Πώς ένα αεροπορικό δυστύχημα αποκάλυψε το ρατσισμό της Δύσης απέναντι στην Κίνα

FILE PHOTO. An F-35C Lightning II test aircraft approaches for a landing aboard the nuclear powered aircraft carrier USS Dwight D. - ΑΡ Photo/Steve Ηelber
Πριν από αρκετές ημέρες, ένα αμερικανικό μαχητικό αεροσκάφος F-35 έπεσε στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας κατά τη διάρκεια στρατιωτικής άσκησης. Παρά τις τρέχουσες γεωπολιτικές εντάσεις, θα φανταζόσασταν ότι αυτό θα θεωρούνταν σχετικά ασήμαντο καθώς τα ατυχήματα με μαχητικά αεροσκάφη δεν είναι ασυνήθιστα.

Tom Fowdy - rt.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Ωστόσο, επειδή το περιστατικό συνέβη σε έδαφος που ουσιαστικά διεκδικεί το Πεκίνο, η αντίδραση των μέσων ενημέρωσης ήταν αναμενόμενα υστερική, με μια αφήγηση να πλαισιώνει τα επακόλουθα της συντριβής ως αγώνα για το ποιος μπορεί να ανακτήσει πρώτο το αεροπλάνο.

Το συμπέρασμα είναι σαφές: η Κίνα θέλει να «κλέψει» το αεροσκάφος και να αξιοποιήσει την τεχνολογία του προτού οι ΗΠΑ προλάβουν να το σώσουν οι ίδιες. Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι σε αυτό το στάδιο, δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν πως η Κίνα επιδιώκει να το πράξει και οποιοιδήποτε ισχυρισμοί των μέσων ενημέρωσης αυτής της φύσης βασίζονται αποκλειστικά σε υπαινιγμούς και εικασίες.

Ωστόσο, βυθισμένη σε αυτή την υπερβολική κάλυψη είναι μια βαθύτερη, πιο σκοτεινή αφήγηση. Ενσωματώνει ένα σύνολο υποθέσεων και προκαταλήψεων για το πώς είναι πιθανό να συμπεριφερθεί η Κίνα και με τη σειρά της τροφοδοτεί τη νομιμοποίηση εχθρικών πολιτικών εναντίον της χώρας μέσω της διάδοσης της αχαλίνωτης παράνοιας και του παράλογου φόβου.

Η απεικόνιση της Κίνας ως ενός εγγενώς αρπακτικού, ανέντιμου κλέφτη τεχνολογίας περιλαμβάνει τον αιωνόβιο ρατσισμό. Αλλά τώρα είναι τυλιγμένη σε μια νέα επίστρωση αντικομμουνισμού, καθώς διατυπώνεται η θεωρία πως το Πεκίνο είναι αποφασισμένο πάση θυσία να πάρει στα χέρια του την αμερικανική τεχνολογία.

Τα τελευταία χρόνια, η θέση ότι η Κίνα «κλέβει πνευματική ιδιοκτησία» έχει προωθηθεί στην επικρατούσα τάση από ακροδεξιούς Αμερικανούς πολιτικούς, παρά το γεγονός πως βασίζεται σε ελάχιστα στοιχεία. Το γεγονός ότι η Κίνα εξακολουθεί να υστερεί πίσω από τις ΗΠΑ στην παραγωγή τσιπς – και βασίζεται τόσο βαθιά στις αδειοδοτημένες πατέντες της – είναι μόνο ένα λογικό αντίθετο σε αυτό το ανέντιμο επιχείρημα. Ωστόσο, η προέλευσή του είναι πολύ παλαιότερη, καθώς η συσχέτιση της Κίνας με την κλοπή είναι ένας λόγος που εξελίχθηκε από το ρητό ρατσισμό του 19ου αιώνα.

Το 1886, την εποχή του «Κίτρινου Κινδύνου» στην Αυστραλία, το περιοδικό Bulletin με έδρα το Σίδνεϊ δημοσίευσε ένα φρικτό ρατσιστικό καρτούν με τίτλο «Μογγολικό χταπόδι», το οποίο απεικόνιζε μια καρικατούρα ενός Κινέζου με πολλά πλοκάμια να τυλίγονται γύρω από τους ανθρώπους. Κάθε πλοκάμι έφερε αρνητική διατύπωση για την Κίνα, όπως «όπιο», «ληστεία», «φτηνή εργασία», «ανηθικότητα», «μικρή ευλογιά» και «δωροδοκία».

Αυτή η ρατσιστική γελοιογραφία είναι απαράδεκτη στον 21ο αιώνα, ωστόσο είναι προφανές ότι τα θέματα που προωθεί, τα οποία χαρακτηρίζουν την κινεζική κουλτούρα ως δόλια, ανέντιμα και ανήθικα, συνεχίζονται με πιο λεπτές μορφές και σήμερα. Γι' αυτό βλέπουμε τον αποδιοπομπαίο τράγο της Κίνας για τον Covid-19, για παράδειγμα, και γιατί υπονοείται πως το Κομμουνιστικό Κόμμα κλέβει.

Χαρακτηρίζοντας την Κίνα ως κλέφτη τεχνολογίας, θεωρείται ευρέως ότι δεν μπορεί να καινοτομήσει και η οικονομική της ανάπτυξη οφείλεται στην κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας των ΗΠΑ, ένας ψευδής ισχυρισμός που διαδόθηκε από τον Ντόναλντ Τραμπ ως τρόπος να κατηγορήσει το Πεκίνο για τα δεινά της Αμερικής. Αυτές οι υποθέσεις έχουν αδικαιολόγητο βάρος στην Ουάσιγκτον, γεγονός που εξηγεί την εμμονή με την προσθήκη κινεζικών εταιρειών στη λίστα οντοτήτων που περιορίζουν το εμπόριο του τμήματος εμπορίου με την πεποίθηση ότι η τεχνολογική ανάπτυξη της Κίνας μπορεί να σταματήσει ή να περιοριστεί μέσω της εισαγωγής αμερικανικών εξαρτημάτων στη μαύρη λίστα.

Αλλά η πραγματικότητα δε θα μπορούσε να είναι πιο διαφορετική. Στην πράξη, η Κίνα έχει καταθέσει το μεγαλύτερο αριθμό εγγεγραμμένων νέων διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας παγκοσμίως εδώ και αρκετά χρόνια. Επιπλέον, δημοσιεύει επίσης περισσότερες επιστημονικές εργασίες από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Πολλές από τις τεχνολογίες της Κίνας, συμπεριλαμβανομένης της πυρηνικής ενέργειας, των υπερηχητικών πυραύλων, των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας, του 5G, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, του κβαντικού υπολογισμού και της τεχνητής νοημοσύνης, ισοδυναμούν ή και ξεπερνούν τις δυνατότητες των ΗΠΑ. Ο ισχυρισμός ότι η Κίνα –με έναν τόσο ολοένα και πιο μορφωμένο και μεγάλο πληθυσμό– δεν μπορεί να καινοτομήσει είναι ξεκάθαρα ψεύδος και είναι συσκευασμένος για πολιτικούς σκοπούς.

Όσον αφορά ειδικότερα τα μαχητικά αεροσκάφη, υπάρχει συναίνεση ότι το F-35 είναι ελαφρώς μπροστά από το ίδιο το κινεζικό Chengdu J-20, αλλά πως το τελευταίο πλησιάζει γρήγορα. Επομένως, σε αυτό το σημείο, πιστεύετε ότι είναι πραγματικά απαραίτητο για το Πεκίνο να κλέψει ένα F-35 από τον ωκεανό σε κοινή θέα; Αυτό θα παγίωνε μόνο αυτήν την εχθρική αφήγηση, αλλά η αναφορά της ιστορίας της συντριβής θα σας έκανε να το πιστέψετε.

Οι ισχυρισμοί των μέσων ενημέρωσης για μια αναμέτρηση για το τζετ αντιπροσωπεύουν το τελευταίο παράδειγμα μακροχρόνιων προκαταλήψεων που έχουν κυριαρχήσει στη δυτική συζήτηση για την Κίνα. Η χώρα και ο πληθυσμός της χαρακτηρίζονται ως κατάσκοποι και κλέφτες που θα κάνουν τα πάντα για να διεκδικήσουν την τεχνολογία κάποιου άλλου, ένα επιχείρημα που είχε εξαιρετικά αρνητικές συνέπειες για τους νόμιμους Κινέζους μελετητές, ερευνητές, φοιτητές και εταιρείες.

Εν ολίγοις, μια μορφή ρατσισμού έχει ουσιαστικά εξασφαλίσει τη βασική νομιμότητα μέσω της σταυροφορίας της Αμερικής κατά της Κίνας που τροφοδοτείται από παράνοια και επανασυσκευάζεται πρόθυμα από δυτικούς δημοσιογράφους. Και η ιστορία των F-35 είναι μια υπενθύμιση ότι μερικές φορές αυτές οι αξιώσεις διακινούνται χωρίς καν να το καταλάβουμε. Ένα άρθρο δεν αφορά μόνο αυτά που μας λέει – αλλά και τις ιδέες και τα επιχειρήματα που προϋποθέτει για τη διαμόρφωση του θέματος.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail