Θα συμμετάσχει η Ινδία στον πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας;

indiannavy.nic.in
Καθώς εντείνεται η διαμάχη μεταξύ Πεκίνου και Μανίλας για τον ζωτικής σημασίας εμπορικό διάδρομο, το Νέο Δελχί παραμένει σε εγρήγορση

Οι Φιλιππίνες ανέπτυξαν πλοία σε μια αμφισβητούμενη περιοχή στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας το Σαββατοκύριακο για να σταματήσουν τις "ανησυχητικές δραστηριότητες" της Κίνας, όπως τις χαρακτήρισε. Το γραφείο του προέδρου Ferdinand Marcos Jr. ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι τα περιπολικά πλοία θα παρακολουθούν τις υποτιθέμενες "παράνομες δραστηριότητες της Κίνας" για τη δημιουργία "τεχνητού νησιού" στην Ακτή Εσκόντα στη Δυτική Φιλιππινέζικη Θάλασσα.

Του Samir Bhattacharya, συνεργάτη του Observer Research Foundation (ORF), Νέο Δελχί, Ινδία - RUSSIA TODAY / Παρουσίαση Freepen.gr

Η τελευταία εξέλιξη έρχεται εν μέσω της συνεχιζόμενης σύγκρουσης των δύο χωρών για την περιοχή.

Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, οι Φιλιππίνες διεξήγαγαν τις ασκήσεις Balikatan ("ώμος με ώμο" στα ταγκαλόγκ) με τις ΗΠΑ. Περισσότεροι από 16.000 Αμερικανοί και Φιλιππινέζοι στρατιωτικοί συμμετείχαν σε αυτή τη μεγαλύτερη ετήσια στρατιωτική άσκηση. Στις ασκήσεις συμμετείχαν επίσης περισσότερες από 250 γαλλικές και αυστραλιανές δυνάμεις, μαζί με παρατηρητές από διάφορα κράτη-εταίρους ασφαλείας, με επικεφαλής την Ιαπωνία.

Οι διεκδικήσεις της Κίνας στη Δυτική Θάλασσα των Φιλιππίνων

Οι ασκήσεις πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της αυξανόμενης διεκδικητικότητας του Πεκίνου στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Στις 23 Απριλίου, δύο περιπολικά σκάφη των Φιλιππίνων προσέγγισαν τα ρηχά γαλαζοπράσινα νερά ενός αμφισβητούμενου αβαθή που βρίσκεται περίπου 194 χιλιόμετρα (121 μίλια) δυτικά της επαρχίας Παλαουάν των Φιλιππίνων για μια υποβρύχια έρευνα κοντά σε έναν αμφισβητούμενο αβαθή στη Δυτική Θάλασσα των Φιλιππίνων. 

Ένα πλοίο της κινεζικής ακτοφυλακής τους έδωσε οδηγίες μέσω ασυρμάτου να εγκαταλείψουν την περιοχή και απείλησε με εχθρικά μέτρα. Μετά από αρκετές ανταλλαγές ραδιοφωνικών συνδιαλέξεων, το πλήρωμα της κινεζικής ακτοφυλακής προκάλεσε ζημιές και στα δύο περιπολικά σκάφη των Φιλιππίνων, εκτοξεύοντας εναντίον τους κανόνια νερού υψηλής πίεσης. Στην ιστορία των συγκρούσεων στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αυτή η συνάντηση ήταν από τις πιο έντονες.

Νωρίτερα, υπήρξαν επίσης αρκετές αντιπαραθέσεις μεταξύ των Φιλιππίνων και της Κίνας σε αμφισβητούμενα νησιά της Δυτικής Θάλασσας των Φιλιππίνων, ιδίως στη Δεύτερη Κοίτη Τόμας και στο κανάλι Μπάσι.

Η Κίνα επιμένει εδώ και καιρό να απομακρύνουν οι Φιλιππίνες τη μικροσκοπική ναυτική παρουσία τους και να ρυμουλκήσουν το BRP Sierra Madre, το οποίο εξακολουθεί να βρίσκεται σε ενεργό υπηρεσία αλλά σε ετοιμόρροπη κατάσταση. Το 1999, το ναυτικό πλοίο εγκαταλείφθηκε σκόπιμα στην αβαθή και τώρα στέκει ως μια επισφαλής υπενθύμιση των εδαφικών διεκδικήσεων της Μανίλας στην ατόλη. Τα κινεζικά πλοία εμποδίζουν συχνά τα ναυτικά πλοία που μεταφέρουν προμήθειες και άλλες προμήθειες για τους ναυτικούς των Φιλιππίνων που επιβαίνουν σε αυτά. Η κυβέρνηση των Φιλιππίνων και ιδιωτικά σκάφη εμπλέκονται συχνά σε επικίνδυνες συγκρούσεις με την κινεζική ακτοφυλακή και τη θαλάσσια πολιτοφυλακή. Από πέρυσι, ωστόσο, φαίνεται να αυξάνεται ο αριθμός των διαπληκτισμών μεταξύ Πεκίνου και Μανίλας.

Η Κίνα έχει χρησιμοποιήσει μια "γραμμή των εννέα διαγραμμίσεων" σε σχήμα U, η οποία διασχίζει τις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες του Μπρουνέι, της Ινδονησίας, της Μαλαισίας, των Φιλιππίνων, της Ταϊβάν και του Βιετνάμ, για να επιδείξει τη διεκδίκησή της στην περιοχή, η οποία βρίσκεται κατά μήκος ενός ζωτικού διαδρόμου εμπορίου και εφοδιασμού που υποστηρίζει πάνω από 3 τρισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσιο ναυτιλιακό εμπόριο.

Οι πηγές πετρελαίου, φυσικού αερίου και αλιείας αφθονούν στην περιοχή. Το Πεκίνο αρνήθηκε να αναγνωρίσει μια διεθνή διαιτητική απόφαση του 2016 από ένα δικαστήριο του Χάουζ που συνδέεται με τον ΟΗΕ και έκρινε άκυρες τις ευρείες διεκδικήσεις του Πεκίνου για ιστορικούς λόγους.

Ανησυχίες για την Ινδία

Τον Ιανουάριο του 2022, οι Φιλιππίνες υπέγραψαν συμβόλαιο ύψους 375 εκατομμυρίων δολαρίων με την Ινδία για τρεις πυροβολαρχίες του παράκτιου, αντιπλοϊκού πυραύλου BrahMos, καθιστώντας τις τον πρώτο εξαγωγέα του πυραύλου της κοινοπραξίας μεταξύ της Ρωσίας και της Ινδίας. Μαζί με το απαιτούμενο πακέτο ολοκληρωμένης υλικοτεχνικής υποστήριξης, εκπαίδευσης χειριστών και συντήρησης, η παράδοση τριών συστοιχιών πυραύλων περιλαμβάνεται επίσης στη συμφωνία. Το σύνταγμα παράκτιας άμυνας των πεζοναυτών των Φιλιππίνων θα χρησιμοποιήσει κατά κύριο λόγο τα πυραυλικά συστήματα.

Με βάση τη συμφωνία, η Ινδία επρόκειτο να παραδώσει στις Φιλιππίνες τους πρώτους υπερηχητικούς πυραύλους κρουζ BrahMos τον Απρίλιο του 2024. Οι Φιλιππίνες αγοράζουν τα συστήματα στο πλαίσιο του αναθεωρημένου προγράμματος εκσυγχρονισμού των Ενόπλων Δυνάμεων των Φιλιππίνων. Μόλις τεθεί σε λειτουργία, η παράδοση αυτή θα ενισχύσει την αμυντική θέση των ενόπλων δυνάμεων των Φιλιππίνων.

Κατά τη διάρκεια επίσκεψης στις Φιλιππίνες το Μάρτιο του 2024, ο Ινδός υπουργός Εξωτερικών Subrahmanyam Jaishankar έδωσε στην κυβέρνηση διαβεβαιώσεις σχετικά με τη δέσμευση της Ινδίας για τη διατήρηση μιας διεθνούς τάξης βασισμένης σε κανόνες και την προώθηση της ασφάλειας και της ειρήνης στην περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού. Πριν από αυτό, 21 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού των Φιλιππίνων έλαβαν εκπαίδευση στο Ναγκπούρ από τις 23 Ιανουαρίου έως τις 11 Φεβρουαρίου 2023 σχετικά με τη λειτουργία και τη συντήρηση του συστήματος. Η Ινδία και οι Φιλιππίνες εξετάζουν τώρα την αποστολή ενός Ινδού αμυντικού ακόλουθου για την παρακολούθηση των εξελίξεων στον τομέα της ασφάλειας και σχεδιάζουν να ενισχύσουν τη διμερή αμυντική συνεργασία. Ο στρατιωτικός ακόλουθος αναμένεται να εγκατασταθεί στη Μανίλα μέχρι το τέλος του 2024.

Τέλος, ο μεγαλύτερος ιδιωτικός φορέας εκμετάλλευσης λιμένων της Ινδίας, η APSEZ (Adani Ports and Special Economic Zone), εξετάζει το Bataan των Φιλιππίνων για το σχέδιο επέκτασης του λιμανιού της. Η επιχείρηση σκοπεύει να κατασκευάσει ένα λιμάνι που θα μπορεί να διαχειρίζεται πλοία Panamax και θα έχει βάθος 25 μέτρα. Εν τω μεταξύ, ο όμιλος Adani σχεδιάζει να επενδύσει στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, την ηλεκτρική ενέργεια και τις αμυντικές βιομηχανίες των Φιλιππίνων.

Αυτό καταδεικνύει το ενδιαφέρον της Ινδίας στον τομέα αυτό, αλλά η χώρα έχει επίγνωση των περιορισμών της. Παρόλο που έχουν περάσει σχεδόν δέκα χρόνια, το γεγονός του INS Airavat είναι ακόμα ζωντανό στο μυαλό των υπευθύνων λήψης αποφάσεων. Παρόλο που οι ινδικές αρχές το έχουν απορρίψει, η διεκδίκηση της Κίνας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και η αδυναμία της Ινδίας να καταπολεμήσει την Κίνα μακριά από την άμεση γειτονιά της είναι πραγματική. Στην πραγματικότητα, η Ινδία έχει δηλώσει πως ο Ινδικός Ωκεανός, που περιλαμβάνει την Αραβική Θάλασσα και τον Κόλπο της Βεγγάλης, είναι η κορυφαία προτεραιότητά της. Πέραν αυτού, η Ινδία δεν έχει άμεσο ενδιαφέρον.

Παρ' όλα αυτά, η Ινδία αποφάσισε να σταθμεύσει τρία πλοία της στην περιοχή: Το αντιτορπιλικό κατευθυνόμενων πυραύλων INS Delhi, το δεξαμενόπλοιο του στόλου INS Shakti και την κορβέτα stealth ανθυποβρυχιακού πολέμου INS Kiltan. Το INS Kadmatt επισκέφθηκε την Ταϊλάνδη τον Δεκέμβριο του 2023 στο πλαίσιο μιας μακράς επιχειρησιακής ανάπτυξης. Έδεσε στη Μανίλα περίπου την ίδια περίοδο. Η παρούσα ανάπτυξη αποτελεί περαιτέρω απόδειξη της ανησυχίας της Ινδίας για την περιοχή.

Ινδία και ΗΠΑ: Ινδία: Κοινή ατζέντα, ξεχωριστή δράση

Παρά τις προσπάθειες της Ινδίας, η συντηρητική στάση της στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας έχει, σε κάποιο βαθμό, εκνευρίσει τις ΗΠΑ. Αυτό αντικατοπτρίζεται επίσης στην αυξανόμενη ανυπομονησία των ΗΠΑ σχετικά με τη χρησιμότητα της QUAD. Πρόσφατα, οι ΗΠΑ αντικατέστησαν την Ινδία με τις Φιλιππίνες στη νέα συμμαχία ασφαλείας γνωστή ως "SQUAD". Ωστόσο, η αποχώρηση της Ινδίας από το SQUAD αντανακλά περισσότερο την αμερικανική προκατάληψη παρά τους περιορισμούς της Ινδίας. Σε αντίθεση με την Ινδία, οι Φιλιππίνες είναι σύμμαχος των ΗΠΑ σε συνθήκη αμοιβαίας άμυνας. Αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι οι ΗΠΑ είναι δυσαρεστημένες για τους στενούς δεσμούς της Ινδίας με τον παραδοσιακό εταίρο της σε θέματα ασφάλειας, τη Ρωσία, και τον τρόπο με τον οποίο η Ινδία αψήφησε ανοιχτά τις υπό δυτική ηγεσία κυρώσεις κατά της Μόσχας για τη σύγκρουση στην Ουκρανία.

Επιπλέον, η Ινδία αποφάσισε να μη συμμετάσχει σε μια πρωτοβουλία υπό την ηγεσία των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα. Παρόλο που δέκα πλοία του ινδικού πολεμικού ναυτικού περιπολούν επί του παρόντος στην περιοχή όπου οι αντάρτες Χούτι χρησιμοποιούν μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους κατά πλοίων, η άρνηση της Ινδίας να στηρίξει τη ναυτική συμμαχία υπό την ηγεσία των ΗΠΑ δεν άρεσε στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής των ΗΠΑ και ορισμένοι μάλιστα αναφέρθηκαν στη θέση της Ινδίας ως καιροσκοπική.

Οι ανησυχίες για την σταθερότητα της περιοχής βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών. Εν τω μεταξύ, ο πρόεδρος Μάρκος προσπαθεί να δημιουργήσει δεσμούς και πέραν των ΗΠΑ. Έχει έρθει σε επαφή με διάφορους δυνητικούς συμμάχους, συμπεριλαμβανομένης της Αυστραλίας, της Ιαπωνίας και του Βιετνάμ - μιας άλλης χώρας που έχει γίνει στόχος της κινεζικής μυϊκής πίεσης.

Το Πεκίνο έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για αυτές τις προσπάθειες να μπει η Ουάσινγκτον στο παιχνίδι - τονίζοντας την ανάγκη να παραμείνουν τα ζητήματα της Θάλασσας της Νότιας Κίνας διμερή. Προειδοποίησε τις ΗΠΑ κατά της ανάμειξης.

Η χρονική στιγμή της τρέχουσας αψιμαχίας συμπίπτει εκπληκτικά με την επίσκεψη του Κινέζου υπουργού Εξωτερικών Qin Gang. Ενώ το κινεζικό πλοίο προέβαινε σε βίαιες ενέργειες εναντίον του περιπολικού σκάφους από τις Φιλιππίνες, ο Κινέζος υπουργός Εξωτερικών ήταν απασχολημένος στη Μανίλα μιλώντας για τη διευθέτηση των ζητημάτων και την ενίσχυση των δεσμών με τον συνάδελφό του στις Φιλιππίνες και τον Μάρκος.

Αναμφίβολα, οποιαδήποτε σοβαρή σύγκρουση μεταξύ της Κίνας και των Φιλιππίνων θα ήταν επικίνδυνη. Η ιδέα ότι αυτές οι αψιμαχίες της ακτοφυλακής στα νησιά Spratly θα οδηγούσαν στον Γ' Παγκόσμιο Πόλεμο μοιάζει τραβηγμένη. Ωστόσο, ο κίνδυνος απωλειών ή ανατροπής ενός σκάφους δεν είναι απίθανος. Οποιοδήποτε τέτοιο γεγονός θα πυροδοτούσε μια μεγάλη κρίση που θα απαιτούσε γρήγορα μέτρα αποκλιμάκωσης τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την Κίνα. Η Ινδία παραμένει σε επαγρύπνηση.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail