Οι κυρώσεις θα μπορούσαν να βλάψουν τη μεσαία τάξη της Δύσης περισσότερο από τη Ρωσία

Οι δυτικές χώρες και οι στενότεροι σύμμαχοί τους επέβαλαν νέες κυρώσεις στη Μόσχα αφότου ρωσικά στρατεύματα πέρασαν στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου σε αυτό που η Μόσχα αποκαλεί ειδική στρατιωτική εκστρατεία για την αποστρατιωτικοποίηση της χώρας με τις νατοϊκές φιλοδοξίες. Αν και η ΕΕ ακολούθησε με ενθουσιασμό το παράδειγμα της Ουάσιγκτον στην εμπλοκή σε έναν οικονομικό πόλεμο με τη Ρωσία, η σκληρή υλοποίηση των κυρώσεων αρχίζει να φαίνεται, με τον Έλληνα Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να λέει στο CNN στις 25 Μαρτίου, αναφερόμενος στην αύξηση του ενεργειακού κόστους, ότι «η Ευρώπη πρέπει να είναι πολύ προσεκτική να μην επιτρέψει [κυρώσεις] που θα βλάψουν την Ευρώπη περισσότερο από τη Ρωσία».

Παύλος Αντωνόπουλος, ανεξάρτητος γεωπολιτικός αναλυτής - infobrics.org / Παρουσίαση Freepen.gr

Παρόμοιο συναίσθημα συμμερίστηκε και η Γερμανίδα οικονομολόγος Aika Hamer, η οποία είπε ότι η ΕΕ μπορεί να αντιμετωπίσει αντιδράσεις από τις αντιρωσικές κυρώσεις και προειδοποίησε πως εάν η γερμανική οικονομία καταρρεύσει, τότε ολόκληρη η Ευρώπη θα καταρρεύσει.

«Εάν η γερμανική οικονομία καταρρεύσει εξαιτίας αυτών των μέτρων, τότε ολόκληρη η Ευρώπη θα καταρρεύσει», είπε. «Μπορεί να αντιμετωπίσουμε το γεγονός ότι το πετρέλαιο ντίζελ ή η βενζίνη θα κοστίζουν 4-5 ευρώ ή και 6 ευρώ το λίτρο; Μπορεί επίσης να αντιμετωπίσουμε το γεγονός πως οι περισσότεροι Ευρωπαίοι δεν θα έχουν πλέον την οικονομική δυνατότητα να οδηγούν; Χωρίς αυτό, η μεγάλη ευημερούσα Δύση δεν είναι παρά μια ψευδαίσθηση». Η Hamer σημείωσε επίσης πως οι χαμένοι σε αυτήν την κατάσταση «θα είναι η μεσαία τάξη και οι φτωχότεροι άνθρωποι στη Γερμανία, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες».

Η προειδοποίηση της Hamer έρχεται καθώς οι τιμές των καυσίμων έχουν ήδη φτάσει σε πρωτοφανή ύψη και έχουν σπάσει διαφορετικά ρεκόρ στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και σε διάφορες χώρες της ΕΕ. Οι Γερμανοί αυτοκινητιστές έχουν χτυπηθεί στην αντλία από τις εκτοξευόμενες τιμές των καυσίμων - πληρώνοντας 2,14 ευρώ για ένα λίτρο βενζίνης και κάποια στιγμή τον Μάρτιο πλήρωσαν έως και 2,25 ευρώ ανά λίτρο για το ντίζελ, καθιστώντας το έτσι πιο ακριβό από τη βενζίνη για πρώτη φορά στην ιστορία παρά τις κρατικές επιδοτήσεις.

Υπενθυμίζεται πως ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν ανακοίνωσε στις 23 Μαρτίου ότι η μεταφορά των πληρωμών προμήθειας φυσικού αερίου από τις αποκαλούμενες μη φιλικές χώρες θα γίνεται εφεξής σε ρούβλια υπό το φως του αποκλεισμού της Ρωσίας από το SWIFT και ουσιαστικά από το δολάριο ΗΠΑ. Η ζήτηση για ρούβλια ήταν το προφανές αποτέλεσμα, καθώς δεν είχε νόημα να προμηθεύεται ενέργεια στην ΕΕ και τις ΗΠΑ ενώ λάμβανε πληρωμές στο δικό τους νόμισμα που η Μόσχα με τη σειρά της δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ή αντιμετωπίζει το πάγωμα.

Από την πλευρά της, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είπε ότι η ΕΕ δε θα επιτρέψει την πληρωμή του ρωσικού φυσικού αερίου σε ρούβλια καθώς είναι, κατά την άποψή της, «μονομερής απόφαση και σαφής παραβίαση της σύμβασης. Δε θα επιτρέψουμε να παρακαμφθούν οι κυρώσεις μας. Η εποχή που η ενέργεια θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να μας εκβιάσει έχει τελειώσει». Ταυτόχρονα, ανακοίνωσε μια νέα συνεργασία μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ, η οποία περιλαμβάνει την παροχή περισσότερου αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο μπλοκ ως αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου.

Ωστόσο, ήταν αφελές για τους Ευρωπαίους να πιστεύουν πως η Ρωσία θα ανεχόταν μια τέτοια κατάσταση όπου αποκλείεται από τους δυτικούς χρηματοπιστωτικούς μηχανισμούς, αλλά θα αναμένει να συνεχίσει να λαμβάνει πληρωμές σε δολάρια και ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο, ο κύριος στόχος της επιθυμίας για ρούβλια έναντι ενέργειας είναι να στηρίξει το εθνικό νόμισμα απέναντι σε τέτοιες πιέσεις.

Αν και η von der Leyen μιλά με γενναιότητα για την αντικατάσταση του ρωσικού LNG με τα 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (15 bcm) LNG που είχε δεσμευτεί η Ουάσιγκτον, δεν εμποδίζει τις ευρωπαϊκές χώρες να αγοράσουν επιπλέον 150 bcm ρωσικού φυσικού αερίου που παραδίδονται μέσω αγωγού.

«Η Ευρώπη έχει περιορισμένη δυνατότητα εισαγωγής και δεν έχει καμία πρόσθετη υποδομή που πρόκειται να ενταχθεί στο δίκτυο», δήλωσε στη VOA ο Charlie Riedl, εκτελεστικός διευθυντής του Κέντρου Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, σχετικά με τη μεγαλύτερη χρήση LNG στην Ευρώπη. «Η υποδομή που είναι λειτουργική αυτήν την στιγμή λειτουργεί βασικά με την τρέχουσα χωρητικότητα αυτή τη στιγμή και θα περίμενα ότι θα λειτουργήσει έτσι για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους». Πρόσθεσε ότι από το 2022, η ποσότητα φυσικού αερίου που φυλάσσεται από τις ευρωπαϊκές χώρες ήταν πολύ κάτω από τους πρόσφατους μέσους όρους, καθιστώντας την ήπειρο ιδιαίτερα ευάλωτη σε πιθανές διακοπές του εφοδιασμού.

Στην πραγματικότητα, στην προσπάθεια να απογαλακτιστεί από τη ρωσική ενέργεια, θα είναι η μεσαία τάξη και οι φτωχότερες της Δύσης που θα επηρεαστούν περισσότερο από τη δραστική αύξηση του κόστους. Ταυτόχρονα, οι ποσότητες αποθήκευσης φυσικού αερίου καθ' όλη τη διάρκεια του 2022 θα είναι σε επίπεδο υψηλού κινδύνου, πράγμα που σημαίνει πως εάν υπάρξει διακοπή στον εφοδιασμό ή άλλο απροσδόκητο παγκόσμιο γεγονός που θα μοιάζει με πανδημία ή το μέγεθος της σύγκρουσης στην Ουκρανία, Θα μπορούσε κάλλιστα η ΕΕ να έχει επιτρέψει οι κυρώσεις να βλάψουν περισσότερο τους Ευρωπαίους παρά τη Ρωσία. Το αυξανόμενο κόστος ενέργειας και τροφίμων υποδηλώνει ότι οι μέσοι Ευρωπαίοι πολίτες υποφέρουν ήδη.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail