Η Τουρκία δεν είναι αρκετά προηγμένη για να αναπτύξει ένα μαχητικό 5ης γενιάς: Μην περιμένετε πολλά από το TF-X

Στις 23 Νοεμβρίου κυκλοφόρησαν οι πρώτες εικόνες πρωτοτύπων σε παραγωγή για το πρόγραμμα μαχητικών TF-X της Τουρκίας, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της ανάπτυξης και επανεμφανίζοντας μακροχρόνιες ανησυχίες σχετικά με τη βιωσιμότητά του. Έχοντας αναπτυχθεί από την Turkish Aerospace Industries, μια εταιρεία χωρίς εμπειρία στην ανάπτυξη μαχητικών, το TF-X διατίθεται στην αγορά ως μαχητικό πέμπτης γενιάς - ένας βαθμός πολυπλοκότητας που έχουν φτάσει μέχρι στιγμής μόνο η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες με πλήρεις μοίρες αεροσκαφών σε υπηρεσία. 

militarywatchmagazine.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Οι φιλοδοξίες του προγράμματος είναι πολύ αντιφατικές τόσο με τη γεωπολιτική θέση της Τουρκίας όσο και, πιο σημαντικό, τον πολύ μικρό τεχνολογικό της τομέα και τη σχετικά μικρή κλίμακα έρευνας και ανάπτυξης. Ενώ η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες ηγούνται σταθερά στον κόσμο στην επιστήμη και την τεχνολογία, από την τεχνητή νοημοσύνη έως τις επιστήμες των υλικών, η Τουρκία δεν εμφανίζεται σε καμία από τις σημαντικότερες θέσεις για διπλώματα ευρεσιτεχνίας τεχνολογίας, κορυφαία ερευνητικά ιδρύματα, έρευνα και ανάπτυξη ή οποιεσδήποτε μετρήσεις, ακόμη και με η ικανότητά της για παραγωγή ανταγωνιστικών αεροσκαφών τέταρτης γενιάς είναι πολύ αμφισβητήσιμη.

Αντίθετα, η Νότια Κορέα, η οποία πέταξε το δικό της πρωτότυπο μαχητικού πέμπτης γενιάς για πρώτη φορά τον Ιούλιο, κατατάσσεται γενικά με τις πρώτες τρεις ή τις πρώτες πέντε χώρες ως μία από τις πιο υψηλής τεχνολογικά οικονομίες στον κόσμο. Ακόμη και για την Κορέα, ωστόσο, ένα γνήσιο μαχητικό πέμπτης γενιάς παραμένει δύσκολο να αναπτυχθεί με το μαχητικό KF-21 που ονομάζεται «5 minus» και βασίζεται στη σημαντική υποστήριξη της Lockheed Martin στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό που παλεύει να κάνει η Νότια Κορέα, η Τουρκία είναι εξαιρετικά απίθανο να φτάσει κοντά στο να το πετύχει. Πράγματι, ακόμη και τα προγράμματα πέμπτης γενιάς της Ρωσίας και της Ινδίας είναι πιθανό να υπόσχονται πολύ περισσότερα από το TF-X, καθώς αν και η ικανότητα και των δύο χωρών να αναπτύξουν μαχητικά πέμπτης γενιάς έχει αμφισβητηθεί σοβαρά και τα δύο παραμένουν σε πολύ ισχυρότερες θέσεις από την Τουρκία. Τα ρωσικά προγράμματα έχουν επίσης ωφεληθεί πολύ από την έρευνα και την ανάπτυξη που έγινε για τα σοβιετικά προγράμματα μαχητικών πέμπτης γενιάς, σε μια εποχή που η ΕΣΣΔ ήταν παγκόσμιος ηγέτης στην υψηλή τεχνολογία και μία από τις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, ενώ η Ινδία αναμένεται να συνεχίσει να επωφελείται από τη ρωσική μεταφορά τεχνολογίας για το δικό της πρόγραμμα.

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που περιορίζει τις προοπτικές για το μαχητικό της Τουρκίας είναι ότι η χώρα έχει κάψει γέφυρες με πιθανούς εταίρους από όλες τις πλευρές τις τελευταίες δεκαετίες. Οι τεταμένες σχέσεις με το Δυτικό Μπλοκ για ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, με πιο πρόσφατο την αποτυχία της Άγκυρας να λάβει σκληρή στάση κατά της Ρωσίας κατά τη διάρκεια του Ρωσο-Ουκρανικού Πολέμου, σημαίνει πως ακόμη και οι πωλήσεις μαχητικών F-16 της εποχής του Ψυχρού Πολέμου έχουν μπλοκαριστεί στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μετά την εκδίωξη της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35 - το μόνο δυτικό μαχητικό πέμπτης γενιάς που βρίσκεται επί του παρόντος στην παραγωγή - ουσιαστικές μεταφορές τεχνολογίας για την παραγωγή ενός γνήσιου μαχητικού πέμπτης γενιάς είναι υπερβολικά απίθανο να πραγματοποιηθούν. 

Οι συνεχιζόμενες παράνομες αεροπορικές επιδρομές της Τουρκίας κατά της Συρίας που είναι ευθυγραμμισμένη με τη Ρωσία, η υποστήριξή της σε φατρίες που συνδέονται με την Αλ Κάιντα που εξαπολύουν επιθέσεις στις ρωσικές δυνάμεις και η ένταξη της στο ΝΑΤΟ σημαίνει ότι η μεταφορά ευαίσθητων τεχνολογιών από τη Ρωσία ή την Κίνα παραμένει απίθανη. Η ιδιότητα της Τουρκίας ως μακροχρόνιου κόμβου επιχειρήσεων και υποστηρικτής των θυγατρικών της Αλ Κάιντα που δραστηριοποιούνται στη δυτική Κίνα, οι οποίες είναι υπεύθυνες για τρομοκρατικές επιθέσεις σε ολόκληρη τη χώρα καθώς και στην Ταϊλάνδη και την Κεντρική Ασία, σημαίνει πως το Πεκίνο θα παραμείνει προσεκτικό στις συνεργασίες ασφαλείας με τη χώρα.

Η έλλειψη έστω και μεσαίου επιπέδου τεχνολογίας στην Τουρκία αποκλείει ουσιαστικά τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός μαχητικού μαχητικού υψηλών επιδόσεων χωρίς υπερπόντια υποστήριξη από πιο προηγμένες οικονομίες, με την ικανότητά του να αποκτά τέτοια υποστήριξη να παραμένει υπό αμφισβήτηση. Ενώ το πρόγραμμα TF-X μπορεί ακόμη να πετύχει, η ανταγωνιστικότητά του ακόμη και έναντι κινεζικών και αμερικανικών αεροσκαφών «4+ γενιάς» είναι πιθανό να είναι αμφισβητήσιμη και θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το εάν η Άγκυρα μπορεί να βελτιώσει τη θέση της είτε με τους παραδοσιακούς εταίρους της στη Δύση είτε με οι αναδυόμενες του στην Ανατολή. 

Μέχρι τότε αναμένονται σημαντικές καθυστερήσεις με ένα επιχειρησιακό μαχητικό πριν από τη δεκαετία του 2030 να παραμένει απίθανο, ενώ το τεράστιο μέγεθος του αεροσκάφους αναμένεται να μεταφραστεί σε υψηλό λειτουργικό κόστος που θα περιορίσει την ανταγωνιστικότητά του μεταξύ των λιγότερο προηγμένων αεροσκαφών.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail