Ο Απώτερος Στόχος της Κίνας: Αποδολαριοποίηση και Έλεγχος των Λιμανιών

"Απόβαση'' στην Κίνα κάνουν αυτές τις ημέρες ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Αν και οι πιθανότητες ουσιαστικής προσεγγίσεως του Πεκίνου από την ΕΕ φαίνονται λιγοστές, οι πρωτοβουλίες αυτές δείχνουν αν μη τι άλλο ότι οι Ευρωπαίοι αντιλαμβάνονται τουλάχιστον την αυξημένη επιρροή της Κίνας, ειδικά μετά και την εμπέδωση της αναμενόμενης συμμαχίας της με την Μόσχα αλλά και την συμφωνία της με την Βραζιλία με στόχο την αποδολλαριοποίηση. 

Από: energia.gr - Μύρνας Νικολαΐδου

Σύμφωνα με τη βραζιλιάνικη κυβέρνηση, η Κίνα και η Βραζιλία κατέληξαν σε συμφωνία για συναλλαγές στα δικά τους νομίσματα, βγάζοντας εκτός το δολάριο των Ηνωμένων Πολιτειών ως ενδιάμεσο. Η συμφωνία θα επιτρέψει στην Κίνα, τον μεγαλύτερο αντίπαλο των ΗΠΑ και τη Βραζιλία, τη μεγαλύτερη οικονομία στη Λατινική Αμερική, να έχουν εμπορικές συναλλαγές αξίας 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, ανταλλάσσοντας γιουάν με ρεάλ -και αντίστροφα-, χωρίς την διαμεσολάβηση του αμερικανικού δολαρίου. Έτσι η Κίνα επεκτείνει τις διμερείς συναλλαγματικές της συμφωνίες άνευ δολαρίου εκτός από την Ρωσία, το Πακιστάν και την Σαουδική Αραβία και στην Βραζιλία. Διόλου τυχαίο ότι η Κίνα αποτελεί και τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Βραζιλίας, με το διμερές εμπόριο να άγγιξε πέρυσι επίπεδα ρεκόρ, 150,5 δισεκ. δολ.

Επιπλέον η συμφωνία που ανακοινώθηκε πρόσφατα για την αποκατάσταση των σχέσεων Ιράν-Σαουδικής Αραβίας και το άνοιγμα των πρεσβειών έπειτα από επτά χρόνια θεωρήθηκε μια μεγάλη διπλωματική νίκη για την Κίνα, καθώς τα κράτη του Αραβικού Κόλπου βλέπουν ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες μειώνουν την παρουσία τους στη Μέση Ανατολή. Η Κίνα έχει επικριθεί έντονα επειδή δεν καταδίκασε τη ρωσική εισβολή και κατηγόρησε τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ ότι προκάλεσαν την σύγκρουση. Ωστόσο, στη Μέση Ανατολή, η Κίνα θεωρείται ουδέτερο μέρος, με ισχυρούς δεσμούς τόσο με το Ιράν και τη Σαουδική Αραβία όσο και με το Ισραήλ και την Παλαιστινιακή Αρχή.

Η Κίνα τον περασμένο μήνα φιλοξένησε τον πρόεδρο του Ιράν, Εμπραχίμ Ραΐσι, ενώ η χώρα παραμένει κορυφαίος αγοραστής πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία. Ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ επισκέφθηκε το Ριάντ τον περασμένο Δεκέμβριο για συναντήσεις με τα πλούσια σε πετρέλαιο αραβικά κράτη του Κόλπου που είναι ζωτικής σημασίας για τον ενεργειακό εφοδιασμό της Κίνας. Ταυτόχρονα πουλάει drones στην Ρωσία αλλά και άλλες χώρες. Από τις 24 Φεβρουαρίου 2022 και την έναρξη της ειδικής επιχείρησης της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Κίνα προμηθεύει τη Μόσχα με drones αξίας άνω των 12 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times. Η αμερικανική εφημερίδα αναφέρει ότι οι αποστολές περιλάμβαναν όπλα της DJI, μιας γνωστής κατασκευάστριας drones παγκοσμίως, που συχνά διοχετεύονται μέσω μεσαζόντων και τρίτων χωρών. Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα, που επικαλείται ρωσικά τελωνειακά δεδομένα από τρίτο πάροχο δεδομένων, τα μέτρα των ΗΠΑ που θεσπίστηκαν μετά τη ρωσική εισβολή απέτυχαν να εμποδίσουν τις αποστολές drones στη Ρωσία. Επιπλέον, οι επίσημες πωλήσεις μπορεί να είναι μόνο ένα μικρό μέρος μιας μεγαλύτερης ροής τεχνολογιών μέσω ανεπίσημων διαδρομών άλλων χωρών κοντά στη Ρωσία, όπως το Καζακστάν, το Πακιστάν και η Λευκορωσία.
Ελέγχει και λιμάνια

Την ίδια ώρα οι Κινέζοι αυξάνουν συνεχώς τον αριθμό των λιμανιών και εμπορικών οδών που ελέγχουν σε ολόκληρο τον κόσμο. Μόνον ο κινεζικός γίγαντας COSCO διαθέτει 889 τεράστια πλοία με δυνατότητα μεταφοράς πέντε εκατομμυρίων κοντέινερ, ενώ ελέγχει 676 διεθνή και εσωτερικά δρομολόγια μεταφοράς εμπορευμάτων σε ολόκληρο τον πλανήτη. Δύο ναυτιλιακοί γίγαντες της Κίνας, η China Ocean Shipping Company, γνωστή και ως COSCO, και η China Merchants Port Holdings έχουν αγοράσει μετοχές στο λιμάνι Marsaxlokk της Μάλτας και διαθέτουν ήδη πακέτα μετοχών σε πολλά λιμάνια της Μεσογείου, στην Ιταλία, την Ισπανία, την Τουρκία και τη Γαλλία, οι Κινέζοι ελέγχουν πλέον μεγάλο τμήμα του λιμανιού του Παλέρμο στη Σικελία, που βρίσκεται μόλις 160 μίλια από τη Μάλτα.

Η Κίνα ενισχύει επίσης πυρετωδώς τις εμπορικές και οικονομικές της σχέσεις με την Αίγυπτο, καθώς τον Αύγουστο του 2022 Κάιρο και Πεκίνο υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή του οδικού και σιδηροδρομικού άξονα Σόκχνα – Ντεκχίλα. Ο άξονας αυτός θα συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, και θα κατασκευαστεί από την εταιρεία Hutchinson Ports με έδρα το κινέζικο πλέον Χονγκ Κονγκ, ενώ στην κοινοπραξία για την κατασκευή των τεράστιων έργων που προβλέπονται συμμετέχει και η COSCO. 380 χιλιόμετρα μακρύτερα, στο Ισραήλ που είναι επίσης μια σημαντική μεσογειακή χώρα. Και εκεί τα λιμάνια βρίσκονται υπό τον έλεγχο των Κινέζων. Υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα η COSCO ελέγχει τα δύο τρίτα του μετοχικού κεφαλαίου του λιμανιού του Πειραιά, που αποτελεί σταυροδρόμι Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής και θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά κέντρα στον κόσμο. Στη δε Κροατία οι Κινέζοι ελέγχουν το 76% του μετοχικού κεφαλαίου του λιμανιού του Ζαντάρ που βρίσκεται στο κέντρο των δαλματικών ακτών.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail