Γιατί, πλέον, οι Τούρκοι πετούν συνήθως τη νύχτα πάνω από τα νησιά του Αιγαίου;

Από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί 8.882 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου, αριθμός ρεκόρ για την τελευταία πενταετία

Από: newsbeast.gr - Γεώργιος Σαρρής

Τα αντανακλαστικά της ελληνικής αεράμυνας δοκιμάζει σε καθημερινή πλέον βάση η τουρκική αεροπορία όπως αποδεικνύουν τα επίσημα στοιχεία που έρχονται από το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας και είναι αν μη τι άλλο ανησυχητικά. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι από τον Ιανουάριο έως και τα τέλη Οκτωβρίου, καταγράφηκαν ούτε λίγο ούτε πολύ, 8.882 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου.

Ούτε όταν φθάσαμε στα πρόθυρα σύρραξης δεν είχαμε τόσες παραβιάσεις

Πρόκειται για ρεκόρ πενταετίας καθώς τόσες πολλές παραβιάσεις δεν είχαμε ούτε το 2019 που το ερευνητικό σκάφος Oruc Reis είχε προχωρήσει σε μια σειρά από προκλητικότατες ενέργειες σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις της γείτονος αλλά ούτε καν το 2020 που σύμφωνα με τον τέως πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ φθάσαμε εκείνο το καλοκαίρι στα πρόθυρα σύρραξης με την Τουρκία και χρειάστηκε «να ενεργοποιηθεί έντονα η Ουάσιγκτον προκειμένου τα πράγματα να μην βρεθούν εκτός ελέγχου» όπως έχει αποκαλύψει.

Η προκλητικότητα που βιώνει η χώρα μας το τελευταίο εξάμηνο δεν έχει προηγούμενο καθώς η κλιμάκωση δεν είναι μόνο λεκτική, με φράσεις του στιλ «θα έρθουμε ξαφνικά μια νύχτα» που εξαπολύει ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν, αλλά και ποιοτικά αναβαθμισμένη. Είναι η πρώτη φορά για παράδειγμα, που έχουμε τόσες πολλές νυχτερινές υπερπτήσεις – μέχρι στιγμής ξεπερνούν τις 45.

Μάλιστα από το καλοκαίρι και μετά, υπερπτήσεις δεν γίνονται μονάχα τα πρώτα λεπτά μετά τη δύση του ηλίου, αλλά και στις δώδεκα, στη μια, στις δύο ή στις τρεις το πρωί, σχεδόν πάντα με μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAVs), ακόμη και πάνω από κατοικημένα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.

Σε ποια σημεία γίνονται οι περισσότερες υπερπτήσεις

Στην πλειονότητά τους οι πτήσεις γίνονται με μη επανδρωμένα αεροσκάφη Bayraktar TB2 και κυρίως πάνω από τη νήσο Κίναρο. Πρόκειται για νησίδα των Δωδεκανήσων, δυτικά της Καλύμνου και της Λέρου (διοικητικά υπάγεται άλλωστε στον δήμο Λέρου) και ανατολικά της Αμοργού. Υπερπτήσεις όμως έχουν καταγραφεί και στη νήσο Κανδελιούσσα (δυτικά από τη Νίσυρο) και τη νήσο Λέβιθα που βρίσκεται πολύ κοντά στην Κίναρο.

Όπως δηλώνουν οι γνωρίζοντες τα περισσότερα δρομολόγια των τουρκικών UAV’s προγραμματίζονται στο τρίγωνο των νησίδων της Δωδεκανήσου: Κίναρος, Κανδελιούσσα και Λέβιθα.

Δοκιμάζουν τα αντανακλαστικά μας;

Από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας εκτιμούν ότι τέτοιες κινήσεις γίνονται στο πλαίσιο ενός άτυπου ψυχολογικού πολέμου που έχει κηρύξει η γείτονα χώρα αλλά και με στόχο να δοκιμαστούν τα αντανακλαστικά μας, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας ή της νύχτας.

Εννοείται πως οι αρμόδιες υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων επαγρυπνούν όλες τις ώρες και είναι έτοιμες για παν ενδεχόμενο, ενώ οι έλεγχοι του Εθνικού Εναέριου Χώρου μας έχουν εντατικοποιηθεί. «Ίσως από την άλλη, οι Τούρκοι να θέλουν να μας έχουν στην τσίτα προκειμένου να αρχίσουμε να εμφανίζουμε σημάδια κόπωσης, καθώς δεν μπορείς να βρίσκεσαι επί μακρό χρονικό διάστημα σε αδιάλειπτη εγρήγορση» αναφέρουν από το Πεντάγωνο.

Πιλότος ελληνικού μαχητικού αεροσκάφους

Χωρίς απτό αποτέλεσμα οι κινήσεις της γείτονος

Πάντως προς το παρόν λόγος επαυξημένης επιφυλακής, μεγαλύτερης απ’ αυτή που ήδη υπάρχει, δεν τίθεται. Κι αυτό γιατί τα τουρκικά αεροσκάφη γίνονται άμεσα αντιληπτά από την ελληνική αεράμυνα και τα ραντάρ της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Πάντως η αλήθεια είναι πως οι νυχτερινές και μεταμεσονύκτιες υπερπτήσεις ξεκίνησαν λίγο μετά την απειλή του Ερντογάν ότι «θα έρθουμε ξαφνικά μια νύχτα». Το εάν αυτό αποτελεί σύμπτωση ή κίνηση τακτικής των αξιωματούχων της Άγκυρας που επιχειρούν να αποδείξουν με αυτό τον τρόπο πως ό,τι λένε το κάνουν, δεν έχει ακόμη εξακριβωθεί.

Πρακτικά πάντως, αυτές οι υπερπτήσεις δεν προσφέρουν κάτι απτό στην Τουρκία. Ακόμη κι αν ήθελαν να καταγράψουν με εικόνα και βίντεο την κατάσταση των νησίδων μας, θα το είχαν κάνει την πρώτη, τη δεύτερη ή την τρίτη φορά. Δεν υπάρχει λόγος να πετάνε ξανά και ξανά πάνω από τα δυτικά Δωδεκάνησα. Άλλωστε οι νησίδες που προαναφέραμε, δεν διαθέτουν στο έδαφός τους στρατιωτικές εγκαταστάσεις.

Ο «Θόλος» που καλύπτει σαν ομπρέλα να νησιά του Αιγαίου

Από την άλλη πλευρά το ελληνικό Υπουργείο Εθνικής Άμυνας εξετάζει όλους τους τρόπους εξουδετέρωσης των τουρκικών UAV’s. Η λύση σύμφωνα με πληροφορίες είναι διττή. Αφενός μέσω της χρήσης αντιπυραυλικών συστημάτων (του επονομαζόμενου «Σιδερένιου Θόλου» – Iron Dome) και αφετέρου μέσω της χρήσης anti-drones που «τυφλώνουν» τα εχθρικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη (του επονομαζόμενου «Θόλου των Drones» – Drone Done).

Τα συγκεκριμένα αντίμετρα χρησιμοποιούν με επιτυχία εδώ και χρόνια οι Ισραηλινοί που έχουν παρουσιάσει αναλυτικά τις δυνατότητές τους στην ανώτατη στρατιωτική ηγεσία της χώρας μας. Τα συστήματα αυτά εξουδετερώνουν ακόμη και σμήνη από drones όπως ανέφερε η κατασκευάστρια εταιρεία στα μέλη της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων σε μια από τη συζήτηση που είχαν πριν από μήνες.

Στρατιωτικά drones

«Τύφλωση» των εχθρικών drones

Το Drone Dome χάρις στο 360 μοιρών ραντάρ, εντοπίσει εγκαίρως τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και ειδοποιεί την αεράμυνα. Ταυτόχρονα «τυφλώνει» τα drones προκαλώντας αρχικά παρεμβολές στο σήμα τους και ακολούθως διακόπτει την επικοινωνία τους με τους επίγειους σταθμούς. Με άλλα λόγια τα θέτει εκτός μάχης αφού δεν υπακούνε πλέον στον χειριστή τους. Το καλό επίσης είναι ότι εξουδετερώνονται τα εχθρικά drones χωρίς να προκαλούνται προβλήματα στα φίλια αεροσκάφη ή τα πολιτικά αεροπλάνα. Μάλιστα στην τελευταία διεθνή έκθεση αμυντικού υλικού Defence Exhibition Athens (DEFEA) που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούλιο στο Metropolitan Expo των Σπάτων εξετάστηκε στο σενάριο τοποθέτησης πέντε τέτοιων συστημάτων Drone Domes που θα κάλυπταν όλη τη συνοριογραμμή της χώρας μας από τον Έβρο έως το Καστελόριζο.

Πάντως το περιοδικό Forbes σε άρθρο του Paul Iddon, ανέφερε μετά την υπογραφή αμυντικού μνημονίου συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ στις αρχές Ιουλίου στο Λαγονήσι (σ.σ. είχε υπογραφεί από τους γενικούς διευθυντές των γενικών διευθύνσεων Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) των υπουργείων Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) Ελλάδας και Ισραήλ, Δρ. Κωνσταντίνο Π. Μπαλωμένο και ταξίαρχο (Res.) Dror Shalom) ότι η χώρα μας θα αποκτούσε μετά βεβαιότητας το ισραηλινό σύστημα Drone Dome. Παράλληλα, δημοσιεύματα μεσούντος του καλοκαιρού, όπως αυτό της εφημερίδας Καθημερινή, σημείωναν πως «τους τελευταίους δύο μήνες η Ελλάδα έχει αναπτύξει υπό όρους μυστικότητας, μια ομπρέλα κατά των εχθρικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών πάνω από νησιά και άλλες κρίσιμες τοποθεσίες ανά την επικράτεια».

Το πιο εξελιγμένο σύστημα αντιπυραυλικής προστασίας παγκοσμίως

Τον Φεβρουάριο του 2022 υπογράφηκε Πρόγραμμα Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδας-Ισραήλ από τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Διεθνών Σχέσεων του ΓΕΕΘΑ ταξίαρχο Νικόλαο Χολέβα και τον συνταγματάρχη Gil Dolov

Ο «Σιδερένιος Θόλος» από την άλλη πλευρά, επίσης ισραηλινής κατασκευής, θεωρείται αποτελεσματικός πρωτίστως σε περίπτωση σύγκρουσης με την Τουρκία (ή όποιον άλλον επιβουλεύεται την εθνική μας ακεραιότητα), αφού δεν «τυφλώνει» απλώς τα αντίπαλα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή ρουκέτες, αλλά προχωράει και στην άμεση ανατίναξή τους.

Τον Μάιο του 2021 η παλαιστινιακή παραστρατιωτική οργάνωση Χαμάς εκτόξευσε μέσα σε πέντε ημέρες πάνω από 1.000 ρουκέτες εναντίον του Ισραήλ. Ωστόσο ελάχιστες από αυτές διαπέρασαν το σύστημα αεράμυνας του Iron Dome και όσες τα κατάφεραν, ήταν γιατί προβλέφθηκε ότι θα έπεφταν στην πλευρά του παλαιστινιακού θύλακα.

Πρόκειται για το πιο εξελιγμένο σύστημα αντιπυραυλικής προστασίας παγκοσμίως που αναχαιτίζει και καταστρέφει πυραύλους μικρού βεληνεκούς και οβίδες πυροβολικού από απόσταση τεσσάρων έως και 70 χιλιομέτρων. Το σύστημα υπολογίζει με μεγάλη ακρίβεια το σημείο που πρόκειται να πέσει η ρουκέτα και αφού διαπιστώσει ότι πρόκειται για κατοικημένη περιοχή ή τόπο καίριας σημασίας, την «κλειδώνει» στο ραντάρ και εν συνεχεία εκτοξεύει πύραυλο για να την καταστρέψει. Ένα τέτοιο σύστημα εκτιμάται πως θα θωράκιζε περαιτέρω τα νησιά μας λειτουργώντας συνδυαστικά με τα μεγάλα αντιαεροπορικά συστήματα που διαθέτουμε.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail