Το γραφείο προπαγάνδας του Ερντογάν ισχυρίζεται ότι είναι το μεγαλύτερο, πιο ισχυρό brand της Τουρκίας

Πράγματα που έχουν συνηθίσει να βλέπουν οι άνθρωποι στην Τουρκία, η οποία σταδιακά απομακρύνεται από τη δημοκρατία και το κράτος δικαίου, όπως συχνά παρατηρείται σε χώρες της Κεντρικής Ασίας που διοικούνται από έναν άνθρωπο, περιλαμβάνουν τον Τούρκο Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να μιλάει για ώρες στα ειδησεογραφικά κανάλια, να βρίσκεται σε πρωτοσέλιδα προπαγάνδας σε εφημερίδες που βρίσκονται σχεδόν εξ ολοκλήρου υπό τον κυβερνητικό έλεγχο και γιγαντιαίες αφίσες και πανό του αναρτήθηκαν σε δημοφιλή μέρη σε όλη τη χώρα, όπως αθλητικά γήπεδα. Κανένας υπουργός ή γραφειοκράτης δεν ξεκινά μια ομιλία χωρίς το κλισέ, «Σύμφωνα με τις οδηγίες του προέδρου μας». 

Levent Kenez - nordicmonitor.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Ωστόσο, αυτά δεν αρκούν για το γραφείο επικοινωνίας του Ερντογάν, το οποίο διοργανώνει συχνά συζητήσεις και συνέδρια για να ενισχύσει την εικόνα του Ερντογάν στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Ο διευθυντής επικοινωνίας της προεδρίας, Fahrettin Altun, τον οποίο η αντιπολίτευση παρομοιάζει με τον Joseph Goebbels, τον διαβόητο υπουργό προπαγάνδας της ναζιστικής εποχής, δεν έχασε την ευκαιρία να προωθήσει τον Ερντογάν κατά τη διάρκεια του Türkiye Nation Branding Forum στο high-end Maslak TIM Show Centre της Κωνσταντινούπολης. εβδομάδα, όταν είπε πως το μεγαλύτερο και πιο ισχυρό brand της Τουρκίας είναι ο Erdoğan, προσθέτοντας ότι η επωνυμία του Erdoğan τους καθοδηγεί.

Για όσους γνωρίζουν την τουρκική πολιτική, οι δηλώσεις του Altun δεν προκαλούν έκπληξη. Ο Αλτούν, ο οποίος μοιράζεται συνεχώς κολακευτικά μηνύματα που επαινούν τον Ερντογάν στον λογαριασμό του στο Twitter, είναι στην πραγματικότητα γνωστός ως «επίτροπος ΜΜΕ» στην Τουρκία. Για λογαριασμό του αφεντικού του, αποφασίζει τι θα καλύπτουν εφημερίδες και τηλεοπτικοί σταθμοί και τι όχι. Καθορίζει μάλιστα ποιες ερωτήσεις θα κάνουν στον πρόεδρο οι δημοσιογράφοι που εργάζονται για φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης στις σπάνιες συνεντεύξεις τύπου του.

Πιο πρόσφατα, ο Altun ήρθε στο προσκήνιο για το λογοκριμένο μέρος της συνέντευξης του Ερντογάν με δημοσιογράφους στο αεροπλάνο που επέστρεφε από το Τουρκμενιστάν την περασμένη εβδομάδα. Οι δηλώσεις του Ερντογάν για την καταδίκη του δημάρχου της Κωνσταντινούπολης Ekrem İmamoğlu σε μια πολιτικά φορτισμένη δίκη αποκαλύφθηκε αργότερα ότι αφαιρέθηκαν μετά από οδηγίες του Altun. Ακόμη και το μέλος του κυβερνώντος κόμματος και δημοσιογράφος Ayşe Böhürler, που έκανε μια ερώτηση για τον İmamoğlu, δεν μπόρεσε να τη δημοσιεύσει στην εφημερίδα της. 

Ως δευτερεύουσα σημείωση, η πίστη του Altun στον Ερντογάν δεν οφείλεται μόνο στο ότι εργάζεται υπό τις διαταγές του και είναι ιδεολογικά κοντά του. Η οικονομική απόδοση για τους δεσμούς του με τον Ερντογάν είναι επίσης σημαντική για την οικογένεια Αλτούν. Εκτός από διευθυντής επικοινωνιών, είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Χρηματιστηρίου της Κωνσταντινούπολης (Borsa Istanbul). Είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου του πανεπιστημίου Manas της Τουρκίας στο Κιργιστάν. Σε ένα μήνυμα WhatsApp που μοιράστηκε με κοντινούς του δημοσιογράφους το 2020, ο Altun είπε ότι ξόδεψε τα έσοδα που έλαβε από την Borsa Istanbul σε φιλανθρωπικούς σκοπούς. Η σύζυγος του Altun, ακαδημαϊκός, δεν βρίσκεται εκτός αυτής της επικερδούς επιχείρησης. Ενώ εργάζεται στο Πανεπιστήμιο του Μαρμαρά, η Fatmanur Altun είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Turkish Airlines, μιας από τις μεγαλύτερες δημόσιες εταιρείες της χώρας, παρόλο που δεν έχει εμπειρία στη διοίκηση μιας τόσο τεράστιας εταιρείας.

Ωστόσο, ο Πρόεδρος Ερντογάν εκφράζει συχνά το συναίσθημα: «Ανεξάρτητα από το τι λέει ο κόσμος…» στις κομματικές του συγκεντρώσεις και στις τελετές έναρξης, μια στάση που εκτιμούν πολύ οι ένθερμοι υποστηρικτές του. Φαίνεται ότι η ολοένα και πιο επιδεινούμενη εικόνα του ανά τον κόσμο ανάγκασε την ομάδα του να αναλάβει δράση. Η Διεύθυνση Επικοινωνιών της Προεδρίας παρουσίασε πέρυσι το «Εθνικό Έγγραφο Στρατηγικής Δημόσιας Διπλωματίας και Σχέδιο Δράσης» με στόχο την καταπολέμηση της μαύρης προπαγάνδας και την ενίσχυση της επωνυμίας του και της Τουρκίας.

Το γραφείο του Altun έχει εκδώσει μέχρι στιγμής δεκάδες βιβλία προπαγάνδας, οι πρόλογοι των οποίων γράφτηκαν σχολαστικά από τον Altun. Στα βιβλία, που θα μπορούσαν να θεωρηθούν σπατάλη χαρτιού και χρημάτων των φορολογουμένων, καλύπτονται θέματα όπως οι επισκέψεις του Ερντογάν στην Αφρική, η προτεινόμενη μεταρρύθμιση του ΟΗΕ, η επιτυχία της Τουρκίας στον COVID και η σημασία που αποδίδουν ο Ερντογάν και η οικογένειά του στο περιβάλλον. 

Τον Σεπτέμβριο το Nordic Monitor ανέφερε ότι το τελευταίο βιβλίο του Ερντογάν, «Μεταρρύθμιση του ΟΗΕ: Μια νέα προσέγγιση στη διεθνή συνεργασία», περιλαμβάνει εικόνες που χρησιμοποιούνται χωρίς άδεια. Το λογότυπο και το υδατογράφημα του κατόχου των πνευματικών δικαιωμάτων φαίνονται σε ορισμένες από τις φωτογραφίες του βιβλίου.

Πέρυσι ο Ερντογάν πρότεινε μια «επαναστατική μεταρρύθμιση των Ηνωμένων Εθνών» ενώπιον της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ με ένα βιβλίο με τίτλο «A Fairer World is Possible: A Fair Proposal for the United Nations Reform» και κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο της οικογένειάς του, Turkuvaz Kitap. Το βιβλίο, που έπρεπε να αγοράσουν μέλη του κόμματος, βρισκόταν στη λίστα των μπεστ σέλερ πολλών βιβλιοπωλείων για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το γραφείο επικοινωνίας του Ερντογάν ανακοίνωσε πως το βιβλίο του Ερντογάν συζητείτο σε πάνελ που πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις 30 Νοεμβρίου. Στη συζήτηση προσκλήθηκαν εκπρόσωποι φιλοκυβερνητικών ΜΚΟ, στην οποία συμμετείχαν αρθρογράφοι της φιλοκυβερνητικής εφημερίδας Daily Sabah και εκδότες από την κρατική TRT.

«Υπό την εποπτεία της Συμβούλου Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) Joanna Magdalena, οι ειδικοί υποστήριξαν ότι η τρέχουσα δομή δεν ήταν σε θέση να δώσει επαρκείς λύσεις για τις αναδυόμενες απειλές και αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με τις ιδέες που επισήμανε ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο βιβλίο του, «A Fairer World Is Possible», έγραψε το γραφείο του στην επίσημη ιστοσελίδα του. 

Ένα από τα πράγματα που αρέσει περισσότερο στο γραφείο επικοινωνίας του Ερντογάν είναι οι φωτογραφίες του προέδρου με άλλους ηγέτες. Οι φωτογραφίες που δείχνουν τον Ερντογάν ως χαρισματικό και που ενισχύουν την αντίληψή του ως παγκόσμιου ηγέτη έχουν επιλεγεί προσεκτικά. Αυτές οι εικόνες κοινοποιούνται επανειλημμένα από μέλη του κόμματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με μηνύματα που λένε ότι η αντιπολίτευση δεν έχει εναλλακτική λύση απέναντι σε έναν ισχυρό ηγέτη όπως ο Ερντογάν.

Το γραφείο επικοινωνίας διοργανώνει επί του παρόντος προεδρικές συναντήσεις με νέους. Υπολογίζεται ότι περίπου 6 εκατομμύρια νέοι θα ψηφίσουν για πρώτη φορά στις επερχόμενες προεδρικές και βουλευτικές εκλογές του 2023. Η ψήφος των νέων θα είναι καθοριστική στις εκλογές, οι οποίες είναι κρίσιμες για τον Ερντογάν και την οικογένειά του. Σχεδόν όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί μεταδίδουν βίντεο από τις συναντήσεις, τα οποία επιμελούνται και συντομεύονται από το γραφείο του Altun, ώστε να προβάλλονται σε prime time. Για παράδειγμα, η τελευταία συνάντηση του Ερντογάν με νεαρά μέλη του κόμματος στο Μαρντίν μεταδόθηκε αμέσως μετά τον τελικό αγώνα του Παγκοσμίου Κυπέλλου FIFA την Κυριακή. Το γραφείο του Altun είναι επίσης απασχολημένο με την προώθηση των νέων προϊόντων της Τουρκίας στην αμυντική βιομηχανία, τα στρατιωτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη που παράγονται από τον γαμπρό του Ερντογάν και το πρώτο τοπικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Τουρκίας.

Στο μεταξύ, οι εισαγγελείς που διορίστηκαν από τον Ερντογάν προσπαθούν να αποτρέψουν την κριτική εναντίον του με την αιτιολογία της προσβολής του προέδρου. Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ο αριθμός των υποθέσεων συκοφαντικής δυσφήμισης κατά του προέδρου, που ήταν 110 το 2014, αυξήθηκε σε 9.168 το 2021. Ενώ μόνο ένα παιδί κάτω των 18 ετών διώχθηκε ποινικά το 2014, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 305 το 2021. Περίπου 200.000 έρευνες έχουν διεξαχθεί με καταγγελίες για εξύβριση του προέδρου τα τελευταία οκτώ χρόνια, εκ των οποίων οι 44.675 οδηγήθηκαν σε δίκη. Από αυτές, οι 4.864 κατέληξαν σε καταδίκες. Αυτή η κατάσταση όχι μόνο προκαλεί λιγότερες αρνητικές ειδήσεις και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον Ερντογάν, αλλά ενισχύει επίσης την εικόνα του ως αυταρχικού ηγέτη.

Φυσικά, ο Ερντογάν δεν είναι το μεγαλύτερο εμπορικό σήμα της Τουρκίας, αλλά είναι γεγονός ότι είναι το πρώτο όνομα που έρχεται στο μυαλό όταν αναφέρεται η Τουρκία αυτές τις μέρες στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, όπως ο Πούτιν της Ρωσίας, ο Λουκασένκο της Λευκορωσίας και ο Κιμ Γιονγκ Ουν της Βόρειας Κορέας.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail