militarywatchmagazine.com - Παρουσίαση Freepen.gr
Ποιες από αυτές τις πιθανότητες θα είχαν χειρότερες επιπτώσεις για το ρωσικό ναυτικό παραμένει αβέβαιο. Ένας αριθμός παραγόντων καθιστούν εύλογη τη βύθιση του ρωσικού καταδρομικού λόγω ατυχήματος και όχι από επίθεση πυραύλων, με αυτούς να τίθενται όλο και περισσότερο από τους αναλυτές μετά την επιβεβαίωση της απώλειας του πλοίου. Το καταδρομικό είναι το παλαιότερο της κατηγορίας του πριν από 40 χρόνια το 1982, και όπως πολλά από τα πλοία που κληρονόμησαν από τη σοβιετική εποχή και επέζησαν από τη σοβαρή παραμέληση της δεκαετίας του 1990, το Moskva ήταν σε πολύ καλή κατάσταση.
Πράγματι, το πλοίο επρόκειτο να διαλυθεί τη δεκαετία του 1990 με μόνο μια παρέμβαση του δημάρχου της Μόσχας, της οποίας το όνομα έφερε το πλοίο, που το απέτρεψε. Η επακόλουθη γενική επισκευή του πλοίου περιελάμβανε κυρίως την αφαίρεση σκουριάς και την εκ νέου εφαρμογή βαφής αντί να βελτιώσει πραγματικά την απόδοσή του, με πολλά συστήματα να εξακολουθούν να μη λειτουργούν χρόνια αργότερα. Ενώ η Σοβιετική Ένωση ως η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου αναμενόταν να είναι σε θέση να συντηρήσει έναν πολύ μεγάλο στόλο επιφανείας, συμπεριλαμβανομένων πάνω από δώδεκα καταδρομικών, η μετασοβιετική Ρωσία μετά την οικονομική της κατάρρευση τη δεκαετία του 1990 αντιμετώπισε έναν πολύ μικρότερο αριθμό.
Τα ρωσικά καταδρομικά και αντιτορπιλικά σήμερα χρονολογούνται από τη σοβιετική εποχή, με το Πολεμικό Ναυτικό να μην κατασκευάζει πλέον τέτοια πλοία και αντ' αυτού να επικεντρώνεται σε ελαφρύτερα σκάφη μεγέθους φρεγάτας και κορβέτας. Ως εκ τούτου, το Πολεμικό Ναυτικό είχε συχνά ελάχιστη επιλογή από το να διατηρήσει τα γηρασμένα και συχνά μόνο ημι-λειτουργικά πλοία σε υπηρεσία για να διατηρήσει μια εμφάνιση δυνατοτήτων προβολής ισχύος υψηλής αντοχής.
Όπως αποδεικνύεται στη Συρία, ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος της συνεισφοράς του Πολεμικού Ναυτικού στις πολεμικές επιχειρήσεις προήλθε από σύγχρονα υποβρύχια, φρεγάτες και κορβέτες οπλισμένες με προηγμένους πυραύλους κρουζ, πολλά [πλοία] από τα οποία είχαν ένα μικρό κλάσμα του μεγέθους ενός καταδρομικού. Η ηλικία των σκαφών Slava Class όχι μόνο σημαίνει ότι είναι πιο φθαρμένα, αλλά και λιγότερο στελθ και πιο σημαντικό, λιγότερο ασφαλή και άνετα για το πλήρωμα από τα μοντέρνα σχέδια.
Το Moskva ήταν πολύ βαριά οπλισμένο με όπλα, κοντά σε οπλικά συστήματα, τορπίλες, τεράστιους πυραύλους κρουζ P-1000 και πολλαπλά σετ πυραύλων επιφανείας-αέρος που άφηναν σημαντικό περιθώριο για μια πυρκαγιά ή άλλο ατύχημα να βγει γρήγορα εκτός ελέγχου. Το αποτέλεσμα, όπως και η γνωστή περίπτωση των βρετανικών θωρηκτών στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, ήταν ένα πλοίο επιρρεπές σε έκρηξη όταν δεχόταν ακόμη και σχετικά μικρά χτυπήματα μέσω αλυσιδωτής αντίδρασης, και ενδεχομένως ακόμη και έκρηξης λόγω πυρκαγιάς ή άλλου ατυχήματος επί του πλοίου.
Ίσως δε θα γίνει ποτέ με βεβαιότητα γνωστό τι βύθισε το Moskva, με δυτικές και ουκρανικές πηγές να έχουν έντονο συμφέρον να το αποδώσουν σε ένα χτύπημα πυραύλων, ενώ η Ρωσία μπορεί να επιδιώξει να αποκρύψει το γεγονός πως χάθηκε από εχθρική ενέργεια, εάν αυτό συνέβη. Ό,τι και αν προκάλεσε το περιστατικό, ωστόσο, μπορεί να αναγκάσει τη Ρωσία να επανεκτιμήσει τη συνεχιζόμενη βιωσιμότητα των βαρέων βαρών πλοίων επιφανείας της που κληρονόμησε από τη Σοβιετική Ένωση και να επανεξετάσει τον τρόπο με τον οποίο θα σχεδιάσει πιθανούς διαδόχους εάν αυτά καταστούν ποτέ οικονομικά βιώσιμα.