La Tribune: Πέντε κορβέτες Gowind στα 2 δισ. ευρώ, ενώ οι Ιταλοί με τις κορβέτες Doha “παίζουν” με τους Τούρκους;

Ένα ενδιαφέρον άρθρο φιλοξενεί η γαλλική La Tribune και αφορά τη διαγωνιστική διαδικασία για τις κορβέτες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Στο άρθρο διακρίνεται η προσπάθεια να δημιουργήσει προσκόμματα στο φερόμενο ως ιταλικό προβάδισμα με τις κορβέτες -μεγέθους ελαφριάς φρεγάτας- τύπου Doha, υπερτονίζοντας της σχέσεις Ιταλίας-Τουρκίας, ενώ προβάλλει την φερόμενη ως τελευταία πρόταση των Γάλλων για τις Gowind που σε μια τιμή περί τα 2 δισ. ευρώ, ίσως πρότειναν πέντε πλοία στο Πολεμικό Ναυτικό… Ας δούμε τα βασικά σημεία του άρθρου σε ελεύθερη μετάφραση. 

Από: defence-point.gr

Η απόφαση φαίνεται επικείμενη. Η Αθήνα θα μπορούσε γρήγορα να επιλέξει τον κατασκευαστή των τεσσάρων κορβετών που προορίζονται για το ελληνικό Ναυτικό, το οποίο θέλει να ενισχυθεί έναντι της Τουρκίας, εξηγούν πηγές στην La Tribune. Το Πολεμικό Ναυτικό παρουσίασε την περασμένη Παρασκευή αξιολόγηση των προσφορών στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Τρία ευρωπαϊκά ναυπηγεία βρίσκονται σε μια «σύντομη λίστα», η οποία δεν λέει πραγματικά το όνομά της, και διαλύονται μεταξύ τους για να κερδίσουν αυτό το πρόγραμμα.

Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τα απαρίθμησε με τη σειρά: τις ιταλικές Fincantieri (κορβέτες κλάσης Al Zubarah), μετά τη Naval Group (Gowind 2500) και τέλος την ολλανδική Damen (Sigma 10514). Οι δύο πρώτοι είναι τα μεγάλα φαβορί αυτής της διαγωνιστικής διαδικασίας, ιδιαίτερα η Fincantieri, που έχουν υποσχεθεί πολλά στην Ελλάδα. Ωστόσο, δεν έχουν όλα κριθεί οριστικά ακόμα κι αν ο ιταλικός όμιλος έχει πάρει προβάδισμα έναντι του Γάλλου αντιπάλου. Γιατί το ελληνικό Ναυτικό θα εξηγούσε στον πρωθυπουργό, ότι και τα τρία «σχέδια» τους ικανοποίησαν.

Πέρα από την τιμή των πλοίων και το χρονοδιάγραμμα παράδοσης -δύο από τα βασικά κριτήρια του διαγωνισμού- η απόφαση θα είναι και πολιτική και στρατηγική για την Αθήνα. Κάτι που σίγουρα καταδικάζει την ολλανδική Damen, καθώς η Ολλανδία δεν έχει πολλά να προσφέρει στην Ελλάδα από τη γεωπολιτική πλευρά. Ένα άλλο βασικό στοιχείο, αυτό το πρόγραμμα θα πρέπει επίσης να συνδέσει στενά την ελληνική ναυτική βιομηχανία (Ελευσίνα ή Σκαραμαγκάς). Τέλος, αυτό το χρονοδιάγραμμα θα μπορούσε να ανατραπεί από πιθανές πρόωρες βουλευτικές εκλογές.


Η άνοδος του Fincantieri

Οι Ιταλοί κατάφεραν να εκμεταλλευτούν την αστάθεια στη Γαλλίας κατά τις προεδρικές εκλογές και στη συνέχεια τις βουλευτικές εκλογές, έχουν πραγματοποιήσει πρόοδο στη διαδικασία τις τελευταίες εβδομάδες. Διότι η προσφορά της Fincantieri που έθελξε το ελληνικό Ναυτικό, ήρθε από το πουθενά. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Ιταλοί έχουν προσφέρει στην Ελλάδα τέσσερις κορβέτες «Doha» της κλάσης Al Zubarah (3.200 τόνοι) για περίπου 2 δισ. ευρώ, ενώ η τιμή των τεσσάρων της ίδιας κατηγορίας που πουλήθηκαν το 2017 στο Κατάρ ανερχόταν στα 3,2 δισ. ευρώ πέραν του εξοπλισμού.

Η προσφορά εκτιμήθηκε δεόντως από την Ελλάδα. Σε συνδυασμό με τη δραστηριοποίηση στο ναυπηγείο Ελευσίνας η οποία θα απαιτήσει σοβαρές επενδύσεις. Η Fincantieri βρήκε σύμμαχο στην ελληνική κυβέρνηση στο πρόσωπο του υπουργού Ανάπτυξης Σπυρίδωνα-Άδωνη Γεωργιάδη, που θέλει να σώσει πάση θυσία το υπερχρεωμένο ελληνικό ναυπηγείο (ανέφερε χρέη 400 εκατ).

Στο ναυπηγείο Ελευσίνας θα επενδύσει και αμερικανικό fund. Οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να επηρεάσουν την έκβαση ης διαγωνιστικής διαδικασίας των ελληνικών κορβετών υπέρ των Ιταλών. Ωστόσο, αν οι Έλληνες επέλεγαν την «Doha», θα κατέληγαν σε τέσσερις διαφορετικούς προμηθευτές: φρεγάτες κλάσης Kortenaer (Damen), κλάσης Hydra (TKMS), FDI (Naval Group) και Doha (Fincantieri). Αυτό δεν θα απλοποιήσει τη συντήρηση του στόλου.


Οι στενοί δεσμοί μεταξύ Άγκυρας και Ρώμης

Επιλέγοντας την Fincantieri, η Ελλάδα θα μπορούσε να επιδιώκει να παρασύρει την Ιταλία στο στρατόπεδό της, ενώ η τελευταία βρίσκεται εδώ και αρκετά χρόνια κοντά στην Άγκυρα όσον αφορά τον τομέα των εξοπλισμών (πολεμικά ελικόπτερα, τεθωρακισμένα οχήματα, αεροπλάνα θαλάσσιας περιπολίας κ.λπ.). Μέχρι το 2019, όταν η Ιταλία σταμάτησε να χορηγεί εξαγωγικές άδειες όπως οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες μετά την τουρκική επίθεση κατά των Κούρδων.

Κατά την περίοδο 2010-2020, η Ρώμη κατέλαβε τη δεύτερη θέση μεταξύ των χωρών που πωλούσαν όπλα στην Τουρκία, πολύ πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά πριν από την Ισπανία, τη Νότια Κορέα και τη Γερμανία, σύμφωνα με το SIPRI. Μεταξύ 2014 και 2018, οι ιταλικές αμυντικές βιομηχανίες εξήγαγαν όπλα αξίας σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου ευρώ στην Άγκυρα.

Εάν η Ελλάδα σκέφτεται να εξασφαλίσει έναν νέο εταίρο στην Ιταλία, θα μπορούσε να οδηγηθεί σε απογοήτευση. Η ιταλοτουρκική σύνοδος κορυφής που διεξάγεται σήμερα μεταξύ του Ιταλού πρωθυπουργού Μάριο Ντράγκι και του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα μπορούσε να είναι πολύ διδακτική από αυτή την άποψη.

Επιπλέον, ο Ιταλός πρέσβης στην Τουρκία, Massimo Gaiani, ανέφερε: «Αυτή η σύνοδος κορυφής θα μας βοηθήσει να απολαύσουμε τους καρπούς της συνεργασίας μας τους τελευταίους μήνες. Η διακυβερνητική σύνοδος θα είναι ένα σημείο καμπής. Η συνεργασία στον τομέα της άμυνας είναι μια σημαντική πτυχή στις διμερείς μας σχέσεις. Τα τέλεια αποτελέσματα που πέτυχαν οι τουρκικές και ιταλικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα το δείχνουν ξεκάθαρα. Η Ιταλία πάντα θεωρούσε την Τουρκία στρατηγικό εταίρο στη βιομηχανική συνεργασία».

Οι παρατηρητές αναμένουν ότι η Ιταλία θα άρει το εμπάργκο όπλων στην Τουρκία σε ένα πλαίσιο εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών… Οι Ιταλοί φαίνεται να θέλουν να κινηθούν αμφίδρομα: και Αθήνα και Άγκυρα.

Από την πλευρά της, η Naval Group φαίνεται ότι έχει ακολουθήσει κατά γράμμα όλες τις συστάσεις του υπουργείου Άμυνας. Ο όμιλος έχει υπογράψει συμφωνία με το ναυπηγείο Σκαραμαγκά, το οποίο θα πρέπει σύντομα να ανήκει στον Έλληνα εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου παρά τη νομική αβεβαιότητα με την Privinvest του δισεκατομμυριούχου Iskandar Safa.

Πολύ πρόσφατα, η Naval Group έδειξε για άλλη μια φορά την τεχνογνωσία της στη δημιουργία συνεργασιών. Στα τέλη Ιουνίου υπέγραψε αρκετές συμβάσεις και συμφωνίες συνεργασίας με ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες στο πλαίσιο του προγράμματος FDI. “Η προσφορά είναι η πιο στιβαρή”, εξηγούν στη La Tribune.

Η Naval Group προσφέρει πλεονέκτημα υψηλών επιδόσεων σε επιχειρησιακό επίπεδο, που φαινόταν να πείθει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό μέχρι πριν από λίγο καιρό: το δίδυμο FDI (Μεσόγειος) / Gowind (Αιγαίο Πέλαγος), κρινόταν ως πολύ αποτελεσματικό από άποψη κοινότητας συστημάτων, διαλειτουργικότητας, στη συντήρηση, στην εκπαίδευση, στο πλήρωμα και την ισχύ πυρός.

Ωστόσο, δεν αμέλησε και το οικονομικό σκέλος. Έτσι, κατέθεσε πρόσφατα, στις 30 Ιουνίου, μια νέα πρόταση λίγο κάτω από τα 2 δισ. ευρώ. Η Naval Group θα μπορούσε να έχει προτείνει στην τελευταία της προσφορά πέντε κορβέτες, συμπεριλαμβανομένων δηλαδή δύο που θα κατασκευαστούν στο ναυπηγείο της Lorient, σύμφωνα με πληροφορίες μας που δεν έχουν επιβεβαιωθεί. Και να σκεφτεί κανείς ότι τα δύο ναυπηγεία (Naval Group & Fincantieri) είναι συνεργάτες εντός της κοινοπραξίας Naviris…

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail