Τα F-16 Block 30 ΔΕΝ “πέθαναν”, η ηγεσία προχωρά… με μελετημένα και σταθερά βήματα

Παραμένουν ως έχουν τα παλιά F-16 Block 30 της Πολεμικής Αεροπορίας – Σημαντικές οικονομίες κλίμακας μέσα από την περαιτέρω εκμετάλλευσή τους. Επανερχόμενοι στο ζήτημα του εκσυγχρονισμού των 32 F-16C/D Block 30 που αποκτήθηκαν στο δεύτερο ήμισυ της δεκαετίας του ‘80 μέσω του προγράμματος Peace Xenia I, παραθέτουμε νεότερες πληροφορίες σχετικά με το πως σχεδιάζει η Πολεμική Αεροπορία να συνεχίσει να εκμεταλλεύεται τα μαχητικά αυτά, πετυχαίνοντας σημαντική μείωση του κόστους συντήρησης και υποστήριξης, με παράλληλη αύξηση της απόδοσης του στόλου των νεότερων μαχητικών του τύπου που θα εκσυγχρονιστούν.

Από: defence-point.gr - Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να επισημανθεί, είναι ότι και η ίδια η Πολεμική Αεροπορία θα επιθυμούσε τον εκσυγχρονισμό των 32 παλιών F-16C/D Block 30 στο ίδιο επίπεδο (Block 50M) με αυτό των νεότερων F-16 Block 50, από τη στιγμή που έχουν όντως πολύ μεγάλο υπόλοιπο ωφέλιμης πτητικής, άρα και επιχειρησιακής ζωής. Το συνολικό κόστος μίας τέτοιας επιλογής όμως, είναι αυτό που αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για την υλοποίησή της.

Η φράση “συνολικό κόστος” περιλαμβάνει πέρα από τον εκσυγχρονισμό των ηλεκτρονικών συστημάτων επικοινωνιών και αποστολής των 32 F-16 Block 30 και των 38 F-16 Block 50, τη δομική αναβάθμιση των Block 50 προκειμένου το όριο της ωφέλιμης πτητικής τους ζωής να φτάσει τις 12.000 ώρες, καθώς και την αγορά 30 ατρακτιδίων στοχοποίησης εδάφους (TGP) τύπου SNIPER.

Αν σε αυτό το ποσό που θα υπερβεί το ένα δισεκατομμύριο ευρώ, προστεθεί και το κόστος των νέων όπλων των οποίων την αγορά η Ελλάδα έχει ήδη δρομολογήσει για το στόλο των F-16 (AGM-84L Harpoon και AGM-88E AARGM από τις ΗΠΑ, μαζί με συλλογές SPICE και πυραύλους Rampage από το Ισραήλ), είναι δεδομένο ότι ένα τέτοιο “συνολικό” πρόγραμμα δεν θα υλοποιούνταν. Και αυτό γράφεται ως διαπίστωση με βάση το γεγονός ότι ο εκσυγχρονισμός των 38 F-16 Block 50 μαζί με τη δομική τους αναβάθμιση και την αγορά των SNIPER, “κόστισε” σε χρόνο παραπάνω από δύο χρόνια. Δύο ολόκληρα χρόνια για να αποσταλεί αίτημα πληροφοριών στις ΗΠΑ (LOR), μετά από άλλα δυο χρόνια συζήτηση… όχι να υπογραφεί σύμβαση! Τα χρόνια αυτά θα προστεθούν στη συνέχεια.

Γεγονός μάλλον παράδοξο αν κρίνει κανείς την ταχύτητα με την οποία απεστάλη αντίστοιχη LOR για την αγορά 20 μαχητικών 5ης γενιάς F-35A Lightning II με εκτιμώμενο κόστος που θα ξεπεράσει τα τέσσερα δισεκατομμύρια δολάρια! Αποδεικνύει όμως ότι τα πάντα είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης. Άλλο σημαντικό παράδοξο είναι το γεγονός ότι η αντιπολίτευση δεν έχει αρθρώσει ούτε λέξη σχετικά με την προμήθεια αυτή, ενώ διερρήγνυε τα ιμάτιά της για το υψηλό κόστος του εκσυγχρονισμού των F-16 Block 50, αλλά και για τη σύμβαση των Rafale που δεν απέφερε βιομηχανικές επιστροφές.

Από την άλλη πλευρά και για να πάμε πάλι στα στοιχεία και τα επιχειρήματα, βάζοντας στη ζυγαριά τον εκσυγχρονισμό των παλιών F-16C/D Block 30 (τα πρώτα παραδόθηκαν το μακρινό 1989…) και την αγορά της πρώτης Μοίρας F-35A, κάποιος μπορεί να υποστηρίξει ότι το F-16 είναι το παρελθόν και το F-35A το μέλλον. Ναι μεν η διαφορά στο κόστος είναι τεράστια, αλλά δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει το ότι σε δέκα χρόνια από σήμερα, αυτά τα 300 ή 400 εκατομμύρια δολάρια ενός ενδεχόμενου εκσυγχρονισμού των Block 30 σήμερα, ίσως λείψουν από το πρόγραμμα F-35…

Διατήρηση του ρόλου αστυνόμευσης και εισαγωγής ιπταμένων στο F-16, με αξιώσεις
Για να εξοικονομήσει ακόμη περισσότερους πόρους δε, η Πολεμική Αεροπορία εξέτασε τρόπους περαιτέρω εκμετάλλευσης των Block 30 και μάλιστα αποδοτικής. Η συγκεκριμένη έκδοση του F-16 παραμένει η πιο γρήγορη και πιο ευέλικτη σε ελληνική υπηρεσία. Ο ισχυρός κινητήρας (F110 της GE) σε συνδυασμό με τον περιορισμένου βάρους ηλεκτρονικό εξοπλισμό πτήσης και αποστολής που διαθέτει, το καθιστούν ιδανικό για τον ρόλο της αστυνόμευσης και εμπλοκές από μικρές αποστάσεις.

Επομένως το F-16 Block 30 παραμένει ικανότατο για την κάλυψη του ρόλου αυτού. Άρα μπορεί να φορτωθεί με έργο που υπό άλλες συνθήκες θα αποδίδονταν στα F-16V, επιβαρύνοντάς τα με πολύ περισσότερες ώρες πτήσης και καταπόνηση από απο/προσγειώσεις. Αυτός είναι ένας τρόπος περιορισμού του κόστους, χωρίς εκπτώσεις στην απόδοση. Άλλη σημαντική επισήμανση σχετική με την περαιτέρω αξιοποίηση των Block 30, είναι ότι θα λειτουργήσουν ως αεροσκάφη εκπαίδευσης ιπταμένων για την εισαγωγή τους στον τύπο.

Η λογική πίσω από αυτή την επιλογή και απόφαση, είναι ότι θα εξοικονομηθούν σημαντικοί πόροι από την απαλλαγή των F-16V και Block 50M από εκπαιδευτικά καθήκοντα. Από εκατοντάδες ώρες πτήσης δηλαδή σε ετήσια βάση και φυσικά από την καταπόνηση και τη φθορά που συνεπάγονται οι επίσης εκατοντάδες απογειώσεις και προσγειώσεις που τις “συνοδεύουν”, στα χέρια ιπταμένων με μικρή εμπειρία.

H εξοικείωση με τα πτητικά χαρακτηριστικά και τις επιδόσεις του F-16, επάνω στο Block 30 για τους νέους ιπταμένους που εισάγονται στον τύπο, θα πλαισιωθεί ως διαδικασία και από τρεις νέους πλήρεις προσομοιωτές πτήσης, διασυνδεδεμένους μεταξύ τους. Στο πλαίσιο του προγράμματος εκσυγχρονισμού στο επίπεδο F-16V, τόσο ο προσομοιωτής του Αράξου (116 ΠΜ) για τα F-16 Block 52+ Advanced, όσο και αυτός της Σούδας (115 ΠΜ) για τα Block 52+, θα αναβαθμιστούν σε προσομοιωτές διαμόρφωσης F-16V.

Επιπρόσθετα, στην LOR που στάλθηκε πρόσφατα στις ΗΠΑ για τον εκσυγχρονισμό των F-16 Block 50, περιλήφθηκε και η προμήθεια ενός πλήρους προσομοιωτή για τη νέα έκδοση Block 50M. Ο προσομοιωτής αυτός θα εγκατασταθεί στην 111 Πτέρυγα Μάχης, καλύπτοντας τις εκπαιδευτικές ανάγκες των 341 και 347 Μοιρών και του ΣΜΕΤ (Σμήνος ΜΕΤεκπαίδευσης) που θα συγκροτηθεί για το F-16 Block 50M.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail