Σαν χάρτινος πύργος κατέρρευσε μέσα σε δύο χρόνια το μεγαλεπίβολο σχέδιο της Άγκυρας για δημιουργία κατάστασης απόλυτης αεροπορικής κυριαρχίας στο Αιγαίο. Τα εκατό Stealth F-35 την απόκτηση των οποίων προέβλεπε ο προγραμματισμός των γειτόνων όχι απλά δεν έφτασαν ποτέ στα Τουρκικά αεροδρόμια αλλά η Άγκυρα εξαιτίας των S-400 εκδιώχθηκε κακήν-κακώς από το project.
Σε επίπεδο σχεδιασμού η TuAF προτίμησε να μην αναβαθμίσει περαιτέρω τη «ραχοκοκαλιά» του αεροπορικού της στόλου δηλαδή τα F-16 προκειμένου να διαθέσει τα χρήματα για την είσοδό της στο μαχητικό 5ης γενιάς παραγγέλνοντας μάλιστα έναν τεράστιο αριθμό F-35 για την συντήρηση του οποίου απαιτούνται τεράστια ποσά. Και ενώ ήδη είχε παρουσιαστεί το πρώτο Stealth μαχητικό βαμμένο με την ημισέληνο τα πάντα όχι απλά «πάγωσαν» αλλά η Άγκυρα τέθηκε εκτός προγράμματος με τους ιπτάμενους και τεχνικούς να επιστρέφουν πίσω και τα αεροσκάφη να διοχετεύονται στην Αμερικάνικη αεροπορία. Με την Τουρκία να έχει ήδη ξοδέψει 1.5 δισ. δολάρια και τώρα να ψάχνει τρόπο να τα πάρει πίσω. Και ενώ οι γείτονες σχεδίαζαν με την κατασκευή του TCG Anadolu να περάσουν σε άλλο επίπεδο. Με F-35 κάθετης απογείωσης πάνω στο πλοίο και μοναδικές επιχειρησιακές δυνατότητες στην Ανατολική Μεσόγειο. Τώρα πλέον ψάχνουν ιπτάμενα μέσα ακόμα και Τουρκικής κατασκευής ελικόπτερα για να τα «φορτώσουν» στο νεότευκτο και ενδεχομένως άχρηστο πλοίο.
Την ίδια ώρα η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία έπειτα από δέκα δύσκολα χρόνια πάτησε απότομα το «γκάζι» απογειώνοντας τις επιχειρησιακές της δυνατότητες. Η αναβάθμιση των 84 μαχητικών F-16 block 52+ σε διαμόρφωση Viper ήδη δίνει σημαντικό πλεονέκτημα στη HAF απέναντι στην Τουρκική αεροπορία η οποία δείχνει ότι δεν μπορεί να συντηρήσει επαρκώς τον διαθέσιμο στόλο των μαχητικών της. Το σοβαρότερο ‘’χτύπημα’’ ήρθε όμως με την απόκτηση των 18 Γαλλικών μαχητικών πολλαπλού ρόλου Rafale τα οποία μάλιστα μπορεί τα επόμενα χρόνια να γίνουν περισσότερα. Με το Ελληνικό επιτελείο να μην κρύβει την πρόθεσή του να ζητήσει αν τα οικονομικά το επιτρέψουν μια ακόμη Μοίρα.
Οι δυνατότητες των Rafale τις οποίες διαπιστώνουν καθημερινά οι ιπτάμενοι της HAF που ήδη πετούν τις «ριπές» στο Mont De Marsan ξεκάθαρα αποτελούν game changer για τις ισορροπίες στο Αιγαίο. Mε την Πολεμική Αεροπορία να επιχειρεί το επόμενο διάστημα με F-16 Viper, Rafale, τα Mirage 2000-5 αλλά και τα F-4 που έδειξαν στον πρόσφατο «ΗΝΙΟΧΟ» ότι έχουν ακόμη αρκετά να προσφέρουν σε αποστολές βομβαρδισμού. Με δεδομένο και το γεγονός ότι το επίπεδο της TuAF έπειτα από το πραξικόπημα έχει ξεκάθαρα υποβαθμιστεί, η αεροπορική κυριαρχία στο Αιγαίο δείχνει να «βάφεται μπλε». Την ώρα που η Άγκυρα ψάχνει διέξοδο στο εγχώριας κατασκευής μαχητικό είτε κοιτάζει προς τη Ρωσία για απόκτηση SU-35 ή ακόμα και SU-57 και ενώ οι Αμερικανοί ήδη δηλώνουν έτοιμοι να βάλουν την Ελλάδα στο πρόγραμμα των F-35.
Όσα έγιναν στον «ΗΝΙΟΧΟ» όπως και σε μια σειρά από ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις της Πολεμικής μας Αεροπορίας αλλά και γενικότερα η αεροπορική εικόνα του Αιγαίου δίνουν τη δυνατότητα εξαγωγής χρήσιμων συμπερασμάτων στο συγκριτικό «crash test» της Ελληνικής με την Τουρκική αεροπορία. Από τη μια η HAF να πετά συνεχώς και παντού με μεγάλους σχηματισμούς, να εκπαιδεύεται με τους καλύτερους, να στέλνει αεροσκάφη σε κάθε συμμαχική δραστηριότητα και να κερδίζει τις εντυπώσεις. Και από την άλλη μια «αναιμική» παρουσία με αδυναμία διοργάνωσης μεγάλων ασκήσεων, ανύπαρκτη συμμετοχή σε πολυεθνικά αεροπορικά events με την TuAF να περιορίζεται σε προκλήσεις στη λογική σποραδικών υπερπτήσεων πάνω από Ελληνικά νησιά και παραβιάσεων του FIR Aθηνών σε πολύ περιορισμένη πλέον κλίμακα.