Η ενεργειακή κρίση της Ευρώπης μόλις ξεκινά

Παρά την επιτυχή πλήρωση της αποθήκης φυσικού αερίου ενόψει του χειμώνα φέτος, η ενεργειακή κρίση της Ευρώπης απέχει πολύ από το να έχει τελειώσει. Η κατάσταση για την Ευρώπη θα μπορούσε, στην πραγματικότητα, να είναι χειρότερη τον επόμενο χειμώνα, όταν η παροχή φυσικού αερίου με ρωσικό αγωγό θα μειωθεί σταδιακά, στην καλύτερη περίπτωση.

Tsvetana Paraskova - Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά και επιχειρήσεις έχουν ήδη δει αύξηση του συνολικού ενεργειακού κόστους κατά 1,06 τρισεκατομμύρια δολάρια (1 τρισεκατομμύριο ευρώ), σύμφωνα με εκτιμήσεις της ευρωπαϊκής οικονομικής ομάδας σκέψης Bruegel που δημοσιεύει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Σύμφωνα με τους αναλυτές του Bruegel, εάν οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να προσφέρουν οικονομική στήριξη και αν καλύψουν τις αυξήσεις των τιμών, αυτό το ποσό θα αντιπροσώπευε ένα τεράστιο 6% του ετήσιου ΑΕΠ της ΕΕ.

«Η μαζική κρατική στήριξη θα μπορούσε να καθυστερήσει την προσαρμογή σε μια νέα ισορροπία τιμών και να δημιουργήσει την ανάγκη για ακόμη μεγαλύτερη υποστήριξη», λένε οι ειδικοί του Bruegel.

Αντίθετα, η ΕΕ χρειάζεται μια «μεγάλη συμφωνία» για την ενθάρρυνση της αποταμίευσης και την αύξηση της προσφοράς ταυτόχρονα.

Οι επόμενοι 12 έως 24 μήνες θα καθορίσουν εάν η Ευρώπη θα μπορέσει να αντιμετωπίσει την ενεργειακή κρίση χωρίς να χρειαστεί να καταφύγει σε υποχρεωτικό δελτίο ή χωρίς να χάσει υπερβολική ανταγωνιστικότητα στην οικονομία.

Τα ενεργειακά συστήματα της Ευρώπης υποβλήθηκαν ήδη στην πρώτη πραγματική δοκιμασία αυτόν τον μήνα, εν μέσω έκρηξης στην Αρκτική που σάρωσε το μεγαλύτερο μέρος της βορειοδυτικής Ευρώπης, φέρνοντας χαμηλές θερμοκρασίες, χιόνι στο Ηνωμένο Βασίλειο και καταθλιπτική ταχύτητα ανέμου στη Γερμανία.

Οι χώροι αποθήκευσης φυσικού αερίου στην ΕΕ άρχισαν να αποστραγγίζονται, με την αποθήκευση στο 84% στις 17 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την Gas Infrastructure Europe. Τα αποθέματα είναι υψηλότερα από ό,τι εκείνη την εποχή πέρυσι, αλλά η πραγματική δοκιμασία για την Ευρώπη θα έρθει το επόμενο έτος, όταν θα πρέπει να ξαναγεμίσει τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου επαρκώς για να καλύψει τη χειμερινή ζήτηση 2023/2024.

Εδώ ο σχεδιασμός γίνεται πιο δύσκολος, ανάλογα με το πόσο χαμηλά θα είναι τα αποθέματα μετά τον φετινό χειμώνα και αν η ΕΕ έχει την ικανότητα να αποσύρει συνεχείς όγκους ρεκόρ LNG και να συνεχίσει να υπερβαίνει τις προσφορές στην Ασία, ειδικά εάν η ζήτηση στην Κίνα ανακάμψει μετά το άνοιγμα από την αυστηρή πολιτική λόγω Covid.

Με χαμηλότερη κατανάλωση φυσικού αερίου και όχι πολύ ρωσικό αέριο που ρέει μέσω αγωγών, η ΕΕ συνέχισε να μειώνει την εξάρτησή της από τη Ρωσία, από περίπου 40% των εισαγόμενων προμηθειών φυσικού αερίου πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, σε λιγότερο από 9% , σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το Σεπτέμβριο.

Ωστόσο, η σημαντική μείωση της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου φέτος σημειώθηκε μόλις τον Ιούνιο.

Εν όψει του χειμώνα 2023/2024, το χάσμα στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο στην Ευρώπη θα είναι πολύ μεγαλύτερο χωρίς ρωσικό αέριο. Η Ευρώπη δεν θα εισάγει πολύ ρωσικό φυσικό αέριο —ή καθόλου εάν η Ρωσία διακόψει τις παραδόσεις μέσω της μίας σύνδεσης που έχει απομείνει σε λειτουργία μέσω Ουκρανίας και TurkStream—σε σύγκριση με τις σχετικά σταθερές εισαγωγές από τη Ρωσία το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, προτού η Μόσχα αρχίσει να μειώνει σταδιακά τους όγκους μέσω του Nord Stream τον Ιούνιο και στη συνέχεια κλείσει τον αγωγό στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του IEA, εάν η προσφορά ρωσικού φυσικού αερίου μειωθεί στο μηδέν και η κινεζική ζήτηση LNG ανακάμψει στα επίπεδα του 2021, η ΕΕ θα μπορούσε να έχει χάσμα προσφοράς-ζήτησης φυσικού αερίου 27 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων το 2023.

Με τη βουτιά στις παραδόσεις φυσικού αερίου με ρωσικούς αγωγούς, η Ευρώπη θα χρειαστεί «τεράστιους όγκους» LNG το επόμενο έτος, δήλωσε ο έμπορος εμπορευμάτων Trafigura νωρίτερα αυτό το μήνα.

«Κοιτάζοντας το μέλλον, αναμένουμε ότι οι αγορές φυσικού αερίου και LNG θα παραμείνουν ασταθείς», δήλωσε η Trafigura στην ετήσια έκθεσή της για το έτος έως τις 30 Σεπτεμβρίου.

«Ενώ η Ευρώπη θα πρέπει να αποφύγει το μπλακ άουτ αυτόν τον χειμώνα αντλώντας αποθέματα και μειώνοντας τη ζήτηση, θα χρειαστεί να εισάγει τεράστιους όγκους LNG το 2023, δεδομένης της μαζικής μείωσης των ροών από τη Ρωσία», δήλωσε η Trafigura.

Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα πρέπει να παραμείνουν υψηλές, ώστε η ήπειρος να μπορεί να συνεχίσει να προσελκύει τα περισσότερα από τα φορτία LNG σε ανταγωνισμό με τα άλλα βασικά κέντρα ζήτησης, σύμφωνα με την Trafigura. Ο έμπορος εμπορευμάτων αναμένει πως η Ευρώπη θα δώσει προτεραιότητα στην ασφάλεια του εφοδιασμού «μέσα στον επόμενο χειμώνα και μετά».

Η τεράστια αβεβαιότητα με τις καιρικές συνθήκες και η ικανότητα της ΕΕ να ανταγωνιστεί μια πιθανή αύξηση της ζήτησης LNG στην Ασία θα καθορίσουν την πορεία της Ευρώπης τον επόμενο χειμώνα.  

«Πίσω μας έχουμε τώρα δύο μήνες «αγοράς αγοραστών» με αποθέματα αιχμής, ζεστό καιρό, μεγάλη ουρά πλοίων LNG και συμπιεσμένες τιμές TTF», δήλωσαν οι αναλυτές εμπορευμάτων Ole Hvalbye και Bjarne Schieldrop της SEB Bank στις αρχές Δεκεμβρίου.

«Μπροστά μας είναι η τεράστια αβεβαιότητα του πρώτου τριμήνου και τουλάχιστον 12 μήνες «αγοράς πωλητών», καθώς ο αγώνας δρόμου για την πλήρωση των αποθεμάτων φυσικού αερίου της ΕΕ σε ικανοποιητικό επίπεδο μέχρι τον Οκτώβριο του 2023».

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail