Andrew Korybko - oneworld.press / Παρουσίαση Freepen.gr
Το Πακιστάν μπορεί να έχει πρόσβαση στο ZC μέσω του διαδρόμου Lapis-Lazuli (LLC) μέσω του γειτονικού Αφγανιστάν και του γειτονικού Τουρκμενιστάν, ενώ οι Δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας (CAR) μπορούν να φτάσουν σε αυτό μέσω διακασπιανών αποστολών στο Αζερμπαϊτζάν μέσω λιμανιών είτε του Καζακστάν είτε του Τουρκμενιστάν.
Παρόλο που το Ιράν προσπαθεί να τοποθετηθεί ως κράτος διέλευσης για τη διευκόλυνση του εμπορίου των οχημάτων με την παγκόσμια αγορά μέσω του Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά-Νότου (NSTC) που συνεργάζεται με την Ινδία, οι ΗΠΑ εξακολουθούν να απειλούν να επιβάλλουν μονομερώς δευτερεύουσες κυρώσεις κατά των χωρών που παραβιάζουν την αυστηρούς οικονομικούς και χρηματοοικονομικούς περιορισμούς κατά της Ισλαμικής Δημοκρατίας.
Παρόλο που θα μπορούσαν τελικά να αρθούν μετά την επιτυχή επαναδιαπραγμάτευση της ιρανικής πυρηνικής συμφωνίας, εξακολουθούν να λειτουργούν ως τεράστιος αποτρεπτικός παράγοντας για αυτές τις χώρες, παρά την πρόσφατη σιδηροδρομική συμφωνία του Καζακστάν και του Τουρκμενιστάν με το Ιράν. Δεν υπάρχουν τέτοια οικονομικά και χρηματοοικονομικά εμπόδια όσον αφορά τη δυνητική τους χρήση του ZC προς αυτόν τον σκοπό, κάτι που είναι ακόμη πιο βιώσιμο γεωγραφικά και, επομένως, οικονομικά και χρονικά αποδοτικό από τη χρήση του NSTC για την πρόσβαση στην ΕΕ.
Αυτήν την στιγμή, είναι σημαντικό να απομυθοποιήσουμε ορισμένες από τις ψευδείς αφηγήσεις που προκαλούν φόβο γύρω από το ZC που έχουν διαδοθεί τον περασμένο χρόνο από δυνάμεις με συμφέροντα που θέλουν να εμποδίσουν τον στόχο της ευρασιατικής ολοκλήρωσης. Αυτό το έργο προτάθηκε, αν και όχι με την ακριβή ονομασία που του δόθηκε από τότε, στην ένατη ρήτρα που σχετίζεται με την κατάπαυση του πυρός του Νοεμβρίου 2020 με τη μεσολάβηση της Μόσχας μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν.
Ο Πρόεδρος Πούτιν επιβεβαίωσε τη δέσμευσή του για την απεμπλοκή όλων των περιφερειακών διαδρόμων μεταφορών κατά τη δήλωση που έκανε μετά τις τριμερείς συνομιλίες που φιλοξένησε στο Σότσι με τους δύο ηγέτες των χωρών αυτών την περασμένη εβδομάδα. Για αυτούς τους λόγους, όλοι οι ισχυρισμοί για τη λεγόμενη «παρανομία» αυτού του διαδρόμου είναι ψευδείς, καθώς συμφωνήθηκε ακόμη και από τον Αρμένιο πρωθυπουργό.
Έχοντας αυτό κατά νου, το ZC της ECO μπορεί να περιγραφεί ως αμοιβαία συμπληρωματικό με τα οράματα ευρασιατικής ολοκλήρωσης της Κίνας και της Ρωσίας.
Η πρώτη προβλέπει την Πρωτοβουλία Belt & Road (BRI) που δημιουργεί μια κοινότητα κοινού πεπρωμένου σε όλο τον κόσμο μέσω της δημιουργίας περίπλοκης αμοιβαίας οικονομικής αλληλεξάρτησης μεταξύ δεκάδων χωρών που συνδέονται μεταξύ τους μέσω μεταφορών και άλλων υποδομών.
Η δεύτερη, εν τω μεταξύ, επιδιώκει επίσημα αυτό που ονομάζεται Ευρύτερη Ευρασιατική Εταιρική Σχέση (GEP), η οποία στοχεύει επίσης στη σύνδεση της υπερήπειρου μέσω διαφόρων έργων και πρωτοβουλιών ολοκλήρωσης. Το ZC εκπληρώνει αυτές τις λειτουργίες όσον αφορά τη διευκόλυνση του εμπορίου της Κεντρικής και Νότιας Ασίας με τη Δυτική Ασία και την ΕΕ, γεγονός που προωθεί τον κοινό στόχο της ευρασιατικής ολοκλήρωσης.
Το να εναντιωθείς στο ZC σημαίνει να εναντιωθείς στο πολυπολικό όραμα της Κίνας και της Ρωσίας. Υποδηλώνει επίσης πως κάποιος έχει τσιμπήσει στις καμπάνιες ψεύτικων ειδήσεων των δυνάμεων που συμφέρουν τα συμφέροντα τους ενάντια σε αυτό το πολυμερώς επωφελές έργο. Δεν υπάρχει κανένας αξιόπιστος λόγος να είναι κανείς εναντίον του, ειδικά όταν ο Αρμένιος πρωθυπουργός Πασινιάν είπε κυριολεκτικά στον Πρόεδρο Πούτιν μόλις την περασμένη εβδομάδα στο Σότσι ότι «είναι ζωτικής σημασίας και για εμάς να ανοίξουμε, να ξεμπλοκάρουμε όλες τις συγκοινωνιακές και οικονομικές συνδέσεις», σύμφωνα με αναφορά της ιστοσελίδας του Κρεμλίνου για τη συνάντησή τους.
Ως εκ τούτου, είναι επίσης ενάντια στα αντικειμενικά υπάρχοντα εθνικά συμφέροντα και το μελλοντικό ρόλο της Αρμενίας στην αναδυόμενη Πολυπολική Παγκόσμια Τάξη να εναντιωθεί στο ZC. Όλοι οι ειλικρινείς καλοθελητές αυτών των χωρών, η ECO, και οι λαοί τους θα πρέπει επομένως να υποστηρίξουν σταθερά το ZC χωρίς επιφυλάξεις.