Η Διώρυγα του Ερντογάν δεν ακυρώνει τη Συνθήκη του Μοντρέ - Τα μεγαλεπήβολα σχέδιά του

Με έκπληξη ακούω από πολλούς αναλυτές και δημοσιογράφους να λένε ότι η διώρυγα που οραματίζεται ο Ερντογάν έχει σκοπό να ακυρώσει τους περιορισμούς της Συνθήκης του Μοντρέ και ότι οι Αμερικανοί την θέλουν, γιατί θα μπορούν να μπαίνουν ελεύθερα στην Μαύρη Θάλασσα.

Του Στέλιου Φενέκου
υποναυάρχου ε.α.
προέδρου Κοινωνίας Αξιών

Το ξεκαθαρίζω για να μην υπάρχει εσφαλμένη πληροφόρηση και βγαίνουν εσφαλμένα συμπεράσματα. Η Συνθήκη του Μοντρέ του 1936 αντικαθιστά στο συγκεκριμένο ζήτημα του ελέγχου των Στενών και της διέλευσης των πλοίων από τα Στενά, την Συνθήκη της Λωζάννης του 1923.

Συγκεκριμένα, έχει ως σκοπό την Επιστροφή στην Τουρκία της διαχείρισης των Στενών και τον διακανονισμό έλευσης των πλοίων διαμέσου των Στενών (Δαρδανέλια, θάλασσα Μαρμαρά και Βόσπορος). Το σημαντικό επίσης είναι ότι η διέλευση από τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων σύμφωνα με την Συνθήκη είναι δωρεάν.

Ως ΣΤΕΝΑ λοιπόν (όχι Τουρκικά Στενά ή Turkish Straights όπως οι Τούρκοι θέλουν να τα λένε και πολλοί Έλληνες το αναπαράγουν αφελώς) θεωρείται ΟΛΟ το πέρασμα από το Αιγαίο στην Μαύρη Θάλασσα: Δαρδανέλια, Θάλασσα Μαρμαρά, Βόσπορος.

Και ναι μεν μπορεί να ανοίξει την διώρυγα στην οποία μπορεί να επιβάλλει δασμούς και περιορισμούς που θέλει αλλά δεν μπορεί να παρακάμψει τα Δαρδανέλια. Οπότε τουλάχιστον σε αυτό το τμήμα των Στενών δεν θα μπορεί να αλλάξει τους όρους της Συνθήκης του Μοντρέ. Άρα καμία αξία δεν έχει η διώρυγα από μόνη της σε σχέση με τους περιορισμούς που υπάρχουν για τα ΣΤΕΝΑ στην διέλευση πολεμικών πλοίων από το Αιγαίο στην Μαύρη Θάλασσα, ούτε μπορεί να άρει την ελευθερία κινήσεων των πλοίων των κρατών της Μαύρης θάλασσας από τα ΣΤΕΝΑ.

Τι δυνατότητες του δίνει η διώρυγα:

1. Να δυσχεραίνει την διέλευση των πλοίων από την Θάλασσα του Μαρμαρά και τον Βόσπορο με διάφορα τεχνάσματα ναυτιλιακού ελέγχου για την ασφάλεια ναυσιπλοΐας και να κατευθύνει σημαντικό τμήμα της κυκλοφορίας προνομιακά για όσους αναγκάζονται για λόγους ταχύτητας να πληρώνουν ΔΑΣΜΟΥΣ διέλευσης από την διώρυγα.

2. Να απεξαρτηθεί σε κάποιο βαθμό και για συγκεκριμένα ζητήματα,  από το αυστηρό καθεστώς διεθνών περιορισμών στα ΣΤΕΝΑ, ώστε να μπορέσει να διαπραγματευθεί στην  συνέχεια νέους όρους προς όφελός του για τα ΣΤΕΝΑ.

3. Να δημιουργήσει την Νέα Πόλη, στην Ευρωπαϊκή πλευρά, σύγχρονη και με μεγάλη αίγλη, που να εκμεταλλεύεται μεν την ιστορική αίγλη της Πόλης (δεν θέλει να λέγεται Κωνσταντινούπολη όπως αναγράφεται στις Συνθήκες, για να μην κυριαρχεί η ιστορική λάμψη της), αλλά η νέα πόλη να είναι άμεσα ταυτισμένη με το όνομά του στο διηνεκές. ‘

Έναν  τόπο που οραματίζεται να αποτελεί μαζί με την παλιά Πόλη το κόσμημα της "Νέας Τουρκικής Αυτοκρατορίας", ένα σύγχρονο τόπο προβολής ισχύος και κυριαρχίας με πανισλαμικό χαρακτήρα, σε ένα από τα κομβικότερα σημεία του κόσμου, γέφυρα εμπορίου και πολιτισμών, ενός νέου σύγχρονου, οικονομικού και διαπολιτισμικού κέντρου.

Και να είμαστε σίγουροι ότι πολλοί ευκαιριακοί καλοθελητές (πέραν των μουσουλμανικών κρατών που ήδη υποστηρίζουν, επενδύουν και δηλώνουν προθυμία να χρηματοδοτήσουν το υπερφιλόδοξο εγχείρημα).

ΣΗΜ: Ειδικότερη ανάλυση για το φιλόδοξο αυτό σχέδιό του, τις δυσκολίες και τις δυνατότητες που παρουσιάζει θα ακολουθήσει σε άλλη ανάλυση για λόγους συνεκτικότητας, εποπτείας των στοιχείων και χώρου δημοσίευσης.

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.