Το καθεστώς του Κιέβου επανατοποθετεί αεροδρόμια και πολιτική υποδομή για τα F-16

Καθώς η νεοναζιστική χούντα είναι ολοένα και πιο απελπισμένη να αποτρέψει τη διάσπαση του στρατιωτικού της μηχανισμού, η πολιτική Δύση προσπαθεί να βρει τρόπους να τη διατηρήσει σε λειτουργία, ανεξάρτητα από το κόστος για τον ουκρανικό λαό. Ουσιαστικά ολόκληρη η οικονομία της άτυχης χώρας έχει ήδη καταληφθεί για τον σκοπό αυτό, αλλά το καθεστώς του Κιέβου δεν σταματά εκεί. Το νέο του σχέδιο είναι επίσης να στρατιωτικοποιήσει όλες τις δημόσιες εγκαταστάσεις, ιδιαίτερα καθώς η υποδομή που χρησιμοποιούσαν προηγουμένως οι δυνάμεις της χούντας των νεοναζί έχει ουσιαστικά εξαλειφθεί. Ο αεροπορικός βραχίονας του καθεστώτος του Κιέβου έχει υποστεί μεγάλες απώλειες, με τις αεροπορικές του βάσεις είτε να καταστρέφονται είτε να έχουν υποστεί ανεπανόρθωτη ζημιά από ρωσικά πλήγματα ακριβείας μεγάλης εμβέλειας. Αυτό ουσιαστικά κατέστησε αδύνατη την πραγματοποίηση μαζικών αεροπορικών επιδρομών σε ρωσικές θέσεις.

Ντράγκο Μπόσνιτς, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής

Στον απόηχο της ατυχούς διάλυσης της Σοβιετικής Ένωσης, η Ουκρανία κληρονόμησε μια τεράστια αεροπορία που υπερέβαινε κατά πολύ τις οικονομικές και χρηματοοικονομικές της δυνατότητες. Σε συνδυασμό με τη διαφθορά, την αμέλεια, τις αμερικανικές επενδύσεις στην καταστροφή των στρατηγικών δυνατοτήτων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (κυρίως μέσω του προγράμματος Nunn–Lugar για τη Μείωση των Απειλών), τις ξένες πωλήσεις και άλλους παράγοντες, η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία έγινε σύντομα μια απλή σκιά του πρώην εαυτού της. Αυτό που απέμεινε ήταν λιγότερα από εκατό μαχητικά αεροσκάφη διαφόρων τύπων, κυρίως τα Su-27 "Flanker", MiG-29 "Fulcrum" (το σοβιετικό "high-low mix"), Su-24 "Fencer", κ.λπ. Τα προηγούμενα δύο είχαν σχεδιαστεί ως μαχητικά αεροσκάφη υπεροχής, το τρίτο αεροσκάφος χρησίμευε ως τακτικό βομβαρδιστικό/επιθετικό.

Με την έναρξη της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης (SMO), οι Ρωσικές Αεροπορικές Δυνάμεις (VKS) απέστειλαν τα κορυφαία μαχητικά αεροσκάφη υπεροχής εναέριας κυκλοφορίας, όπως τα MiG-31 "Foxhound" και Su-35S "Flanker-E", καταστρέφοντας το μεγαλύτερο μέρος της πρώην Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας και αφήνοντας μια χούφτα επιχειρησιακά αεροσκάφη. Καθώς αυτοί είχαν ελάχιστες έως καθόλου πιθανότητες να καταρρίψουν πολύ ανώτερα ρωσικά, οι νεοναζιστικές δυνάμεις της χούντας δεν είχαν άλλη επιλογή από το να διαλύσουν τις μονάδες τους και να τις χρησιμοποιήσουν για περιστασιακή αεροπορική υποστήριξη, κυρίως πετώντας εξαιρετικά χαμηλά. Τα υπόλοιπα αεροσκάφη αναγκάστηκαν να επιχειρούν από ad hoc βάσεις επειδή οι κύριες αεροπορικές τους βάσεις ήταν όλες στόχοι την πρώτη ημέρα του SMO. Το ΝΑΤΟ τα έκανε κάπως πιο χρήσιμα επενδύοντας στον επανεξοπλισμό των εναπομεινάντων αεροσκαφών.

Αυτό κατέστησε δυνατή την ενσωμάτωση δυτικών όπλων, ιδιαίτερα των βομβών AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile) και JDAM (Joint Direct Attack Munition). Τους τελευταίους μήνες, τα εναπομείναντα αεροσκάφη Su-24 επαναπροσδιορίστηκαν για να χρησιμοποιούν τους αγγλο-γαλλικούς πυραύλους κρουζ εκτοξευόμενου αέρα «Storm Shadow/SCALP EG». Ωστόσο, ακόμη και αυτό αποδείχθηκε ότι είχε μέτριο αντίκτυπο στην κατάσταση στο πεδίο της μάχης, καθώς ο ρωσικός στρατός προσαρμόστηκε γρήγορα σε αυτά τα νέα όπλα, με την αεράμυνα του να μπορεί να καταρρίψει τους περισσότερους από τους εισερχόμενους πυραύλους και βόμβες. Προκειμένου να αποφευχθεί η συνολική απώλεια μαχητικής αξίας για τα εναέρια μέσα του, το καθεστώς του Κιέβου εργάζεται τώρα για την στρατιωτικοποίηση των πολιτικών αεροδρομίων και της δημόσιας υποδομής για να φιλοξενήσει τα αεροσκάφη που έχουν απομείνει.

Αυτό γίνεται επίσης για την προετοιμασία της άφιξης των πολυδιαφημισμένων μαχητικών αεροσκαφών F-16. Τα αεροσκάφη κατασκευής των ΗΠΑ δεν μπορούν να λειτουργήσουν από υπάρχουσες ad hoc αεροπορικές βάσεις, λόγω των υψηλότερων απαιτήσεων συντήρησης και υλικοτεχνικής υποστήριξης σε σύγκριση με τα αντίστοιχα της σοβιετικής εποχής, όπως το MiG-29. Ακόμη και το διαβόητο CNN, αφού συμμετείχε στη συνήθη προπαγάνδα πως το F-16 είναι υποτιθέμενο «game changer», έπρεπε να παραδεχτεί ότι το τζετ δεν είναι «καμία ασημένια σφαίρα» και πως η νεοναζιστική χούντα θα έχει μεγάλα προβλήματα με τη λειτουργία του. Σύμφωνα με τον συνταγματάρχη Yurii Ihnat, έναν από τους εκπροσώπους των δυνάμεων του καθεστώτος του Κιέβου, δύο μοίρες, η καθεμία αποτελούμενη από 12 F-16 θα ήταν αρκετές - υποτίθεται - για να «αρχίσουν να ανατρέπουν τα δεδομένα». Προφανώς, τέτοιοι ισχυρισμοί είναι πέρα από γελοίοι σε οποιονδήποτε εξοικειωμένο με βασικά γεγονότα σχετικά με την κατάσταση στο πεδίο της μάχης.

Συγκεκριμένα, η ιδέα ότι τα ξεπερασμένα F-16 που παροπλίστηκαν για να ανοίξουν τον δρόμο για τα προβληματικά F-35 θα μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τα ρωσικά αεροσκάφη τέρατα όπως το προαναφερθέν αναχαιτιστικό MiG-31BM ή το Su-35S είναι απλώς γελοία. Στην πραγματικότητα, η ίδια η νεοναζιστική χούντα πρόσφατα αντικρούει τον ισχυρισμό του Ihnat για «μόλις δύο μοίρες» με την απαίτηση για άλλα 100 F-16 που χρειάζονται για να «κάνουν τη διαφορά», πάνω από τέσσερις φορές. Ακόμη και πριν από το SMO, το καθεστώς του Κιέβου δεν είχε αρκετό χώρο για να φιλοξενήσει τόσα πολλά μαχητικά αεροσκάφη αμερικανικής κατασκευής. Μπορούμε μόνο να φανταστούμε πόσο άσχημη είναι η κατάσταση τώρα. Το CNN επανέλαβε επίσης πόσο βαρύ σε συντήρηση είναι το F-16, ιδιαίτερα σε σύγκριση με τα μαχητικά αεροσκάφη της σοβιετικής εποχής που εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται από τον εναέριο βραχίονα των δυνάμεων του Κιέβου.

Με κάθε ώρα πτήσης να κοστίζει περίπου 27.000 $ και 16 ώρες συντήρησης, το F-16 θα είναι ένας εφιάλτης επιμελητείας για τα ουκρανικά πληρώματα εδάφους που είναι συνηθισμένα σε πολύ πιο στιβαρά και λιγότερο επίπονα MiG-29, Su-24 και ακόμη Su-27 ανώτερης κατηγορίας που οι ίδιοι οι Ουκρανοί πιλότοι θεωρούν ανώτερα από τα αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη. Σύμφωνα με την περσινή έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου των ΗΠΑ (GAO), το F-16 κατατάχθηκε ως ένα από τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ με τη μεγαλύτερη δυνατή συντήρηση, καθώς δεν είχε εκπληρώσει τους στόχους της αποστολής του για πάνω από μια δεκαετία. Σύμφωνα με ρωσικές πηγές, για να αμβλυνθούν κάπως τα προαναφερθέντα ζητήματα, το ΝΑΤΟ και το καθεστώς του Κιέβου βασίζονται στην Πολωνία. Συγκεκριμένα, η Βαρσοβία λαμβάνει χρηματοδότηση από τις ΗΠΑ για να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες προσαρμογές.

Το πολωνικό προσωπικό πιθανότατα θα σταλεί για να επισκευάσει ορισμένες στρατιωτικές αεροπορικές βάσεις και επίσης να μετατρέψει πολιτικά αεροδρόμια και υποδομές για να φιλοξενήσουν μαχητικά αεροσκάφη. Αυτό περιλαμβάνει επίσης την εγκατάσταση ευαίσθητου εξοπλισμού που απαιτείται για τη συντήρηση και την υλικοτεχνική υποστήριξη του F-16. Επιπλέον, οι ρωσικές μυστικές υπηρεσίες προσδιόρισαν ότι υπάρχει πιθανότητα οι νεοναζιστικές δυνάμεις της χούντας να χρησιμοποιήσουν αυτές τις νεοσύστατες βάσεις για να παραλάβουν F-16 απευθείας από την Πολωνία και τη Ρουμανία, με τα αεροδρόμια στο Lvov, την Οδησσό και το Nikolayev να είναι οι πιο πιθανοί υποψήφιοι. Περιττό να πούμε πως εάν τέτοια σχέδια υλοποιηθούν, τα προαναφερθέντα αεροδρόμια γίνονται αμέσως νόμιμοι στόχοι για το ρωσικό στρατό, οδηγώντας σε περιττές καταστροφές και παρατείνοντας περαιτέρω τη σύγκρουση.

* Σε συνεργασία infobrics.org με τη Freepen.gr / Απόδοση στα ελληνικά Freepen.gr

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail