Του Joe Webster - supchina.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Οι εκπρόσωποι της ΛΔΚ έχουν επαναλάβει με συνέπεια αυτή τη γραμμή σε συνεντεύξεις τύπου μετά την εισβολή, συμπεριλαμβανομένων των 25 Φεβρουαρίου (την επόμενη ημέρα της εισβολής), 28, 21 Φεβρουαρίου και 22 Μαρτίου.
Η ρητορική του Πεκίνου μπορεί να οδηγήσει σε δράση. Ο Κινέζος πρεσβευτής στη Ρωσία, Zhāng Hànhuī, φέρεται να είπε σε μια ντουζίνα επιχειρηματίες να «γεμίσουν το κενό» που έμεινε στη ρωσική αγορά.
Όπως δείχνει αυτό το άρθρο των Financial Times για την κινεζική εταιρεία κατασκευής drone DJI, το Πεκίνο (και οι κινεζικές εταιρείες) πιθανότατα θα υπολογίσουν τους κινδύνους και τα οφέλη της τήρησης των κυρώσεων, θα συμμορφωθούν όταν είναι απαραίτητο και θα προσπαθήσουν να βρουν λύσεις όπου είναι δυνατόν.
Η Ρωσία αναζητά απεγνωσμένα κινεζική οικονομική βοήθεια, συμπεριλαμβανομένου του αγωγού φυσικού αερίου Power of Siberia-2 (PoS-2) Ρωσία-Κίνα. Παρά την τεράστια αβεβαιότητα γύρω από την εισβολή, η Gazprom υπέγραψε σύμβαση σχεδιασμού για το PoS-2 την πρώτη εβδομάδα του πολέμου.
Αγορές πετρελαίου: Η Ρωσία κλείνει τους όγκους CPC προς τα δυτικά
Οι τιμές του πετρελαίου αυξάνονται περίπου κατά 20% από την έναρξη της εισβολής στις 24 Φεβρουαρίου και πάνω από 40% από τις αρχές Νοεμβρίου, όταν οι ΗΠΑ άρχισαν για πρώτη φορά να προειδοποιούν τους συμμάχους τους για πιθανή ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου θα προκαλέσουν οικονομικό πόνο στην Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο. Ωστόσο, οι αντιδράσεις του Πεκίνου στις υψηλότερες τιμές των βασικών εμπορευμάτων έχουν μειωθεί, ακόμη και όταν η Ρωσία πυροδότησε περαιτέρω αναταραχή στις αγορές πετρελαίου αυτή την εβδομάδα.
Η Ρωσία ανακοίνωσε ότι οι ζημιές στον θαλάσσιο τερματικό σταθμό της κοινοπραξίας Caspian Pipeline Consortium (CPC) με έδρα το Καζακστάν θα χρειαστούν έως και δύο μήνες για να επισκευαστούν. Η δράση αφαιρεί περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα από την αγορά. Η Ρωσία σχεδόν σίγουρα έκλεισε τον τερματικό σταθμό για να περιορίσει την προσφορά και, όπως ήταν αναμενόμενο, οι τιμές του πετρελαίου εκτινάχθηκαν κατά περίπου 5%.
Ενώ η Κίνα εισάγει απευθείας πολύ λίγο πετρέλαιο από το Καζακστάν, οι κινεζικές εταιρείες πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένης της κινεζικής Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου, επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στην πετρελαϊκή βιομηχανία του Καζακστάν. Το πιο σημαντικό, οι υψηλότερες παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου βλάπτουν τις ήδη αβέβαιες προοπτικές ανάπτυξης της Κίνας. Παρά τα τεράστια συμφέροντα της Κίνας για το CPC και τις αγορές πετρελαίου, οι πρεσβείες και τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Κίνας σιωπούν σχετικά με το κλείσιμο του τερματικού σταθμού.
Το Πεκίνο μπορεί να πιέζει αθόρυβα τη Μόσχα, η οποία έχει ισχυρά κίνητρα να εξετάσει τα συμφέροντα του μεγαλύτερου εταίρου της. Η Ρωσία και το Καζακστάν συμφώνησαν να συγκροτήσουν μια ομάδα εργασίας για την ενίσχυση της διαμετακόμισης πετρελαίου προς την Κίνα.
Οι βραχυπρόθεσμες ροές πετρελαίου από το Καζακστάν προς την Κίνα περιορίζονται από την ανεπαρκή υποδομή εξαγωγής αγωγών. Μεσοπρόθεσμα, ωστόσο, το Πεκίνο μπορεί να είναι πρόθυμο να επεκτείνει τις συνδέσεις αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου με την Κεντρική Ασία και τη Ρωσία.
Υπάρχει ένας υπάρχων αγωγός αργού πετρελαίου από το Καζακστάν προς την Κίνα, αλλά η χωρητικότητά του είναι μόνο 0,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Η Rosneft και η CNPC υπέγραψαν συμφωνία προμήθειας για το ήμισυ της χωρητικότητας του αγωγού εν μέσω της συνόδου κορυφής Xi-Putin στις 4 Φεβρουαρίου.
* Ο Τζο Γουέμπστερ επεξεργάζεται την Έκθεση Κίνας-Ρωσίας, ένα ανεξάρτητο, μη κομματικό ενημερωτικό δελτίο που καλύπτει πολιτικές, οικονομικές υποθέσεις και θέματα ασφάλειας εντός και μεταξύ της Κίνας και της Ρωσίας.