Το ιταλικό υποβρύχιο που επί 30 χρόνια “απειλούσε” τις ακτές της Ηλείας

Το κουφάρι του ιταλικού υποβρυχίου Axoum, αποτελούσε μέχρι το 1971, το αξιοθέατο των κολυμβητών στην όμορφη παραλία του Καιφα στην Ηλεία.

Από: militaire.gr / Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Από τον πυργίσκο του που εξείχε από την επιφάνεια της θάλασσας, πολλοί έκαναν θεαματικές βουτιές και άλλοι κολυμπούσαν γύρω του προσπαθώντας να μπουν και να εξερευνήσουν το εσωτερικό του.

Κανείς όμως δεν πίστευε και δεν ερεύνησε να μάθει, αν το σκουριασμένο σκαρί είχε κρυμμένα πολεμικά μυστικά.

Κι όμως το Axoum, έκρυβε ένα τρομερό κίνδυνο όχι μόνο για τους λουόμενους αλλά για ολόκληρη την περιοχή.

Είχε προσαράξει στην αμμώδη αβαθή ακτή με την πλώρη και οι πλωριοί τορπιλοσωλήνες, ήταν γεμάτοι τορπίλες… έτοιμες για εκτόξευση!

Το ίδιο και οι πρυμνιοί!

Επίσης οι αποθήκες του είχαν κάθε λογής πυρομαχικά, που προορίζονταν για τους κομάντος που μετέφερε στην Ελλάδα στην τελευταία του αποστολή.

Από το 1943 και για 30 χρόνια, ήταν μια θανάσιμη απειλή που δεν γνώριζε κανείς!..

ΚΥΝΗΓΙ ΣΤΗΝ ΜΕΣΟΓΕΙΟ

Το ιταλικό υποβρύχιο έδρασε στην Μεσόγειο.

Αρχικά στο πλευρό των Γερμανών και στη συνέχεια άλλαξε στρατόπεδο και βρέθηκε στην υπηρεσία των Συμμάχων.

Ανάμεσα στις πρώτες αποστολές του, ήταν να παρεμποδίζει συμμαχικές επιχειρήσεις και να βυθίζει Αγγλικά πολεμικά.

Μία από τις σημαντικότερες επιχειρήσεις που συμμετείχε ήταν στις 12 Αυγούστου 1942 όταν έλαβε τη διαταγή να ανακόψει μια βρετανική νηοπομπή με 14 εμπορικά πλοία που κατευθύνονταν από το Γιβραλτάρ προς τη Μάλτα.

 Έτσι πέντε ιταλικά υποβρύχια, ανάμεσα τους και το Axum, έλαβαν θέση μάχης ανοιχτά της Τυνησίας.
 
Όταν διαταράχθηκε η σειρά των πλοίων της νηοπομπής, το Αxum εξαπέλυσε τέσσερις τορπίλες και κατάφερε να πλήξει πολλά από τα πλοία της συμμαχικής δύναμης. Από την επίθεση διασώθηκαν μόνο πέντε εμπορικά πλοία….

Όταν υπογράφηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 1943 η συνθηκολόγηση των Ιταλών, ο ιταλικός πολεμικός στόλος ζητήθηκε να παραδοθεί στα συμμαχικά λιμάνια.

 Το Axum βρισκόταν στην Gaeta όταν Γερμανοί στρατιώτες προσπάθησαν να καταλάβουν τα ιταλικά πλοία.

 Το υποβρύχιο όμως πρόλαβε να απομακρυνθεί.

 Αυτομόλησε και στη συνέχεια επιτάχθηκε από το Στρατηγείο Μέσης Ανατολής.

Μετά την αλλαγή των συσχετισμών στη Μεσόγειο ανέλαβε να μεταφέρει και να διασώσει κατασκόπους και σαμποτέρ που βρίσκονταν σε κατεχόμενες από τους Γερμανούς περιοχές….

Η πρώτη του αποστολή έγινε στις 30 Νοεμβρίου του ’43 ,όταν μετέφερε στην κατεχόμενη Ιταλία 15 Αμερικάνους πράκτορες.

Στις 25 Δεκεμβρίου με κυβερνήτη το Giovanni Sorrentino αναχώρησε από τον Τάραντα για την τελευταία μυστική αποστολή.

 Έπρεπε να παραλάβει βρετανούς πράκτορες από τις ακτές της Πελοποννήσου….

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗ
 
 

Το βράδυ της 27ης Δεκεμβρίου έφτασε στο προκαθορισμένο σημείο κοντά στα Λουτρά Καϊάφα.

Τότε ο κυβερνήτης αναζήτησε το σινιάλο που θα γινόταν με φωτιά από το κλιμάκιο στη στεριά.

Όταν αυτό έγινε αντιληπτό, το πλήρωμα έριξε μια λέμβο για να παραλάβει τους σαμποτέρ.

 Πιθανόν από κακή πληροφόρηση έγινε λάθος προσέγγιση και το πλοίο έφτασε πολύ κοντά στην ακτή.

 Όταν ο κυβερνήτης διαπίστωσε το λάθος προσπάθησε να κάνει χειρισμό αποφυγής.

Tο πλοίο «κάθισε» και τελικά προσάραξε στον αμμώδη βυθό πολύ κοντά στην παραλία, αλλά και στην χαρακτηριστική «μπούκα» που συνδέει την θάλασσα με την λίμνη του Καϊάφα.

 Όταν το πλήρωμα διαπίστωσε ότι δεν μπορεί να αποκολλήσει το πλοίο, το εγκατέλειψε.

 Ιταλοί ναύτες και Βρετανοί πράκτορες, βρέθηκαν ξαφνικά στην δικαιοδοσία των ανταρτών της περιοχής που έσπευσαν σε βοήθεια.

Το απόγευμα της 28ης Δεκεμβρίου ο κυβερνήτης τοποθέτησε εκρηκτικά στο εσωτερικό του υποβρυχίου και τα πυροδότησε για να μην είναι λειτουργικό στα χέρια του εχθρού….

Όταν έγινε οριστική η απώλεια του υποβρυχίου οι αντάρτες πήραν από μέσα τρόφιμα, εφόδια και άλλα χρήσιμα αντικείμενα.

 Την επόμενη ημέρα ο κυβερνήτης τοποθέτησε εκρηκτικά για να αχρηστεύσει το υποβρύχιο και να μην πέσει σε εχθρικά χέρια…

Το ναυάγιο του υποβρυχίου παρέμεινε μισοβυθισμένο στον Καϊάφα.

Σταδιακά έγινε αξιοθέατο.

Έγιναν αρκετές προσπάθειες να κοπεί ή να ανελκυστεί, αλλά ήταν αποτυχημένες. Αρχικά πουλήθηκε από τον Οργανισμό Ανέλκυσης Ναυαγίων σε εργολάβο αλλά δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει.

 Το 1953 το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έδωσε άδεια στην γιουγκοσλαβική εταιρεία Brodospas να ανελκύσει το κουφάρι του πλοίου.

 Η απόπειρα ωστόσο απέτυχε εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών….

ΟΙ ΤΟΡΠΙΛΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΙ

Το ναυάγιο παρέμεινε εκτεθειμένο για άλλες δύο δεκαετίες μέχρι που το 1971 έφτασαν οι έμπειροι δύτες Θεόφιλος και Νικήτας Κλήμης για την ανέλκυσή του.

Το κουφάρι ήταν θαμμένο μέσα στην άμμο και δυσκολεύονταν να το αποκολλήσουν.

 Χρειάστηκε μάλιστα να κατασκευάσουν μια παράγκα στην ακτή και από εκεί να εξορμούσαν κάθε μέρα για να αφαιρέσουν την άμμο….

Το ιταλικό υποβρύχιο ωστόσο, είχε ένα ακόμη μυστικό να αποκαλύψει.

Αποδείχθηκε ότι οι τορπιλοσωλήνες του ήταν γεμάτοι. Έκρυβε το θάνατο στα σωθικά του…

Το 1971 ο Πολύκαρπος Καλαγάνης, από την Πάτρα, είχε πάρει τα δικαιώματα για το AXUM, το ιταλικό υποβρύχιο που είχε προσαράξει στον πόλεμο στα Λουτρά Καϊάφα.

Ομολόγησε

 ότι το ναυάγιο έχει πολλά να δώσει αλλά… «κοντέψαμε να σκοτωθούμε εκεί.»

Και πρόσθεσε

«Τραβώντας και με πολλές δυσκολίες καταφέραμε να τραβήξουμε το υποβρύχιο και έτσι το πήγαμε στο Κατάκολο.

Το κράταγε από την πρύμνη η «Μαριγούλα» για να μη βυθιστεί.

Έτσι το πήγαμε με ένα ρυμουλκό του Δρακόπουλου στο Πέραμα για να διαλυθεί.

 Όμως το AXUM είχε γεμάτους τους τορπιλοσωλήνες, είχε τέσσερις μπροστά και δυο πίσω.

Ήρθαν από το Ναυτικό και μας είπαν να κόψουμε τα δυο κομμάτια. Κόψαμε λοιπόν την πλώρη και την πρύμνη, τα βάλαμε στη «Μαριγούλα» και τα φουντάραμε στα 140 μέτρα έξω από το Σαν Τζώρτζη.

Τότε μόνο «κόπηκε» το υποβρύχιο για σκραπ».

Πηγές

wreckhistory.com

Πρωινή

Η Μηχανή του Χρόνου
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail