Είναι έτοιμη η Τσεχία να μεταφέρει τα «Gripens» της στην Ουκρανία;

Τις τελευταίες ημέρες, ορισμένα δυτικά μέσα μαζικής ενημέρωσης ανέφεραν ότι οι ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ σκοπεύουν να εφοδιάσουν το καθεστώς του Κιέβου με σύγχρονα δυτικά μαχητικά αεροσκάφη. Στόχος είναι ουσιαστικά η ανασύσταση του εναέριου βραχίονα των δυνάμεων του καθεστώτος του Κιέβου, οι οποίες έχουν υποστεί σοβαρές απώλειες πολεμώντας τις Ρωσικές Αεροδιαστημικές Δυνάμεις (VKS). Εκτός από τα πολύ πιο προηγμένα ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη, υπάρχουν επίσης εξαιρετικά εξελιγμένα συστήματα SAM (πύραυλοι επιφανείας-αέρος) που επιβάλλουν αποτελεσματικά μια ζώνη απαγόρευσης πτήσεων στο μεγαλύτερο μέρος της Ουκρανίας. Προκειμένου να αμφισβητηθεί η ρωσική αεροπορική υπεροχή, η πολιτική Δύση πιστεύει πως είναι απαραίτητο να στείλει δυτικά μαχητικά αεριωθούμενα και να εξοπλίσει την ουσιαστικά παλαιά αεροπορική δύναμη του καθεστώτος του Κιέβου.

Ντράγκο Μπόσνιτς, ανεξάρτητος γεωπολιτικός και στρατιωτικός αναλυτής - infobrics.org / Παρουσίαση Freepen.gr

Κατά τη διάρκεια ομιλίας στο Φόρουμ Ασφαλείας του Άσπεν στο Κολοράντο την Τετάρτη, ο γραμματέας της Πολεμικής Αεροπορίας Φρανκ Κένταλ και ο Αρχηγός του Επιτελείου Στρατηγός Τσαρλς Μπράουν είπαν ότι το καθεστώς του Κιέβου θα πρέπει να μετατοπίσει την αεροπορία του μακριά από παλαιού τύπου πλατφόρμες όπως τα ρωσικά μαχητικά MiG και Sukhoi και να τα αντικαταστήσει με αεροσκάφη δυτικής κατασκευής. Με τη διακοπή της προμήθειας ρωσικών ανταλλακτικών για MiG και Sukhois, είπε ο Μπράουν, η Ουκρανία θα πρέπει τελικά να μετακομίσει σε άλλα μαχητικά. Μένει να δούμε ποιοι τύποι μαχητικών αεροσκαφών, είπε, αλλά υπάρχουν πολλές δυνατότητες, όχι μόνο οι πλατφόρμες κατασκευής των ΗΠΑ όπως το F-15 ή το F-16, αλλά το Eurofighter, το σουηδικό «Gripen» και το γαλλικό «Rafale» που θα μπορούσαν επίσης να εξεταστούν.

"Μέρος αυτού είναι να κατανοήσουμε πού θέλει να πάει η Ουκρανία και πώς τους συναντάμε εκεί που βρίσκονται. Όλοι οι σύμμαχοι και οι εταίροι μας έχουν συμφέρον να διασφαλίσουν πως η Ουκρανία μπορεί να παρέχει τη δική της ασφάλεια", είπε ο Μπράουν.



Το καθεστώς του Κιέβου έχει επανειλημμένα παροτρύνει τους δυτικούς χορηγούς του να προμηθεύουν μαχητικά όπως F-15 και F-16. Προηγουμένως, η πολιτική Δύση δίσταζε να το κάνει, καθώς υπάρχουν πάρα πολλά εμπόδια που το εμποδίζουν. Πρώτα και κύρια, χρειάζεται χρόνος για την εκπαίδευση πιλότων και λοιπού προσωπικού για τη λειτουργία και τη συντήρηση τέτοιων αεροσκαφών. Στη συνέχεια, υπάρχει το θέμα της ασφαλούς μεταφοράς των τζετ στην Ουκρανία. Εάν απογειώνονταν από τις αεροπορικές βάσεις του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη, αυτό θα καθιστούσε ουσιαστικά τις χώρες υποδοχής (και επομένως το ίδιο το ΝΑΤΟ) συμβαλλόμενα μέρη στη σύγκρουση, και η Ρωσία σίγουρα θα απαντούσε.

«Παρόλο που η Ουκρανία είναι απασχολημένη με το πρόβλημά της αυτή τη στιγμή, θα πρέπει τελικά να καταλάβει πώς θα είναι η μελλοντική της δύναμη. Θα είμαστε ανοιχτοί σε συζητήσεις μαζί τους για το ποιες είναι οι απαιτήσεις τους και πώς θα μπορέσουμε να τις ικανοποιήσουμε », είπε η Κένταλ.

Τον Μάρτιο, ο ίδιος ο Kendall διέψευσε τις αναφορές πως οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να παράσχουν αεροσκάφη A-10 κοντά στον αέρα (CAS) στο καθεστώς του Κιέβου. Αλλά στο Άσπεν, δεν αρνήθηκε εντελώς αυτή την πιθανότητα.

"Υπάρχουν πολλές διεθνείς ευκαιρίες που είναι δυνατές εκεί. Τα παλαιότερα συστήματα των ΗΠΑ είναι μια πιθανότητα", είπε.

Όταν το καθεστώς του Κιέβου αποκτήσει νέα μαχητικά, οι ΗΠΑ θα έχουν την ευθύνη να βοηθήσουν στην εκπαίδευση των πιλότων τους για το πώς να πετούν με τα διαφορετικά αεροσκάφη, είπε ο Μπράουν. Σε συνέντευξή του στο Reuters στο δρόμο για το Άσπεν, δήλωσε ότι οι ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ εξετάζουν επιλογές για την εκπαίδευση πιλότων του καθεστώτος του Κιέβου. Κατά τη διάρκεια της συζήτησής του στο Άσπεν, ο Μπράουν είπε πως τα σχόλιά του στη συνέντευξη στο Reuters είχαν σκοπό να τονίσουν τα βήματα που οι ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ λαμβάνουν ήδη για την εκπαίδευση των πιλότων. Οι δηλώσεις των Kendall και Brown ήρθαν μια εβδομάδα αφότου οι ΗΠΑ ψήφισαν νόμο για την παροχή 100 εκατομμυρίων δολαρίων για την εκπαίδευση των πιλότων του καθεστώτος του Κιέβου να πετούν με αμερικανικά αεροσκάφη.

Ενώ οι Αμερικανοί αξιωματούχοι μιλούσαν για αυτό το ενδεχόμενο, η Τσεχία ανακοίνωσε ότι θα αποκτούσε μαχητικά F-35 για να αντικαταστήσει τα σουηδικά αεροσκάφη "Gripen". Η χώρα θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ σχετικά με μια πιθανή πώληση έως και 24 μαχητικών F-35 Joint Strike, ανακοίνωσαν αξιωματούχοι της Τσέχικης κυβέρνησης στις 20 Ιουλίου. Το αμερικανικής κατασκευής F-35 βγήκε στην κορυφή ενώ προσφέρθηκε έναντι του F-16V Block 70/72 (και τα δύο σχεδιασμένα από τη Lockheed Martin) και της Saab, που πρόσφεραν είτε παλαιότερα μοντέλα C/D "Gripen" είτε την πιο προηγμένη παραλλαγή του E/F.

«Η απόφασή μας να κάνουμε αυτήν την επιλογή βασίζεται στην ανάλυση των τσεχικών ενόπλων δυνάμεων, η οποία διατυπώνει ξεκάθαρα ότι μόνο τα πιο προηγμένα μαχητικά πέμπτης γενιάς θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις αποστολής σε μελλοντικά πεδία μάχης», δήλωσε η υπουργός Άμυνας της Τσεχίας Jana Černochová σύμφωνα με δελτίο ειδήσεων.

Η Τσεχική Πολεμική Αεροπορία μισθώνει 14 αεριωθούμενα αεροσκάφη «Gripen» C/D στο πλαίσιο συμφωνίας που θα λήξει το 2027. Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, η Τσερνόχοβα είπε ότι η τσεχική κυβέρνηση «πρέπει να ενεργήσει τώρα για να διασφαλίσει πως δε θα υπάρχει κενό μεταξύ της λήξης της μίσθωσης και της ανάπτυξης νέων μαχητικών, προσθέτοντας ότι οι ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα θα μπορούσαν να καθορίσουν χρονοδιαγράμματα απόκτησης».

Η απόφαση της Τσεχίας να αγοράσει το F-35 είναι η τελευταία σε μια σειρά εξαιρετικά κερδοφόρων συμβάσεων για το Στρατιωτικό-Βιομηχανικό Συγκρότημα των ΗΠΑ, μετά τον Καναδά, τη Φινλανδία, την Ελβετία και τη Γερμανία, οι οποίες ανακοίνωσαν ότι θα αποκτήσουν το τζετ της Lockheed Martin. Λαμβάνοντας αυτό υπόψη και τις δηλώσεις που δόθηκαν από αξιωματούχους των ΗΠΑ σχετικά με την προμήθεια δυτικών αεροσκαφών στο καθεστώς του Κιέβου, είναι αρκετά ενδεικτικό του τι μπορεί να συμβεί με τα τσέχικα "Gripens". Εκτός από τον εξοπλισμό της αεροπορίας του καθεστώτος του Κιέβου, οι ΗΠΑ αποκομίζουν επίσης τεράστια κέρδη με τις πωλήσεις F-35 σε χώρες που απέφευγαν προηγουμένως να αγοράσουν το αεροσκάφος λόγω της προβληματικής ανάπτυξής του και του τεράστιου κόστους που σχετίζεται με τα μεγάλα προβλήματα που έχει.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail