Μισοάδειο το καλάθι του νοικοκυριού

Από χθες μπήκε στη ζωή μας και το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο από τούδε και στο εξής θα αλλάζει κάθε εβδομάδα (Τετάρτη στις 9 το πρωί) και κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα έχει την υποχρέωση να βάζει σε αυτό μόλις 51 προϊόντα από διαφορετικές κατηγορίες (τροφίμων, ποτών, καθαριστικών κ.λπ.), διαφορετικά κάθε φορά, και στη συνέχεια αυτή η μεταβολή στα αγαθά θα γίνεται κάθε 15 ημέρες.

Από: topontiki.gr / Γράφει η Αντριάνα Βασιλά

Δεδομένου του όχι μεγάλου αυτού αριθμού προϊόντων, αλλά και του ότι στα εν λόγω προϊόντα δεν θα υπάρξει πάγωμα τιμών μα «λελογισμένη» και «ελεγχόμενη» αύξησή τους, μένει να αποδειχθεί το εάν τελικά η νέα αυτή πρωτοβουλία θα φέρει κάποια ανακούφιση στα πορτοφόλια.

Και γενικώς όμως το εν λόγω «καλάθι του νοικοκυριού» τελικά καταλήγει να είναι… «καλάθι της ακρίβειας», αφού η εφαρμογή του συμπίπτει με τις νέες αυξήσεις «φωτιά» που άγγιξαν το 15%, όπως καταδεικνύουν τα τιμολόγια χονδρικής Οκτωβρίου – Νοεμβρίου, σε βασικά αγαθά τα οποία συμπεριλαμβάνονται στη λίστα Άδωνι.

Από την πλευρά τους οι καταναλωτές θα μπορούν να ενημερωθούν για τα προϊόντα και τις τιμές τους με φυλλάδια, ενώ, όπως έγινε γνωστό τις τελευταίες ημέρες, θα υπάρχει και ειδική σήμανση των συγκεκριμένων προϊόντων εντός των σούπερ μάρκετ.

Επίσης, θα υπάρχει δυνατότητα ενημέρωσης και μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων των επιχειρήσεων, αλλά και μέσα από το e-katanalotis.gr, το λεγόμενο παρατηρητήριο της αγοράς, στο οποίο κατά καιρούς μπαίνουν οι τιμές διάφορων προϊόντων που χρησιμοποιούνται ευρέως στην καθημερινότητα, όπως τα καύσιμα.

Οι προδιαγραφές

Στο καλάθι εντάσσονται προϊόντα επώνυμα και ιδιωτικής ετικέτας και θα ελέγχονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες αρχές ως προς τη συμμόρφωση με τις σχετικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί. Ωστόσο θα εξαιρούνται τα premium προϊόντα που μπορεί να βρει κάποιος σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως τα βιολογικά.

Θα εντάσσεται τουλάχιστον ένα προϊόν από κάθε κατηγορία που οι επιχειρήσεις θα το διαθέτουν σε προσιτή τιμή, ιδίως σε σχέση με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας. Μάλιστα, στη λίστα που καθορίζει η υπουργική απόφαση θα υπάρχει μια διαφορά από την αρχική που είχε δοθεί σε δημόσια διαβούλευση. Κατά τα όσα τόνισε σε συνέντευξή του ο αρμόδιος υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης σε σχέση με το πώς αναμένεται να κινηθεί η κάθε αλυσίδα αναφορικά με το νέο αυτό μέτρο:

«Η κάθε αλυσίδα μπορεί να ακολουθήσει την πολιτική που θέλει. Εμείς θα διαφημίζουμε κάθε μέρα τα καλάθια του νοικοκυριού στην κάθε αλυσίδα, αναλόγως των επιλογών που θα κάνει κάθε αλυσίδα, αφού θα έχει τη μεγαλύτερη διαφήμιση και τη μεγαλύτερη πελατεία. Θα αφήνουμε τον ανταγωνισμό μεταξύ τους να δουλέψει. Γι’ αυτό άλλωστε πήρε και έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διότι οι περί ανταγωνισμού νόμοι ισχύουν στο ακέραιο και στο καλάθι του νοικοκυριού».

Έτσι, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, κατ’ εφαρμογήν του άρθρου 87 του Ν. 4986/2022, οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (super markets) με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ ετησίως υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων («καλάθι του νοικοκυριού») που είναι απαραίτητα για αξιοπρεπή διαβίωση και ειδικότερα ένα τουλάχιστον προϊόν από τις 51 κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι».

Τα προϊόντα που θα συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού», όπως προβλέπει η υπουργική απόφαση, μπορούν να έχουν ειδική σήμανση που θα τοποθετείται πάνω στα προϊόντα ή στα ράφια, φυσικά ή διαδικτυακά. Επίσης το ειδικό σήμα θα μπορεί να χρησιμοποιείται στις διαφημιστικές και προωθητικές καμπάνιες των επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν.

Τυχόν κατάχρηση του σήματος από τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο μέτρο ή χρήση του από επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν αλλά το καπηλεύονται θα επιφέρει τις διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 13α του Ν. 2251/1994. Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορούν να αποκτούν πρόσβαση στο ειδικό σήμα αποστέλλοντας σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική διεύθυνση gen-sec@mindev.gov.gr.

Η πρώτη λίστα

Οι 51 κατηγορίες προϊόντων μέσα απ’ τις οποίες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα κάνουν την επιλογή τους για να διαμορφώσουν τη δική τους πρόταση στο «καλάθι του νοικοκυριού» είναι:

1. Ρύζι.

2. Ψωμί για τοστ.

3. Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο / συσκευασμένο).

4. Φρυγανιές.

5. Μακαρόνια Νο 6.

6. Αλεύρι για όλες τις χρήσεις.

7. Όσπρια (ένα τουλάχιστον είδος).

8. Γαλοπούλα ή/και πάριζα.

9. Κατεψυγμένα ψάρια.

10. Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη).

11. Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη).

12. Γάλα φρέσκο πλήρες.

13. Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά.

14. Γάλα εβαπορέ.

15. Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις.

16. Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά.

17. Τυρί φέτα.

18. Τυρί γκούντα.

19. Τυρί με χαμηλά λιπαρά.

20. Χυμός τομάτας διατηρημένος.

21. Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα).

22. Μαργαρίνες.

23. Παρθένο ελαιόλαδο.

24. Ηλιέλαιο.

25. Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια).

26. Λευκή ζάχαρη.

27. Φόρμουλα μωρών (παιδικές τροφές).

28. Γάλα βρεφικής ηλικίας (παιδικές τροφές).

29. Ελληνικός καφές.

30. Στιγμιαίος καφές.

31. Γαλλικός καφές.

32. Τσάι ή χαμομήλι.

33. Κακάο σε σκόνη.

34. Χυμός πορτοκάλι.

35. Απολυμαντικά χεριών / αντισηπτικά.

36. Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες).

37. Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες.

38. Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι.

39. Χαρτί κουζίνας.

40. Χαρτί υγείας.

41. Οδοντόκρεμες.

42. Σερβιέτες.

43. Ταμπόν.

44. Σαμπουάν.

45. Σαπούνια σε στερεή κατάσταση.

46. Πάνες ακράτειας.

47. Πάνες για μωρά.

48. Μωρομάντηλα.

49. Σαμπουάν για μωρά.

50. Τροφές για σκύλους.

51. Τροφές για γάτες.

Επιφυλάξεις

Μικρό… καλάθι κρατάνε, προς το παρόν, εταιρείες, ενώσεις και καταναλωτές για το πώς θα λειτουργήσει το συγκεκριμένο μέτρο και για το αν τελικά θα έχει θετική επίδραση στην καθημερινότητα του Έλληνα καταναλωτή, που τους τελευταίους μήνες διαπιστώνει μεγαλύτερη ακρίβεια και κάνει λιγότερες αγορές.

Ανάμεσα στα προϊόντα του καλαθιού του νοικοκυριού είναι και το συσκευασμένο ψωμί, το οποίο πωλείται στα σούπερ μάρκετ και όχι στα αρτοποιεία, γεγονός που δημιουργεί δικαιολογημένα την ανησυχία των αρτοποιιών σε σχέση με τον ανταγωνισμό των φούρνων της γειτονιάς.

Την ίδια ώρα, το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) χαρακτηρίζει επικοινωνιακό εφεύρημα το «καλάθι του νοικοκυριού» βάζοντας στο κάδρο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού:

«Εμείς ως Ένωση είμαστε αντίθετοι από την πρώτη στιγμή στο “καλάθι του νοικοκυριού”, καθώς θεωρούμε ότι δεν θα δώσει πραγματική λύση στο ζήτημα της ακρίβειας, το οποίο αντιμετωπίζουν χιλιάδες νοικοκυριά εδώ και πολλούς μήνες, αλλά θα λειτουργήσει κυρίως ως επικοινωνιακό εφεύρημα. Γίνεται πολύς ντόρος για κάτι που δεν έχει διευκρινιστεί πώς θα λειτουργήσει.

Επίσης δεν βλέπουμε πουθενά την Επιτροπή Ανταγωνισμού μέσα σε αυτό, ως πιο δυναμική παρέμβαση, δεδομένου ότι δημιουργούνται θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού, ενώ πουθενά δεν αναφέρεται, τουλάχιστον ακόμα, τι θα γίνει με τις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, όπου δεν υπάρχουν μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Υπάρχουν πολλοί αστερίσκοι σε αυτό το μέτρο που θα πρέπει να τους δούμε».

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail