Μελίνα Κονταξή
Ιστορικός - Δρ Βαλκανικού Πολιτισμού
Από την 2η χιλιετία ως σήμερα στην Κύπρο μιλάνε Ελληνικά.
Ιστορικός - Δρ Βαλκανικού Πολιτισμού
Από την 2η χιλιετία ως σήμερα στην Κύπρο μιλάνε Ελληνικά.
Την Ελληνική γλώσσα έφεραν στην Κύπρο οι Αχαιοί τον 12ο αιώνα πΧ, γι αυτό και υπάρχει συγγένεια ανάμεσα στην Κυπριακή και στην Αρκαδική διάλεκτο. Η Πρωτοαρκαδοκυπριακή ήταν η γλώσσα που μιλιόταν από τους Αχαιούς στην Πελοπόννησο πριν τους Δωριείς, η Αρκαδοκυπριακή θεωρείται απόγονος της Μυκηναϊκής.
Η Κυπριακή είναι μητροδίδακτη παραγωγική διάλεκτος της ελληνικής γλώσσας, που ανήκει στον γεωγραφικό χώρο της Αρκαδοκυπριακής, έστω και αν δεν προέρχεται άμεσα από αυτήν. Κατάλοιπα της βρίσκονται στο λεξιλόγιο των ομιλητών. Κατά τον καθηγητή Γεώργιο Ξενή είναι εφάμιλλη της Ποντιακής διαλέκτου στα αρχαϊκά χαρακτηριστικά της.
Στην Κυπριακή συλλαβική γραφή, το σύστημα γραφής που αναπτύχθηκε παράλληλα με τη διάδοση της Ελληνικής γλώσσας, είναι γραμμένο το αρχαιότερο συμβόλαιο του κόσμου και η αρχαιότερη μαρτυρία που συναντάται σε επιγραφές γιατρού από Ελληνική πόλη.
Στην Κύπρο η Ελληνιστική κοινή είχε περισσότερα αρκαδικά στοιχεία. Φυσικά και οι κατακτητές της Κύπρου (Φράγκοι, Βενετοί, Τούρκοι, Άγγλοι) άφησαν στη διάλεκτο την επιρροή τους, και φυσικά εξελίχθηκε.
Το ότι οι Κύπριοι μιλούσαν Ελληνικά έγινε κατανοητό από πολύ νωρίς. Όπως αναφέρει ο Αθανάσιος Α. Σακελλαρίου στο βιβλίο του που εκδόθηκε το 1891 ο Ιμέριος αναφέρει για τη γλώσσα της Κύπρου… «Δι αυτών εμφαίνεται ότι οι Κύπριοι ήσαν Έλληνες και την Ελληνική γλώσσα ελάλουν»….
Σύμφωνα με το κέντρο έρευνας των Νεοελληνικών διαλέκτων και ιδιωμάτων, το Κυπριακό και Κρητικό ιδίωμα χαρακτηρίζονται ως κατά παραχώρηση διάλεκτοι, αναγνωρίζοντας μια ενδιάμεση βαθμίδα διαφοροποίησης. Πως θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά όταν τοπωνύμια στην Κύπρο φωνάζουν την ελληνικότητα του νησιού.
Γράφει ο Σίμος Μενάρδος το 1907… «Πάφος φέρει το όνομα τούτο, αφ ης η Πάφος του Ομήρου, η έπειτα Πάλαι Πάφος ήδη από του Παυσανίος και του Στράβωνος και του Πλινίου». Ο πολίτης μέχρι και των αποστολικών χρόνων ελέγετο Πάφιος.
Λαμβάνοντας υπ όψιν ότι στην Αμαθούντα, που δεν υπήρξε ανάμεσα στις πόλεις που σύμφωνα με την παράδοση ιδρύθηκαν από ήρωες του Τρωικού πολέμου (Λάπηθος, Σαλαμίνα, κ.α), βρέθηκαν τα περισσότερα Ελληνικά αγγεία, γίνεται κατανοητό ότι εστίν ουν Ελλάς η Κύπρος και στην γλώσσα, στον πολιτισμό, στην ιστορία, όσο και αν υπάρχουν κύκλοι που θα ήθελαν να το ξεχάσουμε, όσο και να προσπαθούν, μέχρι και ο βόρτακος (βάτραχος) θα τους το κράζει.

