Ταράζοντας τα ύδατα: Μπορούν οι ρωσικές σχέσεις της Τουρκίας να βυθιστούν στην Ουκρανία;

Πιασμένη ανάμεσα στο ΝΑΤΟ και τη Ρωσία για την Ουκρανία, η Τουρκία αναγκάζεται να περπατήσει σε μια λεπτή γραμμή για να αποφύγει την αντιπαράθεση με οποιαδήποτε πλευρά. Φωτογραφία: The Cradle
Ούτε φίλος ούτε εχθρός, η Τουρκία και η Ρωσία έχουν υποστηρίξει τις αντίπαλες πλευρές σε αρκετές περιφερειακές συγκρούσεις, ωστόσο κατάφεραν να αποφύγουν την άμεση αντιπαράθεση. Τώρα η κρίση στην Ουκρανία αποτελεί σοβαρή πρόκληση.

Yeghia Tashjian - The Cradle / Παρουσίαση Freepen.gr

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει γίνει η πιο πρόσφατη δοκιμασία για τις περιφερειακές φιλοδοξίες της Τουρκίας για την αντιμετώπιση αυτών της Ρωσίας, σε αυτό που έχει γίνει ξεκάθαρα «συνεργατική αντιπαλότητα». Εδώ και οι δύο πλευρές, παρά τις αντίθετες απόψεις τους για διάφορες περιφερειακές συγκρούσεις που κυμαίνονται από τη Λιβύη έως τη Συρία έως τον Νότιο Καύκασο, έχουν εργαστεί για να διαχειριστούν αυτές τις συγκρούσεις χωρίς να αμφισβητούν άμεσα η μία την άλλη.

Η τρέχουσα κρίση έχει εγείρει τις ανησυχίες της Τουρκίας ότι βρίσκεται στη γραμμή βολής των ηγεμονικών φιλοδοξιών της Ρωσίας. Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως η Τουρκία και η Ρωσία δεν είναι σύμμαχοι, αλλά πικροί «frenemies (φίλοι-εχθροί)». Παρά τους ισχυρούς εμπορικούς, ενεργειακούς, διπλωματικούς και στρατιωτικούς δεσμούς, ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προειδοποίησε το 2016 ότι το ΝΑΤΟ πρέπει να δράσει και να αυξήσει την παρουσία του στη Μαύρη Θάλασσα.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η Ρωσία έχει εδραιώσει την παρουσία της στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας ελέγχοντας άμεσα την Αμπχαζία και τη Νότια Οσετία της Γεωργίας το 2008 και προσαρτώντας την Κριμαία της Ουκρανίας το 2014. Ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας είναι υπεύθυνος για την παροχή προμηθειών στις ρωσικές δυνάμεις στη Συρία, κυρίως με έδρα το λιμάνι Tartus και την αεροπορική βάση Khmeimim, καθώς και για περιπολίες στην ανατολική Μεσόγειο. Το Ναυτικό Δόγμα του 2015 της Ρωσίας δίνει σαφώς προτεραιότητα στη Μαύρη Θάλασσα ως πυλώνα της προβολής ισχύος της.

Η φθίνουσα δύναμη της Τουρκίας στη Μαύρη Θάλασσα

Η προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία το 2014 ανέτρεψε την ισορροπία στρατιωτικής δύναμης στη Μαύρη Θάλασσα υπέρ της Μόσχας. Όχι μόνο η Ρωσία αύξησε σημαντικά την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, αλλά έχει επίσης ακυρώσει τις υπάρχουσες συμφωνίες με την Ουκρανία, οι οποίες περιόρισαν τον στόλο της τελευταίας στη Μαύρη Θάλασσα στη Σεβαστούπολη.

Επιπλέον, η Ρωσία έχει τοποθετήσει νέα στρατιωτικά πλοία και υποβρύχια και έχει εγκαταστήσει ένα πυκνό δίκτυο προηγμένων οπλικών συστημάτων σε όλη τη χερσόνησο της Κριμαίας. Από την πλευρά της Άγκυρας, η Τουρκία αισθάνεται περικυκλωμένη από ρωσική στρατιωτική παρουσία από τα βόρεια (Κριμαία), τα ανατολικά (Αρμενία) και τα νότια (Συρία).

Σε απάντηση, ο Ερντογάν ξεκίνησε την κατασκευή του καναλιού της Κωνσταντινούπολης για να ασκήσει πρόσθετη πίεση στη Ρωσία χρησιμοποιώντας τη Σύμβαση του Μοντρέ του 1936 σύμφωνα με την οποία η Τουρκία μπορεί να κλείσει τα στενά της Μαύρης Θάλασσας σε όλα τα πολεμικά πλοία σε περιόδους πολέμου.

Πράγματι, μετά τις εντεινόμενες πιέσεις του ΝΑΤΟ, η Άγκυρα άρχισε να ασκεί το δικαίωμά της σύμφωνα με το Άρθρο 19 της Σύμβασης και έχει προειδοποιήσει όλα τα παράκτια και μη κράτη ότι δε θα επιτρέψει πολεμικά πλοία να περάσουν από το Βόσπορο και τα Δαρδανέλια. Η σύμβαση περιορίζει επίσης την περίοδο παραμονής για πολεμικά πλοία που ανήκουν σε κράτη εκτός της Μαύρης Θάλασσας στη Μαύρη Θάλασσα.

Ωστόσο, αυτή η ενέργεια αποκάλυψε επίσης τους περιορισμούς της Τουρκίας θέτοντας τα ερωτήματα: Πώς θα αντιδράσει η Τουρκία εάν τα ρωσικά πολεμικά πλοία επιδιώξουν να περάσουν από τα Στενά; Θα τα αποτρέψει η Τουρκία; Η απάντηση είναι ξεκάθαρη.

Ως κράτος της Μαύρης Θάλασσας, η Ρωσία έχει το προνομιακό δικαίωμα να διέρχεται από τα Τουρκικά Στενά για να επιστρέψει τα πολεμικά πλοία της στις βάσεις τους. Η συνθήκη ορίζει πως κατά τη διάρκεια ένοπλης σύγκρουσης, τα πολεμικά πλοία «δε θα διέρχονται» από τα Στενά, εκτός εάν τα πλοία ανήκουν σε κράτος που έχει σύνορα στη Μαύρη Θάλασσα και επιστρέφουν στα λιμάνια τους.

Μόλις η Τουρκία διαπίστωσε ότι η Ρωσία βρισκόταν σε «πόλεμο», δεν είχε άλλη επιλογή βάσει της συνθήκης από το να σταματήσει τα ρωσικά πολεμικά πλοία να περάσουν από τα Στενά. Η μόνη εξαίρεση για το πέρασμα είναι για ρωσικά πολεμικά πλοία από άλλες περιοχές που επιστρέφουν στις βάσεις τους στη Μαύρη Θάλασσα.

Για παράδειγμα, ένας ρωσικός στόλος που είναι νηολογημένος στη Μαύρη Θάλασσα αλλά βρίσκεται επί του παρόντος στη Μεσόγειο Θάλασσα επιτρέπεται να περάσει από τα Τουρκικά Στενά και να επιστρέψει στη βάση του. Ο όρος ισχύει επίσης για τους ρωσικούς στόλους στη Μαύρη Θάλασσα που ανήκουν σε βάση στη Μεσόγειο ή τη Βαλτική Θάλασσα. Η Ρωσία είναι ελεύθερη να τους βγάλει από τη Μαύρη Θάλασσα. Αυτή η επιλογή παρέχει στη Ρωσία αρκετό χώρο για ελιγμούς στη ναυτική της δύναμη και υποβάθμιση του άρθρου 19 της Σύμβασης του Μοντρέ.

Η Τουρκία γνωρίζει ότι η παρεμπόδιση της πρόσβασης ρωσικών πολεμικών πλοίων μέσω των Στενών της θα θεωρηθεί στη Μόσχα ως «κήρυξη πολέμου». Αυτό είναι το τελευταίο πράγμα που θέλει ο Ερντογάν, γνωρίζοντας καλά ότι οι οικονομικές και πολιτικές συνέπειες θα είναι σκληρότερες από αυτές που γεύτηκε η Τουρκία μετά την κατάρριψη του ρωσικού αεροσκάφους πάνω από τη Συρία το 2015.

Η εξισορροπητική πράξη της Τουρκίας μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας

Ενώ η Τουρκία δε θα προκαλέσει άμεσα τη Ρωσία, έχει αυξήσει την στρατιωτική της συνεργασία με την Ουκρανία. Αυτό περιλαμβάνει την προμήθεια drone Bayraktar TB2 στην κυβέρνηση του Κιέβου. Οι Ρώσοι από την πλευρά τους έδειξαν την ετοιμότητά τους για τα τουρκικά drones. Παρά το γεγονός ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Bayraktar TB2 εξακολουθούν να λειτουργούν και είναι χρήσιμα για την ουκρανική πλευρά, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας σχεδόν καθημερινά ανακοινώνει ότι οι δυνάμεις του καταρρίπτουν πολλά drones, συμπεριλαμβανομένου του TB2.

Αυτή η στρατιωτική σχέση περιελάμβανε επίσης την προμήθεια της Ουκρανίας με στρατιωτικές μηχανές στην Τουρκία που προορίζονται να ενισχύσουν την αναπτυσσόμενη βιομηχανία όπλων της Τουρκίας. ειδικότερα, το διάδοχο drone του Bayraktar και τα βαρέα επιθετικά ελικόπτερα T292 που βρίσκονται αυτήν την στιγμή υπό παραγωγή.

Για τη Ρωσία, αυτό αποτελεί απειλή, καθώς στο μέλλον μπορεί να μετατοπίσει την στρατιωτική ισορροπία δυνάμεων προς την Τουρκία και την Ουκρανία στη Μαύρη Θάλασσα. Γι' αυτόν το λόγο οι ρωσικές δυνάμεις κατέστρεψαν το μεγαλύτερο μέρος της ουκρανικής βαριάς στρατιωτικής υποδομής (συμπεριλαμβανομένης της ναυτικής και αεροπορικής της δύναμης) και της βιομηχανίας όπλων.

Ως εκ τούτου, ο Ερντογάν θα επιδιώξει να συνεχίσει τη συνεργασία με τη Ρωσία στην περιοχή αλλά είναι εξίσου πιθανό να εντείνει τη δέσμευση με το ΝΑΤΟ για να βελτιώσει την παγκόσμια θέση του και να μειώσει τη διεθνή κριτική για την εγχώρια συμπεριφορά του. Ο Ερντογάν γνωρίζει πως το να σταθεί εναντίον της Ρωσίας και να αντιμετωπίσει άμεσα τη Μόσχα είναι πολύ επικίνδυνο καθώς – εξαιρουμένου του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία – θα ξεκινούσε έναν πόλεμο σε τρία μέτωπα στην περιοχή: στη Λιβύη, τη Συρία και το Ναγκόρνο-Καραμπάχ.

Προκειμένου να απομακρυνθεί από τη συνεχιζόμενη δυσκολία κατευνασμού και των δύο πλευρών, τις τελευταίες ημέρες η Τουρκία έχει εμπλακεί σε προληπτική διπλωματία και διαμεσολάβηση μεταξύ Κιέβου και Μόσχας. Η Άγκυρα ανακοίνωσε ότι οι δύο αντίπαλοι έχουν σημειώσει πρόοδο στις διαπραγματεύσεις τους για τη διακοπή του πολέμου και είναι «κοντά σε συμφωνία». Ωστόσο, ο πρόεδρος της Ουκρανίας απάντησε λέγοντας πως οποιαδήποτε επακόλουθη συμφωνία με τη Ρωσία θα τεθεί σε δημοψήφισμα. Αυτό σήμανε ότι δεν υπάρχει συμφωνία και οι μεσολαβητικές προσπάθειες της Άγκυρας είναι άκαρπες.

Η Τουρκία δε θα παίξει με την Ουκρανία εναντίον της Ρωσίας

Ο Δρ Maxim Suchkov, εμπειρογνώμονας στο Ρωσικό Συμβούλιο Διεθνών Υποθέσεων (RIAC) με έδρα τη Μόσχα, εκφράζει την ανησυχία του ότι η Τουρκία μπορεί να δει την κρίση ως ευκαιρία για να επανεγκατασταθεί στη Μαύρη Θάλασσα και να ενισχύσει τις σχέσεις της με τη Δύση. Η Άγκυρα έχει καλούς δεσμούς τόσο με τη Μόσχα όσο και με το Κίεβο και επιδιώκει να ισορροπήσει, προμηθεύοντας όπλα στην Ουκρανία, αλλά και αποφεύγοντας να επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία.

Ο Suchkov υποστηρίζει ότι η Τουρκία μπορεί πράγματι να είναι χρήσιμη για το ρωσικό τελικό παιχνίδι εδώ, αλλά «η Μόσχα θα πρέπει επίσης να είναι προσεκτική αφού ο Πρόεδρος Ερντογάν είναι γνωστός για την τάση του να ψαρεύει σε λασπωμένα νερά». Ως εκ τούτου, ακόμη και αν η έκβαση της σύγκρουσης δεν ευνοεί τα συμφέροντα του Ερντογάν, η Τουρκία μπορεί να προσπαθήσει να βγάλει κάτι από αυτήν την κρίση.

Για το λόγο αυτό, ο Πρόεδρος Ερντογάν δεν μπορεί να ανταγωνίζεται τη Ρωσία και να κινδυνεύει με πόλεμο πλήρους κλίμακας, καθώς, στο εσωτερικό, οι συνέπειες αυτής της μάχης θα είναι βαριές για την τουρκική κυβέρνηση. Ήδη, στις 22 Φεβρουαρίου, έξι τουρκικά κόμματα της αντιπολίτευσης , μη συμπεριλαμβανομένου του κουρδικού HDP, συγκρότησαν μια ενιαία πλατφόρμα για την αναβίωση του κοινοβουλευτικού συστήματος στη χώρα με στόχο τη δημιουργία συμμαχίας για την ανατροπή του Ερντογάν στις προσεχείς κοινοβουλευτικές και προεδρικές εκλογές τον Ιούνιο του 2023.

Σύμφωνα με πρόσφατες δημόσιες έρευνες, ο συνασπισμός της αντιπολίτευσης προηγείται, και όντως μπορεί να εκδιώξει τον Ερντογάν, δεδομένου του οικονομικού χάους που βιώνει η Τουρκία. Η τρέχουσα κρίση θα επιδεινώσει την οικονομική και πολιτική κατάσταση της Τουρκίας.

Ένας τομέας που είναι ιδιαίτερα ευάλωτος είναι ο τουρισμός, καθώς τέσσερα έως επτά εκατομμύρια Ρώσοι τουρίστες και περίπου δύο εκατομμύρια Ουκρανοί τουρίστες επισκέπτονται την Τουρκία κάθε χρόνο. Επιπλέον, οι κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία θα δυσκολέψουν τις χρηματικές συναλλαγές μεταξύ των δύο χωρών.

Το κρίσιμο είναι ότι η Τουρκία εισάγει σχεδόν το 50 τοις εκατό του φυσικού της αερίου από τη Ρωσία και με την αύξηση των παγκόσμιων τιμών του φυσικού αερίου, οι Τούρκοι βρίσκονται σε δύσκολο δίλημμα. Για αυτούς τους λόγους, η Άγκυρα είναι απίθανο να αναλάβει κανένα ριψοκίνδυνο στοίχημα και θα συνεχίσει να κρατά μια ισορροπημένη στάση στην κρίση.

Η Τουρκία έχει ακόμα σημαντικό ρόλο να παίξει

Η Τουρκία έχει προγραμματισμένες γενικές εκλογές για τον Ιούνιο του 2023, επομένως οποιαδήποτε αλλαγή στην ηγεσία στην Τουρκία θα επηρεάσει την τρέχουσα πορεία των ρωσοτουρκικών σχέσεων. Σε μια Τουρκία μετά τον Ερντογάν, η Άγκυρα είναι πιθανό να κινηθεί πιο κοντά στο δυτικό στρατόπεδο λόγω των φιλοδυτικών (φιλοαμερικανικών) τάσεων του τουρκικού στρατού, των επιχειρηματιών, των τεχνοκρατών, των διπλωματών και των δημοσίων υπαλλήλων - ανεξάρτητα από τις φιλελεύθερες ή εθνικιστικές τους προσωπικές απόψεις.

Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει μια μακροπρόθεσμη πρόκληση για τις σχέσεις Ρωσίας-Τουρκίας, δεδομένης της επιτυχημένης «συνεργατικής αντιπαλότητας» που κατάφεραν να διευθετήσουν και οι δύο πλευρές στη Λιβύη, τη Συρία και το Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Αξίζει να αναφερθεί ότι στις 2 Μαρτίου, η Meral Akşener, ηγέτης του τουρκικού αντιπολιτευόμενου κόμματος İYİ, σήμανε τον κώδωνα του κινδύνου για το εάν υπήρχαν εγγυήσεις πως οι ανατολικές επαρχίες της Τουρκίας θα ήταν ασφαλείς από παρόμοιου είδους ρωσική επιθετικότητα. Χαρακτήρισε επίσης τη Ρωσία «απειλή για την ασφάλεια» για την Τουρκία. Αυτό είναι άλλη μια ένδειξη ότι η τουρκική αντιπολίτευση δε βρίσκεται στο ίδιο μήκος κύματος με την πολυδιανυσματική εξωτερική πολιτική του Ερντογάν.

Η Μόσχα δεν αντιμετώπισε ποτέ την Άγκυρα ως ισότιμο εταίρο, αλλά ως έναν μικρότερο εταίρο που θα μπορούσε να βοηθήσει στη διαμόρφωση μιας περιφερειακής τάξης που ωφελεί τα ρωσικά συμφέροντα και μειώνει τη δυτική επιρροή. Ωστόσο, εάν η Ρωσία κολλήσει σε ένα ουκρανικό τέλμα, μπορεί να χρειαστεί η Άγκυρα να κανονίσει μια προσωρινή διευθέτηση.

Θα επαναληφθεί το σενάριο της Συρίας και του Ναγκόρνο-Καραμπάχ – στο οποίο και οι δύο πλευρές παραμερίζουν τη δυτική επιρροή και η Ρωσία αποδέχεται τον τουρκικό ρόλο στην περιοχή; Εάν η Ουκρανία χωριστεί σε δύο ζώνες, θα δεχόταν η Ρωσία μια τουρκική «ειρηνευτική δύναμη» στο δυτικό τμήμα της Ουκρανίας; Θα έδιναν οι Αμερικανοί το πράσινο φως στην Τουρκία να μπει σε ένα τέτοιο παιχνίδι; Τι θα κέρδιζε η Άγκυρα σε αντάλλαγμα; Είναι μέσα στις δυνατότητες της Τουρκίας μια τέτοια στρατιωτική περιπέτεια;

Σύμφωνα με τον Dr Mitat Çelikpala, καθηγητή Διεθνών Σχέσεων και Κοσμήτορα της Σχολής Οικονομικών, Διοικητικών και Κοινωνικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Kadir Has, ένα τέτοιο σενάριο είναι πέρα ​​από τις οικονομικές και στρατιωτικές δυνατότητες της Τουρκίας – και η Τουρκία δεν μπορεί να ενεργήσει μονομερώς. Ως εκ τούτου, προς το παρόν, η Τουρκία πρέπει να συνεχίσει το ρόλο της μεσολάβησης μεταξύ των δύο πλευρών για να αποφευχθεί οποιαδήποτε δευτερογενής επίδραση κοντά στα σύνορά της.
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail