Από: militaire.gr
Η γερμανική MTU Aero Engines, η γαλλική Safran Aircraft Engines και η ισπανική ITP Aero συμφώνησαν την περασμένη εβδομάδα να κατασκευάσουν έναν κινητήρα για την τροφοδοσία του Next-Generation Fighter (NGF). Έως ότου οι τρεις εταιρείες αναπτύξουν το νέο κινητήρα για το NGF, θα τροφοδοτείται από τους κινητήρες M88 των Rafale.
Το ερώτημα που έχουμε θέσει από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό το εγχείρημα για το “επόμενο μαχητικό” παραμένει αναπάντητο: η Ελλάδα δεν ενδιαφέρεται να ΄χει συμμετοχή; Θα την “πατήσει” ακόμη μία φορά μένοντας έξω από ένα σημαντικό “πολυεθνικό” πρόγραμμα και θα τρέχει μετά να ζητά “συμμετοχή”, όπως έγινε και με το F-35; Δεν ενδιαφέρεται να ενημερωθεί έστω για το τι σχεδιάζουν Γερμανοί-Γάλλοι -Ισπανοί; Δεν ενδιαφέρεται να μπει νωρίς και με ευνοϊκούς όρους σ΄ ένα πρόγραμμα που μπορεί και να πετύχει; Δεν ενδιαφέρεται να δώσει πραγματική ευκαιρία στην ΕΑΒ κι όχι απλά να λένε ότι θέλουν κατά τ΄ άλλα να τη σώσουν;
Από το 2019, με επιστολή της προς τους υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Οικονομίας η Ένωση Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής Ασφάλειας και Άμυνας είχε προτείνει να μπει άμεσα η Ελλάδα “στο πρόγραμμα του νέου ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς FCAS”. Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά οι ελληνικές εταιρείες μέλη την Ένωσης “προκειμένου δε να διασφαλιστούν τα προαναφερθέντα σημαντικά οφέλη και πλεονεκτήματα για την άμυνα και ασφάλειά μας, καθώς και για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, είναι πάρα πολύ σημαντικό να ληφθεί απόφαση συμμετοχής στο υπόψη πρόγραμμα από το αρχικό στάδιο ανάπτυξής του”.
Με απλά λόγια οι ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της Άμυνας “φωνάζουν” να μην χαθεί ακόμη μία ευκαιρία εισόδου της χώρας σ΄ ένα τεράστιο αεροναυπηγικό πρόγραμμα που θα βοηθήσει να πάει μπροστά όχι μόνο η Πολεμική Αεροπορία, αλλά και η αμυντική βιομηχανία. Για όσους αναρωτηθούν δικαιολογημένα “τι κάνουμε μέχρι τότε” , η συνέντευξη που έδωσε ο Πτέραρχος Βαγγέλης Γεωργούσης δίνει απαντήσεις.
Η επιστολή:
Σύμφωνα με εκτεταμένα δημοσιεύματα στα διεθνή μέσα γραπτού και
ηλεκτρονικού τύπου, η Γαλλία και η Γερμανία συμφώνησαν να
αναπτύξουν το νέο Ευρωπαϊκό Μαχητικό Αεροσκάφος 6ης γενιάς FCAS
(Future Combat Air System), ενώ παράλληλα οι δυο κυβερνήσεις
εξέφρασαν την επιθυμία να ενταχθούν περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες
στο πρόγραμμα. Την ενέργεια αυτή ήλθε να ενισχύσει η Ισπανία η
οποία προ ολίγων εβδομάδων αποφάσισε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα
και ήδη υπέγραψε τη σχετική συμφωνία με τις προαναφερθείσες χώρες.
Το FCAS είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα εναέριας μάχης που
ενσωματώνει υφιστάμενες και μελλοντικές πλατφόρμες σε ένα
ολοκληρωμένο δίκτυο το οποίο συνεργάζεται με δεκάδες άλλα
συστήματα. Το νέο αεροσκάφος θα έχει τη δυνατότητα σύνδεσης με
δορυφόρους, με άλλα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, αλλά και με μαχητικά
του ΝΑΤΟ για καλύτερο συντονισμό.
Με το πρόγραμμα αυτό οι κυβερνήσεις Γαλλίας, Γερμανίας και
Ισπανίας προωθούν την ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης της Ε.Ε. και
στοχεύουν στην ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας και στην
επίτευξη εξαγωγών.
Είναι πλέον σαφής η τάση ενοποίησης της αναγκών στις ευρωπαϊκές
αμυντικές προμήθειες σε συνδυασμό με την αποκέντρωση των
αντίστοιχων προγραμμάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο πλαίσιο αυτό, η
ενεργοποίηση και αξιοποίηση των περιφερειακών επιχειρήσεων θα
δημιουργήσει συνέργειες και θα ενισχύσει την καινοτομία και την
ανταγωνιστικότητα.
Το πρόγραμμα αυτό παρέχει μια καλή και ουσιαστική προοπτική για το
Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για μελλοντική απόκτηση ενός σύγχρονου
μαχητικού αεροσκάφους νέας γενιάς και τεχνολογίας. Η απόφαση
συμμετοχής στο υπόψη πρόγραμμα από την αρχική του φάση θα έχει
αρκετά σημαντικά πλεονεκτήματα για την άμυνα και την ασφάλεια της
χώρας, αφού θα:
• Συμμετάσχει από την αρχική φάση στο πρόγραμμα και θα μπορέσει να
συμβάλει στη διαμόρφωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων του νέου
αεροσκάφους.
• Είναι από τις πρώτες αεροπορικές δυνάμεις στην Ευρώπη που θα
αποκτήσει ένα σύγχρονο μαχητικό νέας γενιάς και σε ανταγωνιστική
τιμή.
• Εξασφαλίσει την ασφάλεια της προμήθειάς του (security of supply).
• Εξασφαλίσει την υποστήριξη του αεροσκάφους σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής.
• Δώσει τη δυνατότητα σταδιακής και προγραμματισμένης διάθεσης
πόρων σε μακροχρόνιο
ορίζοντα, με αναλογική κατανομή στις
συμμετέχουσες χώρες.
• Επιστραφεί στη χώρα ποσοστό πάνω από 80% του κόστους συμμετοχής
στο πρόγραμμα.
Επίσης, η απόφαση συμμετοχής στο συνεργατικό αυτό
πρόγραμμα από την αρχική φάση ανάπτυξης του αεροσκάφους, θα
δώσει τη δυνατότητα ενεργού εμπλοκής της ελληνικής αμυντικής
βιομηχανίας, η συμμετοχή της οποίας θα αποφέρει στην χώρα τα
παρακάτω σημαντικά οφέλη:
• Διατήρηση κρίσιμων βιομηχανικών και τεχνολογικών υποδομών.
• Στήριξη των εξαγωγών και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εγχώριας αμυντικής
βιομηχανίας.
• Παραγωγική εξειδίκευση σε προϊόντα υψηλού τεχνολογικού επιπέδου.
• Προώθηση και δημιουργία κοινοπραξιών – συνεργασιών.
• Ενίσχυση της απασχόλησης εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού.
• Μόνιμη εμπλοκή/ συμμετοχή στην υποστήριξη του αεροσκάφους όλων των χρηστών καθ’ όλη
την διάρκεια του κύκλου ζωής.
• Αύξηση των θέσεων εργασίας και ενίσχυση της εγχώριας οικονομίας.
Σχετικά με τη σπουδαιότητα της συμμετοχής της αμυντικής βιομηχανίας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, αξίζει να αναφερθεί ότι ο Αντιπτέραρχος Leon-Antonio Machés Michavila της Ισπανικής Αεροπορίας δήλωσε ότι «θέλουμε να είμαστε εταίροι και όχι πελάτες» και ότι ο καθοριστικός παράγοντας συμμετοχής της Ισπανίας στο πρόγραμμα ήταν, σε μεγάλο βαθμό, το προσφερόμενο επίπεδο βιομηχανικής συμμετοχής. Μετά τα ανωτέρω και με δεδομένο ότι ανάλογα συνεργατικά προγράμματα αποτελούν τον πυρήνα των εξελίξεων στην Ευρώπη, προτείνουμε να εξετάσετε τη δυνατότητα συμμετοχής της χώρας μας στο πρόγραμμα του νέου ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς FCAS. Προκειμένου δε να διασφαλιστούν τα προαναφερθέντα σημαντικά οφέλη και πλεονεκτήματα για την άμυνα και ασφάλειά μας, καθώς και για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, είναι πάρα πολύ σημαντικό να ληφθεί απόφαση συμμετοχής στο υπόψη πρόγραμμα από το αρχικό στάδιο ανάπτυξής του.