Τις πρακτικές των ευρωπαϊκών χωρών υιοθετεί η φορολογική διοίκηση και ξεκινά από τον Νοέμβριο τις προσυμπληρωμένες δηλώσεις ΦΠΑ. Η εξέλιξη είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς μειώνει το κόστος για τις επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα η εφορία θα γνωρίζει επακριβώς τι πρέπει να εισπράξει από ΦΠΑ κάθε μήνα. Επίσης, θα περιορισθούν σημαντικά η φοροδιαφυγή και οι καθυστερήσεις στην αποπληρωμή των τιμολογίων από πολλές επιχειρήσεις.
Από: capital.gr / Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Οπως αναφέρουν από το υπουργείο Οικονομικών, οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις θα αναρτηθούν στον προσωπικό λογαριασμό των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών, στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ. Τα ηλεκτρονικά βιβλία παρέχουν τη δυνατότητα στη φορολογική διοίκηση να γνωρίζει όλα τα έσοδα και τα έξοδα των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις, ωστόσο, θα μπορούν να τροποποιούν την προσυμπληρωμένη δήλωση εφόσον δεν συμφωνούν με τα στοιχεία. Αυτό σημαίνει ότι η δήλωση ΦΠΑ δεν θα είναι κλειδωμένη, αλλά θα έχουν τη δυνατότητα να τη διαχειριστούν τα λογιστήρια των επιχειρήσεων δεδομένου ότι έχουν την ευθύνη για την υποβολή.
Οπως προκύπτει από στοιχεία της ΑΑΔΕ, 1.062.187 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν πλέον τα ηλεκτρονικά βιβλία, ο τζίρος από την αρχή της χρήσης των myData ξεπερνάει τα 688,6 δισ. ευρώ και έχουν εκδοθεί 1,1 δισ. παραστατικά. Σημειώνεται ότι το 2021 υποβλήθηκαν 832.000 ΜΥΦ, εξέλιξη που δείχνει την καθολικότητα στη χρήση των ηλεκτρονικών βιβλίων.
Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες και για τη δωρεάν εφαρμογή της ΑΑΔΕ timologio. Μέχρι στιγμής έχουν εγγραφεί 201.188 επιχειρήσεις και επαγγελματίας εκδίδοντας ηλεκτρονικά τα τιμολόγιά τους, τα οποία ταυτόχρονα καταχωρίζονται στα myData.
Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν φορολογικούς μηχανισμούς διαβιβάζουν τα στοιχεία τους στην εφορία εντός της ημέρας. Η εξέλιξη αυτή παρέχει τη δυνατότητα στις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ να γνωρίζουν σε πραγματικό χρόνο (live) το πότε πραγματοποιήθηκε μία συναλλαγή. Κάποιες επιχειρήσεις ήδη αποστέλλουν ανα ώρα τα παραστατικά, ενώ οι περισσοτερες ανά 24 ώρες. Συγκεκριμένα, στην παρούσα φάση οι επιχειρήσεις εστίασης, οι οποίες διαθέτουν 110.000 ταμειακές, στέλνουν στοιχεία αποδείξεων κάθε 3 ώρες, τα πρατήρια υγρών καυσίμων που διαθέτουν 13.500 ταμειακές κάθε 1 ώρα. Μάλιστα, τα πρατήρια καυσίμων στα στοιχεία που αποστέλλουν αναγράφεται η ποσότητα και το είδος καυσίμου, στοιχεία που διευκολύνουν το υπουργείο Οικονομικών να γνωρίζει τις καταναλώσεις καυσίμων και να σχεδιάζει την πολιτική του, στη δύσκολη αυτή συγκυρία.
Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις στέλνουν τα στοιχεία ανά 24ωρο, με την έκδοση της ημερήσιας συγκεντρωτικής κίνησης (το γνωστό "Ζ"). Στόχος της ΑΑΔΕ, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων είναι η διαβίβαση να γίνεται ανά 10’ με 15’.
Σημειώνεται ότι από τον Ιανουάριο του 2023 ξεκινά και η διασύνδεση των φορολογικών μηχανισμών με τα POS. Η διασύνδεση είναι αναγκαία για την διασφάλιση της έκδοσης των φορολογικών συναλλαγών μέσω της πληρωμής με κάρτα για την αποτελεσματική φορολογική παρακολούθηση αυτών και την περιστολή της φοροδιαφυγής.
Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS εκτιμάται ότι θα περιορίσει τις δυνατότητες φοροδιαφυγής και τις απώλειες στον ΦΠΑ. Από τους ελέγχους που διενεργεί ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει διαπιστωθεί ότι πολλές επιχειρήσεις στις συναλλαγές που έχουν με πελάτες τους με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής. Ενώ δηλαδή το POS δέχεται τη συναλλαγή ο καταστηματάρχης είτε δεν κόβει καθόλου απόδειξη είτε εκδίδει απόδειξη αλλά με ένα μικρό ποσό.
Οπως αναφέρουν από το υπουργείο Οικονομικών, οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις θα αναρτηθούν στον προσωπικό λογαριασμό των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών, στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ. Τα ηλεκτρονικά βιβλία παρέχουν τη δυνατότητα στη φορολογική διοίκηση να γνωρίζει όλα τα έσοδα και τα έξοδα των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις, ωστόσο, θα μπορούν να τροποποιούν την προσυμπληρωμένη δήλωση εφόσον δεν συμφωνούν με τα στοιχεία. Αυτό σημαίνει ότι η δήλωση ΦΠΑ δεν θα είναι κλειδωμένη, αλλά θα έχουν τη δυνατότητα να τη διαχειριστούν τα λογιστήρια των επιχειρήσεων δεδομένου ότι έχουν την ευθύνη για την υποβολή.
Οπως προκύπτει από στοιχεία της ΑΑΔΕ, 1.062.187 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν πλέον τα ηλεκτρονικά βιβλία, ο τζίρος από την αρχή της χρήσης των myData ξεπερνάει τα 688,6 δισ. ευρώ και έχουν εκδοθεί 1,1 δισ. παραστατικά. Σημειώνεται ότι το 2021 υποβλήθηκαν 832.000 ΜΥΦ, εξέλιξη που δείχνει την καθολικότητα στη χρήση των ηλεκτρονικών βιβλίων.
Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες και για τη δωρεάν εφαρμογή της ΑΑΔΕ timologio. Μέχρι στιγμής έχουν εγγραφεί 201.188 επιχειρήσεις και επαγγελματίας εκδίδοντας ηλεκτρονικά τα τιμολόγιά τους, τα οποία ταυτόχρονα καταχωρίζονται στα myData.
Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν φορολογικούς μηχανισμούς διαβιβάζουν τα στοιχεία τους στην εφορία εντός της ημέρας. Η εξέλιξη αυτή παρέχει τη δυνατότητα στις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ να γνωρίζουν σε πραγματικό χρόνο (live) το πότε πραγματοποιήθηκε μία συναλλαγή. Κάποιες επιχειρήσεις ήδη αποστέλλουν ανα ώρα τα παραστατικά, ενώ οι περισσοτερες ανά 24 ώρες. Συγκεκριμένα, στην παρούσα φάση οι επιχειρήσεις εστίασης, οι οποίες διαθέτουν 110.000 ταμειακές, στέλνουν στοιχεία αποδείξεων κάθε 3 ώρες, τα πρατήρια υγρών καυσίμων που διαθέτουν 13.500 ταμειακές κάθε 1 ώρα. Μάλιστα, τα πρατήρια καυσίμων στα στοιχεία που αποστέλλουν αναγράφεται η ποσότητα και το είδος καυσίμου, στοιχεία που διευκολύνουν το υπουργείο Οικονομικών να γνωρίζει τις καταναλώσεις καυσίμων και να σχεδιάζει την πολιτική του, στη δύσκολη αυτή συγκυρία.
Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις στέλνουν τα στοιχεία ανά 24ωρο, με την έκδοση της ημερήσιας συγκεντρωτικής κίνησης (το γνωστό "Ζ"). Στόχος της ΑΑΔΕ, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων είναι η διαβίβαση να γίνεται ανά 10’ με 15’.
Σημειώνεται ότι από τον Ιανουάριο του 2023 ξεκινά και η διασύνδεση των φορολογικών μηχανισμών με τα POS. Η διασύνδεση είναι αναγκαία για την διασφάλιση της έκδοσης των φορολογικών συναλλαγών μέσω της πληρωμής με κάρτα για την αποτελεσματική φορολογική παρακολούθηση αυτών και την περιστολή της φοροδιαφυγής.
Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS εκτιμάται ότι θα περιορίσει τις δυνατότητες φοροδιαφυγής και τις απώλειες στον ΦΠΑ. Από τους ελέγχους που διενεργεί ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει διαπιστωθεί ότι πολλές επιχειρήσεις στις συναλλαγές που έχουν με πελάτες τους με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής. Ενώ δηλαδή το POS δέχεται τη συναλλαγή ο καταστηματάρχης είτε δεν κόβει καθόλου απόδειξη είτε εκδίδει απόδειξη αλλά με ένα μικρό ποσό.