Μπορούν οι διαταραχές στους εμπορικούς δρόμους της Ερυθράς Θάλασσας να επηρεάσουν τις τιμές του πετρελαίου;

Για δύο μήνες, οι διεθνείς αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου αγνόησαν σε μεγάλο βαθμό τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς, καθώς δεν διατάρασσε τις ροές αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου από τη Μέση Ανατολή και τη Μεσόγειο με ουσιαστικό τρόπο.

Tsvetana Paraskova - Oilprice.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Οι τιμές του πετρελαίου και οι ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς του φυσικού αερίου σημείωσαν σύντομο άλμα στις αρχές Οκτωβρίου, προτού υποχωρήσουν σε χαμηλά έξι μηνών στις αρχές Δεκεμβρίου, εν μέσω επίμονων ανησυχιών για τις οικονομίες και τη ζήτηση πετρελαίου, των υψηλών αποθεμάτων φυσικού αερίου στο βόρειο ημισφαίριο και του θερμότερου καιρού που περιορίζει τη ζήτηση για θέρμανση.

Όμως οι αγορές μπορεί να ήταν υπερβολικά εφησυχασμένες. Οι επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή θα μπορούσαν ακόμη να επηρεάσουν τις ενεργειακές αγορές και τις αλυσίδες εφοδιασμού παγκοσμίως και να οδηγήσουν τις τιμές καταναλωτή σε υψηλότερα επίπεδα, την ώρα που η Fed σηματοδότησε μια στροφή στη νομισματική πολιτική των ΗΠΑ με το ενδεχόμενο τριών μειώσεων των επιτοκίων το 2024.

Η πιο πρόσφατη απειλή για το παγκόσμιο εμπόριο, συμπεριλαμβανομένου μέρους του εμπορίου πετρελαίου και προϊόντων, προέκυψε από τους προσκείμενους στο Ιράν Χούτι στην Υεμένη, οι οποίοι έχουν εντείνει τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και κοντά στο ζωτικό σημείο αποτροπής της, το στενό Bab el-Mandeb.

Διαδρομή στην Ερυθρά Θάλασσα/Δίαυλο Σουέζ

Ο Πορθμός Bab el-Mandeb είναι ένα κρίσιμο σημείο ασφυξίας για τις διεθνείς ροές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η διώρυγα του Σουέζ, ο αγωγός SUMED και το Στενό αποτελούν στρατηγικές οδούς για τις μεταφορές πετρελαίου και φυσικού αερίου του Κόλπου προς την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Οι συνολικές αποστολές πετρελαίου μέσω αυτών των οδών αντιστοιχούσαν στο 12% του συνολικού πετρελαίου που διακινήθηκε στη θάλασσα το πρώτο εξάμηνο του 2023 και οι αποστολές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) αντιστοιχούσαν περίπου στο 8% του παγκόσμιου εμπορίου LNG, ανέφερε η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ (EIA).

Φέτος, οι ροές πετρελαίου μέσω της διαδρομής Ερυθρά Θάλασσα/Δίαυλος του Σουέζ σημείωσαν αλματώδη άνοδο μετά το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που μετατόπισε τις εξαγωγές αργού της Ρωσίας προς την Ασία.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της EIA, το πρώτο εξάμηνο του 2023, η ροή αργού πετρελαίου προς βορρά μέσω της διώρυγας του Σουέζ και του αγωγού SUMED αυξήθηκε κατά περισσότερο από 60% σε σχέση με το 2020, καθώς η ζήτηση στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αυξήθηκε από τα χαμηλά επίπεδα της πανδημίας. Επιπλέον, οι κυρώσεις στο πετρέλαιο της Ρωσίας που άρχισαν στις αρχές του 2022 μετατόπισαν το παγκόσμιο εμπόριο, οδηγώντας την Ευρώπη να εισάγει περισσότερο πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή μέσω της διώρυγας του Σουέζ και λιγότερο από τη Ρωσία.

Καθώς οι κολοσσοί της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων και η πετρελαϊκή υπερμεγάλη BP σταματούν τη διέλευση μέσω της διαδρομής Ερυθρά Θάλασσα/Δίαυλος του Σουέζ, η Ευρώπη θα είναι περισσότερο εκτεθειμένη στις διαταραγμένες ροές αργού και προϊόντων από τη Μέση Ανατολή και την Ασία, λένε οι αναλυτές. 

Οι πετρελαϊκές και ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα μετά τις επιθέσεις

Μετά τις εντεινόμενες επιθέσεις των ανταρτών Χούτι, ο πετρελαϊκός κολοσσός BP δήλωσε στις αρχές της εβδομάδας πως αναστέλλει προσωρινά όλες τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αποτελώντας την τελευταία μεγάλη εταιρεία που διακόπτει την πλοήγηση πλοίων στην περιοχή, γεγονός που θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Οι κολοσσοί της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων Maersk Tankers, A.P. Moller-Maersk, Hapag-Lloyd, MSC, Evergreen και CMA CGM δήλωσαν ότι τα πλοία τους θα αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ μέχρι να βελτιωθεί η κατάσταση ασφαλείας.   

Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα την επιχείρηση Prosperity Guardian, μια νέα πολυεθνική πρωτοβουλία για την ασφάλεια, με την οποία οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μπαχρέιν, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, οι Σεϋχέλλες και η Ισπανία θα αντιμετωπίσουν από κοινού τις προκλήσεις ασφαλείας στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, για να διασφαλίσουν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.

Η επαναδρομολόγηση στο νότιο άκρο της Αφρικής θα μπορούσε να αναζωπυρώσει τον πληθωρισμό

Αλλά μέχρι να βελτιωθεί η κατάσταση ασφαλείας στην περιοχή, πολλές ναυτιλιακές εταιρείες θα ανακατευθύνουν τα φορτία μέσω του νότιου άκρου της Αφρικής. Η διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας θα προσθέσει εβδομάδες στα ταξίδια των πλοίων και πρόσθετο κόστος και καθυστερήσεις στο παγκόσμιο εμπόριο αγαθών. Οι τιμές των ναύλων και των ασφαλίστρων έχουν επίσης αυξηθεί τις τελευταίες ημέρες.

Μετά το εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο και τα ρωσικά προϊόντα, οι όγκοι ντίζελ και αργού πετρελαίου που πλέουν προς βορρά στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, γεγονός που έχει ενισχύσει τη σημασία των ροών μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, δήλωσε τη Δευτέρα ο Jay Maroo, επικεφαλής του τμήματος Market Intelligence & Analysis (MENA) της Vortexa.

Μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου, περίπου 30 δεξαμενόπλοια εισέρχονταν ή έφευγαν από την Ερυθρά Θάλασσα καθημερινά μέσω του νότιου άκρου (Bab el Mandeb), ενώ 26 διέρχονταν μέσω της βόρειας πλευράς (διώρυγα Σουέζ), σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa.   

Εάν τα πλοία μετακινούνταν σε εναλλακτικά σημεία διαδρομής, όπως το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, η διάρκεια του ταξιδιού για τα φορτία πετρελαίου στις κύριες διαδρομές από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη, από την Ινδία προς την Ευρώπη και από τη Ρωσία προς την Ινδία και την Κίνα θα αυξανόταν κατά 58% έως 129%, σύμφωνα με τη Vortexa. Η μεγαλύτερη αύξηση, 129%, στο χρόνο που χρειάζεται ένα φορτίο για να φτάσει στον προορισμό του θα ήταν στη διαδρομή από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς τη Μεσόγειο, η οποία θα διαρκούσε 39 ημέρες αντί για 17 ημέρες, λέει η Vortexa.    

Ο εφοδιασμός σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο καθαυτός δεν απειλείται, και υπάρχει δυνατότητα αλλαγής δρομολόγησης σε εναλλακτικές λύσεις, αλλά αυτό θα έχει κόστος, λένε οι αναλυτές.

"Υπάρχει χωρητικότητα στην αγορά, αλλά θα έχει κόστος και θα μπορούσαμε να δούμε τις τιμές των θαλάσσιων μεταφορών να αυξάνονται κατά 100%", δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της πλατφόρμας Xeneta για τις τιμές των θαλάσσιων μεταφορών.

"Αυτό είναι ένα κόστος που τελικά θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές που αγοράζουν τα αγαθά".  

Τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου εξακολουθούν να κυριαρχούν στις αγορές, ιδίως κατά τη διάρκεια του αραιότερου εμπορίου στο τέλος του έτους. Οι ανησυχίες σχετικά με τη ζήτηση για το πετρέλαιο και οι καιρικές συνθήκες για το φυσικό αέριο εξακολουθούν να αποτελούν τους πρωταρχικούς παράγοντες.

Ωστόσο, οι διαταραχές στις εμπορικές διαδρομές και οι νέες καθυστερήσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού θα μπορούσαν να επιταχύνουν τον πληθωρισμό και να απειλήσουν την πιο ήπια προσέγγιση της νομισματικής πολιτικής και των οικονομικών προοπτικών, γεγονός που θα μπορούσε να ανατρέψει τις προοπτικές της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail