Ο Εξηλεκτρισμός των Μεταφορών Δεν Προμηνύει το Άμεσο Τέλος της Ζήτησης Αργού

Καθώς οι τιμές πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης 5 οκτανίων στην ελληνική αντλία, εξακολουθούν να υποχωρούν διστακτικά, αλλά αξιοσημείωτα, ακολουθώντας την παγκόσμια τάση που επιβάλει το πτωτικό σπιράλ των τιμών του αργού πετρελαίου (74,98 δολάρια ανά βαρέλι το Brent και 71,35 δολάρια ανά βαρέλι το WTI στο κλείσιμο της Πέμπτης, 11 Μαΐου) και η παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, οι αναλυτές επισημαίνουν πως λίγοι τομείς καθαρής ενέργειας αναπτύσσονται με ταχύτερο ρυθμό από την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Είναι χαρακτηριστικό πως πριν από μια δεκαετία, είχαν πωληθεί συνολικά 130.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παγκοσμίως, όταν σήμερα, τόσα πωλούνται σε εβδομαδιαία βάση!

Από: energia.gr - του Αδάμ Αδαμόπουλου

Στην τελευταία έκθεση του ΙΕΑ "Global Electric Vehicle Outlook" αναφέρεται ότι το 2022 πωλήθηκαν περισσότερα από 10 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως και ότι οι πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 35% ακόμη φέτος, για να φθάσουν στα 14 εκατομμύρια. Αυτή η εκρηκτική ανάπτυξη σημαίνει ότι το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη συνολική αγορά αυτοκινήτων, αυξήθηκε από περίπου 4% το 2020, σε 14% πέρυσι και πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω σε 18% το τρέχον έτος, με βάση τις τελευταίες προβλέψεις του διεθνούς οργανισμού.

Ακόμη και στη χώρα μας, όπου τα πράγματα κινούνται με βραδύτερο ρυθμό, το μερίδιο των Η/Ο στην αγορά έχει αυξηθεί σημαντικά. Οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατείχαν, την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2023, μερίδιο 5,45% στο σύνολο της ελληνικής αγοράς νέων επιβατικών αυτοκινήτων για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Μόνο πέρυσι, οι πωλήσεις Η/Ο αντιπροσώπευαν το 10% των παγκόσμιων πωλήσεων ελαφρών καινούργιων οχημάτων, σε σύγκριση με το μόλις 2,5%, το 2019. Η ηλεκτροκίνηση θεωρείται κρίσιμη παράμετρος της προσπάθειας για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, δεδομένου ότι ο τομέας των μεταφορών αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ρυπαντές στον πλανήτη, συμβάλλοντας κατά 25% στις συνολικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Αλλά εάν είναι έτσι, τότε τί θα γίνει με τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου και κυρίως, τη ζήτηση για ορυκτά καύσιμα; Θα πρέπει οι πετρελαϊκές εταιρείες να ανησυχούν για την επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων. Ίσως, όχι ακόμη!

Οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις θέλουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κυριαρχήσουν στην αγορά έως το 2030. Έως τότε, θα έχει μειωθεί κατακόρυφα η δραστηριότητα της παγκόσμιας βιομηχανίας πετρελαίου, αφού ο τομέας των μεταφορών είναι υπεύθυνος για σχεδόν το 60% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, με τα επιβατικά οχήματα και τα φορτηγά να τους ανήκει η μερίδα του λέοντος.

Οι πωλήσεις Η/Ο αυξάνονται ραγδαία χάρη σε έναν συνδυασμό νέων ελκυστικών μοντέλων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, βελτιώσεων στην τεχνολογία των μπαταριών, πολιτικής υποστήριξης και παροχής κινήτρων, καθώς και περισσότερων υποδομών φόρτισης. Μόνο στη χώρα μας προκηρύχθηκε, προ ημερών, το πρόγραμμα «Φορτίζω παντού», με  συνολικό προϋπολογισμό 79,8 εκατ. ευρώ, που προβλέπει την εγκατάσταση 8.000 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα.

Και όμως, παρά την ταχεία διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου δεν πρόκειται να αφανιστεί, τουλάχιστον στο βαθμό που προβέπουν οι «Κασσάνδρες». Νέα στοιχεία δείχνουν ότι τα Η/Ο εκτοπίζουν, επί του παρόντος, μόλις 1,5 εκατομμύριο βαρέλια ζήτησης πετρελαίου ημερησίως, ποσότητα που αντιστοιχεί σε λίγο περισσότερο από το 1% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου.

Οι προβλέψεις για τις ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στο σύνολο των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων, έως το 2030, κυμαίνονται από 11% μέχρι 63%, ενώ οι προβλέψεις για το 2050 αναβαθμίζονται για να κυμανθούν από 31% μέχρι σχεδόν 100%. Το χαμηλότερο άκρο αυτών των προβλέψεων υποδηλώνει ελάχιστη μέχρι σταδιακή μετατόπιση της ζήτησης πετρελαίου, ενώ το υψηλότερο, υποδηλώνει έναν αρκετά σοβαρό εξανεμισμό της ζήτησης πετρελαίου. Πράγματι, ο διεθνώς διαπιστευμένος νηογνώμονας, DNV, έχει προβλέψει ότι η ζήτηση πετρελαίου για τον τομέα των μεταφορών θα μειωθεί στο μισό έως το 2050, ενώ ακόμη και τομείς που είναι δύσκολο να απαλλαγούν από τις εκπομπές άνθρακα, όπως ο ναυτιλιακός τομέας, θα δουν το ενεργειακό τους μείγμα να αποτελείται τουλάχιστον κατά 50% από καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως τα μέσα του αιώνα.

Όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, δεν θα είναι εταιρείες όπως η Tesla που θα επιφέρουν πλήγμα στη βιομηχανία πετρελαίου- τα συνθετικά καύσιμα θα παίξουν επίσης μεγάλο ρόλο στην απαλλαγή του τομέα από τον άνθρακα.

Όταν αναφερόμαστε σε συνθετικά καύσιμα εννοούμε τα υγρά καύσιμα που παράγονται από φυσικό αέριο, άνθρακα, τύρφη και σχιστόλιθο και περιλαμβάνουν το συνθετικό ντίζελ, τη συνθετική κηροζίνη και την πράσινη μεθανόλη. Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, τα συνθετικά καύσιμα είναι ζωτικής σημασίας για την απαλλαγή των μεταφορών και της βιομηχανίας από τον άνθρακα έως το 2050.

Από αυτή την κατηγορία, τα λεγόμενα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένων των συνθετικών ή βιολογικών καυσίμων αεριωθουμένων, είναι έως στιγμής, η πιο ελπιδοφόρα επιλογή για την απαλλαγή από τον άνθρακα του τομέα των αερομεταφορών. Ο ΙΕΑ έχει προβλέψει ότι έως το 2030, το 15% της συνολικής κατανάλωσης καυσίμων στις αερομεταφορές θα αποτελείται από τέτοια καύσιμα, με το ποσοστό τους να φθάνει στο 75% έως το 2050.

Σε κάθε περίπτωση όμως, οι προβλέψεις για τη ζήτηση πετρελαίου σε βάθος δεκαετίας δεν είναι εύκολη υπόθεση, πόσο μάλλον η πρόβλεψη για τη ζήτηση σε βάθος τριών δεκαετιών!

Για να περιπλέξουν την κατάσταση, ειδικοί σε θέματα ενέργειας της Energy Intelligence Group προέβλεψαν ότι η ζήτηση πετρελαίου όχι μόνο θα αυξηθεί το 2023, αλλά θα συνεχίσει να αυξάνεται έως το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε. Πιο συγκεκριμένα, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,5 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως φέτος, με την Κίνα να αντιπροσωπεύει τα 650.000, καθώς η ασιατική χώρα εγκατέλειψε την αυστηρή πολιτική μηδενικού πετρελαίου. Συνολικά, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα φθάσει τα 101,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, το τρέχον έτος και θα συνεχίσει να αυξάνεται για να φθάσει στα 106 εκατομμύρια βαρέια έως το 2030. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο φετινός μέσος όρος αναμένεται να ξεπεράσει το προηγούμενο υψηλό των 100,6 εκατομμυρίων βαρειών ημερησίως που σημειώθηκε το 2019.

Εν τούτοις, η Energy Intelligence Group έσπευσε να αναφέρει ότι αυτή η ανάπτυξη θα προέλθει κυρίως από τα πετροχημικά προϊόντα και όχι από τα καύσιμα μεταφορών.

Το μήνυμα είναι όμως σαφές.  Μην γελιέστε, η επανάσταση των Η/Ο και της καθαρής ενέργειας θα καταφέρει το τελικό χτύπημα στη ζήτηση πετρελαίου!

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail