Η Ρωσία προτείνει την κατασκευή κοινού στόλου πετρελαιοφόρων με την Ινδία

Η Μόσχα έχει προτείνει να συνεργαστεί με το Νέο Δελχί για την κατασκευή ή τη μίσθωση μεγάλων πετρελαιοφόρων για να παρακάμψει τις δυτικές κυρώσεις και να διασφαλίσει τη δυνατότητα μεταφοράς αργού πετρελαίου. Συγκεκριμένα, αυτό γίνεται για να αποστέλλεται περισσότερο αργό πετρέλαιο στους μεγαλύτερους αγοραστές ρωσικού πετρελαίου και να μη χαθούν κέρδη.

Ahmed Adel, ερευνητής γεωπολιτικής και πολιτικής οικονομίας με έδρα το Κάιρο - infobrics.org / Παρουσίαση Freepen.gr

Το ανώτατο όριο τιμής του ρωσικού πετρελαίου που επιβλήθηκε από την G7, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Αυστραλία είχε περιορισμένο μόνο αντίκτυπο στις μη συμμετέχουσες χώρες. Από την επιβολή του ανώτατου ορίου τιμών στις 5 Δεκεμβρίου, οι Κινέζοι έμποροι εξακολουθούν να εργάζονται κανονικά και τα ιδιωτικά διυλιστήρια έχουν αγοράσει ρωσικό πετρέλαιο ESPO.

Σύμφωνα με το Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου της Ινδίας αυξήθηκαν από 30.000 βαρέλια την ημέρα τον Φεβρουάριο σε 1,08 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, ξεπερνώντας ακόμη και την Κίνα που εισάγει 830.000 βαρέλια την ημέρα.

Συνολικά, η διακίνηση καυσίμων προς την Ασία έχει τριπλασιαστεί στα 2,5 εκατομμύρια βαρέλια. Η άνοδος, σύμφωνα με την S&P Global Commodities, οδήγησε την Κίνα και την Ινδία να αντιπροσωπεύουν πλέον το 68% των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου που αποστέλλονται δια θαλάσσης, αντικατοπτρίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Ρωσία στη Δύση, όπως η λήψη υπηρεσιών ασφάλισης και μεταφοράς.

Υπενθυμίζεται πως νωρίτερα το Δεκέμβριο, ο Ινδός υπουργός Εξωτερικών Σουμπραχμανιάμ Τζαϊσανκάρ τόνισε: «Δε ζητάμε από τις εταιρείες μας να αγοράσουν ρωσικό πετρέλαιο. Ζητάμε από τις εταιρείες μας να αγοράσουν πετρέλαιο (με βάση) ποια είναι η καλύτερη επιλογή που μπορούν να πάρουν».

Παρόλα αυτά, υπάρχουν πλέον επιπλοκές στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι ναύλοι. Επιπλέον, όπως αναφέρθηκε, οι δυτικές εταιρείες αρνούνται να παράσχουν ασφάλιση για ρωσικά πετρελαιοφόρα.

«Είναι απαραίτητο να αλλάξουμε τα δρομολόγια των μισών περίπου από τα δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Η έλλειψη πλοίων είναι αναπόφευκτη», τόνισε ο οίκος αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας S&P Global Ratings.

Αυτός είναι ο λόγος που η Ινδία και η Ρωσία επιδιώκουν να συνεργαστούν στη ναυπηγική βιομηχανία – η Ρωσία χρειάζεται πελάτες πετρελαίου και η Ινδία διψάει για ενέργεια, και εξίσου σημαντικό, και οι δύο χώρες έχουν μια εδραιωμένη σχέση που βασίζεται σε δεκαετίες εκπλήρωσης αμοιβαίων συμφερόντων. Καθώς το ρωσικό αργό πετρέλαιο εξάγεται κυρίως με ξένα δεξαμενόπλοια, τα οποία δεν μπορούν πλέον να ασφαλιστούν από δυτικές εταιρείες, η κατασκευή ενός ρωσο-ινδικού ναυτιλιακού στόλου είναι αμοιβαίου οφέλους.

Το αρνητικό αποτέλεσμα είναι σαφές: το Νέο Δελχί θα συνεχίσει να αγοράζει όσο ρωσικό πετρέλαιο θέλει, ακόμη και σε τιμή που ορίζεται πάνω από το ανώτατο όριο τιμής του G7, καθώς μπορεί πάντα να διυλίζει το ίδιο το πετρέλαιο και να το μεταπωλεί στην Ευρώπη για κέρδος. Επίσης, η πλήρης ανεξαρτησία από τις δυτικές ασφαλιστικές, χρηματοοικονομικές και μεταφορικές υπηρεσίες είναι κάτι που θα είχε αμοιβαίο ρωσικό και ινδικό ενδιαφέρον καθώς και οι δύο εδραιώνουν τις αντίστοιχες σφαίρες επιρροής τους στην Εποχή της Πολυπολικότητας.

Για αυτόν τον λόγο, και οι δύο χώρες στοχεύουν στην αποδολαριοποίηση, με τη Ρωσία να αναμένεται να είναι μία από τις πρώτες χώρες που θα χρησιμοποιήσει το μηχανισμό διακανονισμού του εμπορίου της ινδικής ρουπίας. Η Ρωσία δεν είναι η μόνη χώρα που ενδιαφέρεται για το μηχανισμό διακανονισμού του εμπορίου με ρουπία της Ινδίας, καθώς ενδιαφέρον εκφράζουν επίσης η Σρι Λάνκα, το Τατζικιστάν, η Κούβα, το Λουξεμβούργο και το Σουδάν.

Υπενθυμίζεται πως κατά την επίσκεψη του Jaishankar στη Μόσχα τον περασμένο μήνα, είπε ότι η Ινδία θα ενισχύσει τους οικονομικούς δεσμούς με τη Ρωσία.

«Για εμάς, η Ρωσία υπήρξε ένας σταθερός και δοκιμασμένος στο χρόνο εταίρος και, όπως είπα, οποιαδήποτε αντικειμενική αξιολόγηση της σχέσης μας για πολλές δεκαετίες θα επιβεβαίωνε πως έχει εξυπηρετήσει πολύ, πολύ καλά και τις δύο χώρες μας», είπε.

Η δέσμευση της Ινδίας να οικοδομήσει σχέσεις με τη Ρωσία αντανακλάται στο γεγονός ότι αρνήθηκε να επιβάλει κυρώσεις παρά τις δυτικές πιέσεις και απείχε από τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών που καταδικάζουν τη Μόσχα για την στρατιωτική της επιχείρηση στην Ουκρανία.

Την ίδια στιγμή, καθώς οι εντάσεις μεταξύ Ινδίας και Κίνας αυξάνονται, το Νέο Δελχί δεν έχει την πολυτέλεια να διακινδυνεύσει αναταραχή στον στρατό του, ο οποίος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τανκς, μαχητικά αεροσκάφη και πυραύλους ρωσικής κατασκευής.

Οι σχέσεις μεταξύ του Νέου Δελχί και του Πεκίνου ήταν λιγότερο από ιδανικές από τότε που μια σύγκρουση τον Ιούνιο του 2020 άφησε νεκρούς αρκετούς Ινδούς και Κινέζους στρατιώτες. Με αυτές τις εντάσεις τώρα να ανανεώνονται, η Ινδία δεν επιδιώκει ιδιαίτερα να διακόψει τις σχέσεις της με τη Ρωσία παρά τις δυτικές πιέσεις, αλλά στην πραγματικότητα να τις εμβαθύνει, συμπεριλαμβανομένου του στρατιωτικού βιομηχανικού τομέα.

Η Ινδία αύξησε επίσης τις αγορές της σε πετρέλαιο, άνθρακα και λιπάσματα από τη Μόσχα ως μέρος της εμβάθυνσης των δεσμών της και ενισχύει τη συνεργασία στον στρατιωτικό και χρηματοπιστωτικό τομέα. Αν και η Δύση πιέζει επίμονα την Ινδία να υποχωρήσει στις σχέσεις της με τη Ρωσία, η ιδέα να δημιουργηθεί ένας ινδορωσικός στόλος για να παρακάμψει τις δυτικές κυρώσεις, το ίδιο το γεγονός δείχνει πως τίποτα δε θα αναιρέσει αυτή τη σχέση δεκαετιών.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail