Τα πάνω κάτω φέρνει ο Πούτιν με το Sakhalin-2: Πολύ δυνατό χτύπημα στην Ιαπωνία, αν αποχωρήσει

Sakhalin-2 - shell.com
Ο Πούτιν δίνει εντολή να αναδιοργανωθεί ένα τεράστιο έργο πετρελαίου και φυσικού αερίου της Άπω Ανατολής: Η Ρωσία διώχνει τη Δύση από βασικές ενεργειακές συμφωνίες;

Το Κρεμλίνο αποφάσισε ότι η ιδιοκτησία της επιχείρησης LNG θα πρέπει να αλλάξει σε μια νέα εγχώρια οντότητα

Ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν υπέγραψε διάταγμα για τη μεταβίβαση των δικαιωμάτων του γιγαντιαίου έργου πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου Sakhalin-2 σε μια νέα ρωσική εταιρεία. Η κίνηση έρχεται ως απάντηση σε ενέργειες «μη φιλικών κρατών» και θα μπορούσε να αναγκάσει ξένους ενδιαφερόμενους, συμπεριλαμβανομένων Βρετανών και Ιάπωνων επενδυτών.

Τι είναι το Sakhalin-2;

Είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα LNG στον κόσμο με ετήσια παραγωγή 12 εκατομμυρίων τόνων. Η κοινοπραξία μεταξύ της ρωσικής Gazprom, της ιαπωνικής Mitsui και της Mitsubishi και της Shell με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο ξεκίνησε το 2009. Η εγκατάσταση βρίσκεται στο ρωσικό νησί Sakhalin στον Ειρηνικό Ωκεανό, βόρεια της Ιαπωνίας. Προμηθεύει LNG κυρίως σε αγορές της Ασίας.

Ποιοι είναι οι ενδιαφερόμενοι στο έργο;

Το Sakhalin-2 διαχειριζόταν η Sakhalin Energy Investment Company. Το πλειοψηφικό μερίδιο (50%) συν μία μετοχή ανήκει στον ενεργειακό κολοσσό της Αγίας Πετρούπολης, Gazprom. Η Shell, ο μεγαλύτερος έμπορος LNG στον κόσμο, κατέχει μερίδιο 27,5% μείον ένα μερίδιο, το μερίδιο της Mitsui ανέρχεται συνολικά στο 12,5%, ενώ η Mitsubishi έχει μερίδιο 10% στο έργο.

Τι λέει το διάταγμα του Πούτιν;

Το προεδρικό διάταγμα δημιουργεί μια νέα ρωσική εταιρεία που θα αναλάβει όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της Sakhalin Energy Investment. Η Gazprom θα διατηρήσει το μερίδιό της ενώ οι άλλοι εταίροι έχουν στη διάθεσή τους ένα μήνα για να δηλώσουν εάν θέλουν μερίδιο στη νέα εταιρεία. Εάν η ρωσική κυβέρνηση αρνηθεί την άδεια, τα μερίδια θα εκποιηθούν και τα έσοδα από την πώληση θα μεταφερθούν σε ειδικό λογαριασμό. Τα χρήματα θα μπορούσαν στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή απροσδιόριστων ζημιών ή να σταλούν στο μέτοχο στο πλαίσιο της συμφωνίας κατανομής της παραγωγής, σύμφωνα με το διάταγμα. Όσοι επιλέξουν να βγουν ενδέχεται να μην αποζημιωθούν πλήρως.

Εθνικοποιεί το έργο η Ρωσία;

Η αλλαγή ιδιοκτησίας του Sakhalin-2 δεν μπορεί να θεωρηθεί εθνικοποίηση, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ. Όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφους την Παρασκευή εάν θα ακολουθήσουν και άλλα ενεργειακά έργα, ο Πεσκόφ απάντησε πως κάθε κατάσταση θα εξεταστεί κατά περίπτωση.

Πώς αντέδρασαν οι ξένοι ενδιαφερόμενοι;

Η Shell είπε την Παρασκευή ότι η εταιρεία γνώριζε το διάταγμα και «αξιολογούσε τις επιπτώσεις του». Η εταιρεία κατέστησε σαφή την πρόθεσή της να εγκαταλείψει το έργο πριν από μήνες και βρίσκεται σε συζητήσεις με πιθανούς αγοραστές, μεταξύ άλλων από την Κίνα και την Ινδία. Αυτά τα σχέδια φαίνεται να βρίσκονται σε κίνδυνο.

Η Ιαπωνία έχει δηλώσει προηγουμένως πως δε θα εγκαταλείψει τα συμφέροντά της στο έργο Sakhalin-2, το οποίο είναι σημαντικό για την ενεργειακή της ασφάλεια. Η Μόσχα κατηγόρησε νωρίτερα την Ιαπωνία ότι επωφελήθηκε από τη συμμετοχή της στο έργο, ενώ ήταν ένα «μη φιλικό έθνος» που ενώθηκε με τη Δύση στην επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία. Δε θα είναι εύκολο για την Ιαπωνία να αποσυρθεί από το έργο, επισημαίνουν οι ειδικοί. Η αντικατάσταση του ρωσικού LNG από το Sakhalin-2 θα κόστιζε στο Τόκιο 15 δισεκατομμύρια δολάρια, με την τιμή των εισαγωγών να εκτινάσσεται κατά 35% εάν η Mitsui και η Mitsubishi εξαιρεθούν. Αλλά τώρα η Ρωσία θα μπορούσε να πάρει την απόφαση για την Ιαπωνία και να ανακατευθύνει τις αποστολές της σε άλλα έθνη, όπως η Κίνα, η Ινδία ή το Βιετνάμ.

Θα μπορούσαν οι αλλαγές να εμποδίσουν τον εφοδιασμό LNG;

Η Μόσχα δεν βλέπει λόγους να σταματήσουν οι προμήθειες από το Sakhalin-2 μετά την ανάληψη της διοίκησης του νέου φορέα. Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές προειδοποιούν ότι η κίνηση μπορεί να αναστατώσει μια ήδη στενή αγορά LNG, λαμβάνοντας υπόψη πως η Ευρωπαϊκή Ένωση αυξάνει τον ανταγωνισμό για υγροποιημένο φυσικό αέριο εν μέσω μιας παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Το Sakhalin-2 προμηθεύει περίπου το 4% της τρέχουσας παγκόσμιας αγοράς LNG.

* απόδοση από το RT

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail