[ΑΝΑΛΥΣΗ] Θα μπορούσαν τα εγχώριας παραγωγής UCAV και UCAS της Τουρκίας να αντικαταστήσουν τα F-35;

Πριν απομακρυνθεί η Τουρκία από τις Ηνωμένες Πολιτείες από το πρόγραμμα Joint Strike Fighter, τα μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς F-35 και τα F-16 σχεδιάζονταν να αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά της τουρκικής αεροπορίας. Αλλά η προμήθεια του συστήματος αεράμυνας μεγάλου βεληνεκούς S-400 από τη Ρωσία άλλαξε ολόκληρο το σχέδιο για την Τουρκία.

Φατίχ Γιουρτσέβερ* - turkishminute.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Ο πρώην πρέσβης της Τουρκίας στις Ηνωμένες Πολιτείες Namık Tan έκανε μια σύντομη δήλωση στο Twitter για το τι έχασε η Τουρκία με τον αποκλεισμό της από το πρόγραμμα Joint Strike Fighter. Σύμφωνα με την εκτίμηση του Ταν, ο αποκλεισμός από το έργο F-35 ήταν ένα από τα πιο επιζήμια πράγματα που συνέβησαν στην Τουρκία. Δεν υπάρχει άλλη συμφωνία στην ιστορία της Δημοκρατίας της Τουρκίας που να είναι τόσο συμφέρουσα από άποψη στρατιωτικής ή εμπορικής συνεργασίας. Η Τουρκία θα μπορούσε να είχε την εγχώρια τεχνολογική υποδομή για να παράγει το αεροσκάφος πέμπτης γενιάς με τα κέρδη από το έργο F-35. Με τον αποκλεισμό από το πρόγραμμα, η Τουρκία υπέστη σημαντική απώλεια τόσο στρατιωτικά όσο και πολιτικά.

Ωστόσο, η αποτελεσματική χρήση μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων μάχης (UCAV), όπως το Bayraktar TB2, που κατασκευάζεται από την Baykar Defense, η οποία ανήκει στον γαμπρό του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, Selçuk Bayraktar και τον αδελφό του Haluk Bayraktar, σε επιχειρησιακές περιοχές όπως η Λιβύη, η Συρία και το Ναγκόρνο-Καραμπάχ ενάντια σε εχθρούς με ανεπαρκή συστήματα αεράμυνας άνοιξαν το δρόμο για νέα προπαγάνδα για την κάλυψη της απώλειας του F-35 από την Τουρκία. Ο αποκλεισμός της Τουρκίας από το έργο F-35 δεν ήταν μειονέκτημα για την Τουρκία, αλλά προς όφελός της. Τα UCAV όπως το Akıncı και το Bayraktar TB2 καθώς και το σύστημα μη επανδρωμένων αεροσκαφών Kızılelma (UCAS), το οποίο πραγματοποίησε την πρώτη του δοκιμαστική πτήση στις 14 Δεκεμβρίου 2022, όχι μόνο θα καλύψει το κενό που αφήνει το F-35 αλλά και θα αυξήσει την αεροπορική δύναμη της Τουρκίας σε υψηλότερο επίπεδο, σύμφωνα με τον Selçuk Bayraktar.

Το F-35 Lightning II είναι ένα μαχητικό πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς που αναπτύχθηκε από τη Lockheed Martin για τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους τους. Έχει σχεδιαστεί για διάφορες αποστολές, συμπεριλαμβανομένης της αεροπορικής υπεροχής, της αεράμυνας, της επίγειας επίθεσης και της πληροφόρησης, επιτήρησης και αναγνώρισης (ISR). Όσον αφορά την εναέρια υπεροχή, το F-35 είναι εξοπλισμένο με προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και αισθητήρες, συμπεριλαμβανομένου ενός ραντάρ Active Electronically Scanned Array (AESA) που του επιτρέπει να ανιχνεύει και να παρακολουθεί πολλαπλούς στόχους σε μεγάλη εμβέλεια. Διαθέτει επίσης σύστημα αναζήτησης και παρακολούθησης υπερύθρων (IRST). Το IRST είναι ένας παθητικός αισθητήρας που χρησιμοποιεί υπέρυθρη ακτινοβολία για τον εντοπισμό και την παρακολούθηση στόχων. Μπορεί να ανιχνεύει και να παρακολουθεί αεροσκάφη, πυραύλους και άλλα αντικείμενα που εκπέμπουν θερμότητα. Είναι ένα ζωτικής σημασίας εργαλείο για τον εντοπισμό και την εμπλοκή εχθρικών αεροσκαφών σε διάφορα σενάρια, συμπεριλαμβανομένων των αποστολών μάχης αέρος-αέρος και αεράμυνας. Το σύστημα IRST του F-35 βρίσκεται στο ρύγχος του αεροσκάφους και είναι ενσωματωμένο με τους άλλους αισθητήρες, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων ραντάρ και ηλεκτρονικού πολέμου. Είναι σχεδιασμένο να είναι υψηλής ακρίβειας και να ανιχνεύει και να παρακολουθεί στόχους σε μεγάλη εμβέλεια, ακόμη και υπό συνθήκες όπου το ραντάρ είναι λιγότερο αποτελεσματικό, όπως ηλεκτρονικές παρεμβολές ή σε περιοχές υψηλής ατμοσφαιρικής διαταραχής. Ως αποτέλεσμα, το σύστημα IRST του F-35 αποτελεί ουσιαστικό μέρος της σουίτας αισθητήρων του, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της επίγνωσης της κατάστασης και της ικανότητας του αεροσκάφους να ανιχνεύει και να παρακολουθεί στόχους σε διάφορα περιβάλλοντα.

Με τεχνολογία stealth, προηγμένα αεροηλεκτρονικά, δυνατότητες πολλαπλών ρόλων και μεγάλη γκάμα όπλων αέρος-αέρος, αέρος-εδάφους, το F-35 Lightning II αντιπροσωπεύει μια σημαντική βελτίωση στην τεχνολογία και τις ικανότητες σε σχέση με τα μαχητικά αεροσκάφη τέταρτης γενιάς, όπως ως F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon και F-18 Hornet. Θεωρούνται τα πιο προηγμένα και εξελιγμένα στρατιωτικά αεροσκάφη στον κόσμο.

Η Τουρκία προσπαθεί να αντισταθμίσει την απώλεια δυνατοτήτων αεροπορικής ισχύος λόγω της απουσίας του F-35 με UCAV. Τα UCAV είναι στρατιωτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη εξοπλισμένα με αισθητήρες, αεροηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα που μπορούν να εκτελέσουν μια ποικιλία αποστολών, συμπεριλαμβανομένων ISR και επιδρομών αέρος-εδάφους. Μπορούν να λειτουργούν εξ αποστάσεως ή αυτόνομα και συνήθως χρησιμοποιούνται για αποστολές που είναι πολύ επικίνδυνες ή ανεπιθύμητες για επανδρωμένα αεροσκάφη. Τα Bayraktar TB2 και Akıncı UCAV της Baykar Defense και τα Anka και Aksungur UCAV από την Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία (TAI) μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά για αποστολές αέρος-εδάφους και ISR σε αμφισβητούμενο εναέριο χώρο εναντίον στόχων με ασθενή αεράμυνα. Επιπλέον, το Kızılelma UCAV, το οποίο ολοκλήρωσε την πρώτη του δοκιμαστική πτήση στις 14 Δεκεμβρίου 2022, προορίζεται για αποστολές αέρος-αέρος, αέρος-εδάφους και ISR.

Σύμφωνα με την Baykar Defense, το Kızılelma θα έχει μέγιστο βάρος απογείωσης 6 τόνους, συμπεριλαμβανομένου 1,5 τόνου πυρομαχικών, και θα πετά σε υψόμετρο 35.000-40.000 ποδιών. Το πρωτότυπο πετά με ταχύτητα 0,6-0,9 mph. Το Kızılelma μπορεί να παραμείνει στον αέρα για έως και τέσσερις ή πέντε ώρες και θα ελέγχεται από δορυφόρο μέσω της κεραίας SATCOM. Τροφοδοτείται από κινητήρες turbofan AI-322F που κατασκευάζονται από την εταιρεία Ivchenko-Progress της Ουκρανίας. Θα είναι εξοπλισμένο με ραντάρ AESA κατασκευασμένο από την ASELSAN και ικανό να εκτοξεύει εγχώριους πυραύλους αέρος-αέρος Bozdoğan και Gökdoğan.

Το Gökdoğan και το Bozdoğan εντός και εκτός οπτικής εμβέλειας πύραυλοι αέρος - αέρος κατασκευάζονται από το Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης Αμυντικών Βιομηχανιών (SAGE) του Συμβουλίου Επιστημονικής Τεχνολογικής Έρευνας της Τουρκίας (TÜBITAK). Ωστόσο, ο εξοπλισμός του Kızılelma με AAM (αέρος - αέρος) δεν το καθιστά πλατφόρμα που μπορεί να πολεμήσει για την υπεροχή του αέρα όπως ένα μαχητικό αεροσκάφος τέταρτης ή πέμπτης γενιάς. Για να εμπλακεί το Kızılelma σε μια αερομαχία με μαχητικά αεροσκάφη απαιτούνται αλγόριθμοι αποστολής που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να παρέχουν στο Kızılelma τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται σε απροσδόκητες καταστάσεις ή να παίρνει γρήγορες αποφάσεις κατά τη διάρκεια της εμπλοκής. Η Τουρκία δε διαθέτει ακόμη την επαρκή τεχνολογική υποδομή, τον προϋπολογισμό ή την εμπειρία για την ανάπτυξη τέτοιων αλγορίθμων. Για παράδειγμα, το Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) ερευνητικό πρόγραμμα αναπτύσσει συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που πολεμούν ανεξάρτητα τις εναέριες μάχες. Οι πιλότοι της τεχνητής νοημοσύνης αναμένεται να πετάξουν για πρώτη φορά το 2024. Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ επένδυσε σχεδόν 1 δισεκατομμύριο δολάρια στην τεχνητή νοημοσύνη το 2022. Ως εκ τούτου, υπάρχει μεγάλη πρόοδος που πρέπει να σημειωθεί από την Τουρκία.

Ο Τζέιμς, Ρότζερς, επίκουρος καθηγητής πολεμικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας, πιστεύει ότι ένα μέλλον στο οποίο «drones θα συμμετέχουν σε ευκίνητες, γρήγορες αερομαχίες τύπου Top Gun πάνω από ένα πεδίο μάχης είναι πιθανό να είναι πολύ μακριά», σύμφωνα με το Middle East Eye.

Ως αποτέλεσμα, η Τουρκία υπέστη σημαντικές απώλειες αεροπορικής δύναμης λόγω του αποκλεισμού της από το έργο F-35. Είναι αδύνατο να αντισταθμιστούν αυτές οι απώλειες με τα UCAV και το Kızılelma UCAS. Η έντονη προπαγάνδα για αυτό το θέμα δεν εξυπηρετεί άλλο σκοπό από το να καλύψει τις απώλειες που προκάλεσε η κυβέρνηση Ερντογάν λόγω της απομάκρυνσης από το έργο F-35. Τα UCAV και τα Kızılelma UCAS δεν είναι ισοδύναμα των μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς, αλλά μπορούν μόνο να είναι το συμπλήρωμά τους.

* Ο Fatih Yurtsever είναι πρώην αξιωματικός του ναυτικού στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις. Χρησιμοποιεί ψευδώνυμο για λόγους ασφαλείας.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail