Σούπερ Μάρκετ Μαρινόπουλος, από το απόγειο στην πτώχευση

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΜΒΟΥΚΑΣ

Η αίτηση υπαγωγής της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος ΑΕ στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα, υπήρξε το οικτρό αποτέλεσμα σωρείας λαθών από την πλευρά των κύριων μετόχων της άλλοτε κραταιής και πρωτοκορυφαίας επιχείρησης του λιανικού εμπορίου. Οι ηγετικές φυσιογνωμίες στον τομέα του λιανικού και του χονδρικού εμπορίου Δημήτρης και Πάνος Μαρινόπουλος, παρέδωσαν στους διαδόχους της οικογένειας έναν υγιέστατο και οικονομικά εύρωστο όμιλο επιχειρήσεων, με προεξάρχουσα την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Carrefour-Μαρινόπουλος. Οι διάδοχοι των Δημήτρη και Πάνου Μαρινόπουλου, φέρουν μεγάλες ευθύνες για την απαξίωση και την κήρυξη πτώχευσης της εταιρίας. Αρκεί να αναφερθεί ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια, οι μεγαλομέτοχοι αλλάζουν συνεχώς τον διευθύνοντα σύμβουλο και τα διευθυντικά στελέχη του ομίλου.

Είναι δυνατόν η μεγαλύτερη επί δεκαετίες σε πωλήσεις αλυσίδα σούπερ μάρκετ της χώρας, κάθε πέντε ή έξι μήνες να διώχνει τα πρωτοκλασάτα στελέχη της και να προσλαμβάνει νέα που μέχρι να προλάβουν να βρέξουν τα πόδια τους στον ανταγωνιστικότατο κλάδο του λιανεμπορίου, τους εκπαραθυρώνουν για να προσλάβουν στη συνέχεια νέα στελέχη που σε μερικούς μήνες τα απολύουν και το τροπάρι των απολύσεων πάει λέγοντας; Ποια σοβαρή επιχείρηση θα μπορούσε να σταθεί στα πόδια της και ιδίως να διατηρηθεί στην κορυφή της κερδοφορίας, όταν αλλάζει τα στελέχη της σαν τα πουκάμισα; Οι επίγονοι των Αδελφών Μαρινόπουλοι, του Δημήτρη και του Πάνου, φαίνεται ότι λόγω ανικανότητας επιλέγουν κουτσά άλογα για τις διευθυντικές θέσεις του ομίλου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ICAP, το 2006 το σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος είχε πωλήσεις 1.922 εκατ. ευρώ (€), έναντι 1.001 εκατ. € της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος και 837 εκατ. € της Σκλαβενίτη. Δηλαδή, το 2006 οι πωλήσεις του σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος ήταν μεγαλύτερες απ’ ότι μαζί οι πωλήσεις των ΑΒ Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτης. Η καταβαράθρωση της ανταγωνιστικότητας του ομίλου Μαρινόπουλος καθρεφτίζεται στην στατιστική παρατήρηση, ότι, το 2015 οι πωλήσεις του ΑΒ Βασιλόπουλος ανήλθαν σε 1.946 εκατ. € και της Σκλαβενίτη σε 1.670 εκατ. €, έναντι μόλις 1.340 εκατ. € της άλλοτε πανίσχυρης αλυσίδας των Αφών Μαρινόπουλοι. Αξιοσημείωτη είναι η δυναμική διείσδυσης της αλυσίδας Σκλαβενίτη στον ανταγωνιστικότατο κλάδο του λιανεμπορίου. Με έξυπνες και στρατηγικής σημασίας κινήσεις βελτιώνει χρόνο με το χρόνο τους κύριους χρηματοοικονομικούς της δείκτες. Πριν μερικά χρόνια η Σκλαβενίτης εξαγόρασε το δίκτυο καταστημάτων της γερμανικής πολυεθνικής εταιρίας Makro Cash & Carry. Το 2013, οι αλυσίδες “Δούκας”, “Μπαλάσκας” και “Extra Πρώτα & Φθηνά ΑΕΕ Τροφίμων”, εντάχθηκαν στον όμιλο Σκλαβενίτη. Το 2014 η Σκλαβενίτης προέβη στην εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της αλυσίδας Χαλκιαδάκη, με 38 καταστήματα στην Κρήτη, ενισχύοντας έτσι σημαντικά τη θέση της στον τομέα του λιανικού εμπορίου.

Δεν είναι του παρόντος να αναλύσουμε τα αίτια πτώχευσης μιας από τις ιστορικότερες επιχειρήσεις της Ελλάδας. Η σκληρή πραγματικότητα καταδεικνύει, ότι, οι επιχειρηματικές κινήσεις των μετόχων του ομίλου Μαρινόπουλος δεν στέφθηκαν με επιτυχία, προκαλώντας την πτώχευση της δημοφιλούς αλυσίδας. Λυπηρό θα ήταν ο όμιλος Μαρινόπουλος να είχε την τύχη του σούπερ μάρκετ Ατλαντίκ, το οποίο πριν μερικά χρόνια χρεοκόπησε έχοντας ετήσιους τζίρους της τάξης των 450 εκατ. €. ‘Έκπληξη πρώτου μεγέθους θα ήταν αν έμπαινε λουκέτο στην αλυσίδα Μαρινόπουλος, με ετήσιες πωλήσεις που το 2012 προσέγγιζαν τα 2 δις €. Ανεξάρτητα με τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές της αλυσίδας Μαρινόπουλος, αδιαμφισβήτητο είναι ότι από άποψης πωλήσεων και κερδών, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ θεωρείται ένας από τους πιο προσοδοφόρους της ελληνικής οικονομίας. Ωστόσο, η περίπτωση της αλυσίδας Μαρινόπουλος αποτελεί ενδιαφέρουσα case study, για το πώς μια ιστορική και πρωτοκλασάτη ελληνική επιχείρηση από το απόγειο της δόξας φτάνει στην χρεοκοπία.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail