"Το μέλλον της τουρκικής αεροπορικής δύναμης είναι στον αέρα"


Μπορεί η Τουρκία να αντικαταστήσει το F-35; Καθώς η Άγκυρα προετοιμάζεται να παραλάβει το σύστημα αεροπορικής άμυνας S-400 της Ρωσίας τον επόμενο μήνα, η Ουάσιγκτον έχει καταστήσει σαφές το σχέδιό της να εκδιώξει την Τουρκία από το πρόγραμμα του αεροσκάφους F-35. Ωστόσο αυτό θα σήμαινε τόσο την ακύρωση της παράδοσης 100 F-35 που έχει παραγγείλει η Τουρκία αλλά και την αποπομπή της από την προσοδοφόρα παραγωγή του αεροσκάφους.

Παρουσίαση Freepen.gr

Οι Τούρκοι αξιωματούχοι επέμειναν ότι έχουν εναλλακτικές λύσεις έναντι της F-35, όπως το Su-57 της Ρωσίας και το κινεζικό Shenyang J-31.

Μόνο που περίπου δώδεκα πρωτότυπα Sukhoi Su-57 λειτουργούν σήμερα, και μόνο δύο J-31s. Στον αντίποδα μέχρι σήμερα έχουν παραχθεί περισσότερα από 400 F-35, σύμφωνα με τη Lockheed Martin.

Η μοναδική άλλη επιλογή της Τουρκίας είναι να προχωρήσει το δικό της έργο του αεροσκάφους TF-X της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (TAI), αλλά ακόμη και αυτό μπορεί να αποδειχθεί προβληματικό.

"Το μέλλον της τουρκικής αεροπορικής δύναμης είναι αμφίβολο", δήλωσε ο Ααρντ Στάιν, διευθυντής του προγράμματος της Μέσης Ανατολής στο Ινστιτούτο Ερευνών Εξωτερικής Πολιτικής. "Το F-35 προοριζόταν να χρησιμεύσει ως η σπονδυλική στήλη της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, με το πρόγραμμα του TF-X να λειτουργεί ως συμπλήρωμα του F-35 και σε αντικατάσταση του F-16".

Ο Sebastien Roblin, δημοσιογράφος στο National Interest, επεσήμανε ότι η Μόσχα είχε παραγγείλει 76 επιπλέον Su-57s, γεγονός που υποδηλώνει ότι το πρόγραμμα μπορεί να είναι πολύ περισσότερο βιώσιμο από όσο αρκετοί νομίζουν.

«Δεν γνωρίζουμε πόσο γρήγορα θα προχωρήσει η παραγωγή των σειρών», είπε. "Βεβαίως, μια εισροή χρημάτων από μια τουρκική παραγγελία θα μπορούσε να την αναζωογονήσει".

Το J-31 της Κίνας, από την άλλη πλευρά, δεν έχει τεθεί σε λειτουργία. "Δεν μπορούμε να είμαστε 100% σίγουροι αν θα εξαχθούν. Έτσι, αν και μπορεί να αποτελεί μια πιθανή επιλογή, θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να υλοποιηθεί ", δήλωσε ο Roblin.

Ακόμα κι αν η Ρωσία μπορεί να κατασκευάσει σημαντικό αριθμό Su-57 για εξαγωγή, είπε, το αεροσκάφος δεν ταιριάζει με το F-35.

"Το F-35 είναι πιο σίγουρο από όλες τις απόψεις, που σημαίνει ότι μπορεί να διεισδύσει βαθιά στον προστατευμένο εναέριο χώρο και να καταστρέψει τους βασικούς στόχους", δήλωσε ο Roblin. "Έχει επίσης ισχυρούς αισθητήρες και υπολογιστές που σχεδιάστηκαν για να δικτυωθούν με φιλικές δυνάμεις, μετατρέποντας κάθε μαχητικό σε κόμβο αναγνώρισης και εντολής και ελέγχου".

Το Su-57 είναι λιγότερο στελθ, αλλά πιο γρήγορα και πολύ πιο ευέλικτο, γεγονός που το καθιστά πιο επικίνδυνο σε αερομαχίες μικρής εμβέλειας, σύμφωνα με τον Roblin.

Εάν η Τουρκία αγοράσει τελικά είτε το Su-57 είτε το J-31, θα χρειαστεί επίσης να αγοράσει πλήθος ρωσικών ή κινεζικών όπλων για να τα εξοπλίσει - κάτι που φυσικά δεν θα ήταν συμβατό, δήλωσε ο Roblin, με τα μαχητικά της Δύσης και τα συστήματα υποστήριξης που ήδη χρησιμοποιεί.

Επίσης ο Στάιν σημείωσε ότι η ίδια η Ρωσία διατρέχει μερικούς κινδύνους, αν τελικά εξάγει Su-57 στην Τουρκία, χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ.

"Η Ρωσία θα έχει την ιδέα ότι ο [Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ] Ερντογάν θα κυβερνά για πάντα και ποτέ δεν θα αντικατασταθεί από έναν επικεφαλής προσκείμενο στο δυτικό κόσμο που θα επιτρέψει στις ΗΠΑ να μάθουν για το μέλλον της ρωσικής αεροπορίας", δήλωσε ο Στάιν.

Ενώ η Μόσχα προτίθεται να κατασκευάσει περισσότερα Su-57s, το κάνει για τη δική της αεροπορία, όχι για την αγορά των εξαγωγών.

"Το σύνολο της υλικοτεχνικής υποδομής στην Τουρκία είναι δυτικής προέλευσης", δήλωσε ο Στάιν. "Η απώλεια των συμβάσεων F-35 είναι ένα καίριο χτύπημα".

Στη συνέχεια, υπάρχει το έργο του TF-X της Τουρκίας, το οποίο στοχεύει στην πρώτη πτήση το 2021 και θα τεθεί σε λειτουργία μια δεκαετία αργότερα, με ένα πολύ μικρό κόστος 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με τον Roblin.

"Ίσως η TAI επιδιώκει να ελέγξει το κόστος υιοθετώντας ένα πιο γενναιόδωρο πρότυπο διατομής ραντάρ. Αν η πτήση του είναι αξιοπρεπής, ένα τέτοιο αεροπλάνο μπορεί να κάνει μια αξιοπρεπή αντικατάσταση του F-16", δήλωσε. "Η Τουρκία παράγει ήδη πολλά προηγμένα εξαρτήματα τζετ, αλλά η τοποθέτηση τους σε ένα νέο σχέδιο μπορεί να αποτελέσει πρόκληση".

Η Τουρκία έχει βρει κάποια εμπόδια όσον αφορά την ανάπτυξη των κινητήρων του TF-X. Η Rolls Royce απέσυρε την προσφορά της για να βοηθήσει την Τουρκία να κατασκευάσει τις μηχανές αεριωθουμένων από το φόβο μήπως η γνώση της χρησιμοποιηθεί καταχρηστικά. Η Άγκυρα σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει το US General Electric F110 για το πρώτο της αεροσκάφος TF-X, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρειαστεί να συμβιβαστεί με τις προγραμματισμένες δυνατότητές της. Αλλά δεν θα μπορούσε καν να είναι σε θέση να αποκτήσει αυτούς τους κινητήρες υπό το πρίσμα της απόκτησης των S-400.

"Σίγουρα υπάρχει ένα μονοπάτι όπου η Τουρκία θα χάσει άδειες για το κιτ προέλευσης των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένου του κινητήρα F-110", δήλωσε ο Στάιν.

Ο Roblin υποστήριξε ότι η συμφωνία κινητήρα ενδέχεται να μην επηρεαστεί "επειδή η Ουάσιγκτον δεν επιδιώκει να τορπίσει όλες τις πτυχές της αμυντικής συνεργασίας με την Τουρκία".

Αν όμως εξακολουθούν να επιδεινώνονται οι αμυντικές σχέσεις, «η συμφωνία θα μπορούσε να απειληθεί».

"Αλλά η Ευρώπη και οι ΗΠΑ εξακολουθούν να έχουν λόγους να θέλουν να περιορίσουν τη ζημιά από την υπόθεση των F-35 λόγω της γεωγραφικής σημασίας της Τουρκίας", δήλωσε ο Roblin.

Επίσης, η Τουρκία που εξωθείται από το πρόγραμμα F-35 θα μπορούσε να την αφήσει χωρίς σύντομα αεροσκάφη κατακόρυφης  απογείωσης και προσγείωσης (STOVL) όπως το F-35B  που επιθυμεί για το μίνι αεροπλανοφόρο TCG Anadolu.

"Όταν πρόκειται για αεροσκάφη ικανά για κατακόρυφη απογείωση, το Harrier είναι το μόνο άλλο παιχνίδι στην πόλη", δήλωσε ο Roblin.

Αλλά ακόμα κι αν η Τουρκία μπορεί να αποκτήσει τα αεροσκάφη AV-8B Harrier για το πρακτορείο Anadolu, αυτά τα μαχητικά "έχουν πολύ λιγότερες δυνατότητες, ιδιαίτερα από την άποψη της επιβίωσης και του ρόλου του αέρα-αέρα", πρόσθεσε.

Το US Marine Corps εξακολουθεί να εκμεταλλεύεται τα Harriers και έχει αποκτήσει τον αποσυρθέντα στόλο της Βρετανίας. Η Τουρκία προσπάθησε να αγοράσει τα Harrier των ΗΠΑ το 2017 "ως μια πρώτη κίνηση μέχρι το F-35B" να είναι έτοιμο. Η Άγκυρα είχε προηγουμένως εκφράσει ενδιαφέρον για την αγορά 19-20 F-35Bs επιπλέον των 100 F-35A που έχει παραγγείλει για την αεροπορία της.

"Το Υπουργείο Εξωτερικών μπορεί να μην εγκρίνει την πώληση των Harriers εάν οι σχέσεις με την Τουρκία συνεχίσουν την αρνητική πορεία τους", δήλωσε ο Roblin.

Ο Νίκολας Χέρας, Μέλος της Ασφάλειας από το Middle East Security Fellow at the Centre for a New American Security, περιέγραψε το ευρύτερο πλαίσιο των κινήσεων της Τουρκίας σχετικά με τα F-35 και τους S-400.

"Οι Τούρκοι ηγέτες προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν την ισορροπία της Τουρκίας ως έθνος που ξεχωρίζει και από μόνο του", δήλωσε ο Χέρας στο Ahval. "Η Τουρκία επιδιώκει να οικοδομήσει παγκόσμιες σχέσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σχετίζονται με την πώληση και τη μεταφορά στρατιωτικής τεχνολογίας, με μια σειρά εθνών αλλά κυρίως τις άλλες μεγάλες δυνάμεις, τη Ρωσία και την Κίνα.

Η συμμετοχή της Τουρκίας στο πρόγραμμα του F-35 ήταν επίσης ένα μήνυμα προς τους υποψήφιους αγοραστές ότι οι Τούρκοι έφτασαν σε ένα υψηλό επίπεδο και όχι μόνο πετούσαν τον καλύτερο εξοπλισμό στον κόσμο αλλά ότι η τεχνογνωσία που αποκτήθηκε από τη συμμετοχή σε αυτό το πρόγραμμα σήμαινε ότι η Τουρκία είναι ένα από τα μεγάλα στρατιωτικά έθνη στον κόσμο", δήλωσε ο Heras.
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail