχολίασε ο Ισαάκ Λεβί, επικεφαλής του τμήματος πολιτικής και ενεργειακής ανάλυσης Ευρώπης-Ρωσίας της CREA.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η ομάδα εκστρατείας Global Witness, το Ηνωμένο Βασίλειο εισήγαγε περίπου 5,2 εκατομμύρια βαρέλια διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου που παρασκευάστηκαν από ρωσικό πετρέλαιο το προηγούμενο έτος. Σημαντικό μέρος αυτού του όγκου, περίπου 4,6 εκατομμύρια βαρέλια, ήταν με τη μορφή καυσίμων αεροσκαφών και συνέβαλε σε μία στις 20 βρετανικές πτήσεις.

Ως εκ τούτου, αυτές οι πρόσφατες αποκαλύψεις πως το Ηνωμένο Βασίλειο καταφεύγει σε μυστικές τακτικές για να εισάγει ρωσικό αργό πετρέλαιο, παρά τις αυτοεπιβαλλόμενες απαγορεύσεις, εγείρουν εύλογα ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των διεθνών κυρώσεων.
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail