Εκκοσμίκευση στην Άγκυρα εναντίον Οθωμανικής νοσταλγίας στο Κέιπ Τάουν: το παράδοξο της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας

Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου πραγματοποίησε επίσκεψη στη Νότια Αφρική την περασμένη εβδομάδα, ασυνήθιστη χρονική στιγμή, καθώς η χώρα συνήθως δε δέχεται επισκέπτες υψηλού προφίλ στις αρχές του έτους. H υπουργός Διεθνών Σχέσεων και Συνεργασίας της Νότιας Αφρικής, Δρ. Naledi Pandor, τόνισε τη σημασία της προτεραιότητας των οικονομικών σχέσεων μεταξύ Τουρκίας και Νότιας Αφρικής κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν στις 10 Ιανουαρίου. Ωστόσο, το ταξίδι του Τσαβούσογλου επικεντρώθηκε περισσότερο στους πολιτιστικούς και θρησκευτικούς δεσμούς της Τουρκίας με μουσουλμάνους της Νότιας Αφρικής.

Τουρκμέν Τερζί - turkishminute.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Η Δημοκρατία της Τουρκίας, που ιδρύθηκε το 1923 στις στάχτες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, είχε μια κοσμική και ευθυγραμμισμένη με τη Δύση εξωτερική πολιτική για πολλά χρόνια μέχρι την άνοδο στην εξουσία του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) το 2003. Αρχικά, ο Ερντογάν πίεσε για μεταρρυθμίσεις για τον περιορισμό της παρέμβασης του στρατού στην πολιτική και επεδίωξε την ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, μετά την Αραβική Άνοιξη, άρχισε να παρουσιάζεται ως ηγέτης του μουσουλμανικού κόσμου και επικεντρώθηκε στη βελτίωση των δεσμών με τους μουσουλμάνους παγκοσμίως.

Η εξωτερική πολιτική του Ερντογάν στη συνέχεια έγινε αντιληπτή ως αντανάκλαση του νεο-οθωμανισμού, μιας πολιτικής ιδεολογίας στην Τουρκία που δίνει έμφαση στο οθωμανικό παρελθόν της χώρας και συνηγορεί υπέρ μιας μεγαλύτερης παρουσίας και επιρροής σε περιοχές που κάποτε ήταν μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αυτή η ιδεολογία συνδέεται συχνά με τον ισλαμισμό και τον αλυτρωτισμό και ζητά την επέκταση της πολιτικής επιρροής της Τουρκίας σε εδάφη που κάποτε ήταν υπό Οθωμανική κυριαρχία. Περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα ιδεών και ορισμένοι το θεωρούν ως ιμπεριαλιστική ατζέντα. Ο νεοοθωμανισμός αμφισβητεί την κεμαλική ιδεολογία που έχει ορίσει, για πάνω από έναν αιώνα, την Τουρκία ως ένα δυτικοποιημένο έθνος που δεν ασπάζεται το οθωμανικό παρελθόν του και είναι έντονα κοσμικό.

Αυτή η αλλαγή στην εξωτερική πολιτική οδήγησε στο μετασχηματισμό του κεμαλικού καθεστώτος της Τουρκίας σε ένα πιο ισλαμιστικό κράτος μέσω της χρήσης του θρησκευτικού λόγου και της χειραγώγησης των δημοκρατικών θεσμών, η οποία συναντήθηκε με την αντίθεση από ισχυρές αραβικές χώρες όπως η Αίγυπτος, η Σαουδική Αραβία και η Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ωστόσο, το AKP κατάφερε να ενισχύσει τους δεσμούς με μη αραβικά μουσουλμανικά κράτη όπως το Πακιστάν, η Ινδονησία και η Σομαλία, καθώς και με έθνη της Βόρειας Αφρικής.

Η εξωτερική πολιτική της Τουρκίας, ωστόσο, έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στην Αφρική την τελευταία δεκαετία. Η ήπειρος έχει γίνει βασικός εξαγωγικός και επενδυτικός προορισμός για την Τουρκία, η οποία έχει ισχυρή οικονομική παρουσία στο Κέρας της Αφρικής και τη Βόρεια Αφρική, αλλά η πλούσια σε ορυκτά υποσαχάρια Αφρική παραμένει μια περιοχή όπου η Τουρκία δεν έχει ακόμη εδραιώσει σημαντική παρουσία. Από την άλλη πλευρά, η περιοχή της Νότιας Αφρικής είναι πρόσφορο έδαφος για τον Ερντογάν να εφαρμόσει τη νεο-οθωμανική ιδεολογία του, καθώς οι σχέσεις μεταξύ Τουρκίας και αυτής της περιοχής χρονολογούνται από τα τέλη του 19ου αιώνα.

Ο λαϊκιστής υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας Τσαβούσογλου ξεκίνησε την επίσκεψή του στη Νότια Αφρική σύμφωνα με αυτήν την ιδεολογία επισκεπτόμενος το τζαμί Nur el-Hamidia στο Κέιπ Τάουν, ένα οθωμανικό τζαμί που χτίστηκε πριν από 137 χρόνια με την υποστήριξη του Οθωμανού σουλτάνου Abdulhamid II. Η Τουρκική Υπηρεσία Συνεργασίας και Συντονισμού (TİKA), μια κρατική υπηρεσία βοήθειας, ανακαίνισε το τζαμί. Αξιωματούχοι της TİKA δήλωσαν πως το τζαμί ήταν σύμβολο των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών, ανέφερε η τουρκική εφημερίδα Daily Sabah που είναι υπέρ του ΑΚΡ τον Ιούλιο του 2020.

Μετά την επίσκεψή του στο τζαμί, ο Τσαβούσογλου πήγε στον τάφο του Οθωμανολόγου Ebu Bekir Effendi στην περιοχή Bo-Kaap του Κέιπ Τάουν. Ο Εφέντη στάλθηκε στο Κέιπ Τάουν το 1862 κατόπιν αιτήματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας για να διδάξει την ισλαμική σκέψη και να επιλύσει θρησκευτικές και κοινωνικές συγκρούσεις μεταξύ των μουσουλμανικών κοινοτήτων. Ίδρυσε ένα μουσουλμανικό σχολείο στην πόλη, έμαθε ολλανδικά και αγγλικά και μετέφρασε πολλά βασικά θρησκευτικά βιβλία στις τοπικές γλώσσες. Ο Εφέντη παντρεύτηκε μια ντόπια γυναίκα και απέκτησε έξι παιδιά, τα οποία ακολούθησαν τα βήματα του πατέρα τους διευθύνοντας το σχολείο. Ο γιος του, Ahmet Atâullah Effendi, ήταν ο μόνος Μουσουλμάνος του Ακρωτηρίου που διαγωνίστηκε για μια θέση στο Κοινοβούλιο του Ακρωτηρίου και διορίστηκε ως ο πρώτος πρεσβευτής του Οθωμανικού Χαλιφάτου στη Σιγκαπούρη. Σήμερα, η οικογένεια Εφέντη κατέχει εξέχουσα θέση στο Κέιπ Τάουν και η τουρκική κυβέρνηση άρχισε πρόσφατα να τους απονέμει τουρκική υπηκοότητα για να ασκήσουν θρησκευτική και πολιτιστική διπλωματία στη Νότια Αφρική.

Κατά την επίσκεψή του στο Κέιπ Τάουν, ο Τσαβούσογλου συναντήθηκε με την οικογένεια Εφέντη και δήλωσε στη συνέχεια, «Διατηρούμε ισχυρούς δεσμούς με τα εγγόνια του Εμπού Μπεκίρ Εφέντι σήμερα. Είχαμε πραγματικά συναισθηματικές στιγμές». Η προηγούμενη πρέσβειρα της Τουρκίας, Elif Çomoğlu Ülgen, έγραψε στο Twitter στις 16 Σεπτεμβρίου 2020 ότι «15 από τους απογόνους του Ebu Bekir Effendi έγιναν Τούρκοι πολίτες με προεδρικό διάταγμα στις 20 Αυγούστου 2020. Είμαστε περήφανοι και χαρούμενοι που είμαστε μάρτυρες του κλεισίματος μιας ρωγμής που κράτησε πάνω από 100 χρόνια και για να τιμήσει δεόντως τη μνήμη του Ebu Bekir Effendi, ο οποίος ίδρυσε τα θεμέλια των ισχυρών δεσμών μεταξύ των μουσουλμάνων της Τουρκίας και της Νότιας Αφρικής».

Ο Ülgen εργάστηκε επίσης για να υποστηρίξει την Οθωμανική Λέσχη Κρίκετ, η οποία ιδρύθηκε το 1882. Ο Rydwaun Salie, πρόεδρος του συλλόγου, δήλωσε πως η Τουρκία πρόσφερε σημαντική βοήθεια στον σύλλογο μέσω του TIKA. Ο Ülgen τόνισε ότι το Ottoman Cricket Club είναι πολύ πολύτιμο καθώς αντιπροσωπεύει τους αιωνόβιους δεσμούς μεταξύ Τουρκίας και Νότιας Αφρικής. Υποστήριξε επίσης το Ottoman Marching Band, το οποίο ιδρύθηκε από Μαλαισιανούς μετανάστες το 1949, και τόνισε τη σημασία του καθώς επέλεξαν το «κόκκινο φέσι» ως σύμβολό τους και διατήρησαν αυτές τις στολές μέχρι σήμερα.

Ο Τσαβούσογλου επισκέφθηκε επίσης τον τάφο του τελευταίου γενικού προξένου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας Μεχμέτ Ρεμζί Μπέη στο Γιοχάνεσμπουργκ. Ο Ρεμζί Μπέης διορίστηκε στις 21 Απριλίου 1914, λίγο πριν το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά συνελήφθη από τις βρετανικές αρχές και πέθανε υπό κράτηση το 1916.

Είναι ειρωνικό το γεγονός ότι οι Τούρκοι πρεσβευτές καριέρας είναι γνωστοί για τις ένθερμες κοσμικές απόψεις τους και δεν έχουν παραδοσιακά προωθήσει την οθωμανική θρησκευτική και πολιτιστική ιστορία στην Τουρκία. Επιπλέον, είναι λυπηρό το γεγονός πως ούτε οι αξιωματούχοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ούτε η κοσμική Τουρκική Δημοκρατία παρείχαν καμία βοήθεια στην οικογένεια του Ρεμζί μπέη. Μετά τη σύλληψη του Ρεμζί Μπέη στο Γιοχάνεσμπουργκ, η έγκυος Ρωσίδα σύζυγός του, Ελένη, εκδιώχθηκε από την προξενική της κατοικία μαζί με το μικρό μωρό της και έπρεπε να βρει καταφύγιο σε μια φίλη της. Παρά τη συχνή επικοινωνία της με την Κωνσταντινούπολη, δεν έλαβε καμία βοήθεια από τις οθωμανικές αρχές. Μετά την κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, οι ηγέτες της νεοσύστατης Τουρκικής Δημοκρατίας διέταξαν την εξορία των μελών της οθωμανικής αυτοκρατορικής οικογένειας και η νέα δημοκρατία δε θυμόταν την οικογένεια του Ρεμζί μπέη στο νότο.

Η Τουρκία έχει προγραμματιστεί να διεξαγάγει γενικές εκλογές τον Ιούνιο του 2023. Κατά τη διάρκεια των δύο δεκαετιών του στην εξουσία, ο Ερντογάν προώθησε τον νεο-οθωμανισμό. Ωστόσο, πρόσφατες δημοσκοπήσεις δείχνουν πως η υποστήριξη του Ερντογάν είναι χαμηλή. Ως αποτέλεσμα, τώρα προωθεί την τουρκική ανεξιθρησκεία για να κερδίσει περισσότερες ψήφους. Αλλά οι διπλωμάτες του συνεχίζουν να αγκαλιάζουν την οθωμανική νοσταλγία σε πολλά μέρη του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Νότιας Αφρικής.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail