Ιστορίες καθημερινής τρέλας... Άσχετοι HR managers!

Σωτήριος Καραγιάννης

Κάποτε ένας άνεργος, πήγε στη Microsoft (τυχαίο το όνομα) για υπάλληλος γραφείου, αλλά στην ουσία η θέση ήταν το «παδί για όλα τα θελήματα». Του ζήτησε λοιπόν ο υπάλληλος ανθρώπινου δυναμικού να σφουγγαρίσει.
Πήρε λοιπόν τη σφουγγαρίστρα ο τύπος και το έγλυψε το πάτωμα. Τέλεια του λέει, προσλαμβάνεσαι. Δώσε μου το email σου για να σου στείλω την αίτηση πρόσληψης. Ο τυπάκος απαντάει με αφοπλιστική ειλικρίνεια «Δεν έχω όχι email, αλλά ούτε υπολογιστή!» Συγγνώμη του απαντάει ο υπάλληλος, αλλά αν δεν έχετε email είναι σα να μην υπάρχετε και εμείς δεν προσλαμβάνουμε άτομα που δεν υπάρχουν.

Απογοητευμένος ο τυπάκος, φεύγει ενώ έχει στην τσέπη του μόνο 10 ευρώ. Πάει σε έναν μανάβη και τα αγοράζει όλα τα χρήματα σε ντομάτες. Πηγαίνοντας πόρτα πόρτα, πουλάει σε λιγότερο από 2 ώρες τις ντομάτες διπλασιάζοντας τα λεφτά του.
Την επόμενη μέρα, κάνει το ίδιο περισσότερες φορές τριπλασιάζοντας τα λεφτά του και έχοντας μαζέψει 60 ευρώ. Είδε ότι αφού μπορούσε να επιβιώσει με αυτό τον τρόπο και να βγάλει λεφτά, ξεκινούσε νωρίτερα κάθε μέρα και τελείωνε αργότερα αυξάνοντας τα χρήματα που έβγαζε. Κάποια στιγμή κατάφερε να αγοράσει ένα καρότσι. Μετά από λίγο ένα βανάκι. Ύστερα ένα φορτηγό.

Μετά από μερικά χρόνια κατάφερε να γίνει από τους μεγαλύτερους εμπόρους λιανικής στη χώρα και αποφάσισε να πάει σε έναν ασφαλιστικό σύμβουλο για να ασφαλίσει την οικογένειά του με διάφορα προγράμματα κλπ. Στο τέλος της κουβέντας ο ασφαλιστής ζητάει το email του επιχειρηματία πλέον. Συγγνώμη απαντάει ο τύπος, αλλά δεν έχω email. Ποτέ δεν είχα. Καραφλιάζει ο ασφαλιστής. Καλά χωρίς email και χτίσατε μια αυτοκρατορία. Φαντάζεστε τι θα γινόταν αν είχατε email; Το σκέφτεται λίγο ο τυπάκος και του απαντάει: Υπαλληλίσκος στη Microsoft!

Με αφορμή αυτό το παράδειγμα, είπα να γράψω δυο λόγια για την αγορά εργασίας, για τα όσα κουφά έχω ακούσει ή ζήσει σε αυτό το χώρο. Τα ακούτε ή τα βιώνετε και εσείς καθημερινά. Πόσες φορές έχετε ακούσει τη φράση είναι υψηλότερων προσόντων ή είναι μεγάλος σε ηλικία για αυτή τη θέση; Πόσες φορές διαβάσετε αγγελία που ζητάνε τον ουρανό με τ’άστρα και πρέπει να έχετε τουλάχιστον 7ετή εμπειρία στην πλοήγηση διαστημοπλοίου; Υπάρχει πολύ τρέλα σε αυτή την αρένα με άθλιες συμπεριφορές δυστυχώς.

Μια φορά λοιπόν, ένας υποψήφιος, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης από 2 HR managers, η οποία γινόταν κατά της διάρκεια του lunch break, τους έβλεπε να μασουλάνε τα σάντουίτς τους! Πόσο classy!!! Το βραβείο στα παιδιά.

Ένας άλλος τύπος, έτοιμος να υπογράψει σημαντική θέση σε τράπεζα, του ζήτησαν να υπογράψει χαρτί ότι δεν έχει πτωχεύσει, ότι δεν χρωστάει. Αν έχασες δηλαδή τη δουλειά σου κύριε και χρωστάς, ψόφα! Και δεν θα βρεις και δουλειά για να μην ξεπληρώσεις ποτέ. Για να μάθεις...

Πως κάνει διαλογή μια ΗR manager σε μια πασίγνωστη πολυεθνική. Λέει, όταν βάζουμε αγγελία online, παίρνουμε 500 βιογραφικά σε 2-3 ώρες. Χμμμ, μάλιστα...και πως επιλέγετε υποψηφίους; Εεε, διαλέγουμε τα 30-40 πρώτα και επιλέγουμε από εκεί. Να τραβάς τα μαλλιά σου δηλαδή. Και αυτός ο άνθρωπος πληρώνεται για να κάνει μια δουλειά που δεν κάνει σωστά και κρίνει εσένα, ενώ δεν μπορεί να κρίνει.

Η χειρότερη ιστορία τρόμου, είναι η πολιτική που υιοθετούν πολλοί HR managers να προσλαμβάνουν ανθρώπους που εργάζονται έως σήμερα. Οι υπόλοιποι, πηδήξτε από την ταράτσα! Όταν άκουσα για την ιδέα, σκέφτηκα ότι ήταν ένας αστικός μύθος. Δυστυχώς το έζησα και εγώ κάποια στιγμή. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι είναι τόσο ηλίθιοι ή τόσο σκληροί. Δυστυχώς, σε περιόδους ύφεσης, άνθρωποι απολύονται χωρίς να φταίνε. Δεν είναι γιατί κάτι έκαναν λάθος. Και όμως υπάρχουν HR τύποι και οι εταιρείες που τους λένε «Αν δε δουλεύεις, δε σε προσλαμβάνουμε»! Πέρα από άγνοια, δείχνει κακή επιχείρηση και το απόλυτο «Ψόφα» σε ανθρώπους που ήδη έχουν δεχτεί κάποια ισχυρά πλήγματα. Είναι ένας γρήγορος τρόπος να αποκλείσουν υποψηφίους. Αν ψάχνουν αυθαίρετους και γρήγορους τρόπους να τους αποκλείσουν, μπορώ να σκεφτώ άπειρους τρόπους, που είναι εξίσου αποτελεσματικοί. Θα μπορούσαν να πάρουν συνέντευξη από τους υποψηφίους των οποίων τα τελευταία ονόματα αρχίζουν με Δ. ‘Η όσοι στέλνουν βιογραφικό μόνο Δευτέρα και Τετάρτη.

Αυτά είναι ιδέες ανίκανων, νοοτροπίες Νεάντερνταλ. Ότι δηλαδή η τωρινή κατάσταση απασχόλησης ενός ατόμου θα μπορούσε με κάποιο τρόπο να είναι μια ένδειξη για την αξία του ως υπάλληλος. Φοβερά πράγματα. Ικανότατοι υπάλληλοι απολύονται από την εργασία τους κάθε ημέρα και μερικές φορές οι καλύτεροι είναι οι πρώτοι που φεύγουν. Εάν λοιπόν αντιμετωπίσετε αυτή την προκατάληψη που υποδηλώνει ότι ο άνεργος είναι λιγότερο επιθυμητός, δεν θα παρεξηγούσα καθόλου τα νεύρα σας. Όπως είναι παράνομο και ανήθικο να αποκλείει συστηματικά κάποιος γυναίκες, μειονότητες, άτομα άνω των 40 ετών ή παιδιά με ειδικές ανάγκες από την διαδικασία πρόσληψης, είναι εξίσου ανήθικο να αποκλείει τους ανθρώπους που δεν εργάζονται αυτή τη στιγμή. Και αυτό αργά ή γρήγορα θα έχει αντίκτυπο και στην εταιρεία. Ταλέντα χάνονται εξαιτίας τέτοιων πρακτικών και επειδή αξιολογούνται από άτομα συνήθως χαμηλότερων προσόντων από αυτά των υποψηφίων. Αυτοί συνήθως που έρχονται στην εταιρεία από μια άλλη, είναι και αυτοί που θα φύγουν πρώτοι μόλις βρουν κάτι καλύτερο. Νόμος!

Τέλος, συμβουλή προς HR τμήματα. Όταν δημοσιεύετε μια αγγελία και αποφασίσετε ποιος θα πάρει τη δουλειά, να απαντάτε στους υπόλοιπους υποψηφίους με ένα ευχαριστήριο μήνυμα. Τους το χρωστάτε. Κάθ’ένας απ’αυτούς έφαγε κάποιο χρόνο για την έρευνα της εταιρείας σας, προετοιμάστηκε για τη συνέντευξη, ντύθηκε όμορφα, έφαγε χρόνο από την ημέρα του για να δαπανήσει σημαντικά την ψυχική και συναισθηματική ενέργεια του σε εσάς και την ευκαιρία για τη δουλειά σας. Ανταποκρίθηκε σε αυτό. Αξίζει να έχει μια απάντηση από εσάς. Ούτε είναι σωστό μια αυτόματη απάντηση λέγοντας ότι «Τα αρχεία σας έχουν παραληφθεί. Αν θέλουμε να σας πάρουμε συνέντευξη, θα το κάνουμε. Αν όχι, πηδήξτε σε μια λίμνη».

Αν δεν έχετε δουλειά ή αποτύχατε σε ένα interview, μην το βάζετε κάτω και κυρίως μη ντρέπεστε. Μπείτε στα γραφεία με αέρα ότι εσείς είστε που αξίζετε να πάρετε τη δουλειά. Να έχετε αυτοπεποίθηση και μην το βάζετε κάτω. Ντυθείτε ωραία. Χρησιμοποιήστε τον κύκλο σας ώστε να φτάσει το βιογραφικό σας στον υπεύθυνο του του τμήματος που ανταπροκίνεται η θέση. Πάρτε τηλέφωνα, χτυπήστε πόρτες, πηγαίντε από εκεί να δείτε αυτούς που θα σας προσλάβουν και όχι αυτούς που δεν μπορούν να σας αξιολογήσουν σωστά. Κάποιος θα εκτιμήσει τις δυνατότητες σας. Και αν στο τέλος της ημέρας δεν την πήρατε τη δουλειά, δεν πειράζει...την επόμενη μέρα κάντε το ίδιο. Και πιστέψτε με, θα τη βρείτε την άκρη.

Αν οι HR managers δεν μπορούν να επιλέξουν το πιο ικανό, κάποιος ανταγωνιστής θα το κάνει!


* Υποψήφιος Διδάκτωρ Χρηματοοικονομικών
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail