Τα ελληνικά F-16 μετατρέπονται σε «Οχιές» αλλάζοντας άρδην τις ισορροπίες στο Αιγαίο

Με την αναβάθμιση των 83 μαχητικών σε έκδοση Viper και την αγορά νέων, η Πολεμική Αεροπορία αποκτά πλέον ξεκάθαρη υπεροπλία έναντι των Τούρκων

 
εμφανή ικανοποίηση οι επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας μας, εκφράζοντας πλέον ανοικτά τη θέση ότι η Ελλάδα έχει αποκτήσει ξεκάθαρη υπεροχή στον αέρα έναντι της Τουρκίας, κάτι που έχει γίνει πλήρως αντιληπτό και στην αντίπερα όχθη του Αιγαίου. Κίνηση ματ, αποδεικνύεται η απόφαση να μετατρέψουμε τα 83 μαχητικά F-16 που διαθέτει η χώρα μας, από τέταρτης γενιάς (F-16 Fighting Falcon) που ήταν όταν τα αγοράσαμε, σε πέμπτης γενιάς (δηλαδή σε έκδοση F-16 Viper). Στα αγγλικά «viper» είναι η «οχιά» και στη γλώσσα των πιλότων «φωλιά» αποκαλείται η βάση τους.

Δεν ήθελαν να φορέσουν ωτασπίδες

Όταν λοιπόν την περασμένη Τρίτη εμφανίστηκε αναβαθμισμένο σε έκδοση Viper, το 5ο κατά σειρά F-16 μας στην 114 Πτέρυγα Μάχης της Τανάγρας, υπό την παρουσία του πρωθυπουργού, οι αξιωματικοί ανέφεραν ότι «μια ακόμη οχιά επέστρεψε στη φωλιά της», εννοώντας την αεροπορική βάση της Βοιωτίας. Μάλιστα ο ήχος της «οχιάς» ήταν τόσο διαπεραστικός, που όταν ετοιμάστηκε να απογειωθεί προκειμένου να αναλάβει υπηρεσία μεταβαίνοντας στην 115 Πτέρυγα Μάχης της Σούδας, διανεμήθηκαν στους παριστάμενους προσκεκλημένους ωτασπίδες. Πολλοί όμως, ιδίως οι αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων, επέλεξαν να μην τις φορέσουν, γιατί ήθελαν ν’ απολαύσουν αυτό το δυνατό σφύριγμα και το μουγκρητό που κάνουν οι τουρμπίνες του F-16.

Πόσο σημαντική είναι η αναβάθμιση 5ης γενιάς

Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος: «Μα καλά, τόσο σημαντική είναι αυτή η αναβάθμιση που κάνουμε στα αεροπλάνα μας;». Οι γνωρίζοντες τονίζουν πως τα αεροσκάφη τέταρτης γενιάς σε σχέση με αυτά της πέμπτης, είναι… η μέρα με τη νύχτα. Είναι σαν να συγκρίνεις τις δυνατότητες των ασύρματων δικτύων του 2G στα κινητά, με το 5G. Ή για να το πούμε αλλιώς, ένα μαχητικό 5ης γενιάς διαθέτει όσες ικανότητες έχουν μαζί δύο με τρία 4ης γενιάς.

Αρκεί να αναφέρουμε πως οι πιλότοι των F-16 Vipers όταν βρίσκονται στον αέρα βλέπουν τον στόχο, πολύ πριν εκείνος τους δει στον ορίζοντα, χάρις στον εξοπλισμό που διαθέτουν. Παράλληλα μπορούν να εκτοξεύσουν έναν από τους νέους πυραύλους που φέρει το μαχητικό, εξουδετερώνοντας σε δευτερόλεπτα τον εχθρό, ο οποίος στην κυριολεξία δεν θα καταλάβει από που του ήρθε, ενώ κλειδώνουν στο στόχαστρό τους αρκετά αντίπαλα μαχητικά ταυτόχρονα. Και μέσα σ’ όλα αυτά, συνυπολογίστε και το γεγονός ότι από τη στιγμή που μετατρέπονται σε αεροσκάφη πέμπτης γενιάς, μπορούν να διαλειτουργούν και να συντονίζονται αρμονικά όχι μόνο με τα υπόλοιπα F-16V, αλλά και με τη μοίρα των 25 γαλλικών φονικών Rafale που παραλαμβάνει σταδιακά η χώρα μας, καθώς και με τα αμερικανικά υπερσύγχρονα F-35 που επίσης θα προμηθευτούμε από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ταυτόχρονα στα υπόστεγα των μονάδων της Π.Α. διατηρούνται πάντα ετοιμοπόλεμα και τα 42 Mirage μαζί με τα 36 μαχητικά F-4.

Αντί να… έρθουν ξαφνικά μια νύχτα, μπορεί να ξυπνήσουν μια νύχτα και να προσγειωθούν στην πραγματικότητα

Κατόπιν όλων αυτών, μόνο τυχαία δεν επέλεξε τον χρόνο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προκειμένου να δηλώσει στις αρχές της εβδομάδας, κατά την τελετή εγκαινίων του νέου τεχνικού κέντρου της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), πως «στο πεδίο των ανοιχτών απειλών (σ.σ. του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν), στην όποια μεγαλόστομη επιθετικότητα, απαντάμε με αποφασιστική ετοιμότητα. Όσοι διαλαλούν ότι… ίσως έρθουν μια νύχτα ξαφνικά, να ξέρουν ότι μπορεί να ξυπνήσουν μια νύχτα και να προσγειωθούν στη σκληρή πραγματικότητα».

Σε απελπισία οι Τούρκοι: Ούτε να εκσυγχρονίσουν τα μαχητικά μπορούν, ούτε να αγοράσουν νέα

Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κ. Φλώρος ετοιμάζεται για πτήση με F-16

Την ίδια ώρα οι Τούρκοι βρίσκονται σε απελπισία καθώς σε επίπεδο Πολεμικής Αεροπορίας αντιλαμβάνονται πως χάνουν συνεχώς έδαφος, αφού ούτε ν’ αγοράσουν καινούργια αεροπλάνα από τους Αμερικανούς μπορούν στην παρούσα φάση, ούτε να εκσυγχρονίσουν στον βαθμό που θα ήθελαν αυτά που ήδη διαθέτουν. Κι αν τυχόν τους δοθεί η ευκαιρία να τα εκσυγχρονίσουν, αυτό θα πάρει χρόνια. Εμείς που έχουμε ξεκινήσει ήδη την αναβάθμιση των F-16 στην έκδοση Viper, τα μεταφέρουμε ένα – ένα στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ ,όπου το προσωπικό συνεργάζεται με τις τεχνικές ομάδες τις αμερικανικής κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin, και για να κάνουμε τις απαιτούμενες μετατροπές και στα 83 αεροπλάνα, θα μας πάρει πέντε χρόνια ακόμη (έως το έτος 2027), ενώ το κόστος κυμαίνεται στα περίπου 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ.

«Οι Έλληνες μας βγάζουν γλώσσα»

Μόλις την περασμένη Δευτέρα το τουρκικό δίκτυο TGRΤ, προχώρησε μάλιστα στην παραδοχή ότι όντως η Αθήνα έχει αποκτήσει υπεροχή στον αέρα, προσθέτοντας πως «χρειαζόμαστε επειγόντως νέα μαχητικά για εξισορρόπηση, διότι η Ελλάδα από τη σκοπιά της ανανέωσης αλλά και του αριθμού, μας έχει ξεπεράσει Και γι’ αυτό το λόγο βγάζουν γλώσσα και έχουν αυτές τις προκλητικές προσεγγίσεις απέναντι σε μας. Στην αμυντική βιομηχανία τα καλά πηγαίνουμε, αλλά για το διάστημα των 5 έως 10 ετών που χρειάζεται για να ενταχθούν στο δυναμικό μας αυτά τα ελικόπτερα και αεροπλάνα που κατασκευάζουμε η Τουρκία, θα υπολειπόμαστε». Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που η Άγκυρα στρέφεται τώρα στη Μεγάλη Βρετανία, προκειμένου να αγοράσει 48 αεροπλάνα Eurofighter.

Ξέρουν τι τους περιμένει αν…

Τον Ιούνιο του 2021 ένα από τα μαχητικά F-16 απογειώθηκε έχοντας ως πλήρωμα τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ Κ. Φλώρο

Σημειωτέον, η Τουρκία διαθέτει συνολικά 276 μαχητικά F-16 (αλλά όχι αναβαθμισμένα) και 37 αεροσκάφη F-4 (ένα παραπάνω από εμάς). Στο σύνολο, οι Τούρκοι διαθέτουν 313 μαχητικά και εμείς 277 αλλά οι αριθμοί από μόνοι τους δεν λένε πολλά, καθώς οι ικανότητες των πτητικών μηχανών πέμπτης γενιάς είναι πολλαπλάσιες σε σχέση με τα παλαιότερης γενιάς. Οι γείτονες έχουν αρχίζει να καταλαβαίνουν τί τους περιμένει σε περίπτωση σύγκρουσης. Τα Rafale για παράδειγμα που παραλαμβάνουμε, «κλειδώσουν» τον στόχο (τον θέσουν δηλαδή στο στόχαστρο των πυραύλων τους και να τον καταστρέψουν) από απόσταση… 120 χιλιομέτρων. Πρόκειται για το μεγαλύτερο βεληνεκές πυραύλων αέρος – αέρος που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο δυτικό οπλοστάσιο. Μπορεί για παράδειγμα το εχθρικό αεροπλάνο να βρίσκεται έξω από τη Χίο και τα το πλήξει με πύραυλο Meteor ένα Rafale που θα πετά πάνω από την Εύβοια. Θα το χτυπήσει χωρίς καν να εμφανιστεί το ίχνος του Rafale στο αντίπαλο ραντάρ.

Πώς τα F-16 γίνονται «Οχιές»

Η αναβάθμιση των F-16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας στην πιο εξελιγμένη μορφή τους, στην έκδοση Viper (Οχιά), γίνεται με την τοποθέτηση οργάνων τελευταίας τεχνολογίας. Ξηλώνονται όλα τα παλιά και μπαίνουν σύγχρονα. Αναδιαμορφώνεται πλήρως το πιλοτήριο, «κουμπώνουν» πιο εξελιγμένα οπλικά συστήματα, και αποκτούν ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης που έχουν τη δυνατότητα να εντοπίζουν πολλαπλούς στόχους σε θάλασσα, ξηρά και αέρα σε απόσταση περίπου 80 χιλιομέτρων. Επίσης το νέο πιλοτήριο διαθέτει οθόνη CPD για την προβολή εικόνας υψηλής ευκρίνειας, ούτως ώστε να υπάρχει η μέγιστη δυνατή αντίληψη του τί συμβαίνει γύρω από το αεροσκάφος σε μια κατάσταση μάχης, ενώ με την τοποθέτηση του συστήματος Link 16 γίνεται σύζευξη και ανταλλαγή πληροφοριών και δεδομένων με άλλα μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας που έχουν το ίδιο σύστημα.

Τα κύρια συστήματα που αναβαθμίζονται στο πλαίσιο του προγράμματος περιλαμβάνουν τα εξής (με τεχνικούς όρους):

  • Ραντάρ AESA APG-83
  • Νέο Modular υπολογιστή αποστολών (MMC-7000AH), ADT
  • Νέες οθόνες πληροφοριών και απεικόνισης ανάμεσα στα ποδωστήρια
  • Νέο APX-126 AIFF με δυνατότητα mod 5
  • Ενσωμάτωση SNIPER POD, βλημάτων SASSM και PaveWay II
  • Δυνατότητα Link-16

Αεροσκάφη για αερομαχίες

Τα F-16 είναι τα πιο κοινά αεροσκάφη που εμπλέκονται σε αερομαχίες πάνω από το Αιγαίο με την τουρκική Πολεμική Αεροπορία. Τύπου F-16 ήταν και το ελληνικό με το τουρκικό που συγκρούστηκαν στον αέρα το 2006, κατά τη διάρκεια εμπλοκής, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ο σμηναγός Κωνσταντίνος Ηλιάκης. Επίσης τα ελληνικά F-16 χρησιμοποιούνται συχνά σε ασκήσεις του ΝΑΤΟ, ενώ διαφέρουν σε ορισμένα στοιχεία τους από τα F-16 άλλων χωρών. Τα μοντέλα Block 30 για παράδειγμα, φέρουν το ειδικά σχεδιασμένο σύστημα ηλεκτρονικής προστασίας ASPIS (Advanced Self Protection Integrated Suite) αλλά και προβολέα αναζήτησης. Τα δε Block 52+ φέρουν και σύμμορφες δεξαμενές καυσίμου (Conformal Fuel Tanks,CFT’s), που επιτρέπουν επιπλέον ακτίνα δράσης, χωρίς να επηρεάζουν αεροδυναμικά.

Το χρονικό των αναβαθμίσεων

Το πρώτο F-16 που παρελήφθη για αναβάθμιση, μεταφέρθηκε στα υπόστεγα της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας τον Φεβρουάριο του 2020 και ήταν έτοιμο για δοκιμαστικές πτήσεις στις αρχές του 2021. Ακολούθως, απογειώθηκε με προορισμό τις ΗΠΑ ώστε να πραγματοποιήσει περισσότερες πτητικές και επί εδάφους δοκιμές. Τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2021 εντάχθηκαν και άλλα αεροσκάφη, τα οποία ολοκλήρωσαν τις πτητικές δοκιμές πέρυσι το καλοκαίρι και οι παραδόσεις συνεχίζονται με τους προγραμματισμένους εξαρχής ρυθμούς.

Όπως έχει τονίζει και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, «η συνεργασία της Ελλάδας με τις ΗΠΑ, στο πρόγραμμα των αεροσκαφών F-16 έχει ισχυρά θεμέλια και παρελθόν καθώς ήδη από το 1989, η Πολεμική μας Αεροπορία προμηθεύτηκε τα πρώτα 40 αεροσκάφη F-16 Βlock 30. Ακολούθησε το 1997 η παραλαβή 40 αεροσκαφών F-16 Βlock 50, το 2003 η παραλαβή 60 ακόμη αεροσκαφών F-16 Βlock 52+, ενώ η τελευταία παραλαβή αεροσκαφών F-16 έγινε το 2009 με τα 30 πιο σύγχρονα F-16 Βlock 52+ Αdvanced. Το δε 2020 ξεκίνησε η υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των 83 αεροσκαφών F-16 Βlock 52+ και 52+ Αdvanced στην έκδοση «Viper», πετώντας πάνω από κάθε σπιθαμή της πατρίδας μας, και σκεπάζοντας με τα φτερά και τα όπλα τους την Ελλάδα, το Αιγαίο, την επικράτεια, προασπίζοντας έτσι αποφασιστικά έναντι οποιουδήποτε επίδοξου αντιπάλου την εθνική κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα».

 


Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail