Η Ρωσία και το εθνικό της αρκτικό πέρασμα: Ωθώντας τα εμπορικά σύνορα προς τα ανατολικά

Οι διαδρομές της Αρκτικής χωρίς πάγο που δημιουργήθηκαν από την κλιματική αλλαγή άνοιξαν την πρώτη νέα παγκόσμια ναυτιλιακή διαδρομή εδώ και έναν αιώνα. Η υδάτινη δίοδος που αναπτύχθηκε από τη Ρωσία είναι βέβαιο πως θα διαταράξει τις πιο μακριές διαδρομές με επίκεντρο τον Ατλαντικό για το παγκόσμιο εμπόριο.

Η περιοχή της Αρκτικής αποτελεί εδώ και καιρό πηγή ενδιαφέροντος για υπεράκτιες γεωτρήσεις, ιδιαίτερα σε περιόδους υψηλών τιμών των εμπορευμάτων. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, έχει γίνει επίσης όλο και πιο ελκυστική ως εμπορικός διάδρομος, ειδικά για το μη αρκτικό έθνος της Κίνας.

Karin Kneissl - thecradle.co / Παρουσίαση Freepen.gr

Το Βορειοδυτικό Πέρασμα συνδέει τη Βόρεια Αμερική με τον Ειρηνικό, ενώ το Βορειοανατολικό Πέρασμα εκτείνεται κατά μήκος της ρωσικής ακτής στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού. Η Ρωσία θεωρεί το τελευταίο ως εθνική πλωτή οδό.


Το Northeast Passage που αναπτύχθηκε από τη Ρωσία εισάγει μια νέα, συντομότερη διαδρομή μεταφοράς για εμπορικές αποστολές.

Στις αρχές Αυγούστου 2007, Ρώσοι εξερευνητές βούτηξαν βαθιά κάτω από τον Βόρειο Πόλο με ένα μίνι υποβρύχιο και τοποθέτησαν την εθνική τους σημαία στο βυθό της θάλασσας για να διακυβεύσουν συμβολικά τον ενεργειακό πλούτο της Αρκτικής, δηλαδή την περιοχή γύρω από την κορυφογραμμή Lomonosov, που υποστηρίζεται πως είναι μέρος της ηπειρωτικής πλάκας της Σιβηρίας.

Τα επόμενα χρόνια, οι ΗΠΑ και ο Καναδάς διεξήγαγαν έρευνα για να προσπαθήσουν να αποδείξουν ότι η κορυφογραμμή είναι μέρος της βορειοαμερικανικής ηπειρωτικής πλάκας.

Το Δίκαιο της Θάλασσας του ΟΗΕ

Η δράση που ανέλαβε η Ρωσία ήταν σύμφωνη με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), η οποία επιτρέπει στα μέρη να υποβάλλουν εδαφικές αξιώσεις στην υφαλοκρηπίδα εντός ορισμένου χρονικού πλαισίου. Η Επιτροπή Ηπειρωτικής Υφαλοκρηπίδας είχε συσταθεί για αυτόν ακριβώς τον σκοπό.

Η UNCLOS είναι μια άκρως τεχνική γεωπολιτική συνθήκη που χρειάστηκε δεκαετίες για να διαπραγματευτεί και να κωδικοποιηθεί. Αντιμετωπίζει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που σχετίζονται με τη χρήση των ωκεανών του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων εδαφικών διαφορών για αλιευτικές περιοχές και σύγχρονες φιλοδοξίες εξόρυξης, καθώς και τον υπολογισμό των θαλάσσιων συνόρων και των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών.

Οι ΗΠΑ δεν έχουν επικυρώσει αυτή τη σημαντική σύμβαση του ΟΗΕ και φέρεται να αιφνιδιάστηκαν από τις εδαφικές επιπτώσεις του εγγράφου. Από τότε, υπάρχει κάτι παρόμοιο με μια «φυλή μονοπωλίου της Αρκτικής», καθώς διάφορα έθνη διεξάγουν έρευνα και διακυβεύουν τις αξιώσεις τους. Το Αρκτικό Συμβούλιο χρησίμευσε ως φόρουμ για αυτές τις συζητήσεις, αλλά βρίσκεται σε αδιέξοδο μετά την επιβολή κυρώσεων από περίπου 42 κράτη.

Απειλές και ευκαιρίες

Η θέρμανση της περιοχής της Αρκτικής, η οποία είναι πιο αισθητή στη συρρίκνωση του θαλάσσιου πάγου, έχει αρνητικές και θετικές επιπτώσεις. Αναμένεται ότι οι εκπομπές αερίου μεθανίου θα αυξηθούν καθώς λιώνει ο μόνιμος παγετός, αλλά η απόψυξη θα ανοίξει επίσης νέες ακτοπλοϊκές διαδρομές.

Το 2007, το Βορειοδυτικό Πέρασμα άνοιξε εντελώς στη ναυτιλία για πρώτη φορά στην ιστορία της παρατήρησης και το 2020 ήταν έτος ρεκόρ για τη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή: ήταν εντελώς καθαρή από πάγο ήδη από τα μέσα Ιουλίου.

Το νεότερο Βορειοανατολικό Πέρασμα, μια βόρεια θαλάσσια διαδρομή μήκους 3.500 μιλίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, θα είναι ένα ουσιαστικό θαλάσσιο στοιχείο μιας περιοχής Αρκτο-Ειρηνικού.

Η εμπορική - και ενδεχομένως στρατιωτική χρήση - αυτής της νέας διαδρομής, η οποία εκλαμβάνεται από πολλούς στη Ρωσία ως ανάλογο της Διώρυγας του Σουέζ, έχει ήδη οδηγήσει στη δημιουργία ενός στόλου παγοθραυστικών και τερματικών σταθμών κατά μήκος της ρωσικής βόρειας ακτής.

Το εμβληματικό έργο της Rosneft, η Vostokoil στοχεύει επίσης να φέρει πετρέλαιο και φυσικό αέριο από αυτά τα ακόμη αναξιοποίητα κοιτάσματα σε πελάτες στα ανατολικά. Η Vostokoil βρισκόταν σε εξέλιξη πολύ πριν ξεκινήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Εκατομμύρια νέα βαρέλια αργού πετρελαίου αναμένεται να εισέλθουν στην αγορά ως αποτέλεσμα, και αυτή η αγορά βρίσκεται ανατολικά και όχι δυτικά του Σουέζ ή της Μόσχας. Πριν από τις 24 Φεβρουαρίου 2022, αυτό ήταν προφανές και για οικονομικούς και δημογραφικούς λόγους.

Από την προοπτική της Δυτικής Ασίας, όπου βρίσκεται τόσο μεγάλο μέρος των ενεργειακών πόρων του κόσμου, αυτό υπόσχεται μια αξιοσημείωτη αλλαγή στους διαδρόμους μεταφορών. Η Διώρυγα του Σουέζ ήταν η πλωτή οδός της ευρωπαϊκής εποχής, η διώρυγα του Παναμά σηματοδότησε τον αμερικανικό αιώνα και το νέο σχήμα εμπορικών διαδρόμων σε όλη την Ευρασία θα διαμορφώσει τις σύγχρονες σχέσεις για μια εντελώς νέα εποχή.

Το Βορειοανατολικό Πέρασμα παρακάμπτει τις παγκόσμιες ναυτιλιακές διαδρομές των δύο τελευταίων αιώνων.

Σημαίνει επίσης πως το δυσοίωνο «τελευταίο βαρέλι πετρελαίου» μπορεί να είναι ρωσικό και όχι αραβικό. Το «τελευταίο βαρέλι πετρελαίου» είναι μια στατιστική μονάδα που προβάλλεται στους μελλοντικούς υπολογισμούς της αγοράς πετρελαίου. Με βάση το κόστος εξερεύνησης και την παγκόσμια τιμή του πετρελαίου, είναι εδώ και καιρό αποδεκτό γεγονός ότι το τελευταίο βαρέλι πετρελαίου που θα φτάσει στην αγορά θα είναι το σαουδαραβικό, λόγω των τεράστιων αποθεμάτων του βασιλείου και του χαμηλού κόστους παραγωγής.

Όμως, δεδομένων των τεράστιων ρωσικών επενδύσεων για την εισαγωγή νέου πετρελαίου στην αγορά, υπάρχει μια αυξανόμενη πιθανότητα το τελευταίο βαρέλι να βγει από ένα ρωσικό κοίτασμα. Και θα αποσταλεί μέσω της αρκτικής διόδου στην ασιατική αγορά, όχι μέσω του στενού του Ορμούζ ή της διώρυγας του Σουέζ.

Γεωπολιτική σημασία του αρκτικού περάσματος

Η σημασία του Βορειοανατολικού Περάσματος έχει αυξηθεί σημαντικά μετά τις γεωπολιτικές αλλαγές στην περιοχή.

Η Κίνα επεκτείνει επίσης την παρουσία της στην Αρκτική, με την πρώτη στρατηγική εταιρική σχέση μεταξύ Κίνας και Ισλανδίας να καθιερώνεται το 2013. Ενώ το Πεκίνο ενδιαφέρεται για τα πιθανά αποθέματα υδρογονανθράκων στην περιοχή, πιθανότατα ενδιαφέρεται περισσότερο για τις νέες πλωτές οδούς που μπορούν να σώσουν χρόνο και χρήμα μεταφοράς.

Δεδομένης της σημασίας του θέματος, το Ανατολικό Οικονομικό Φόρουμ στο Βλαδιβοστόκ το Σεπτέμβριο του 2022 αφιέρωσε διάφορα πάνελ σε αυτόν τον εμπορικό δρόμο. Παρακολούθησα πολλά από αυτά ως ομιλήτρια και εντυπωσιάστηκα από το προχωρημένο στάδιο ανάπτυξης αυτού του νέου εμπορικού διαδρόμου.

Το αρκτικό πέρασμα θα συμπληρώσει επίσης το Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC), ο οποίος θα συνδέει πλωτές οδούς και σιδηροδρόμους από τη Ρωσία μέσω του Ιράν με την Ινδία.

Το Βορειοανατολικό Πέρασμα, το οποίο όπως αναφέρθηκε προηγουμένως θεωρείται ως εθνική ρωσική πλωτή οδός, περιπολείται και διατηρείται ασφαλές από μια συνεχή ρωσική στρατιωτική παρουσία στην Αρκτική.

Από τη Μεσόγειο Θάλασσα ή τις ακτές του Περσικού Κόλπου στη Δυτική Ασία, η τεράστια περιοχή του Αρκτο-Ειρηνικού φαίνεται σαν ένας διαφορετικός πλανήτης, αλλά για τους λεγόμενους Πέντε Αρκτικούς (παράκτιες πολιτείες του Αρκτικού Ωκεανού: Καναδάς, Δανία, Νορβηγία, Ρωσία και ΗΠΑ) είναι μια κυρίαρχη ατζέντα.

Ένας νέος ψυχρός πόλεμος θερμαίνεται;

Ο συνεχιζόμενος πόλεμος αντιπροσώπων μεταξύ του ΝΑΤΟ και της Ρωσίας θα μπορούσε να εκτοξεύσει την περιοχή της Αρκτικής στο προσκήνιο ανά πάσα στιγμή. Η κρατική εταιρεία Atomflot της Ρωσίας εκμεταλλεύεται πέντε παγοθραυστικά με πυρηνική ενέργεια, μια έντονη υπενθύμιση της αποφασιστικότητας της Μόσχας να προωθήσει την στρατηγική προτεραιότητα της πρώην Σοβιετικής Ένωσης να κυριαρχήσει και να αναπτύξει την Αρκτική.

Μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, ο στόλος θα ενισχυθεί από τουλάχιστον πέντε ακόμη πυρηνικά παγοθραυστικά, το καθένα περίπου δύο φορές πιο μεγάλο και ισχυρό από τα σημερινά πλοία.

Το όραμα της Διακήρυξης του Αρκτικού Συμβουλίου για την περιοχή αναφέρει:

«Έχουμε μετατρέψει αυτήν την περιοχή σε μια περιοχή μοναδικής διεθνούς συνεργασίας… Είμαστε βέβαιοι ότι δεν υπάρχει πρόβλημα που δεν μπορούμε να επιλύσουμε μαζί μέσω των συνεργατικών μας σχέσεων με βάση το υπάρχον διεθνές δίκαιο και την καλή θέληση».

Καθώς ο χειμώνας του 2023 βαθαίνει, το κλίμα, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι κυρώσεις κατά των ρωσικών καυσίμων θα έχουν αντίκτυπο στην κατανάλωση ενέργειας και στην τιμολόγηση – όπως και ο αυξανόμενος αριθμός αγωγών που κατευθύνονται ανατολικά παρά δυτικά.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail