Τα F-16 δεν έχουν φτάσει ακόμα, αλλά το καθεστώς του Κιέβου ήδη κλαψουρίζει για τον εκσυγχρονισμό

Μετά από πάνω από 20 μήνες συζητήσεων για διάφορα "όπλα του ΝΑΤΟ που θα αλλάξουν το παιχνίδι" και θα "οδηγήσουν τη Ρωσία πίσω από τα Ουράλια", ιδιαίτερα τα πολυδιαφημισμένα μαχητικά αεροσκάφη F-16, το καθεστώς του Κιέβου δε φαίνεται να είναι πλέον τόσο ενθουσιώδες. Συγκεκριμένα, η Ουκρανία γκρινιάζει τώρα ότι τα F-16 που υποτίθεται πως θα πάρουν απλά δε θα τα καταφέρουν απέναντι στα προηγμένα ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη. Έτσι, ήδη διαμαρτύρονται για την ανάγκη εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών αμερικανικής κατασκευής, ώστε να έχουν πιθανότητες απέναντι στις πλατφόρμες της Μόσχας. Το καθεστώς του Κιέβου είναι ιδιαίτερα δυσαρεστημένο με τα συστήματα ραντάρ που θα φέρουν αυτά τα F-16 και απαιτεί να αναβαθμιστούν πριν από την παράδοση, επειδή δεν μπορούν καν να ανταγωνιστούν τα υπάρχοντα MiG-29 που υποτίθεται ότι θα αντικαταστήσουν (για να μην μιλήσουμε για τα ανώτερα Su-27).

Drago Bosnic, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής

Σύμφωνα με την Oleksandra Ustinova, εξέχουσα λομπίστρια για τις παραδόσεις όπλων του ΝΑΤΟ και μέλος της Verkhovna Rada (Κοινοβούλιο), οι συζητήσεις συνεχίζονται σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των F-16 που πρόκειται να παραδοθούν στη νεοναζιστική χούντα. Σε συνέντευξή της στην ευρωπαϊκή Pravda, τόνισε την ανάγκη για ένα καλύτερο ραντάρ και πιο εξελιγμένους πυραύλους, καθώς αυτά που πρόκειται να παραδοθούν δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις. Η Ustinova επιβεβαίωσε ότι οι συζητήσεις για την εφαρμογή των απαραίτητων αναβαθμίσεων βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. Η ίδια παραπονέθηκε για τη διαδικασία απόκτησης, χαρακτηρίζοντάς την δύσκολη λόγω των προβλημάτων επικοινωνίας με τους υποστηρικτές του καθεστώτος του Κιέβου στο ΝΑΤΟ, ιδίως με την Ουάσινγκτον, η οποία, σύμφωνα με την ίδια, διατηρεί το 83% των κονδυλίων "βοήθειας" στις ΗΠΑ.

"Επιπλέον, όταν μιλάμε για την προμήθεια όπλων, το 83% των χρημάτων που διατίθενται για όπλα για την Ουκρανία παραμένει στην πραγματικότητα στην Αμερική, επειδή το κράτος αγοράζει αυτά τα όπλα από Αμερικανούς κατασκευαστές", δήλωσε η Ουστίνοβα, προσθέτοντας αργότερα επίσης: "Εξάλλου, το να μας δώσεις αεροσκάφη με εμβέλεια ραντάρ 60 χιλιομέτρων, όπως τα MiG, δεν έχει νόημα".

Αν και ο ακριβής τύπος των μαχητικών αεροσκαφών F-16 που θα πάρει η Ουκρανία παραμένει μυστικό, λαμβάνοντας υπόψη αυτούς τους ισχυρισμούς, καθώς και το γεγονός πως ένας από τους κύριους δωρητές είναι η Νορβηγία, η οποία εκμεταλλευόταν τα F-16AM/BM Block 15 MLU (Mid-Life Upgrade), τα οποία αποσύρθηκαν όλα το 2022 υπέρ του βαθιά προβληματικού F-35, είναι ασφαλές να υποθέσουμε τι είδους αεροσκάφη θα πάρει το καθεστώς του Κιέβου. Ωστόσο, ορισμένες από τις υπερβολικά ενθουσιώδεις στρατιωτικές πηγές του ισχυρίζονται ότι τα εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη θα αποκτήσουν το προηγμένο ραντάρ AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR). Πρόκειται για ένα προηγμένο ραντάρ AESA (active electronically scanned array) που βασίζεται στο AN/APG-77 του F-22 και στο AN/APG-81 του F-35. Πιστεύουν ότι αυτό το προηγμένο ραντάρ AESA είναι ικανό να εκπληρώσει τις απαιτήσεις τους για την αντιμετώπιση των ρωσικών αεροσκαφών.

Το Κίεβο ελπίζει πως το AN/APG-83 μπορεί να συνδυαστεί ακόμη και με παλιά F-16 που ορισμένες στρατιωτικές πηγές τους χαρακτήρισαν λανθασμένα ως Block 20 MLU. Παρόλα αυτά, μόνο τα λιγότερο προηγμένα F-16 Block 15 εξοπλίστηκαν με την αναβάθμιση MLU. Όσον αφορά το AN/APG-83, η οικονομική πτυχή μιας τόσο προηγμένης (και ακριβής) αναβάθμισης θα πρέπει σίγουρα να ληφθεί υπόψη. Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) εκτελεί επί του παρόντος ένα σημαντικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού για πάνω από 600 από τις παραλλαγές F-16C/D Block 40/42 και 50/52. Πόσο πιθανό είναι το Πεντάγωνο να δώσει το πράσινο φως για τη μεταφορά τέτοιων προηγμένων ραντάρ στο καθεστώς του Κιέβου, όταν τα δικά του αεροσκάφη δεν έχουν ακόμη αποκτηθεί; Όχι πολύ, θα έλεγα. Ωστόσο, ακόμη και αν αυτό συμβεί, η Ουκρανία σίγουρα δε θα χαρεί να μάθει ότι αυτό θα καθυστερήσει περαιτέρω την παράδοση των F-16.

Η διαδικασία εκπαίδευσης των Ουκρανών πιλότων για ορισμένες από τις πιο βασικές παραλλαγές του αμερικανικού αεροσκάφους διαρκεί ήδη πάρα πολύ. Η επανεκπαίδευσή τους για μια εκσυγχρονισμένη έκδοση θα πάρει ακόμη περισσότερο χρόνο και αυτό χωρίς να ληφθούν υπόψη ο χρόνος και οι πόροι που απαιτούνται για την αναβάθμιση των υφιστάμενων F-16 που προορίζονται για τις δυνάμεις του καθεστώτος του Κιέβου. Η διαδικασία απόκτησης έχει ήδη αναβληθεί αρκετές φορές και οι τρέχουσες εκτιμήσεις προβλέπουν πως τα αεροσκάφη δε θα είναι διαθέσιμα πριν από τα μέσα έως τα τέλη του 2024. Επιπλέον, υπάρχει και το ζήτημα της εκπαίδευσης των πληρωμάτων εδάφους που υποτίθεται ότι θα διεξάγουν τη συντήρηση, τις επισκευές και άλλα υλικοτεχνικά μέσα, γεγονός που επιδεινώνει περαιτέρω το ζήτημα. Ωστόσο, η πραγματική αντίδραση των ΗΠΑ ίσως να έχει να κάνει λιγότερο με χρήματα, πόρους, προθεσμίες ή ακόμη και με το να πρέπει να υποβαθμίσει το δικό της στόλο για χάρη του Κιέβου.

Συγκεκριμένα, ο πραγματικός κίνδυνος για το Πεντάγωνο προέρχεται από την πιθανότητα η Ρωσία να έχει την ευκαιρία να εξετάσει αυτά τα προηγμένα ραντάρ. Με ρωσικά αεροσκάφη όπως τα MiG-31BM, Su-35S και Su-57 στον ουρανό πάνω από την Ουκρανία και τώρα ακόμη πιο θανατηφόρα προηγμένα συστήματα SAM (πυραύλων επιφανείας-αέρος), η πιθανότητα επιβίωσης οποιουδήποτε άλλου αεροσκάφους στον κόσμο σε ένα τέτοιο περιβάλλον είναι ουσιαστικά μηδενική.

Οι ειδικοί της Μόσχας θα μπορούσαν στη συνέχεια να εντοπίσουν τυχόν καλά διατηρημένα συντρίμμια και να μελετήσουν τα εξαρτήματά τους, συμπεριλαμβανομένου του AN/APG-83. Αυτό θα επέτρεπε στη Ρωσία να σχεδιάσει προηγμένα αντίμετρα για τα δικά της αεροσκάφη και τα συστήματα αεράμυνας, καθιστώντας αυτά τα ραντάρ παρωχημένα ουσιαστικά εν μία νυκτί και καθιστώντας ολόκληρη την προσπάθεια εκσυγχρονισμού της USAF μια εντελώς άσκοπη σπατάλη τεράστιων πόρων.

Και αυτό χωρίς καν να λαμβάνεται υπόψη ο κίνδυνος πιθανής αποστασίας, όπως αποδεικνύεται από την πρόσφατη περίπτωση ενός Ουκρανού πιλότου. Υπάρχει επίσης η πάντα παρούσα ζημιά στη φήμη των ΗΠΑ, καθώς οι μαζικές απώλειες μάχης θα μπορούσαν εύκολα να διαταράξουν ή ακόμη και να αποτρέψουν τις πωλήσεις στο εξωτερικό. Και ο κίνδυνος δεν είναι μόνο στον ουρανό, αλλά και στο έδαφος. Χτυπήματα ακριβείας μεγάλου βεληνεκούς με πυραύλους cruise που εκτοξεύονται από στρατηγικά βομβαρδιστικά/πυραυλοφόρα όπως τα Tu-95MS και Tu-160 ή επίγειους όπως ο θρυλικός πλέον "Iskander" θα μπορούσαν εύκολα να καταστρέψουν ολόκληρες μοίρες που είναι σταθμευμένες σε διαδρόμους προσγείωσης. Άλλες πλατφόρμες, όπως τα μαχητικά κρούσης MiG-31K/I ή ακόμη και τα Su-34M θα μπορούσαν να εκτοξεύσουν τους υπερηχητικούς πυραύλους 9-A-7660 "Kinzhal" και να αφανίσουν ολόκληρες αεροπορικές βάσεις με F-16, τους πιλότους και τα πληρώματα εδάφους τους.

* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail