Chipita: Η ιστορία του κρουασάν που πουλήθηκε 2 δισ.

Αν υπάρχει ένας Έλληνας επιχειρηματίας που κατάφερε να φτιάξει την πρώτη και μοναδική ελληνική πολυεθνική εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων με παραγωγικό εκτόπισμα σε τρεις ηπείρους, δεν είναι άλλος από τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο.  

Από: capital.gr - Της Αλεξάνδρας Γκίτση

Η Chipita, η εταιρεία που έμαθε χάρη στον κ. Θεοδωρόπουλο τους παγκόσμιους καταναλωτές να τρώνε τα κρουασάν της, και η οποία περνά έναντι 2 δισ. δολαρίων στον πολυεθνικό κολοσσό Mondelez, δεν προέρχεται από κάποιο... τζάκι. 

Ξεκίνησε το πολύ μακρινό 1973, όταν οι αδερφοί Γαβαλάκη, εργολάβοι οικοδομών, αποφάσισαν να φτιάξουν μια εταιρεία στο Μοσχάτο που θα παρήγε γαριδάκια. Η απόφασή τους αυτή, να μπουν στον συγκεκριμένο κλάδο, ήταν πολύ έξυπνη. Εκείνη την εποχή μεσουρανούσαν οι εγχώριες εταιρείες που παρήγαν γαριδάκια και οι ξένοι παίκτες προσπαθούσαν να πάρουν θέση. 

Όμως η χρονιά-σταθμός για την Chipita των Αφών Γαβαλάκη, αλλά και για τον ίδιο τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, ήταν στις αρχές της δεκαετίας του ’80, όταν ο τελευταίος εξαγοράζει αρχικά το 50% της Chipita, με δάνειο που πήρε από την Εμπορική Τράπεζα, και αποκτά τον πλήρη έλεγχό της λίγο πριν εκπνεύσει εκείνη η δεκαετία.

Ο φέρελπις νέος, που δεν είχε κλείσει ούτε καν τα 30 του χρόνια όταν "έμπαινε" στο μετοχικό κεφάλαιο της Chipita, έμελλε να γίνει ο μεγαλύτερος επιχειρηματίας στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας. 

Όμως η πορεία προς την κορυφή δεν ήταν πάντα εύκολη. 

Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, που έχασε σε πολύ μικρή ηλικία τον πατέρα του και ανέλαβε στα μέσα της δεκαετίας του ’70 την οικογενειακή εταιρεία παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων, τη Recor A.E., σπούδασε στην ΑΣΟΕΕ και, πριν γίνει επιχειρηματίας, ανέλαβε τη γενική διεύθυνση της Aligel, μιας εισαγωγικής εταιρείας ζαχαρωδών προϊόντων και παγωτών, και λίγα χρόνια μετά διευθύνων σύμβουλος στην Ιnteria, εταιρεία παραγωγής και εμπορίας πραλίνας φουντουκιού.

Και εγένετο το κρουασάν Chipita

Χρονιά-σταθμός στην πορεία του ίδιου και της εταιρείας του ήταν το 1990, όταν ξεκίνησε η συμπόρευσή του με τον όμιλο Olayan: εν αντιθέσει με τους υπόλοιπους 13 επενδυτές που είχε προσεγγίσει ο κ. Θεοδωρόπουλος, οι "ξένοι" βρήκαν αξία στο project του. 

Ποιο ήταν το project του; Μα, φυσικά, το croissant 7DAYS, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1991. Η ιδέα για τη δημιουργία του πρώτου συσκευασμένου κρουασάν με γέμιση πραλίνας φουντουκιού δεν ήταν τυχαία. Κοντά στην ΑΣΟΕΕ στην Πατησίων, όπως έχει πει ο ίδιος, υπήρχε μια κρουασαντερί που έβαζε την πραλίνα μέσα στα κρουασάν και τα πουλούσε. Τότε ήταν που σκέφτηκε ότι θα ήταν μια καλή ιδέα να βιομηχανοποιήσει το κρουασάν. Ίσως και ο ίδιος να μη φανταζόταν ότι τα κρουασάν του μπορούν σήμερα να τα αγοράσουν 2 δισεκατομμύρια καταναλωτές, σχεδόν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου. 

Κι όμως, αυτή η εταιρεία που ξεκίνησε από το Μοσχάτο πριν από 47 χρόνια είναι σήμερα μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων στον κόσμο. 

Αυτό διέκρινε και ο όμιλος Mondelez, ο οποίος επί μία τριετία επέμεινε να την αποκτήσει. Όπερ και εγένετο. Το μεσημέρι της περασμένης Τετάρτης ο πολυεθνικός όμιλος ανακοίνωσε ότι επήλθε συμφωνία για την εξαγορά της Chipita έναντι τιμήματος-ρεκόρ 2 δισ. δολαρίων ή περίπου 1,64 δισ. ευρώ.

Και τα επόμενα βήματα

Το deal με τη Mondelez αποτελεί το έκτο που συνάπτει η ελληνική εταιρεία στη 47χρονη πορεία της. Η πρώτη αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της έγινε πριν από 35 χρόνια, όταν ο 29χρονος τότε Σπύρος Θεοδωρόπουλος απέκτησε το 50% της Chipita. Η συμπόρευση με τον όμιλο Olayan, στην Chipita, διήρκεσε τρεις και πλέον δεκαετίες, κατά τη διάρκεια των οποίων μεσολάβησε ένας "γάμος"με τη ΔΕΛΤΑ, η δημιουργία της Vivartia, η πώληση στη MIG, η απόσχιση από την τελευταία και η επαναγορά της Chipita από τον όμιλο Olayan και τον Σπ. Θεοδωρόπουλο.

Σήμερα ο όμιλος Chipita έχει παρουσία σε 50 χώρες, διαθέτει 13 εργοστάσια σε 11 χώρες, μεταξύ αυτών σε Ελλάδα, Τουρκία, Ρωσία, Πολωνία, Ινδία, Μεξικό κ.ά., και δυνατότητα να "σερβίρει" 2 δισεκατομμύρια καταναλωτές. 

Από το big deal των 2 δισ. δολ. μεταξύ της Chipita και της Mondelez εξαιρείται η εταιρεία Π.Γ. Νίκας ΑΒΕΕ και τα δικαιώματα μειοψηφίας στην κοινοπραξία που έχει ο ελληνικός όμιλος στην Ινδία. Λογική εξέλιξη, διότι η Mondelez δεν έχει σχέση με τα αλλαντικά, αλλά και γιατί η Π.Γ. Νίκας, παρότι ανήκει στην Chipita, αποτέλεσε από την αρχή ένα προσωπικό "στοίχημα" του κ. Θεοδωρόπουλου. 

Αναφορικά με την αλλαντοβιομηχανία Νίκας, η οποία, όπως όλα δείχνουν, θα περάσει από την Chipita στον κ. Θεοδωρόπουλο, θα έχει πλέον έναν μέτοχο ο οποίος, όπως έχει διαφανεί, δεν είναι διατεθειμένος να "κρεμάσει τα παπούτσια του". 

Επίσης το 2011 ίδρυσε τη Wonderplant στη Δράμα. Η εν λόγω εταιρεία, που δραστηριοποιείται στην παραγωγή κηπευτικών (σήμερα δραστηριοποιείται στην υδροπονική καλλιέργεια ντομάτας) και την οποία ελέγχουν οι κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος, Σταύρος Νένδος, Αχιλλέας Φώλιας, Μιχάλης Αραμπατζής και Θέμης Μακρής, είναι έτοιμη να "μπει" στην καλλιέργεια και άλλου προϊόντος.

Το μεγάλο ερώτημα της αγοράς είναι τι θα κάνει ο κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος από εδώ και πέρα. Και αυτό δεν συνδέεται αποκλειστικά και μόνο με τα χρήματα που θα λάβει από το deal με τη Mondelez − ελέγχει το 14% της Chipita. Συνδέεται πρωτίστως με την επιχειρηματική του πορεία και τη δυνατότητά του να διακρίνει επενδυτικές ευκαιρίες, όπως λένε φίλοι και παραδέχονται ανταγωνιστές του.

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.