Αφού ο επικεφαλής της USAF είπε ότι τα F-16 δε θα αλλάξουν το παιχνίδι για το Κίεβο, γιατί το Κρεμλίνο είναι τόσο αναστατωμένο;

Ο Ρώσος υφυπουργός Εξωτερικών Αλεξάντρ Γκρούσκο προειδοποίησε πρόσφατα ότι η πιθανή αποστολή των F-16 από τη Δύση στο Κίεβο "είναι γεμάτη με κολοσσιαίους κινδύνους" για αυτό το de facto νέο μπλοκ Ψυχρού Πολέμου, λίγο αφότου ο επικεφαλής του Υπουργού Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ χαρακτήρισε αυτό το σενάριο ως "απαράδεκτη κλιμάκωση". Η εκτίμηση του Κρεμλίνου συγκρούεται με την εκτίμηση του Πενταγώνου, του οποίου ο επικεφαλής της Πολεμικής Αεροπορίας Φρανκ Κένταλ ισχυρίστηκε την περασμένη εβδομάδα ότι "δεν πρόκειται να αλλάξει δραματικά το παιχνίδι...για τις συνολικές στρατιωτικές τους δυνατότητες”.

Andrew Korybko / Παρουσίαση Freepen.gr

Η υποστήριξη του Μπάιντεν στη Σύνοδο Κορυφής της G7 για την εκπαίδευση Ουκρανών πιλότων για να πετάξουν τα F-16 και ορισμένων χωρών, όπως τα σχέδια του Ηνωμένου Βασιλείου να συγκεντρώσει ένα λεγόμενο "συνασπισμό αεριωθούμενων αεροσκαφών" για τον πληρεξούσιό τους στην Ανατολική Ευρώπη, υποδηλώνουν ότι αυτές οι αντίθετες προβλέψεις θα τεθούν σε δοκιμασία μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, εκτός εάν επιτευχθεί πρώτα κατάπαυση του πυρός. Λαμβάνοντας υπόψη αυτή τη δυνατότητα, είναι επίκαιρο να σταθμίσουμε τα πλεονεκτήματα της αξιολόγησης κάθε πλευράς, προκειμένου να έχουμε μια καλύτερη ιδέα για το αν το Κρεμλίνο ή το Πεντάγωνο θα αντικατοπτρίζουν περισσότερο την πραγματικότητα σε αυτό το σενάριο.

Ο explainer [εξηγητής] του Sky News που δημοσιεύθηκε την Κυριακή παρέχει ένα καλό σημείο εκκίνησης για την απάντηση σε αυτήν την ερώτηση. Σύμφωνα με τον στρατιωτικό αναλυτή Sean bell, το Κίεβο πιθανότατα θα λάβει παλιά F-16 που "εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από ανταλλακτικά" και χρειάζονται επειγόντως αναβάθμιση με σύγχρονο εξοπλισμό. "Οτιδήποτε λιγότερο" από "σύγχρονους πυραύλους αέρος-αέρος που είναι παντρεμένοι με ένα σύγχρονο ραντάρ F-16", το οποίο, όπως είπε, "θα αποτελούσε αξιόπιστη απειλή", " κινδυνεύει να ενθαρρύνει τη ρωσική Πολεμική Αεροπορία.”

Πριν καταλήξει στο συμπέρασμά του, ο Bell ενημέρωσε επίσης τους αναγνώστες πως "εκτός από το ραντάρ, τα σύγχρονα μαχητικά χρειάζονται επίσης υπερσύγχρονο σύστημα για ηλεκτρονικό πόλεμο, αμυντικά βοηθήματα, αισθητήρες υπερύθρων, συνδέσμους δεδομένων link-16 και ένα σύστημα υπολογιστή για τον προγραμματισμό και την παράδοση της τελευταίας γενιάς υψηλής τεχνολογίας όπλων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους", για να μην αναφέρουμε ότι "απαιτούνται επίσης εκπαιδευμένοι πιλότοι και προσωπικό εδάφους, όπλα, ανταλλακτικά, εγκαταστάσεις σχεδιασμού εδάφους, πληροφορίες και μια σουίτα υποστηρικτικής υποδομής”.

Σαφώς, θα είναι ένα τιτάνιο καθήκον για τη Δύση να καταστήσει τον πιθανό στόλο F-16 του Κιέβου μια τρομερή πρόκληση για τον πολύ πιο σύγχρονο στόλο της Ρωσίας που είναι ήδη επανδρωμένος από πολύ έμπειρους πιλότους. Αυτή η λήψη, επομένως, επεκτείνει την πίστη στον ισχυρισμό του Κένταλ ότι δεν θα αλλάξει το παιχνίδι. Παρ ' όλα αυτά, το Κίεβο φέρεται να προβλέπει τον εξοπλισμό των F-16 με σουηδο-γερμανικούς πυραύλους Taurus που θα μπορούσαν να φτάσουν στη Μόσχα με το μέγιστο βεληνεκές των 500 χιλιομέτρων, αν και δεν είναι σαφές εάν θα τους παραλάβουν.

Ακόμα κι αν το κάνουν, τότε αυτό δεν σημαίνει πως θα μπορέσουν να σπάσουν την αεροπορική άμυνα της Ρωσίας. Αν όμως πετύχουν να χτυπήσουν στόχους κοντά ή μέσα στην πρωτεύουσα αυτής της μεγάλης δύναμης, τότε σίγουρα θα περιστραφεί από αυτούς και τους υποστηρικτές τους ως πραξικόπημα μαλακής δύναμης. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα εάν προκύψει επαληθευμένο υλικό από ένα F-16 που καταρρίπτει ένα πολύ πιο σύγχρονο ρωσικό τζετ. Και τα δύο σενάρια είναι απίθανα, όμως, αλλά η πολιτική τους σημασία εξηγεί εν μέρει γιατί το Κίεβο θέλει αυτά τα αεροπλάνα τόσο πολύ.

Το άλλο κίνητρο πίσω από την απόκτηση αυτών των συστημάτων είναι να "χτυπήσουν τα κέντρα διοίκησης και τα υλικοτεχνικά δίκτυα των ρωσικών δυνάμεις" στις πρώην ουκρανικές περιοχές που το Κίεβο ισχυρίζεται ότι είναι δικές του σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Πολεμικής Αεροπορίας Γιούρι Ιγκνάτ. Ενώ είναι προφανώς καλύτερο για αυτούς να έχουν περισσότερες δυνατότητες διαθέσιμες παρά λιγότερες, αυτή η χρήση των F-16 δεν θα ήταν επίσης ένα game-changer και θα μπορούσε ακόμη και να αποδειχθεί αντιπαραγωγικό για τη μαλακή δύναμη της Δύσης εάν η Ρωσία καταλήξει να τα καταρρίψει.

Από την άλλη πλευρά, εξακολουθούν να υπάρχουν εύλογοι λόγοι για τους οποίους το Κρεμλίνο θα θεωρούσε τη μεταφορά αυτών των αεροσκαφών από τη Δύση στην Ουκρανία ως απαράδεκτη κλιμάκωση. Για τους αρχάριους, αντιπροσωπεύει μια ακόμη μονομερή κλιμάκωση από το ΝΑΤΟ στον πόλεμο πληρεξουσίων με τη Ρωσία, η οποία θα μπορούσε να ωθήσει τη Μόσχα να απαντήσει με τρόπους που κινδυνεύουν να φέρουν τη σύγκρουση πιο κοντά σε πυρηνικό βρυχηθμό. Το Κρεμλίνο μπορεί να αισθάνεται αναγκασμένο να αντιδράσει πιο σοβαρά από το συνηθισμένο για να "σώσει την εικόνα του" μετά την υπέρβαση μιας ακόμη από τις "κόκκινες γραμμές" του.

Οι ΗΠΑ βασικά χλευάζουν τη Ρωσία για να το πράξει σε αυτό το σημείο σύμφωνα με μια ερμηνεία της πρόσφατης έκθεσης του Politico. Σύμφωνα με ανώνυμες πηγές της διοίκησης, "το Πεντάγωνο, συμπεριλαμβανομένων κορυφαίων στρατιωτικών αξιωματούχων, ανησυχεί εδώ και καιρό για το ενδεχόμενο κλιμάκωσης από τη ρωσική πλευρά εάν η Δύση κάνει ένα τέτοιο βήμα όπως το να δώσει στην Ουκρανία δυνατότητες F-16. Αλλά ο Μπλίνκεν είχε παρατηρήσει κατά το παρελθόν έτος ότι η Ρωσία σπάνια κλιμακώνει πέρα από τη ρητορική, ακόμη και όταν η Δύση έχει εισαγάγει περισσότερες στρατιωτικές προσφορές στην Ουκρανία”.

Οι Ρώσοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα μπορούσαν επομένως να υπολογίσουν ότι πρέπει τελικά να κάνουν κάτι ουσιαστικό για να σηματοδοτήσουν τη δυσαρέσκειά τους εάν περαστεί αυτή η τελευταία "κόκκινη γραμμή", ιδιαίτερα εάν η Μόσχα βομβαρδιστεί από τα F-16 και/ή επαληθευτεί πως θα εμφανιστούν πλάνα με αυτά να καταρρίπτουν δικά τους αεροσκάφοι. Οι πιθανότητες να συμβεί αυτό θα αυξηθούν αν μερικά από αυτά τα αεροπλάνα εκσυγχρονιστούν κρυφά. Σε αυτή την περίπτωση, η Ρωσία κινδυνεύει να γίνει περίγελος αν δε γίνει κάτι σοβαρό ως απάντηση, μετά από το οποίο μπορεί να ακολουθήσουν ακόμη περισσότερες κλιμακώσεις.

Εκτός από το ενδεχόμενο να τεθεί σε αυτό το συγκεκριμένο δίλημμα, υπάρχει ένας άλλος λόγος για τον οποίο το Κρεμλίνο θεωρεί πως η πιθανή μεταφορά αυτών των αεροσκαφών από τη Δύση στην Ουκρανία είναι απαράδεκτη και αυτή είναι η πιθανότητα να εδρεύουν σε κράτη του ΝΑΤΟ ή/και να επανδρώνονται από "εθελοντές πιλότους" από το ΝΑΤΟ. Το πρώτο σενάριο θα ήταν ήδη αρκετά προκλητικό, αλλά θα μπορούσε να προκαλέσει μια άνευ προηγουμένου κρίση εάν αυτά τα F-16 με βάση το ΝΑΤΟ χρησιμοποιηθούν για να βομβαρδίσουν το έδαφος της Ρωσίας πριν από το 2014.

Όσο για το δεύτερο, θα συνεπαγόταν σχεδόν σίγουρα τη χρήση των πιο σύγχρονων F-16, δεδομένου ότι το ΝΑΤΟ πιθανότατα δε θα διακινδυνεύσει τη ζωή των "εθελοντών πιλότων" του, κάνοντάς τους να πετάξουν ξεπερασμένες παγίδες θανάτου. Επιπλέον, αυτά τα αεροπλάνα πιθανότατα θα εδρεύουν σε ένα κράτος του ΝΑΤΟ για πρόσθετη προστασία, ακόμη και αν χρησιμοποιούνται μόνο για να χτυπήσουν στόχους πάνω από τον εναέριο χώρο ή στο έδαφος που το Κίεβο ισχυρίζεται ως δικό του. Όπως και με το πρώτο σενάριο, αυτό θα ήταν ήδη μια μεγάλη πρόκληση, πόσο μάλλον αν χρησιμοποιηθούν για να βομβαρδίσουν το έδαφος της Ρωσίας πριν από το 2014.

Για να είμαστε απολύτως σαφείς, δεν υπάρχει τίποτα αξιόπιστο στη δημόσια σφαίρα που να υποδηλώνει ότι αυτά τα δύο τελευταία χειρότερα σενάρια εξετάζονται, αλλά είναι πιθανό οι ανησυχίες του Κρεμλίνου πως η πιθανή μεταφορά των F-16 από τη Δύση στην Ουκρανία θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυτές τις κλιμακώσεις που θεωρεί απαράδεκτες. Οι Ρώσοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πιθανώς αναμένουν ότι οποιαδήποτε απροθυμία να σηματοδοτήσουν με νόημα τη δυσαρέσκειά τους για τη διέλευση αυτής της τελευταίας "ρωσικής κόκκινης γραμμής" θα ενθάρρυνε τη Δύση να σκεφτεί τελικά να κάνει ακριβώς αυτό εγκαίρως.

Προφανώς δεν θέλουν να τοποθετηθούν στο δίλημμα σύμφωνα με το οποίο μπορεί να αισθάνονται καταδικασμένοι εάν εκφράζουν ένα τέτοιο σήμα κλιμακώνοντας ως απάντηση για λόγους αποτροπής και εξίσου καταδικασμένοι εάν αρνηθούν. Και στις δύο περιπτώσεις, οι συνέπειες είναι απρόβλεπτες και θα μπορούσαν να οδηγήσουν τα πάντα εκτός ελέγχου, γι ' αυτό προτιμούν το Κίεβο να μην αποκτήσει F-16 σε πρώτο χρόνο. Επομένως, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι θα συμβεί τελικά, γι ' αυτό πολλοί παρατηρητές ανησυχούν για αυτό.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail