Οι Karel Doorman της “ενδιάμεσης λύσης” του ΠΝ… Όπλα και ραντάρ

Το Πολεμικό Ναυτικό φαίνεται πως αποφάσισε ότι χρειάζεται μια “ενδιάμεση λύση” με την προμήθεια μεταχειρισμένων, οικονομικών φρεγατών καθώς οι νέες φρεγάτες, που ΘΑ παραγγελθούν και οι υπάρχουσες ΜΕΚΟ που ΘΑ εκσυγχρονιστούν, θα είναι διαθέσιμες σε 4-5 χρόνια από σήμερα, αν ληφθούν – επιτέλους – αποφάσεις άμεσα.

Από: defence-point.gr

Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, κλιμάκιο αξιωματικών του ΠΝ είχε μεταβεί στην Ολλανδία για να επιθεωρήσει πλοία, και αποφάσισε ότι από όλα τα προσφερόμενα πλοία στη διεθνή αγορά η καλύτερη λύση είναι oι ολλανδικές φρεγάτες κλάσης Μ (Karel Doorman Class) που χρησιμοποιεί το ολλανδικό, το βελγικό, το πορτογαλικό Ναυτικό και αυτό της Χιλής.

Στην περίπτωση που όλα εξελιχθούν ομαλά, το πιθανότερο σενάριο είναι αυτό του «hot transfer», δηλαδή η απευθείας απόκτηση πλοίου που βρίσκεται τώρα εν υπηρεσία, με μόνη προϋπόθεση να προηγηθεί η εκπαίδευση του πληρώματος.

Οι Ολλανδοί ζητούν 70 εκατ. ευρώ για το κάθε πλοίο, αλλά το ΠΝ εκτιμά ότι η τιμή μπορεί να πέσει, στα 100 εκατ. ευρώ για δύο φρεγάτες, βάσει του πορτογαλικού αναλόγου με τα ίδιας κλάσης σκάφη, περί τα 10 έτη πριν. …

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Ολλανδοί προσφέρουν και ένα ναρκοθηρευτικό προς αντικατάσταση του «Καλλιστώ» που βυθίστηκε τον Οκτώβριο του 2020 στον Σαρωνικό όταν συγκρούστηκε με φορτηγό πλοίο. Παράλληλα όμως δημιουργούνται και άλλες ενδιαφέρουσες προοπτικές καθώς οι Ολλανδοί, αλλάζοντας δόγμα, αποσύρουν κι άλλα πλοία που εξορισμού ενδιαφέρουν τον ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Οι φρεγάτες
Τα 8 σκάφη της κλάσης Karel Doorman άρχισαν να σχεδιάζονται στα μέσα της δεκαετίας του 1980 και μοιράζονται πολλά κοινά συστήματα με τις φρεγάτες της κλάσης S που υπηρετούν ακόμα στο Πολεμικό μας Ναυτικό, γεγονός που θα βοηθήσει πολύ στην εκπαίδευση του ελληνικού προσωπικού. Είναι οι πρώτες ολλανδικές φρεγάτες όπου χρησιμοποιήθηκε και τεχνολογία stealth, ενώ θεωρούνται πολύ άνετα για τη διαβίωση του προσωπικού τους πλοία.

Το πρώτο και ομώνυμο σκάφος της κλάσης τέθηκε σε υπηρεσία το 1991. Οι φρεγάτες μπορούν να αναλάβουν πλήθος αποστολών, αντιπλοϊκές, αντιαεροπορικές, ανθυποβρυχιακές, προσβολής στόχων ξηράς και επιφανείας.

Τα πλοία έχουν μήκος 122,25 μέτρα πλάτος 14.4 μέτρα, εκτόπισμα με πλήρες φορτίο 3.320 τόνους, μέγιστη ταχύτητα 29 κόμβους, εμβέλεια 5.000 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 18 κόμβων, αυτονομία 30 ημερών και πλήρωμα 154 ατόμων.

Το προωστικό σκεύος περιλαμβάνει 2 αεροστροβίλους Rolls Royce (Spey 1A) των 16.700 hp (12.45 MW) και δύο κινητήρες ντίζελ Stork-Werkspoor των 4.895 hp (3.650 MW).

Είναι οπλισμένες με οκτώ εκτοξευτές αντιπλοϊκών πυραύλων RGM-84 Harpoon με βεληνεκές 120 χλμ. ένα πυροβόλο OTO Melara των 76 χλστ. με ταχυβολία άνω των 80 βολών ανά λεπτό με μέγιστο βεληνεκές με πυρομαχικά τύπου Volkano, άνω των 40 χλμ. 16 κάθετους εκτοξευτές αντιαεροπορικών πυραύλων RIM-7 Sea Sparrow, δύο δίδυμους ανθυποβρυχιακούς τορπιλοβλητικούς σωλήνες με τορπίλες Mk 46, δύο βαριά και δύο ελαφρά πολυβόλα και αντιαεροπορικό/αντιπυραυλικό σύστημα Goalkeeper των 30 χλστ. με ταχυβολία 4.200 βολών ανά λεπτό.

Διαθέτει υπόστεγο ελικοπτέρου ικανό να χωρέσει τα νέα ελληνικά ΝΗ-90. Οι φρεγάτες που θα αποκτηθούν από το ελληνικό ΠΝ είναι εκσυγχρονισμένες και θα διαθέτουν τα σύγχρονα ραντάρ SeaWatcher 100 της Thales και ηλεκτροπιτικό σύστημα επιτήρησης Gatekeeper. Τα πλοία άρχισαν να εκσυγχρονίζονται από το 2012 και ο εκσυγχρονισμός συνεχίζεται.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ραντάρ SeaWatcher 100 μπορεί να “πιάσει” μέχρι κολυμβητές και περισκόπια υποβρυχίων σε κάθε καιρό. Το σύστημα Gatekeeper παρέχει ηλεκτροπτική παρακολούθησε σε ακτίνα 360ο και έχει επίσης ανάλογες δυνατότητες.

Συνοπτικά, εξοπλισμός του πλοίου μετά τον εκσυγχρονισμό του περιλαμβάνει:
• Το ραντάρ έρευνας LW-08 Thales Nederland,
• Το ραντάρ SMART-S 3D της Thales Nederland τοποθετημένου επί ολοκληρωμένου ιστού,
• Το ραντάρ παρακολούθησης εντοπισμού και εγκλωβισμού στόχων επιφανείας τεχνολογίας AESA SeaWatcher 100,
• Το ηλεκτρο-οπτικό σύστημα περιμετρικής επιτήρησης Gatekeeper της Thales,
• Το ραντάρ επιφανείας Scout Thales,
• Δύο Συστήματα Ελέγχου Πυρός STIR-18 Thales,
• Το ραντάρ ναυτιλίας Decca 1609/9,
• Το ενεργό σόναρ τρόπιδας PHS-36
• Το σύστημα R-ESM Vigile APX της Thales
• Εκτοξευτή αντιμέτρων Mark 36 SRBOC
• Σύστημα Διαχείρισης Μάχης DAISY VII
• Πολυστατικό χαμηλής συχνότητας ενεργό/παθητικό σόναρ της Ultra Electronics Canada

Ο οπλισμός του πλοίου περιλαμβάνει:
• Το κύριο πυροβόλο OTO Melara 76 χλστ/62,
• 16 κυψέλες κάθετης εκτόξευσης τύπου Mark 48 VLS για 16 αντιαεροπορικούς πυραύλους Sea Sparrow,
• 8 αντιπλοικοί πύραυλοι RGM-84 Harpoon,
• Ένα σύστημα εγγύς αντιπυραυλικής άμυνας Goalkeeper CIWS,
• 4 τορπιλοσωλήνες τύπου Mk 32 των 324 χλστ για 4 τορπίλες Mark 46 και
• Ελικοδρόμιο και υπόστεγο φιλοξενίας ελικοπτέρου 10 τόνων.
Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.