Το μεγάλο σχέδιο της Ρωσίας για την Αρκτική μπορεί να κολλήσει στον πάγο

Nuclear icebreaker "Arktika" is busy in the icy waters of the Chukchi Sea. Photo: Atomflot
Η προβληματική ναυσιπλοΐα στη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή συνεχίζεται και το νέο έτος. Σχεδόν τρεις εβδομάδες μετά την άφιξη του ισχυρότερου παγοθραυστικού του κόσμου στη Θάλασσα Chukchi, κανένα από τα τέσσερα σκάφη που έχουν κολλήσει στην περιοχή δεν έχει ξεφύγει από τον πάγο.

thebarentsobserver.com - Atle Staalesen / Παρουσίαση Freepen.gr

Η Ρωσία σκοπεύει να ξεκινήσει διαμετακομιστικές αποστολές καθ' όλη τη διάρκεια του έτους στη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας ήδη από το 2024 και το ίδιο έτος θα φτάσει τουλάχιστον τους 80 εκατομμύρια τόνους ναυτιλιακού όγκου στη διαδρομή. Αλλά οι εμπειρίες από αυτόν τον χειμώνα δείχνουν ότι ο ιδιότροπος θαλάσσιος πάγος θα μπορούσε να οδηγήσει σε ναυάγιο των σχεδίων.

Το Arktika την 1η Ιανουαρίου έφτασε στο Πέβεκ με μια συνοδεία δύο φορτηγών πλοίων. Το Inzhener Trubin και το Yuri Arshenevsky μετέφεραν κατασκευαστικά αγαθά για το έργο εξόρυξης χαλκού Baimskaya. Στη συνοδεία ήταν επίσης το συμβατικό παγοθραυστικό Kapitan Dranitsyn. Λίγο αργότερα, το Arktika συνόδευσε και τον Polar King στο Pevek.

Οι αποστολές βρίσκονταν σχεδόν δύο μήνες πίσω από το χρονοδιάγραμμα. Τα πλοία επρόκειτο αρχικά να φτάσουν στην άπω ανατολική πόλη ήδη τον Νοέμβριο, αλλά το πρόωρο πάγωμα στην περιοχή και η έλλειψη διαθέσιμων παγοθραυστικών τα εμπόδισαν να εισέλθουν στην περιοχή.

Ήταν το παρθενικό ταξίδι στο ανατολικό τμήμα της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής για το νέο παγοθραυστικό, το πιο ισχυρό στον κόσμο, και το πέρασμα χαιρετίστηκε από τη διαχειρίστρια του παγοθραυστικού, Rosatomflot. Σύμφωνα με την κρατική εταιρεία, το Arktika ανταποκρίνεται στις προσδοκίες.

«Είμαστε ικανοποιημένοι με τα αποτελέσματα της διέλευσης με ανατολική κατεύθυνση», δήλωσε ο Mustafa Kashka, Γενικός Διευθυντής της βάσης παγοθραυστικών Atomflot.

Ωστόσο, παρά την παρουσία του ισχυρότερου παγοθραυστικού σκάφους στον κόσμο, η περίπλοκη υλικοτεχνική κατάσταση στην περιοχή δεν έχει επιλυθεί εύκολα.

Σχεδόν τρεις εβδομάδες μετά την άφιξη του Arktika στο Pevek και τη Θάλασσα Chukchi, τα Inzhener Trubin, Yuri Arshenevsky, Polar King καθώς και ένα τέταρτο φορτηγό πλοίο, το Lev Yashin, δεν έχουν ακόμη καταφέρει να βγουν από τον πάγο της βαθιάς θάλασσας.

Τα δεδομένα κίνησης πλοίων δείχνουν πως το Arktika συνοδεύει σιγά σιγά το Yuri Arshenevsky προς το στενό του Βερίγγειου. Περίπου 200 χλμ πίσω ακολουθούν το Lev Yashin και το παγοθραυστικό Kapitan Dranitsyn.

Οι δύο νηοπομπές είναι πιθανό να περάσουν από το στενό του Βερίγγειου κατά τη διάρκεια των επόμενων ημερών. Το Yuri Arshenevsky έχει ως λιμάνι το Μούρμανσκ και δεν είναι γνωστό εάν το πλοίο αναγκάζεται να πλεύσει προς τον Ειρηνικό λόγω των περίπλοκων συνθηκών του θαλάσσιου πάγου ή αν έχει άλλες συμβατικές υποχρεώσεις στην Άπω Ανατολή.

Χάρτες πάγου από το Ρωσικό Ερευνητικό Ινστιτούτο Αρκτικής και Ανταρκτικής δείχνουν ένα παχύ στρώμα θαλάσσιου πάγου σε ολόκληρη την περιοχή. Πρακτικά όλη η Θάλασσα Laptev και η Θάλασσα της Ανατολικής Σιβηρίας έχουν στρώμα πάγου πάχους τουλάχιστον 30 cm και σε ορισμένες περιοχές έως 2 μέτρα. Στην περιοχή του νησιού Wrangel υπάρχει επίσης ένα πολυετές στρώμα πάγου και νότια των Νήσων της Νέας Σιβηρίας υπάρχει ένα συμπαγές στρώμα γρήγορου πάγου.

Ωστόσο, ένας εμπειρογνώμονας της Αρκτικής ναυτιλίας λέει στο Barents Observer ότι μπορεί να μην είναι το πάχος του πάγου η κύρια πρόκληση, αλλά η συμπίεση του πάγου. Οι βόρειοι άνεμοι μπορεί να έχουν ωθήσει το στρώμα πάγου προς την ακτή της Σιβηρίας δημιουργώντας συμπίεση και σκάψιμο εντός του, εξηγούν οι αναλυτές.

Η Rosatomflot στέλνει τώρα ένα δεύτερο πυρηνικό παγοθραυστικό στην περιοχή. Το Yamal στις 17 Ιανουαρίου έπλεε στην Ανατολική Σιβηρική Θάλασσα. Αναμένεται να κατευθυνθεί προς το Pevek όπου το Inzhener Trubin και το Polar King έχουν κολλήσει στο τοπικό λιμάνι.

Οι αποστολές στα ανατολικά τμήματα της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής σταμάτησαν απότομα τον Νοέμβριο, αφού περισσότερα από 20 πλοία καθηλώθηκαν στην περιοχή. Αρκετά από αυτά ήταν παγωμένα στα ερημικά νερά για εβδομάδες.

Στα τέλη Δεκεμβρίου, πραγματοποιήθηκε η τελευταία διαμετακομιστική αποστολή του 2021 καθώς το παγοθραυστικό Yamal συνόδευε το μεταφορέα βαρέων φορτίων Pugnax στο Μούρμανσκ . Το αδελφό πλοίο Audax πρόκειται τώρα να διαμετακομίσει στο δρομολόγιο το τελευταίο διάστημα του Ιανουαρίου. Μαζί με τον μεταφορέα LNG Vladimir Vize, το πλοίο πρόκειται να πλεύσει μέσω του Βερίγγειου Στενού και στη Θάλασσα Chukchi κατά τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας.

Ωστόσο, τη Δευτέρα 17 Ιανουαρίου, τα δύο πλοία γύρισαν και φάνηκαν να σταματούν την είσοδό τους στα παγωμένα νερά. Θα μπορούσαν τελικά να ενωθούν με πυρηνοκίνητο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Sevmorput που στις 17 Ιανουαρίου άφησε το Βλαδιβοστόκ και έπλευσε βόρεια με προορισμό το Μούρμανσκ.

Μια κρίσιμη κατάσταση είναι απίθανο να εκτυλιχθεί. Αλλά η περίπλοκη κατάσταση του θαλάσσιου πάγου και οι αργές αποστολές στα μακρινά βόρεια ύδατα δείχνουν ότι οι φιλοδοξίες της Μόσχας για διαμετακομιστικές μεταφορές καθ' όλη τη διάρκεια του έτους στη Βόρεια Θάλασσα δε θα είναι εύκολες. Παρά την κατασκευή άλλων τριών, και πιθανώς πέντε, παγοθραυστικών LK-60 από τη χώρα.

Σύμφωνα με τον πρώτο αντιπρόεδρο της ρωσικής κυβέρνησης Γιούρι Τρούτνιεφ, οι διαμετακομιστικές αποστολές καθ' όλη τη διάρκεια του έτους θα ξεκινήσουν ήδη τον χειμώνα του 2023-2024.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail