Κανάλι Κωνσταντινούπολης: Προειδοποίηση για καταστροφή Εύξεινου Πόντου, Μαρμαρά και Μεσογείου

Διεθνώς απομονωμένη, οικονομικά στη γωνία και πτωχευμένη εσωτερικά, η τουρκική κυβέρνηση κατέφυγε σε μια γρήγορη πρόοδο που μοιάζει περισσότερο με ένα θανατηφόρο χρυσό πυροβολισμό.

Τσενγκίζ Ακτάρ - ahvalnews.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Ο τύπος είναι αρκετά βασικός και χαρακτηριστικός του καθεστώτος. Εκτός από μια ολοκληρωτική φρενίτιδα κατασκευών, η οποία περιλαμβάνει δρόμους, σήραγγες, γέφυρες, φυλακές, στρατιωτικά φυλάκια στην κουρδική επικράτεια, τζαμιά, εμπορικά κέντρα, αεροδρόμια, λιμάνια, μεγάλα θέρετρα διακοπών, πυρηνικά και εργοστάσια άνθρακα και υδροηλεκτρικά φράγματα, η κυβέρνηση επιδιώκει να επιβάλει με κάθε τρόπο ένα δεύτερο Βόσπορο μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Θάλασσας του Μαρμαρά, με το όνομα Kanal Istanbul ή «Crazy Project» (Τρελό Σχέδιο).

Αφού αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά το 2011 από τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν πριν από τις κοινοβουλευτικές εκλογές, το έργο δέχθηκε εκτεταμένη κριτική από ακαδημαϊκούς και περιβαλλοντικούς ακτιβιστές. Ωστόσο, η κυβέρνηση συνέχισε το έργο χωρίς καμία συμβουλευτική διαδικασία σχετικά με τον πιθανό αντίκτυπό του. Πράγματι, όλα τα έργα υποδομής και βαρέων βιομηχανιών στην Τουρκία, συμπεριλαμβανομένου του Kanal Istanbul, τα οποία είναι εξαιρετικά επιβλαβή για το φυσικό, αστικό, πολιτιστικό και ανθρώπινο περιβάλλον, εξαιρούνται με επίσημο διάταγμα οποιασδήποτε ανάλυσης περιβαλλοντικών ή / και στρατηγικών επιπτώσεων.

Το ενδιαφέρον των πιθανών θυμάτων του Kanal Istanbul ήταν ανεπαρκές από την αρχή. Πράγματι, η απουσία σοβαρής και ανεξάρτητης Ανάλυσης Περιβαλλοντικών και / ή Στρατηγικών Επιπτώσεων έχει δώσει την εντύπωση ότι οι ζημίες του έργου θα περιορίζονται στην περιοχή της Κωνσταντινούπολης παρά το γεγονός ότι θα επηρεάσει σοβαρά τις θάλασσες που το περιβάλλουν.

Το ενδιαφέρον για το Kanal Istanbul από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης επανήλθε από ένα ψεύτικο ξεκίνημα στα τέλη Ιουνίου, το οποίο είχε σκοπό να προσελκύσει ξένες τράπεζες να χρηματοδοτήσουν το κολοσσιαίο κόστος του έργου. Η διεθνής χρηματοοικονομική κοινότητα μέχρι στιγμής ήταν χλιαρή στην παροχή δανείων. Και πάλι, οι διεθνείς αναφορές για το Kanal Istanbul επικεντρώθηκαν στον αντίκτυπό του στην Κωνσταντινούπολη και την Τουρκία, παρά στις ευρύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Επιτρέψτε μου να αναφέρω μερικές από τις πιθανές αρνητικές συνέπειες του έργου πέρα ​​από την περιοχή της Κωνσταντινούπολης, όπως περιγράφεται από δύο επιστήμονες, τον καθηγητή Cemal Saydam του Πανεπιστημίου Hacettepe και τον καθηγητή Ethem Gönenç του Τεχνικού Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης:

- Η υδρολογική ισορροπία θα αντιστραφεί μεταξύ, αφενός, των κρύων και γλυκών νερών της Μαύρης Θάλασσας και, αφετέρου, των ζεστών και αλμυρών νερών που ρέουν από τη Μεσόγειο κατά μήκος της Θάλασσας του Μαρμαρά στη Μαύρη Θάλασσα.

- Αν και η στάθμη του νερού της Μαύρης Θάλασσας είναι περίπου 30 εκατοστά υψηλότερη από το Μαρμαρά, υπάρχει αμφίδρομη ροή μεταξύ των δύο, μέσω του φυσικού καναλιού, των στενών του Βοσπόρου. Η μονόδρομη ροή του νέου καναλιού θα αναγκάσει τη Μαύρη Θάλασσα να τροφοδοτεί συνεχώς γλυκό νερό στη Θάλασσα του Μαρμαρά χωρίς να μπορεί να τροφοδοτηθεί από την αντίστροφη ροή που υπάρχει στο Βόσπορο που τροφοδοτεί τη Μαύρη Θάλασσα με ζεστά και αλμυρά νερά.

-  Αυτή θα είναι η αρχή μιας μη αναστρέψιμης περιβαλλοντικής καταστροφής, καθώς ο Εύξεινος Πόντος θα αδειάζει δύο φορές πιο γρήγορα με δύο βρύσες, ενώ οι ρυθμοί ροής και η χωρητικότητα των ποταμών που τροφοδοτούν τη θάλασσα παραμένουν οι ίδιοι. Αυτό αφορά τους κύριους τροφοδότες του τον Δούναβη, το Δνείπερο, το Δνείστερο αλλά και ποτάμια όλων των παράκτιων κρατών.

-  Ενώ η Μαύρη Θάλασσα θα στεγνώνει αργά, η ζεστασιά και η αλατότητα του Μαρμαρά και της Μεσογείου θα αλλάξουν. Ο Μαρμαράς θα μετατραπεί αμετάκλητα σε μια σηπτική μάζα ύδατος, με καταστροφικές συνέπειες για τη θαλάσσια και αστική ζωή.

- Το τμήμα της Θράκης που βρίσκεται μεταξύ του νέου καναλιού και του Βοσπόρου θα γίνει νησί και οι υπόγειες πηγές νερού θα αντικατασταθούν από θαλασσινό νερό.

-  Μόλις δημιουργηθεί το νέο κανάλι, η κατάσταση θα είναι μη αναστρέψιμη.

- Τέλος, το έργο χτίζεται κοντά στην Κωνσταντινούπολη, μια μεγαλούπολη που βρίσκεται σε μια μικρή περιοχή μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και του Μαρμαρά που κατοικούνται ήδη από περίπου 16 εκατομμύρια ανθρώπους που δεν έχουν χώρο αναπνοής. Το όνειρο του μεγαλείου του Ερντογάν είναι έτοιμο να γίνει ένας εφιάλτης αντ' αυτού. 

Λαμβάνοντας υπόψη τόσους πολλούς αρνητικούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου του τεράστιου κόστους του έργου, μπορεί κανείς να πιστεύει πως δεν είναι εφικτό. Δεδομένων των οικονομικών και πολιτικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει η Τουρκία, καθώς και της παντοδυναμίας του Ερντογάν, είναι πολύ πιθανό ο κυβερνήτης να προχωρήσει στο έργο. Ως εκ τούτου, το "Crazy Project" μπορεί να καταλήξει ως "Foolishness Project" (Ανόητο Σχέδιο).

Ως εκ τούτου, μια πανευρωπαϊκή εκστρατεία ευαισθητοποίησης, συμπεριλαμβανομένης της Γεωργίας, της Ρωσίας και της Ουκρανίας, σχετικά με τους θανάσιμους κινδύνους του έργου θα βοηθούσε να τραβήξει την προσοχή του κοινού και ταυτόχρονα με εκείνους που φέρουν την ευθύνη λήψης αποφάσεων σε όλα τα σχετικά επίπεδα, οι οποίοι θα καλούσαν το καθεστώς του Ερντογάν να επανεξετάσει σοβαρά τις εσωτερικές του καθώς και τις διασυνοριακές του ευθύνες.

Ένα πρώτο πολύ κρίσιμο βήμα για την ευαισθητοποίηση του διεθνούς δικαίου έχει γίνει από τον Μητροπολιτικό Δήμο της Ιστανμπούλ. Πρόσφατα ξεκίνησε την Πολυεπίπεδη Επιστημονική Αξιολόγηση που καλύπτει όλες τις σχετικές πτυχές του έργου. Μια αξιολόγηση 500 και πλέον σελίδων υπάρχει τώρα στα Τουρκικά με περιλήψεις στα Αγγλικά, Γερμανικά και Γαλλικά. Η αξιολόγηση από κορυφαίους εμπειρογνώμονες για όλα τα θέματα που σχετίζονται με το Kanal Istanbul είναι ένα υπερσύγχρονο έργο που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Νεότερη Παλαιότερη
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail