Ο γηρασμένος στόλος της Τουρκίας που αποτελείται κυρίως από αεροσκάφη F-16 θα μπορούσε να μείνει πίσω από την αναβαθμισμένη αεροπορική δύναμη της Ελλάδας έως το 2030, εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες αρνηθούν να της πουλήσουν εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη και κιτ εκσυγχρονισμού, δήλωσε ο δημοσιογράφος Paul Iddon σε άρθρο για το περιοδικό Forbes την Παρασκευή.
Τα σχέδια της Άγκυρας για εκσυγχρονισμό της Πολεμικής Αεροπορίας υποφέρουν καθώς η χώρα αφαιρέθηκε από το πρόγραμμα ανάπτυξης F-35 πέμπτης γενιάς μετά την αγορά των ρωσικών συστημάτων αντιπυραυλικής άμυνας S-400. Και ενώ η Τουρκία κέρδισε κάποια καλή θέληση στην Ουάσιγκτον μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο Iddon σημειώνει: «Η πιο πρόσφατη αντίθεση του Ερντογάν στη Φινλανδία και την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ… θα μπορούσε να την αναιρέσει γρήγορα».
Στο καλύτερο σενάριο, ο στόλος της Τουρκίας θα εξακολουθούσε να υπολείπεται του ελληνικού, που θα είχε περισσότερα και καλύτερα εξοπλισμένα αεροσκάφη από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γαλλία, είπε ο Iddon.
Το ξέσπασμα του Ερντογάν κατά του Μητσοτάκη δεν ήταν καθόλου έκπληξη κατά τον συντάκτη. Από τότε που η Τουρκία αποκλείστηκε από το πρόγραμμα F-35 Joint Strike Fighter και της απαγορεύτηκε να αγοράσει οποιοδήποτε από αυτά τα αεριωθούμενα αεροσκάφη το 2019, μετά την απόκτηση προηγμένων πυραυλικών συστημάτων αεράμυνας S-400 από τη Ρωσία, το μέλλον της αεροπορίας της αποτελεί ερώτημα. Τα F-16 της Τουρκίας αποτελούν εδώ και καιρό τη ραχοκοκαλιά της πολεμικής αεροπορίας της, αλλά σταδιακά γερνούν και, ειδικά στην περίπτωση των μοντέλων Block 30, γίνονται όλο και πιο απαρχαιωμένα.
Τα σχέδια της Άγκυρας για εκσυγχρονισμό της Πολεμικής Αεροπορίας υποφέρουν καθώς η χώρα αφαιρέθηκε από το πρόγραμμα ανάπτυξης F-35 πέμπτης γενιάς μετά την αγορά των ρωσικών συστημάτων αντιπυραυλικής άμυνας S-400. Και ενώ η Τουρκία κέρδισε κάποια καλή θέληση στην Ουάσιγκτον μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο Iddon σημειώνει: «Η πιο πρόσφατη αντίθεση του Ερντογάν στη Φινλανδία και την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ… θα μπορούσε να την αναιρέσει γρήγορα».
Στο καλύτερο σενάριο, ο στόλος της Τουρκίας θα εξακολουθούσε να υπολείπεται του ελληνικού, που θα είχε περισσότερα και καλύτερα εξοπλισμένα αεροσκάφη από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γαλλία, είπε ο Iddon.
Το ξέσπασμα του Ερντογάν κατά του Μητσοτάκη δεν ήταν καθόλου έκπληξη κατά τον συντάκτη. Από τότε που η Τουρκία αποκλείστηκε από το πρόγραμμα F-35 Joint Strike Fighter και της απαγορεύτηκε να αγοράσει οποιοδήποτε από αυτά τα αεριωθούμενα αεροσκάφη το 2019, μετά την απόκτηση προηγμένων πυραυλικών συστημάτων αεράμυνας S-400 από τη Ρωσία, το μέλλον της αεροπορίας της αποτελεί ερώτημα. Τα F-16 της Τουρκίας αποτελούν εδώ και καιρό τη ραχοκοκαλιά της πολεμικής αεροπορίας της, αλλά σταδιακά γερνούν και, ειδικά στην περίπτωση των μοντέλων Block 30, γίνονται όλο και πιο απαρχαιωμένα.
Η Τουρκία το ξέρει αυτό. Τον Οκτώβριο του 2021, ζήτησε να αγοράσει 40 ολοκαίνουργια Block 70/72 F-16, το πιο πρόσφατο και πιο προηγμένο μοντέλο, μαζί με 80 κιτ αναβάθμισης για τα υπάρχοντα τζετ της, σε μια συμφωνία αξίας περίπου 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η εξασφάλιση μιας τέτοιας συμφωνίας είναι απαραίτητη για να διατηρηθούν λειτουργικά και επικαιροποιημένα τα F-16 της Τουρκίας για την επόμενη δεκαετία έως ότου η Άγκυρα αρχίσει σταδιακά να τα αντικαθιστά.
Εάν οι προσπάθειες του Μητσοτάκη να πείσει την Ουάσιγκτον να απορρίψει αυτή τη συμφωνία είναι επιτυχείς, η Τουρκία θα μπορούσε να μείνει με έναν στόλο F-16 που θα ήταν απελπιστικά ξεπερασμένος από τα πολύ πιο προηγμένα μαχητικά του δυτικού γείτονα της μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Αυτή η διαδικασία έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει. Η Ελλάδα έχει ήδη λάβει έγκριση για την αναβάθμιση 84 F-16 της στη διαμόρφωση Block 72 Viper. Το πρώτο HAF F-16 που αναβαθμίστηκε σε αυτό το πρότυπο έκανε την παρθενική του πτήση τον Ιανουάριο του 2021. Η Lockheed Martin αναμένει ότι το πρόγραμμα αναβάθμισης θα ολοκληρωθεί έως τις 30 Ιουνίου 2027, το οποίο θα δώσει στη HAF «τα πιο προηγμένα F-16 στην Ευρώπη».
Η Γαλλία αναβαθμίζει επίσης τον υποστηρικτικό στόλο Mirage 2000 της Ελλάδας και η Αθήνα προμηθεύεται ένα στόλο τουλάχιστον 24 4,5 γενιάς Dassault Rafale του τελευταίου προτύπου F3R, τα οποία είναι πιο προηγμένα από οποιοδήποτε τζετ στο τουρκικό οπλοστάσιο. Η Ελλάδα παρέλαβε ήδη έξι Rafales τον Ιανουάριο. Η προσθήκη μιας μοίρας περίπου 18-24 αεροσκαφών F-35 σε αυτόν τον τρομερό στόλο μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα μπορούσε να αλλάξει δραστικά την ισορροπία της αεροπορικής δύναμης πάνω από το Αιγαίο Πέλαγος με άνευ προηγουμένου τρόπο.
Το Κογκρέσο είχε ήδη μπλοκάρει κρυφά τις πωλήσεις όπλων στην Τουρκία από το 2018 για το ζήτημα των S-400 και άλλες διαφωνίες με την τουρκική πολιτική υπό τον Ερντογάν. Ωστόσο, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν έχει επισημάνει πως θα υποστηρίξει εκ μέρους της Τουρκίας την πώληση των F-16. Το Μάιο, αναφέρθηκε ότι η κυβέρνηση ζήτησε ανεπίσημα την έγκριση του Κογκρέσου για την πώληση των πυραύλων αέρος-αέρος AIM-120 AMRAAM και AIM-9 Sidewinder για τουρκικά F-16. Ενώ αυτή η πολύ μικρότερη συμφωνία, που εκτιμάται ότι ήταν περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια, ήταν ξεχωριστή από το αίτημα της Τουρκίας για επιπλέον F-16 και αναβαθμίσεις, η έγκρισή της θα μπορούσε να σηματοδοτήσει πιθανή υποστήριξη για αυτή τη συμφωνία και μελλοντικά τουρκικά αιτήματα.
Ενώ η Τουρκία κέρδισε κάποια καλή θέληση στην Ουάσιγκτον μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η πιο πρόσφατη αντίθεση του Ερντογάν στην ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ και οι ταυτόχρονες απειλές του να ξεκινήσει μια άλλη επιχείρηση κατά των συμμάχων των ΗΠΑ κουρδικών δυνάμεων στη βόρεια Συρία θα μπορούσαν να την αναιρέσουν γρήγορα.
Ακόμα κι αν η Τουρκία κερδίσει τελικά την έγκριση για τη συμφωνία για τα F-16, πιθανότατα θα χρειαστεί τουλάχιστον μέχρι το δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας για να παραλάβει πλήρως τα νέα τζετ και να αναβαθμίσει τα 80 υπάρχοντα. Και μέχρι τότε, αυτά τα 120 F-16, τα πιο προηγμένα τζετ στην Τουρκική Πολεμική Αεροπορία, πιθανότατα θα βρεθούν απέναντι σε 84 ισοδύναμα F-16 στο HAF που θα πλαισιώνονται από τουλάχιστον 24 Rafales και πιθανώς και 24 F-35.
Σε αυτό το σενάριο, η Ελλάδα θα είχε 134 μαχητικά που θα μπορούσαν ποιοτικά και ποσοτικά να ξεπεράσουν τα 120 καλύτερα τζετ της Τουρκίας. Και αυτό θα ήταν το καλύτερο σενάριο για την Άγκυρα.
Εάν οι προσπάθειες του Μητσοτάκη να πείσει την Ουάσιγκτον να απορρίψει αυτή τη συμφωνία είναι επιτυχείς, η Τουρκία θα μπορούσε να μείνει με έναν στόλο F-16 που θα ήταν απελπιστικά ξεπερασμένος από τα πολύ πιο προηγμένα μαχητικά του δυτικού γείτονα της μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Αυτή η διαδικασία έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει. Η Ελλάδα έχει ήδη λάβει έγκριση για την αναβάθμιση 84 F-16 της στη διαμόρφωση Block 72 Viper. Το πρώτο HAF F-16 που αναβαθμίστηκε σε αυτό το πρότυπο έκανε την παρθενική του πτήση τον Ιανουάριο του 2021. Η Lockheed Martin αναμένει ότι το πρόγραμμα αναβάθμισης θα ολοκληρωθεί έως τις 30 Ιουνίου 2027, το οποίο θα δώσει στη HAF «τα πιο προηγμένα F-16 στην Ευρώπη».
Η Γαλλία αναβαθμίζει επίσης τον υποστηρικτικό στόλο Mirage 2000 της Ελλάδας και η Αθήνα προμηθεύεται ένα στόλο τουλάχιστον 24 4,5 γενιάς Dassault Rafale του τελευταίου προτύπου F3R, τα οποία είναι πιο προηγμένα από οποιοδήποτε τζετ στο τουρκικό οπλοστάσιο. Η Ελλάδα παρέλαβε ήδη έξι Rafales τον Ιανουάριο. Η προσθήκη μιας μοίρας περίπου 18-24 αεροσκαφών F-35 σε αυτόν τον τρομερό στόλο μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα μπορούσε να αλλάξει δραστικά την ισορροπία της αεροπορικής δύναμης πάνω από το Αιγαίο Πέλαγος με άνευ προηγουμένου τρόπο.
Το Κογκρέσο είχε ήδη μπλοκάρει κρυφά τις πωλήσεις όπλων στην Τουρκία από το 2018 για το ζήτημα των S-400 και άλλες διαφωνίες με την τουρκική πολιτική υπό τον Ερντογάν. Ωστόσο, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν έχει επισημάνει πως θα υποστηρίξει εκ μέρους της Τουρκίας την πώληση των F-16. Το Μάιο, αναφέρθηκε ότι η κυβέρνηση ζήτησε ανεπίσημα την έγκριση του Κογκρέσου για την πώληση των πυραύλων αέρος-αέρος AIM-120 AMRAAM και AIM-9 Sidewinder για τουρκικά F-16. Ενώ αυτή η πολύ μικρότερη συμφωνία, που εκτιμάται ότι ήταν περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια, ήταν ξεχωριστή από το αίτημα της Τουρκίας για επιπλέον F-16 και αναβαθμίσεις, η έγκρισή της θα μπορούσε να σηματοδοτήσει πιθανή υποστήριξη για αυτή τη συμφωνία και μελλοντικά τουρκικά αιτήματα.
Ενώ η Τουρκία κέρδισε κάποια καλή θέληση στην Ουάσιγκτον μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η πιο πρόσφατη αντίθεση του Ερντογάν στην ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ και οι ταυτόχρονες απειλές του να ξεκινήσει μια άλλη επιχείρηση κατά των συμμάχων των ΗΠΑ κουρδικών δυνάμεων στη βόρεια Συρία θα μπορούσαν να την αναιρέσουν γρήγορα.
Ακόμα κι αν η Τουρκία κερδίσει τελικά την έγκριση για τη συμφωνία για τα F-16, πιθανότατα θα χρειαστεί τουλάχιστον μέχρι το δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας για να παραλάβει πλήρως τα νέα τζετ και να αναβαθμίσει τα 80 υπάρχοντα. Και μέχρι τότε, αυτά τα 120 F-16, τα πιο προηγμένα τζετ στην Τουρκική Πολεμική Αεροπορία, πιθανότατα θα βρεθούν απέναντι σε 84 ισοδύναμα F-16 στο HAF που θα πλαισιώνονται από τουλάχιστον 24 Rafales και πιθανώς και 24 F-35.
Σε αυτό το σενάριο, η Ελλάδα θα είχε 134 μαχητικά που θα μπορούσαν ποιοτικά και ποσοτικά να ξεπεράσουν τα 120 καλύτερα τζετ της Τουρκίας. Και αυτό θα ήταν το καλύτερο σενάριο για την Άγκυρα.