Η τελευταία μείωση της παραγωγής της Ρωσίας δείχνει ότι το πετρελαϊκό της όπλο εξασθενεί

Στις 10 Φεβρουαρίου, ο Ρώσος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ ανακοίνωσε ότι η Ρωσία σχεδιάζει να μειώσει την παραγωγή αργού πετρελαίου κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως το Μάρτιο - δηλαδή κατά περίπου 5 τοις εκατό της συνολικής παραγωγής την στιγμή της σύνταξης του κειμένου. Το Κρεμλίνο έχει περιγράψει την κίνηση ως αντίποινα για το δυτικό καθεστώς κυρώσεων και τα ανώτατα όρια τιμών (Interfax.ru, 10 Φεβρουαρίου). Ωστόσο, οι παρατηρητές της αγοράς απορρίπτουν αυτή την εξήγηση, αντ' αυτού ορίζοντας πως η Μόσχα αναγκάστηκε να προσαρμόσει την παραγωγή πετρελαίου της λόγω των επιπτώσεων των κυρώσεων σε συνδυασμό με διάφορους παράγοντες που σχετίζονται με την αγορά. Το πιο σημαντικό, και στις δύο περιπτώσεις, το Κρεμλίνο φαίνεται να έχει περιορισμένη ικανότητα να οπλοποιεί τις εξαγωγές του αργού στον βαθμό που προσπάθησε με τις προμήθειες φυσικού αερίου το 2022.

The Jamestown Foundation - oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Επί του παρόντος, οι πιο συνεπακόλουθοι δυτικοί περιορισμοί που επιβάλλονται απευθείας στις εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας περιλαμβάνουν:

  • απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία (με αξιοσημείωτες εξαιρέσεις, ιδίως όσον αφορά τις εισαγωγές από αγωγούς) ισχύει από το Δεκέμβριο του 2022 (Europa.eu, 3 Ιουνίου 2022).
  • ανώτατο όριο τιμής της G7 στις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου ισχύει από το Δεκέμβριο του 2022, το οποίο αρχικά είχε οριστεί στα 60 $ ανά βαρέλι και θα αναπροσαρμόζεται και θα επανεξετάζεται κάθε δύο μήνες (Europa.eu, 3 Δεκεμβρίου 2022).
  • απαγόρευση της ΕΕ για την εισαγωγή ρωσικών προϊόντων πετρελαίου (με μικρές εξαιρέσεις) ισχύει από το Φεβρουάριο του 2023 (Europa.eu, 3 Ιουνίου 2022).
  • ανώτατο όριο τιμής της G7 για τις εισαγωγές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου ισχύει από το Φεβρουάριο του 2023, το οποίο ορίστηκε στα 100 $ ανά βαρέλι για τα προϊόντα premium σε αργό και στα 45 $ ανά βαρέλι για τα προϊόντα με έκπτωση σε αργό (Europa.eu, 4 Φεβρουαρίου) .

Μέχρι τώρα, αυτοί οι δυτικοί περιορισμοί είχαν περιορισμένο μετασχηματιστικό αποτέλεσμα στη συνολική παραγωγή αργού της Ρωσίας, καθώς το συνολικό επίπεδο παραγωγής της χώρας παρέμεινε σταθερό τους τελευταίους μήνες σε περίπου 9,8 εκατομμύρια ή 9,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (Interfax.com, 8 Φεβρουαρίου). Και αυτό είναι μόνο ελαφρώς μικρότερο από τον ρυθμό παραγωγής των 10,2 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα το Φεβρουάριο του 2022 (Interfax.com , 17 Ιουνίου 2022). Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι οι δυτικές κυρώσεις και τα ανώτατα όρια τιμών δεν είχαν κανένα αντίκτυπο.

Στην πραγματικότητα, οι δυτικοί περιορισμοί έχουν ήδη αναγκάσει μια αξιοσημείωτη αλλαγή στην κατεύθυνση των εξαγωγών για τις εταιρείες ενέργειας της Ρωσίας, με μεγάλο μέρος του ρωσικού αργού να μεταφέρεται από την Ευρώπη στην Ασία (βλ. EDM, 23 Φεβρουαρίου) και τα φορτία ντίζελ να προσφέρονται σε πελάτες στην Αφρική. Μέση Ανατολή, Ασία και ακόμη και Νότια Αμερική (Infobrics.org, 27 Φεβρουαρίου). Επιπλέον, οι κυρώσεις —μαζί με την απροθυμία των δυτικών εταιρειών να εισάγουν ρωσικό πετρέλαιο— έχουν επηρεάσει δραστικά την τιμή του ρωσικού αργού. Η κύρια ρωσική κατηγορία αργού, το Urals, διαπραγματεύτηκε επίσημα τον Ιανουάριο του 2023 με έκπτωση έως και 40 $ ανά βαρέλι σε σύγκριση με την κατηγορία Brent (The Bell, 18 Φεβρουαρίου). Για να το θέσουμε αυτό στο πλαίσιο, πριν από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αυτή η διαφορά τιμής δεν είχε ξεπεράσει τα 3 ή τα 4 δολάρια το βαρέλι (Neste.com, πρόσβαση στις 28 Φεβρουαρίου).

Αυτή την στιγμή, παραμένει αβέβαιο εάν η ανακοινωθείσα μείωση της παραγωγής από τη Μόσχα θα μεταφραστεί σε μειώσεις στις εξαγωγές αργού και άλλων προϊόντων πετρελαίου ή σε περιορισμούς στην παραγωγή των διυλιστηρίων. Από τη μία πλευρά, δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης αποκάλυψαν πως η Ρωσία σχεδιάζει να μειώσει σημαντικά τις μεταφορτώσεις αργού μέσω των δυτικών λιμανιών της, συμπεριλαμβανομένων των Primorsk, Ust-Luga και Novorossiysk (Bruegel.org, 23 Φεβρουαρίου). Μια τέτοια κίνηση θα υποστήριζε την ιδέα της έκπτωσης Urals-to-Brent. Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να κατανοήσει κανείς ότι η εμπορία αυτών των προϊόντων πετρελαίου υπό τις δυτικές κυρώσεις είναι πολύ πιο δύσκολη για τη Ρωσία από το ακατέργαστο αργό πετρέλαιο, λόγω διαφόρων λόγων που περιλαμβάνουν χαμηλότερες δυνατότητες αποθήκευσης στη Ρωσία και την απαίτηση στενότερης γεωγραφικής εγγύτητας για τις παραδόσεις τέτοιων προϊόντων σε πιθανούς αγοραστές. Ως εκ τούτου, οι ρωσικές εταιρείες ενδέχεται να αναγκαστούν να μειώσουν την παραγωγή των διυλιστηρίων, μειώνοντας έτσι τους όγκους ντίζελ που διατίθενται για εξαγωγή.

Φυσικά, δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς ότι η Μόσχα δε θα προσπαθήσει να οπλοποιήσεί τις εξαγωγές πετρελαίου της με τον ίδιο τρόπο που έκανε με τις εξαγωγές φυσικού αερίου το 2022, διακόπτοντας μονομερώς τις προμήθειες σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα, στις 23 Φεβρουαρίου, η μεγάλη πολωνική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου PKN Orlen δήλωσε δημόσια πως η Ρωσία είχε σταματήσει τις προμήθειες αργού στην Πολωνία (Radio Free Europe/Radio Liberty, 25 Φεβρουαρίου). Στην πραγματικότητα, αρκετές χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης εξακολουθούν να βασίζονται στο ρωσικό αργό και δεν μπόρεσαν να το αντικαταστήσουν γρήγορα ή πλήρως με εναλλακτικές ποιότητες. Ως αποτέλεσμα, αυτό αφήνει την περιοχή ευάλωτη στη μελλοντική όπλα από τη Ρωσία για τις προμήθειες αργού της και πιθανότατα θα οδηγήσει σε αυξήσεις των τιμών.

Ακόμα κι έτσι, φαίνεται ότι οι πιθανές διαταραχές στις εξαγωγές αργού της Ρωσίας δε θα είχαν μαζικό χαρακτήρα, καθώς ο συνολικός ρωσικός κρατικός προϋπολογισμός βασίζεται απλώς πάρα πολύ στα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου για να αντέξει την απώλεια όλων των εναπομεινάντων Ευρωπαίων αγοραστών. Τον Ιανουάριο του 2023, ο ρωσικός προϋπολογισμός κατέγραψε έλλειμμα-ρεκόρ και οι αναλυτές συζητούν συνεχώς εάν η ρωσική οικονομία θα μπορούσε να αντιμετωπίσει σημαντικές απώλειες στα έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο (Brusselstimes.com, 11 Ιανουαρίου· Carnegie Politika, 10 Φεβρουαρίου). Επιπλέον, εάν το Κρεμλίνο θα ήθελε πράγματι να περιορίσει τις εξαγωγές πετρελαίου, θα έπρεπε να είχε περικόψει τις προμήθειες το 2022, όταν μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να είχε διαρκή αντίκτυπο στις παγκόσμιες αγορές - τουλάχιστον ένας που θα ήταν πολύ ισχυρότερος από τον πιθανό αντίκτυπο λήψης παρόμοιων μέτρων τώρα.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail