Η τραγωδία με τα 2 Βελγικά Mirage που βρίσκονται ακόμη στα Λευκά Όρη

Πριν από σαράντα οκτώ χρόνια σημειώθηκε μια διπλή αεροπορική τραγωδία στην Κρήτη, που θα μπορούσε να πει κάποιος ότι «δεν την έμαθε κανείς» αφού εκείνη την εποχή, όχι μόνο πέρασε στα ψιλά της ειδησεογραφίας, αλλά έγιναν προσπάθειες από την τότε στρατιωτική δικτατορία να αποσιωπηθεί.

Από: militaire.gr - Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Τα πειστήρια της τραγωδίας βρίσκονται ακόμα στις ανεμοδαρμένες και δυσπρόσιτες κορυφές των Λευκών Ορέων, εκεί που βρήκαν τραγικό θάνατο οι δυο πιλότοι.

Φθινόπωρο του 1973 και συγκεκριμένα  6 Σεπτεμβρίου.

Στην Ελλάδα διεξάγεται άσκηση του ΝΑΤΟ με την συμμετοχή δυνάμεων από διάφορες χώρες της Συμμαχίας.

Ανάμεσα τους και βελγικά πολεμικά αεροσκάφη Mirage, τα οποία σταθμεύουν στην 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα.

Εκείνο το μοιραίο πρωί της Πέμπτης είχε προγραμματιστεί η απογείωση των Βέλγων για συγκεκριμένες ασκήσεις στο Αιγαίο, το Κρητικό πέλαγος και στην ευρύτερη περιοχή των Χανίων. 

Ο καιρός δεν ήταν καλός.

Οι κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν ανάγκασαν τους πιλότους να επιχειρήσουν να επιστρέψουν στην 115 Π.Μ. Δυστυχώς όμως, δυο από τα μαχητικά δεν τα κατάφεραν. 

Τα Mirage ΒΑ32 και BA38 προσέκρουσαν με διαφορά ενός λεπτού στα Λευκά Όρη, το ένα στην κορυφή Καλόρος στα 1.925 μέτρα και το άλλο στη θέση Γκρεμνάρα στον Ποταμό.

 Οι δυο χειριστές τους Jacques Chaput και Jo Van Avermaet, σκοτώθηκαν ακαριαία. 

Το ένα προσέκρουσε στην κορυφή Καλόρος, υψόμετρο 1.925 μέτρα, όπου τα συντρίμμια του είναι διασκορπισμένα σε μεγάλη έκταση και το άλλο, μάλλον επιχείρησε ανώμαλη προσγείωση στους Ποταμούς, στην περιοχή Αη Γιάννη Σφακίων, όπου ευρίσκεται ακόμη η άτρακτός του.

Ανεπίσημες πληροφορίες της εποχής αναφέρουν ότι  έπεσαν σε δυνατό άνεμο και δεν υπολόγισαν το ορεινό της περιοχής με αποτέλεσμα  να χτυπήσουν στα βράχια το ένα πίσω από το άλλο και άλλη, και η άλλη εκδοχή, είναι ότι συγκρούστηκαν μεταξύ τους. 

Σήμερα τίποτα δεν μαρτυρά το τι μπορεί συνέβη στην περιοχή την ημέρα του δυστυχήματος, μόνος μάρτυρας οι διαλυμένες άτρακτοι των αεροσκαφών που έχουν γίνει πλέον ένα με το τοπίο.

Οπωσδήποτε το να επισκέπτεσαι ένα τέτοιο σημείο προκαλεί το λιγότερο δέος και εξάπτει την φαντασία σου…

Ο «ΤΑΦΟΣ» ΤΩΝ ΛΕΥΚΩΝ ΟΡΕΩΝ

Το άγριο κρητικό βουνό, υπήρξε στο παρελθόν τάφος και για άλλους πιλότους και επιβάτες πολεμικών και επιβατηγών αεροπλάνων.

Ένα αυστριακό στρατιωτικό α/φ συνετριβη το  1938. 

Επειδή τότε δεν υπήρχαν δρόμοι ούτε σε αυτή τη Χώρα Σφακίων και ραντάρ, δεν αποκλείεται να έχει καταγραφεί στην Αυστρία σαν εξαφάνιση με άγνωστο τόπο.
 Στην ανατολική, απότομη, πλαγιά της κορυφής Μικρό Σπαθί και σε υψόμετρο περίπου 1.300 μέτρων, προσέκρουσε τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1950 αμερικανικό μεταγωγικό αεροπλάνο που και αυτού τα συντρίμμια υπάρχουν ακόμη εκεί με ελάχιστα τμήματα να συναντάς στην τοποθεσία Γούρνες στα εκεί Παλαιά Μιτάτα.
Επέβαινε μόνο το πλήρωμα από το οποίο δεν επέζησε κανείς.  

11η Φεβρουαρίου 1975. 

Η μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία στα Λευκά Όρη. 

Γερμανικό μεταγωγικό αεροσκάφος C 160, που μετέφερε στρατιωτικούς για εκπαίδευση στο Πεδίο Βολής Κρήτης, με άσχημες καιρικές συνθήκες, κατά τη διάρκεια κύκλου για να πάρει κατεύθυνση προσγείωσης συνετρίβη στη χιονοσκέπαστη κορυφή Μαλοτύρα σε υψόμετρο 1.800 μέτρων. 

Νεκροί οι 35 προς εκπαίδευση και οι 6 του πληρώματος. 

Πρώτοι έφτασαν ως ομάδα διάσωσης τα μέλη του Ορειβατικού,  με περισσότερο από τέσσερα μέτρα χιόνι και το θέαμα δεν περιγράφεται. 

Όγκοι κρυσταλλιασμένου χιονιού, σαν ένα μεγάλο δωμάτιο καθένας, που είχαν εκτοπισθεί και σε πολύ μεγάλη έκταση και πάνω του κουρέλια, λαμαρίνες, σχισμένα έντυπα και ότι άλλο, ενώ σε κάποια σημεία υπήρχαν λωρίδες λαμαρίνας, όπως όταν ανοίγουμε κάποια κονσέρβα και έτσι και γλιστρούσε κάποιος στην παγωμένη πλαγιά θα τον έκοβαν στα δύο. 

Από Θέρισο χρειάσθηκαν έξι ώρες λόγω χιονιού ως εκεί, ενώ μετά ήρθαν, πιο χαμηλά, με ελικόπτερο και οι καταδρομείς. 

Αυτοί έμειναν σε «χιονότρυπες» μέχρις που, την άνοιξη, έγινε αποκομιδή και της παραμικρής βίδας με δίχτυ ελικοπτέρου.
Το μόνο, σχεδόν ανέπαφο, όπως έγινε γνωστό, ήταν η καμπίνα με τους πιλότους που ολόκληρη είχε βυθιστεί σ ένα βουνο από χιόνι!…

Πηγές

Χανιώτικα Νέα

Ρεθεμνος

Crete plus

zarpanews

Print Friendly and PDF
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.