Τι σημαίνει το «ανώτατο όριο τιμής του πετρελαίου» της Δύσης για τη Ρωσία και πώς θα απαντήσει η Μόσχα;

Alexey_Hulsov / pixabay
Έπειτα από μήνες μετάβασης, το σχέδιο επιτέλους ξεκινά ενώ παραμένουν ερωτήματα σχετικά με το πώς θα λειτουργήσει στην πράξη

Η Δευτέρα είναι D-Day για την προσπάθεια της Δύσης να θέσει ανώτατο όριο τιμών στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου. Για να ενισχύσουν την πίεση στη Μόσχα, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους θα χρησιμοποιήσουν τη σημαντική εμπειρία περιορισμών κατά του Ιράν. Η Τεχεράνη συνεχίζει να επιβιώνει από τις κυρώσεις, αν και έχει υποστεί απώλειες. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ρωσία θα διατηρήσει επίσης αποτελεσματικούς τρόπους για να προμηθεύει το πετρέλαιο της στις ξένες αγορές. Ωστόσο, όπως και στην περίπτωση του Ιράν, οι κυρώσεις θα αυξήσουν το κόστος αυτών των εξαγωγών.

Από τον Ivan Timofeev, Διευθυντή Προγράμματος Valdai Club και έναν από τους κορυφαίους εμπειρογνώμονες εξωτερικής πολιτικής της Ρωσίας - RT.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Ένα όριο τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο είχε συζητηθεί εδώ και αρκετούς μήνες. Η ιδέα ανακοινώθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου σε δήλωση των υπουργών Οικονομικών της G7. Η ουσία του ήταν να απαγορεύσει τη θαλάσσια μεταφορά ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου όταν η τιμή του συμβολαίου υπερβαίνει ένα προκαθορισμένο επίπεδο τιμών. Μαζί με τις μεταφορές, υπάρχουν και σχετικές υπηρεσίες, όπως ασφάλισης, χρηματοδότησης και μεσιτείας. Δημιουργήθηκε ένας «συνασπισμός ορίου τιμών», ο οποίος, μαζί με τα μέλη της G7, περιελάμβανε την Αυστραλία και τα κράτη μέλη της Ε.Ε.

Η Ουάσιγκτον, το Λονδίνο και οι Βρυξέλλες έχουν ήδη αναπτύξει νομικούς μηχανισμούς για τους νέους περιορισμούς. Τη Δευτέρα τίθενται σε ισχύ και το Φεβρουάριο αναμένεται να εφαρμοστούν στα πετρελαιοειδή. Οι εμπνευστές των κυρώσεων αναμένουν προσπάθειες παράκαμψής τους και προσπαθούν να κλείσουν εκ των προτέρων πιθανά κενά. Τι είδους λύσεις αναμένουν οι δυτικές χώρες και ποιες είναι οι πιθανότητες να μπορέσουν να επιβάλουν ανώτατο όριο τιμών σε άλλα κράτη;

Το όριο τιμής για το πετρέλαιο είναι ένας σχετικά νέος και μη τυποποιημένος τύπος κύρωσης. Το πιο συνηθισμένο είδος εμπάργκο είναι οι περιορισμοί στις εξαγωγές και τις εισαγωγές, καθώς και ο αποκλεισμός μέσω των κυρώσεων. Το τελευταίο συνεπάγεται απαγόρευση οποιωνδήποτε οικονομικών συναλλαγών με άτομα ή οργανισμούς που ορίζονται ως αποκλεισμένα άτομα. Η ρωσική πετρελαϊκή βιομηχανία έχει ήδη αντιμετωπίσει ένα ευρύ φάσμα περιορισμών στις εξαγωγές και τις εισαγωγές. Οι ΗΠΑ, η ΕΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο και ορισμένες άλλες χώρες έχουν θεσπίσει ή εισάγουν σταδιακά απαγορεύσεις στην προμήθεια πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία. Έχουν μπλοκάρει σε μεγάλο βαθμό την προμήθεια εξοπλισμού για τον εγχώριο ενεργειακό τομέα. Ακόμη και πριν από τη σύγκρουση στην Ουκρανία, ορισμένες μεγάλες ρωσικές εταιρείες πετρελαίου υπόκεινταν σε τομεακούς περιορισμούς με τη μορφή απαγόρευσης του μακροπρόθεσμου δανεισμού και αποκλεισμού των παραδόσεων για μεμονωμένα έργα. Αποδείχθηκε πως ήταν πιο δύσκολο να επιβληθεί ο τελευταίος τύπος. Ορισμένοι κορυφαίοι διευθυντές και βασικοί μέτοχοι ρωσικών πετρελαϊκών περιουσιακών στοιχείων συμπεριλήφθηκαν στους καταλόγους των αποκλεισμένων προσώπων. Ωστόσο, η Δύση δεν τόλμησε να περιορίσει τις ίδιες τις εταιρείες – η Ρωσία είναι πολύ μεγάλος προμηθευτής πετρελαίου στην παγκόσμια αγορά. Η απαγόρευση των οικονομικών συναλλαγών Ρώσων προμηθευτών θα οδηγούσε σε πανικό στην αγορά και σε αστρονομική άνοδο των τιμών. Έτσι, η παράπλευρη ζημία είναι το μόνο πράγμα που εμπόδισε τη Δύση να αποκλείσει τις ρωσικές εταιρείες πετρελαίου.

Ως πιο ήπιο μέτρο προτάθηκε ένα ανώτατο όριο τιμών. Οι ΗΠΑ και οι εταίροι τους ποντάρουν στο γεγονός ότι οι δυτικές εταιρείες ελέγχουν σημαντικούς όγκους μεταφορών και ασφάλισης. Παίζουν επίσης τυχερά παιχνίδια για την κυριαρχία του δολαρίου ΗΠΑ στις παγκόσμιες χρηματοπιστωτικές αγορές. Οι Ρώσοι παραγωγοί οδηγούνται σε μια κατάσταση στην οποία είτε θα πρέπει να πουλήσουν πετρέλαιο εντός του ορίου τιμής είτε απλώς δε θα παραδοθεί. Επιπλέον, τέτοιο φορτίο δε θα είναι ασφαλισμένο και οι οικονομικές συναλλαγές στις οποίες συμμετέχουν τράπεζες από τον «συνασπισμό του ορίου» θα καταστούν αδύνατες. Η Μόσχα έχει ήδη απειλήσει να σταματήσει τις προμήθειες σε εκείνες τις χώρες που θα προχωρήσουν και θα εφαρμόσουν τις αποφάσεις του «συνασπισμού». Ωστόσο, αυτές οι χώρες έχουν εγκαταλείψει σε μεγάλο βαθμό το ρωσικό πετρέλαιο. Η Ινδία, η Κίνα και άλλα φιλικά κράτη δεν μπορούν να συμμετάσχουν, αλλά οι δυτικοί μεταφορείς δε θα κάνουν παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου σε αυτές.

Οι εμπνευστές των κυρώσεων αναμένουν πως θα επιχειρηθεί μια σειρά από συστήματα για την παράκαμψη των νέων μέτρων. Το πρώτο είναι η τυπική τήρηση του ορίου τιμής, αλλά χειρισμοί με την τιμή μεταφοράς ή άλλων συναφών υπηρεσιών. Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ προειδοποιεί εκ των προτέρων τους μεταφορείς, τους ασφαλιστές, τους τραπεζίτες και άλλους συμμετέχοντες στην αγορά ότι τα εμπορικά μη λογικά επιτόκια θα θεωρηθούν ένδειξη πως το καθεστώς ανώτατων τιμών τιμής παραβιάζεται. Η έννοια της εμπορικής αιτιολόγησης δεν έχει αποκαλυφθεί, αλλά το σήμα έχει σταλεί.

Μια άλλη πιθανή επιλογή παράκαμψης είναι η παραμόρφωση της τεκμηρίωσης, η οποία μπορεί να λάβει χώρα τόσο από την πλευρά του προμηθευτή όσο και να είναι αποτέλεσμα συμπαιγνίας μεταξύ του προμηθευτή και του μεταφορέα. Σε αυτήν την περίπτωση, οι μεταφορείς καλούνται να κρατήσουν όλη την τεκμηρίωση από τις συναλλαγές για πέντε χρόνια και οι πάροχοι ασφάλισης και άλλων υπηρεσιών πρέπει να έχουν ρήτρα στα συμβόλαια πως το πετρέλαιο που μεταφέρεται είναι κάτω από το όριο τιμής. Τέτοια αρχεία από μόνα τους δεν ασφαλίζουν έναντι παραβίασης, αλλά αυτό επιτρέπει σε έναν ύποπτο ρυθμιστή να ελέγχει γρήγορα το ιστορικό των συναλλαγών. Οι εταιρείες μπορούν να ξεφύγουν σχετικά ελαφρά για ακούσιες παραβιάσεις, αλλά η σκόπιμη παράκαμψη οδηγεί σε ποινική δίωξη. Ένας άλλος τρόπος είναι να αναμίξετε ρωσικό λάδι με λάδι διαφορετικής προέλευσης. Μέχρι στιγμής, δεν έχουν καθοριστεί σαφή κριτήρια για τέτοιες αναλογίες, αν και το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ζητά προσοχή σε τέτοιες συναλλαγές. Κατά τον προσδιορισμό αυτής της παραμέτρου, η ΕΕ μπορεί να λάβει υπόψη τις διευκρινίσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με μείγματα που υπόκεινται σε περιορισμούς εισαγωγής.

Η εμπειρία της αμερικανικής πρακτικής επιβολής του νόμου δείχνει πως θα υπάρξουν παραβιάσεις του καθεστώτος κυρώσεων και οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές έχουν αναπτύξει μηχανισμούς για τον εντοπισμό τους. Η ΕΕ και το ΗΒ έχουν λιγότερη εμπειρία, αν και αυτό δεν αποκλείει ότι οι παραβάτες θα διωχθούν ενεργά. Ωστόσο, οι υποδεικνυόμενες μέθοδοι καταστρατήγησης εξακολουθούν να φαίνονται να είναι κάποια μορφή «επιχείρησης μαϊμού» που δεν θα λύσει συστηματικά το πρόβλημα για τη Ρωσία. Στη Μόσχα, μπορούν να αναπτυχθούν πολύ πιο φιλόδοξα βήματα.

Το πιο προφανές μέτρο είναι η δημιουργία του δικού της ρωσικού στόλου δεξαμενόπλοιων. Αναφορές για τέτοια βήματα έχουν εμφανιστεί στα διεθνή μέσα ενημέρωσης, αν και είναι δύσκολο να γίνουν αξιόπιστες εκτιμήσεις. Επιπλέον, οι ΗΠΑ, η ΕΕ και άλλοι συνεργάτες εξακολουθούν να έχουν τα μέσα για να το αντιμετωπίσουν. Μπορούν απλώς να προσθέσουν ρωσικά πετρελαιοφόρα στους καταλόγους των αποκλεισμένων πλοίων. Αυτό θα παρεμπόδιζε σημαντικά την ικανότητά τους να εξυπηρετούνται σε ξένα λιμάνια. Δευτερεύουσες αμερικανικές κυρώσεις και πρόστιμα προκαλούν φόβο ακόμη και σε φιλικές χώρες. Τα δευτερεύοντα μέτρα των ΗΠΑ που χρησιμοποιούνται κατά της κινεζικής COSCO Shipping Tanker και ορισμένων άλλων εταιρειών για την υποτιθέμενη μεταφορά ιρανικού πετρελαίου το 2019 μπορούν να χρησιμεύσουν ως προειδοποίηση. Η ΕΕ έχει επίσης προβλέψει ένα μηχανισμό για την τιμωρία των πλοίων που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο πάνω από το ανώτατο όριο τιμών. Τα πλοία που παραβιάζουν το μηχανισμό θα αποκλείονται από οικονομικές, ασφαλιστικές, και άλλες υπηρεσίες στη δικαιοδοσία της ΕΕ. Η διατύπωση της παραγράφου 7 του άρθρου 3ιδ του κανονισμού αριθ. 833/2014 του Συμβουλίου της ΕΕ προτείνει ότι το μέτρο αφορά οποιοδήποτε πλοίο, ανεξάρτητα από τη χώρα προέλευσης.

Παρόμοια προβλήματα μπορεί επίσης να προκύψουν όταν μια ρωσική ασφαλιστική εταιρεία έχει συσταθεί για την εξυπηρέτηση αποστολών χύδην πετρελαίου ή εάν εμπλέκεται μια εταιρεία από μια φίλη χώρα. Εδώ, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους έχουν επίσης το όργανο των δευτερογενών κυρώσεων στα χέρια τους. Το ίδιο ισχύει και για τις οικονομικές συναλλαγές. Οι πράξεις στα νομίσματα των αρχών των κρατών θα μπλοκαριστούν. Και εδώ το ζήτημα των διακανονισμών σε εθνικά νομίσματα έρχεται στο προσκήνιο. Το μεγάλο ερώτημα είναι εάν οι τράπεζες σε φιλικές χώρες θα διατρέχουν τον κίνδυνο των ίδιων δευτερογενών κυρώσεων για συναλλαγές πάνω από το όριο τιμής. Οι νομικοί μηχανισμοί για τέτοιες κυρώσεις δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί. Ωστόσο, μπορεί να εμφανιστούν ανά πάσα στιγμή, ή οι χώρες εκκίνησης, κυρίως οι ΗΠΑ, μπορεί να παρέχουν μια εξήγηση για το πώς μπορούν να εφαρμοστούν οι υφιστάμενοι κανόνες στο όριο τιμών.

Η ουσία είναι ότι ο «συνασπισμός» δε χρειάζεται να επιδιώξει την είσοδο περισσότερων χωρών στις τάξεις του. Αρκεί να απειλήσουμε άλλους με δευτερεύουσες κυρώσεις ή καταναγκαστικά μέτρα για παραβιάσεις ή απλώς να μπλοκάρουμε ασφαλιστικές υπηρεσίες ή οικονομικές συναλλαγές που διέρχονται από δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες και τράπεζες κατά παράβαση των προβλεπόμενων κανόνων.

Για να ενισχύσουν την πίεση στη Μόσχα, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους θα χρησιμοποιήσουν τη σημαντική εμπειρία περιορισμών κατά του Ιράν. Η Τεχεράνη συνεχίζει να επιβιώνει υπό τις κυρώσεις, αν και έχει υποστεί απώλειες. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ρωσία θα διατηρήσει επίσης αποτελεσματικούς τρόπους για να προμηθεύει το πετρέλαιο της στις ξένες αγορές. Ωστόσο, όπως και στην περίπτωση του Ιράν, οι κυρώσεις θα αυξήσουν το κόστος αυτών των εξαγωγών.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail