Τι μπορεί να συνέβη με το Moskva;

Έκπληξη μας προξένησε η είδηση ότι πήρε φωτιά το Καταδρομικό Moskva ένα από τα μεγαλύτερα και ισχυρότερα πλοία της Ρωσίας. Η μεγαλύτερη έκπληξη είναι όχι το να προσεβλήθη από βλήματα επιφανείας-επιφανείας εναντίον Ναυτικών στόχων από την Ξηρά, αλλά το να πιάσει φωτιά και να εγκαταλειφθεί  τόσο γρήγορα από το σύνολο σχεδόν του πληρώματος. Δεν έχουμε δει φωτογραφίες είτε βίντεο ώστε να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε εάν προσβλήθηκε από βλήμα ή όχι και το μέγεθος της ζημίας σε αυτήν την περίπτωση.

Του Στέλιου Φενέκου
υποναυάρχου ε.α. - Προέδρου Κοινωνίας Αξιών

ΤΟ ΒΛΗΜΑ

Ας δούμε όμως τις δυνατότητες του βλήματος που λένε οι Ουκρανοί ότι χτύπησε το καταδρομικό. Το R-360 Neptune είναι ένα νέο βλήμα για την Ουκρανία (παλαιότερης γενιάς βλήμα παρόμοιο με το Ρωσικό Kh-35U που αναπτύχθηκε το 1984 μεγαλύτερο λίγο σε μήκος και με περισσότερο προωθητικό καύσιμο και μεγαλύτερο booster) μεταφέρεται με οχήματα με τετραπλό φορέα, και μπορεί να βληθεί κατά στόχων στην θάλασσα από απόσταση του φορέα, μέχρι και 25 χιλιόμετρα μέσα στην Ξηρά.

Το βεληνεκές του βλήματος φθάνει τα 190 μίλια (280 km) και έχει μήκος 5,60 μέτρα και διάμετρο 0, 60 μέτρα. Το βάρος του είναι 870 κιλά και φέρει κεφαλή υψηλού εκρηκτικού κατακερματισμού (HE-FRAG), η οποία ζυγίζει περίπου 145 κιλά.   

Το βλήμα διαθέτει σύστημα αδρανειακής πλοήγησης με ενεργό ραντάρ  στο τελικό στάδιο της πτήσης του. Ο πύραυλος ίπταται με υποηχητική ταχύτητα αρχικά 10-15 μέτρα πάνω από την επιφάνεια και στο τελικό τερματικό στάδιο της πτήσης κατεβαίνει στα 3-10 μέτρα πάνω από την επιφάνεια για να ξεπεράσει τα εχθρικά αμυντικά αντιβληματικά συστήματα.

Παρ΄όλα αυτά, λόγω της υποηχητικής του ταχύτητας κατά πλοίων, μπορεί να αναχαιτιστεί αρκετά εύκολα από προηγμένο αμυντικό σύστημα αντιβληματικής προστασίας.

Η κατασκευή του στην Ουκρανία άρχισε το 2013 και ολοκληρώθηκε το 2018 και από το 2021 και μετά από επιτυχημένες δοκιμές εντάχθηκε στο δυναμικό των Ουκρανικών δυνάμεων. Το 2021 ολοκληρώθηκαν και τα οχήματα μεταφοράς των βλημάτων για την παράκτια άμυνα της Ουκρανίας η οποία συνολικά προέβλεπε να περιλαμβάνει μέχρι και 90 βλήματα σε οχήματα με 8πλούς ή 6πλους εκτοξευτές. Η αρχική προμήθεια ήταν για 54 βλήματα με τους εκτοξευτές τους.

Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ Β. ΚΟΡΕΑ

Ας δούμε όμως κάτι ιδιαίτερο που δείχνει τον τρόπο που κινούννται οι χώρες στην ανάπτυξη, παραγωγή και πώληση οπλικών συστημάτων, όπου δεν υπάρχει στην ουσία κανένας ηθικός ή άλλος φανερός φραγμός στις σχέσεις αυτές και πρέπει να προβληματίσει και τις ΗΠΑ για τις κυρώσεις που έχει επιβάλλει στην Βόρεια Κορέα.

Ένα ακριβές αντίγραφο του Neptun, ο πύραυλος  Kumsong 3 (Αφροδίτη 3) παρατηρήθηκε για πρώτη φορά το 2014, στη Βόρεια Κορέα. Αρχικά θεωρήθηκε ότι οι Βορειοκορεάτες με κάποιον τρόπ συνεργάστηκαν με την Ρωσία και με βάση τους ρωσικούς πυραύλους Kh-35E ή Kh-35UE (που μοιάζουν πολύ με τον Ουκρανικό Neptun) έφτιαξαν τον δικό τους.

Όμως στην συνέχεια διαπιστώθηκε ότι ο Kumsong 3 είχε πολύ περισσότερες ομοιότητες με τον Ουκρανικό Neptun. Η πρώτη δοκιμή στον Kumsong 3 έγινε το 2015 (το 2013 είχε ξεκινήσει η κατασκευή του Neptun)  με αυτονομία περίπου 240 km.

Σημειωτέον ότι η Ουκρανία είναι μεταξύ των 10 κορυφαίων στρατιωτικών παραγωγών πυραυλικής τεχνολογίας του κόσμου και προμήθευε (επιβεβαιωμένα από πολλές πλευρές και το παραδέχθηκε η Ουκρανία) την Β. Κορέα με κινητήρες για βαλλιστικούς πυραύλους μέσω Ρωσίας στο παρελθόν.

3 ΣΕΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ MOSΚVA

(1) Το σενάριο που παρουσιάσθηκε στα ΜΜΕ με τα drones και την παραπλάνηση που έκαναν για να μην εντοπισθούν τα βλήματα είναι εξόχως αφελές.
Εάν υπήρξαν drones θα ήταν πιο λογικό ν χρησιμοποιηθούν για εντοπισμό θέσεως του καταδρομικού, ώστε να μην εντοπισθεί η εκπομπή του νέου Mineral-U radar του φορέα των βλημάτων, παρά για παραπλάνηση.

Εάν δε κτυπήθηκε από βλήμα το Καταδρομικό θα πρέπει να βλήθηκαν αρκετά βλήματα, και με διαφορετικές μεθόδους και κατευθύνσεις, ώστε να μπορέσουν να διασπάσουν την αντιβληματική άμυνα του Καταδρομικού.

Εάν συνέβη αυτό, τότε ένα μόνο βλήμα δεν θα μπορούσε να έχει τόσο καταστροφικά αποτελέσματα, ώστε να εγκαταλειφθεί το πλοίο είτε να βυθισθεί, εκτός εάν το πλοίο κτυπήθηκε σε σημείο όπου υπήρχαν και άλλα βλήματα ή πυρομαχικά.

Αυτό είναι πιθανό όμως δείχνει και ότι οι Ρώσοι έχουν υποτιμήσει τις δυνατότητες των Ουκρανών.

(2) Εάν τώρα υπήρξε περίπτωση φωτιάς σε κατάστρωμα όπου είχαν μεταφερθεί πυρομαχικά και βλήματα, τότε υπάρχει πρόβλημα τήρησης μέτρων ασφαλείας στο πλοίο από το πλήρωμα.
Όμως και πάλι δεν θα εκκένωνε τόσο γρήγορα το πλήρωμα το πλοίο, χωρίς να προσπαθήσει να αντιμετωπίσει την πυρκαϊά (εκτός εάν φοβόντουσαν τα πυρηνικά όπλα).

Όμως η μετάδοσή της πυρκαϊάς σε εγκατεστημένες  πυριταποθήκες βαθιά στο κύτος του πλοίου (όλων των πυρομαχικών και ιδιαίτερα των πυρηνικών κεφαλών), είναι απίθανο να συμβεί, δεδομένων των αυξημένων συστημάτων ασφαλείας και κατάκλυσης τους με νερό.

(3) Υπάρχει και η περίπτωση να υπήρξε βλάβη σε οπλικό σύστημα κατά την στιγμή βολής είτε η αστοχία κάποιου βλήματος (θυμόμαστε το Υ/Β Κουρσκ;), αλλά και πάλι δεν θα έφθανε στο σημείο ταχείας εγκατάλειψης.

Σε κάθε περίπτωση οι πληροφορίες που έχουμε είναι εξαιρετικά λίγες, δεν ξέρουμε καν αν το πλοίο ρυμουλκήθηκε, εάν μπάζει νερά, εάν έχει ρήγμα, εάν βυθίσθηκε, εάν πραγματικά έσβησε η φωτιά από ποίους; Ποίοι έμειναν στο πλοίο; Πήγαν κοντά ρυμουλκά με κανόνια νερού;

Και κάθε πλευρά θα λέει τα δικά της στον πόλεμο επικοινωνίας που έχει ξεσπάσει.

Με προβληματίζει η αδυναμία των μέσων κατόπτευσης της Δύσης να εντοπίσει το συμβάν και να συλλέξει και δημοσιοποιήσει πληροφορίες. Οι κακές καιρικές συνθήκες μπορεί να περιορίζουν την κατόπτευση, όμως και πάλι θα μπορούσαν να υπάρξουν περισσότερες πληροφορίες.

Σύντομα θα μάθουμε περισσότερα.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail