Ο Μεσαίος Διάδρομος της Ευρασίας: Μια ατλαντική φρενίτιδα για να καταπνίξει την ολοκλήρωση Ευρώπης-Ασίας

Τα γεωπολιτικά συμφέροντα μεταξύ του αγγλοαμερικανικού κατεστημένου και του άξονα Κίνας-Ρωσίας θα συγκρουστούν σχετικά με τη Διεθνή Διαδρομή Μεταφορών της Κασπίας.

Στις 12 Δεκεμβρίου 2022, η Υπηρεσία Διεθνούς Ανάπτυξης των Ηνωμένων Πολιτειών (USAID) φιλοξένησε μια διάσκεψη για το μέλλον του Μεσαίου Διαδρόμου της Ευρασίας, ένα έργο ανάπτυξης υποδομής μεταφορών και ενέργειας που εκτείνεται από την πλούσια σε πόρους Κασπία Θάλασσα έως την Ευρώπη.

Του Matthew Ehret - thecradle.co / Παρουσίαση Freepen.gr

Στη συνάντηση, κορυφαίοι αξιωματούχοι του Atlanticist έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή στον τρόπο «πλαισίωσης» αυτού του στρατηγικού παγκόσμιου κόμβου μεταφορών που αναπτύσσεται εκτός του ελέγχου τους.

Τόνισαν ότι τα έθνη που θα κερδίσουν περισσότερο από την αναπόφευκτη ανάπτυξη του Μεσαίου Διαδρόμου δεν θα πρέπει να χαρακτηρίζονται ως «περιφερειακός κόμβος» Ανατολής-Δύσης που συνδέει την Ευρώπη με την Κίνα, αλλά μάλλον ως μια αυτόνομη ζώνη πλούτου – ανεξάρτητη από την Κίνα και υποστηρικτική μιας φθίνουσας ΕΕ.

Η αξία του Μεσαίου Διαδρόμου αυξήθηκε σημαντικά το περασμένο έτος λόγω δύο βασικών παραγόντων. Πρώτον, η ρωσική στρατιωτική επέμβαση στην Ουκρανία, και δεύτερον, η επείγουσα ανάγκη για «απανθρακοποίηση» εκείνων των εθνών που εξακολουθούν να είναι παγιδευμένες στην ατλαντική σφαίρα επιρροής.

Χάρτης του Middle Corridor (Photo Credit: The Cradle)

Ο Μεσαίος Διάδρομος πήρε το όνομά του από την Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας (BRI), η οποία ξεκίνησε το 2013. Αποτελείται από τρεις διαδρόμους ανάπτυξης που έχουν σχεδιαστεί για την προώθηση του εμπορίου και του διαπολιτισμικού εμπορίου σε βάση Ανατολής-Δύσης. Αυτοί οι διάδρομοι είναι ο Βόρειος Διάδρομος, ο Νότιος Διάδρομος και ο Μεσαίος Διάδρομος.

Χάρτης BRI Corridors (Φωτογραφία: The Cradle)

Οι Τρεις Αρτηρίες του Νέου Δρόμου του Μεταξιού

Ο Βόρειος Διάδρομος: Επί του παρόντος ο πιο ανεπτυγμένος και χρησιμοποιούμενος από τους τρεις διαδρόμους, αποτελείται από σιδηροδρόμους και αγωγούς που εκτείνονται από την Κίνα προς το Καζακστάν, τη Ρωσία και την Ευρώπη. Μερικοί ατλαντικοί γεωπολιτικοί θα ήθελαν να δουν αυτόν τον διάδρομο να κλείνει για να απομονώσουν περαιτέρω τις μεταφορικές και εμπορικές διαδρομές του «νέου εχθρού» της Ρωσίας.

Ο Νότιος Διάδρομος: Λιγότερο ανεπτυγμένος αλλά ακόμα σημαντικός, αυτός ο διάδρομος περιλαμβάνει την κατασκευή συνεχών σιδηροδρομικών συνδέσεων από την Κίνα προς το Πακιστάν, το Αφγανιστάν, το Ιράν, το Ιράκ, τη Συρία, το Λίβανο και ενδεχομένως την Τουρκία, πριν φτάσει στην Ευρώπη μέσω λιμανιών του Λιβάνου και της Συρίας και μέσω χερσαίων συνδέσεων στην Τουρκία.

Αυτή η διαδρομή έχει τη δυνατότητα να προωθήσει τη βιώσιμη ειρήνη και την ανασυγκρότηση στα έθνη της Δυτικής Ασίας και θα μπορούσε ενδεχομένως να επεκταθεί για να ενσωματώσει και να εκβιομηχανίσει τα κράτη του Περσικού Κόλπου μέσω μεγάλων σιδηροδρομικών έργων υψηλής ταχύτητας, όπως τα 2000 χλμ υψηλής ταχύτητας σιδηροδρόμων Περσικού Κόλπου - Ερυθράς Θάλασσας και να επιταχύνουν τις προοπτικές ανάπτυξης στο στρατηγικό Κέρας της Αφρικής.

Ο Μεσαίος Διάδρομος: Η πιο περίπλοκη αλλά όχι λιγότερο ουσιαστική από αυτές τις αρτηρίες είναι η Trans-Caspian International Transport Route (TITR), που ονομάζεται «Μεσαίος Διάδρομος» και διαθέτει πολυτροπική σιδηροδρομική και θαλάσσια διαμετακόμιση εμπορευμάτων από την Κίνα στην Ευρώπη μέσω Κιργιζίας, Τουρκμενιστάν, Αζερμπαϊτζάν, Αρμενίας, Γεωργίας και Τουρκίας.

Αν και αυτό το μονοπάτι περιλαμβάνει τη μικρότερη απόσταση, επιπλοκές και πρόσθετο κόστος προκύπτουν με την περίπλοκη διαδικασία μετάβασης από χερσαίες διαδρομές σε θαλάσσιες διαδρομές μέσω λιμανιών στην Κασπία Θάλασσα.

Τους τελευταίους μήνες, τα έθνη κατά μήκος του Μεσαίου Διαδρόμου εργάστηκαν για να εναρμονίσουν τα συμφέροντά τους και να συντονίσουν τις προσπάθειές τους για αξιοποίηση, επεξεργασία και μετακίνηση των ενεργειακών πόρων στην Κασπία Θάλασσα (η οποία περιέχει τα τέταρτα μεγαλύτερα αποθέματα φυσικού αερίου στον κόσμο).

Στις 30 Μαρτίου 2022, υπογράφηκε τετραμερής συμφωνία μεταξύ Τουρκίας, Αζερμπαϊτζάν, Καζακστάν και Γεωργίας για την προώθηση της κατασκευής του σιδηροδρομικού συστήματος Μπακού-Τιφλίδα-Καρς, του αγωγού Μπακού-Τιφλίδας-Τσεϊχάν και του Εθνικού Αγωγού Φυσικού Αερίου Trans Anatolian (TANAP), ο οποίος είναι ήδη σε λειτουργία. Ο TANAP είναι μέρος του μεγαλύτερου Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, στον οποίο συμμετέχουν επτά χώρες και αποτελείται από αγωγούς μήκους 3500 km αξίας 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Αγωγοί φυσικού αερίου από τη Ρωσία και τον Νότιο Καύκασο προς την Ευρώπη, μέσω Τουρκίας (Photo Credit: The Cradle)

Μερικά από τα βασικά έργα στο πλαίσιο του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου περιλαμβάνουν: 

  • Τις υπεράκτιες επιχειρήσεις φυσικού αερίου και πετρελαίου Shah Deniz 2 στην Κασπία Θάλασσα, όπου το Αζερμπαϊτζάν, το Ιράν, το Τουρκμενιστάν και το Καζακστάν εργάζονται για την οριστικοποίηση μιας ευρύτερης συμφωνίας για την επίλυση μακροχρόνιων διαφορών.
  • Την επέκταση των μονάδων επεξεργασίας φυσικού αερίου στον τερματικό σταθμό Sangachal στην Κασπία Θάλασσα.
  • Την επέκταση των δικτύων μεταφοράς φυσικού αερίου στην Ιταλία.
  • Την ανάπτυξη νέων συνδέσεων στα δίκτυα φυσικού αερίου της νότιας και δυτικής Ευρώπης.
  • Τέσσερις μεγάλους αγωγούς, συμπεριλαμβανομένου του αγωγού Νοτίου Καυκάσου (SCPX) που περιλαμβάνει το Αζερμπαϊτζάν και τη Γεωργία, του TANAP με την Τουρκία, του Trans Adriatic Pipeline (TAP) που περιλαμβάνει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Ιταλία, και τη Διασύνδεση φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας.


Η σημασία του INSTC

Εκτός από αυτούς τους τρεις διαδρόμους ανατολής-δύσης, ο πολυαναμενόμενος Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC) Ρωσίας-Αζερμπαϊτζάν-Αρμενίας-Ιράν-Ινδίας έχει επίσης σημειώσει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, με μια πρόσθετη ανατολική επέκταση που εκτείνεται τώρα από τη Ρωσία έως Καζακστάν, Τουρκμενιστάν, Κιργιστάν, Ιράν και Ινδία.

Χάρτης INSTC (Φωτογραφία: The Cradle)

Μόλις τα εμπορεύματα από τη Ρωσία φτάσουν στο Ιράν μέσω είτε των δυτικών είτε των ανατολικών υποκαταστημάτων του INSTC, μπορούν να παραδοθούν σε αγορές στην Ινδία, τη Νότια Ασία και την Ανατολική Αφρική μέσω των λιμανιών Chabahar και Bandar Abbas στον Ινδικό Ωκεανό.

Σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς ορισμένων αναλυτών που συνδέονται με το Atlantic Council, οι διάδρομοι BRI ανατολής-δύσης και ο INSTC βορρά-νότου είναι άκρως συνεργατικοί και ενωμένοι σε μια μεγάλη στρατηγική προοπτική για ευρεία ευρασιατική ανάπτυξη και ενσωμάτωση σε μια παγκόσμια τάξη παιχνιδιών μετά το μηδέν.

Η «Πρωτοβουλία για την Πράσινη Ζώνη»

Μετά την ορκωμοσία του Προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, τον Ιανουάριο του 2020, εισήχθη μια νέα ιδέα με την ονομασία «Build Back Better» από τους διαδρόμους των ακριβοπληρωμένων εμπορικών πρακτορείων. Ο συχνά επαναλαμβανόμενος όρος ορίστηκε διφορούμενα, αλλά ασπάστηκε από τεχνοκράτες ηγέτες ατλαντιστικών κρατών, συμπεριλαμβανομένου του Καναδού Τζάστιν Τριντό, του Βρετανού Μπόρις Τζόνσον και της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν της ΕΕ. Η ιδέα αργότερα μετονομάστηκε σε "Build Back Better for the World" (B3W).

Παρά τη ζεστή και ασαφή εικόνα του, το Global Green New Deal και το B3W απέτυχαν να κερδίσουν έλξη λόγω έλλειψης συγκεκριμένων σχεδίων δράσης ή λεπτομερειών σχετικά με τον τρόπο χρηματοδότησης και επίδειξης της βιωσιμότητας του μεγάλου οράματος.

Το Μάρτιο του 2021, ο Μπάιντεν και ο Μπόρις Τζόνσον παρουσίασαν ένα νέο πρόγραμμα που ονομάζεται «Πρωτοβουλία για την Πράσινη Ζώνη», το οποίο περιέγραψαν ως απάντηση στην Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας. Όταν ρωτήθηκαν για λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο χρηματοδότησης των 3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε επενδύσεις που απαιτούνται για να γίνει η «πράσινη μετάβαση» σε έναν κόσμο που εξαρτάται από ηλιακούς συλλέκτες και ανεμόμυλους, δε δόθηκαν λεπτομέρειες.

Για άλλη μια φορά, η ιδέα δεν είχε καθοριστεί, αλλά η εικόνα που παρουσιάστηκε ήταν μια πράσινη επανάσταση που αναμένεται να εγκαινιάσει μια νέα εποχή «καθαρής υποδομής μηδενικού άνθρακα» με επικεφαλής ουτοπικούς εντολείς της υπερατλαντικής δύσης που βασίζονται σε κανόνες.

Στο πλαίσιο της επωνυμίας B3W, η «Παγκόσμια Πράσινη Νέα Συμφωνία» γιορταζόταν συχνά ως μια ζεστή και ασαφή ιδέα την οποία ο πρώην Διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας Μαρκ Κάρνεϊ ανήγγειλε ως μια αναγέννηση 130 τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε μια εποχή μετά τους υδρογονάνθρακες.

Το Σεπτέμβριο του 2021, η Ursula von der Leyen της ΕΕ ανακοίνωσε την «Παγκόσμια Πράσινη Πύλη» ως απάντηση της Ευρώπης στο BRI. Ωστόσο, αυτή η πρωτοβουλία δέχτηκε κριτική επειδή αγνόησε τους εκατοντάδες χιλιάδες μηχανικούς που εκπαιδεύτηκαν από την Κίνα στην Αφρική την τελευταία δεκαετία και για την προβολή των ιστορικών ληστρικών πρακτικών δανεισμού της Ευρώπης στην Κίνα.

Η Von der Leyen δήλωσε: «Θέλουμε να δημιουργήσουμε δεσμούς και όχι εξαρτήσεις… Δεν έχει νόημα η Ευρώπη να χτίζει δρόμους μεταξύ ενός κινεζικού ορυχείου χαλκού και ενός κινεζικού λιμανιού».

Παρόλα αυτά, το Global Green Gateway απέτυχε να προτείνει ένα βιώσιμο μηχανισμό ή προσωπικό δανεισμού και σύντομα εξαφανίστηκε, παρόμοιο με το Build Back Better και το Global Green New Deals πριν από αυτό.

Στις 26 Ιουνίου 2022, η παγκόσμια κατάσταση είχε αλλάξει δραματικά καθώς η στρατιωτική επέμβαση της Ρωσίας στην Ουκρανία ήταν ήδη τεσσάρων μηνών και η ανέγερση ενός νέου Σιδηρούν Παραπετάσματος που επιχειρούσε να αποκόψει την Ευρώπη τόσο από τη Ρωσία όσο και από την Κίνα βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη. Παρά αυτές τις εξελίξεις, η ζήτηση για τα έθνη να έχουν πρόσβαση σε προσιτή και αξιόπιστη ενέργεια και τρόφιμα είχε αυξηθεί περισσότερο από ποτέ.

Σε απάντηση, ο Λευκός Οίκος κυκλοφόρησε τη νεότερη αλλαγή επωνυμίας του B3W με τη μορφή ενός προγράμματος υπό την ηγεσία της G7 με τίτλο τώρα «Η Συνεργασία για την Παγκόσμια Υποδομή και Επενδύσεις».

Αυτό το πρόγραμμα υποσχέθηκε 600 δισεκατομμύρια δολάρια σε πέντε χρόνια σε χώρες αποδέκτες στην Αφρική, τη Νοτιοδυτική Ασία, τη Λατινική Αμερική, την Ανατολική Ασία και την Ανατολική Ευρώπη για την κατασκευή ψηφιακών υποδομών, τηλεπικοινωνιών, πράσινης ενέργειας και μαλακών υποδομών με έμφαση στην ισότητα των φύλων.

Ο στόχος αυτού του προγράμματος ήταν να παράσχει στα φτωχά έθνη μια εναλλακτική λύση στις υποτιθέμενες ληστρικές δανειοδοτικές φιλοδοξίες της Κίνας. Ωστόσο, λίγα από τα έθνη που προσέφεραν αυτή τη «σωσίβια σχεδία» έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον μέχρι στιγμής.

The Three Seas Initiative

Στην Ανατολική Ευρώπη, τον Καύκασο και την Κεντρική Ασία, η Πρωτοβουλία Τριών Θαλασσών (3SI) υπό την ηγεσία του ΝΑΤΟ ιδρύθηκε το 2014 ως μια φιλόδοξη προσπάθεια να ανατραπεί ο Μεσαίος Διάδρομος. Το 3SI περιλαμβάνει 12 κράτη της Ανατολικής Ευρώπης στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας-Αδριατικής Θάλασσας-Βαλτικής Θάλασσας.

Ενώ πολλά από τα δεκάδες έργα αυτοκινητοδρόμων, σιδηροδρόμων και φυσικού αερίου που παρουσιάζονται στο 3SI είναι αντικειμενικά ωφέλιμα για τα συμμετέχοντα έθνη και όλη την Ευρασία, το γεγονός είναι ότι αυτά τα στελέχη του ΝΑΤΟ και του Ατλαντικού Συμβουλίου που προωθούν το μεγάλο σχέδιο το κάνουν μόνο από μια αντι- Ευρασιατική γεωπολιτική ατζέντα.

Τον Ιούνιο του 2022, η Ουκρανία έγινε μέλος εταίρος του ομίλου 3SI και δημιουργήθηκαν κεφάλαια για τη συσσώρευση ιδιωτικού κεφαλαίου για επενδύσεις σε αυτό το επενδυτικό σχέδιο τρισεκατομμυρίων δολαρίων για την ενσωμάτωση των ενεργειακών και μεταφορικών διαδρόμων της περιοχής ως κόμβου για τον εφοδιασμό της Ευρώπης με ενέργεια, ενώ παράλληλα χτίζει ένα τείχος για να αποκόψει τους ευρύτερους διαδρόμους του Νέου Δρόμου του Μεταξιού.

Κατά τη διάρκεια μιας Συνόδου Κορυφής του 3SI εκείνο τον μήνα, οι υπουργοί Εξωτερικών της Πολωνίας και της Ρουμανίας εξέδωσαν κοινή δήλωση στην οποία αναφέρουν:

«Το 3SI είναι μέρος της απάντησής μας στην ανάγκη για ανάπτυξη ενέργειας, μεταφορών και ψηφιακών υποδομών που θα είναι πιο φιλικές προς το κλίμα, πλήρως ευθυγραμμισμένες με τους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού και της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας».

Ενώ το 3SI στοχεύει στην ενοποίηση των ελέγχων στα κράτη μέλη της ΕΕ της Ανατολικής Ευρώπης (συν την Ουκρανία), για άλλη μια φορά, ελάχιστες πληροφορίες έχουν δημοσιοποιηθεί σχετικά με τον τρόπο χρηματοδότησης των διαφόρων έργων υποδομής.

Το Ταμείο 3SI, που δημιουργήθηκε το 2019 για να κερδίσει υποστήριξη από τον ιδιωτικό τομέα (ο οποίος αναμένεται να παρέχει τη συντριπτική πλειονότητα της χρηματοδότησης για αυτά τα έργα πράσινης νέας συμφωνίας), απέχει ακόμη πολύ από την επίτευξη ακόμη και ενός κλάσματος των στόχων του.

Χτίζοντας ένα «Πράσινο Εμπόδιο» στην Πραγματική Ανάπτυξη

Στις 7 Δεκεμβρίου 2022, η Παγκόσμια Τράπεζα δημοσίευσε μια έκθεση με τίτλο «Αζερμπαϊτζάν: Προς την Πράσινη Ανάπτυξη» στην οποία οι συγγραφείς δήλωσαν πως:

«Η παγκόσμια μετάβαση προς ένα οικονομικό μοντέλο χαμηλών εκπομπών ρύπων προσφέρει ευκαιρίες στο Αζερμπαϊτζάν να είναι ανταγωνιστικό σε παγκόσμιο και περιφερειακό επίπεδο. Για να το αξιοποιήσει στο έπακρο, το Αζερμπαϊτζάν πρέπει να επικεντρωθεί στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και στη διαφοροποίηση της οικονομίας, στην ενίσχυση της καινοτομίας και στην ανάπτυξη φυσικού και ανθρώπινου κεφαλαίου».

Από αυτή την ατζέντα της Πράσινης Νέας Συμφωνίας, το Αζερμπαϊτζάν θα λάμβανε σίγουρα χρηματοδότηση, αλλά με αυτόν τον τρόπο, θα ήταν μειονέκτημα από το να αναπτύξει τους τεράστιους πόρους του ή να παίξει θετικό ρόλο είτε στο Μεσαίο Διάδρομο είτε στο INSTC.

Πέντε ημέρες αργότερα, η ατζέντα της Παγκόσμιας Τράπεζας υπογραμμίστηκε εκ νέου από την USAID σε μια διάσκεψη που διοργανώθηκε από κοινού με το Εμπορικό Επιμελητήριο Αζερμπαϊτζάν-ΗΠΑ, τον Λευκό Οίκο και την Πρεσβεία του Αζερμπαϊτζάν.

Τα συναισθήματα εκείνων που επιθυμούν να αποκόψουν τη Ρωσία και την Κίνα από τον κόμβο του Μεσαίου Διαδρόμου ακούγονταν στα λόγια του Ian Rawlinson CCO στους τερματικούς σταθμούς της APM στο Πότι της Γεωργίας, ο οποίος δήλωσε:

«Η Γεωργία πάντα θεωρούνταν δορυφορική περιοχή της Ρωσίας. Ωστόσο, η περιοχή είναι πολύ δυτικοκεντρική. Υπάρχουν πολλές δυτικές εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στην Κεντρική Ασία, και υπάρχει μια ισχυρή ώθηση για δυτικά προϊόντα… Η APM θεωρεί την Κεντρική Ασία ως την τελευταία περιοχή ικανή για εμπορευματοκιβώτια, με τις μεγαλύτερες δυνατότητες από πλευράς logistics. Καθώς είναι κλειστή περιοχή, είναι προσβάσιμη μόνο με τρένο. Το Καζακστάν για παράδειγμα εξάγει 60 εκατομμύρια τόνους φορτίου στην Ευρώπη. Μεγάλο μέρος του εξακολουθεί να κινείται μέσω της Ρωσίας, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει στον Μεσαίο Διάδρομο. Αυτό ισχύει επίσης για το φορτίο με προορισμό τα ανατολικά προς το Καζακστάν».

Οι προσπάθειες εκφοβισμού, δωροδοκίας και απειλής εθνών όπως το Αζερμπαϊτζάν, η Γεωργία, το Καζακστάν και η Τουρκία για να εγκαταλείψουν την έννοια του Μεσαίου Διαδρόμου ως κόμβου ανάπτυξης υπό την ηγεσία της Κίνας είναι αυτοκαταστροφικές και παράλογες.

Αγνοώντας το γεγονός ότι ο Μεσαίος Διάδρομος δεν θα υπήρχε αν δεν υπήρχε εξαρχής η ηγεσία της Κίνας, τα έθνη αυτά καλούνται να δουν τον εαυτό τους ως το τέλος και το σημείο εκκίνησης ενός νέου αποκλειστικού κόμβου υπέρ του Ατλαντικού.

Οι ηγέτες των εθνών κατά μήκος του Μεσαίου Διαδρόμου κατέστησαν σαφές πως είναι ευτυχείς να συναλλάσσονται με την Ευρώπη, αλλά όχι εις βάρος των σχέσεών τους είτε με τη Ρωσία είτε με την Κίνα.

Η ευρασιατική ολοκλήρωση προχωρά


Στις 20 Δεκεμβρίου, η Ρωσία, το Ιράν, το Τουρκμενιστάν και το Καζακστάν εξέδωσαν κοινή δήλωση που προσφέρει σε όλα τα δημόσια και ιδιωτικά συμφέροντα σε όλο τον κόσμο έκπτωση 20% σε όλα τα έξοδα μεταφοράς εμπορευμάτων για εμπορεύματα που κινούνται κατά μήκος του ανατολικού κλάδου του INSTC.

Αυτή η έκπτωση θα ισχύει για όλα τα εμπορεύματα που διακινούνται μέσω του Μεσαίου Διαδρόμου (που περιλαμβάνει τη σύνδεση Ρωσίας-Καζακστάν-Κίνας), καθώς και του ανατολικού INSTC (συμμετέχουν τη Ρωσία, το Τουρκμενιστάν, το Ουζμπεκιστάν, το Κιργιστάν και την Κίνα), καθώς και το Νοτιοανατολικό INSTC με τη Ρωσία, το Ιράν, τη Δυτική Ασία, την Ανατολική Αφρική, την Ινδία και τη Νότια Ασία.

Ενώ πολλοί Ατλαντιστές δεν θα ήθελαν τίποτα περισσότερο από το να δουν τη Γεωργία να ξεφύγει από τη λαβή της ευρασιατικής επιρροής, είναι σαφές πως τα συμφέροντα της Τιφλίδας βρίσκονται στα ανατολικά.

Την περασμένη εβδομάδα αναφέρθηκε ότι το εμπόριο μεταξύ Γεωργίας, Ρωσίας, Κίνας και Τουρκίας αυξήθηκε κατά 32 τοις εκατό (από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο) κατά την ίδια περίοδο του 2021, και ότι η Γεωργία απολαμβάνει επίσης τα οφέλη από την υπογραφή μιας σημαντικής συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου με την Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών (ΚΑΚ), η οποία περιλαμβάνει την Αρμενία, το Αζερμπαϊτζάν, τη Λευκορωσία, το Καζακστάν, τη Μολδαβία, τη Ρωσία, το Τατζικιστάν, το Ουζμπεκιστάν και την Τουρκία.

Εν τω μεταξύ, ο όγκος του εμπορίου Τουρκμενιστάν-Αζερμπαϊτζάν έχει αυξηθεί πάνω από 620% (από 48 εκατομμύρια δολάρια το 2021 σε 305,5 εκατομμύρια δολάρια το 2022) με πολύ περισσότερα περιθώρια ανάπτυξης καθώς η ανάπτυξη της Κασπίας συνεχίζει να αυξάνεται με τις ροές ενεργειακών πόρων τόσο προς την Ευρώπη όσο και προς την Κίνα να αυξάνονται σημαντικά.

Εάν η Ευρώπη επιθυμεί να επιβιώσει τις επόμενες δεκαετίες, θα πρέπει να αναδειχθεί μια ηγεσία που θα αποκρούει τις επιβλητικές πιέσεις του αγγλοαμερικανικού κατεστημένου, το οποίο επιδιώκει να σταματήσει την πιθανή οικονομική συνεργασία Ευρώπης-Ρωσίας-Κίνας με κάθε κόστος, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει τη θεληματική δολοφονία εκατομμυρίων ευρωπαίων πολιτών υπό μια τεχνητή επιβολή ενεργειακής λειψυδρίας, έλλειψης τροφίμων και πολέμου.

Τα έθνη της Κεντρικής Ασίας και της Νοτιοδυτικής Ασίας έχουν αισθανθεί το κάψιμο της υπερατλαντικής αυτοκρατορικής μεγάλης στρατηγικής για πάρα πολύ καιρό και ολοένα και περισσότερο έχουν φτάσει να αναγνωρίζουν ποιο μονοπάτι προς το μέλλον αρμόζει στα αληθινά τους συμφέροντα – αυτό της ευρασιατικής ολοκλήρωσης.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail