Κανονιοφόρος Πολεμιστής: Από την απόβαση στη Νορμανδία, πλοίο απαγωγής του Παπαδόπουλου

Η παλιά κορβέτα του Πολεμικού Ναυτικού «Πολεμιστής» (πρώην Βρετανικό Nαρκαλιευτικό ΗΜS «GΟΖΟ»), έχει μακρά και βαριά ιστορία.


Από: militaire.gr / Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος


Εναυπηγήθη στα ναυπηγεία Redfern Co. του Καναδά και καθειλκύσθη στις 18 Μαρτίου 1943.

Απεκτήθη από το Ναυτικό το 1947 μέσω ΟΔΙΣΥ.


Παρελήφθη στην Σαλαμίνα στις 3 Αυγούστου 1947 από τον πρώτο του κυβερνήτη Πλωτάρχη Α. Παναγιώτου.

Εχρησιμοποιήθη ως περιπολικό σε επιχειρήσεις κατά την διάρκεια του εμφυλίου.

Το 1948 (Κυβερνήτης Πλωτάρχης Π. Σπυρομήλιος) εβύθισε στον όρμο Φωκιανού της Α. Πελοποννήσου, ιστιοφόρο των ανταρτών μεταφέρον πυρομαχικά.

Το 1951-52 εχρησιμοποιήθη ως ναρκαλιευτικό μαζί με το ΝΑΥΜΑΧΟΣ στον Θερμαϊκό, Πατραϊκό και Ιόνιο σε συνεργασία με βρετανική μοίρα ναρκαλιευτικών.

Εν συνεχεία εχρησιμοποιήθη ως πλοίο μεταφοράς του Βασιλέως και επισήμων.

Παρωπλίσθη στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος στις 10 Δεκεμβρίου 1973.

Ένα μέρος της ζωης του είναι ένδοξο και ένα άλλο σκοτεινό.

Έδρασε εν καιρώ πολέμου σε δύσκολες και επικίνδυνες θάλασσες και ωκεανούς, και εν καιρώ ειρήνης στα ελληνικά νερά.

Στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, βρέθηκε στην Μάγχη και διαδραμάτισε ουσιαστικό ρόλο στην απόβαση στην Νορμανδία.

Πριν, κατά την διάρκεια και μετά την μεγάλη συμμαχική επιχείρηση, καθάρισε τα εχθρικά ναρκοπέδια και εγκατέστησε διαύλους προκειμένου να αποβιβαστούν με ασφάλεια στην ακτή τα στρατεύματα και το πολεμικό υλικό.

Ήταν το πλοίο που διαδρομουσε συνεχώς κοντά στην αιματοβαμμένη παραλία «Ομάχα» εκεί που έπεσαν οι περισσότεροι νεκροί από τους Αμερικανούς και τους Βρετανούς στρατιώτες.

Σε μία περίοδο πλούσια σε στρατιωτικά και πολιτικά γεγονότα, ύψωσε στην συνέχεια την ελληνική σημαία.

Συνέδεσε το όνομά του με τον εμφύλιο σπαραγμό, την δικτατορία των συνταγματαρχών, τις τελευταίες ημέρες της Βασιλείας, και από μπαρουτοκαπνισμένο βαπόρι, και θαλαμηγό προσωπικοτήτων, κατέληξε πλοίο μεταφοράς προσωπικού, ως «Ευκαιρία» με δρομολόγιο Πειραιάς-ναύσταθμος, έχοντας έναν άδικο θάνατο ως στόχος των πυραυλακάτων κάπου στο Κρητικό πέλαγος.

Κατά τη διάρκεια της ένταξης του στον ελληνικό στόλο αφού πήρε μέρος στις εκκαθαριστικές επιχειρήσεις εναντίον των ανταρτών στον εμφύλιο, χρησιμοποιήθηκε κυρίως σε επιτελικούς ρόλους ως πλοίο βάση των ναυάρχων  αρχηγών Αιγαίου Πελάγους.

Στο καρέ του είχαν το γραφείο τους οι ναύαρχοι, Μαργαρίτης, Αυγέρης, Εγκολφοπουλος, Μόραλης, Πανάς και άλλοι.

Είχε μετασκευάστηκε κατάλληλα και πολλοί από τους χώρους του είχαν μετατραπεί σε πολυτελείς καμπίνες και σαλόνια για να φιλοξενούν σε ταξίδια αναψυχής τη Βασιλική οικογένεια τον «πρωθυπουργό» Γεώργιο Παπαδόπουλο και διάφορους υπουργούς.
 
Η ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Την περίοδο της δικτατορίας και συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια της Ναυτικής Εβδομάδας του 1973, είχε επιλεγεί το πλοίο στο οποίο θα γινόταν η απαγωγή του Παπαδόπουλου εν πλω από το φαληρικό όρμο μέχρι το σημείο τις επιθεώρησης του Στόλου και στη συνέχεια θα κατευθυνόταν στη Σύρο από πού οι μυημένοι αξιωματικοί με αιχμάλωτο και όμηρο τον δικτάτορα, θα απαιτούσαν την πτώση της χούντας και τη διενέργεια εκλογών.

Το σχέδιο προέβλεπε την άμεση σύλληψη του αρχηγού της χούντας στο κατάστρωμα της κορβέτας κατά τη διάρκεια τις επιθεωρήσεις του αγήματος που θα απέδιδε τιμές.

Επικεφαλής εκείνον που θα έπιαναν τον Παπαδόπουλο θα ήταν μυημένος αξιωματικός της ομάδας υποβρυχίων καταστροφών.

Αμέσως μετά ο πολεμιστής θα απέπλευσε πάση δυνάμει με προορισμό την Ερμούπολη.

Από κει κινηματίες θα ανακοίνωναν τους όρους της απελευθέρωσης του.

Στο πλοίο από την προηγούμενη μέρα είχαν επιβιβαστεί πράκτορες της κεντρικής υπηρεσίας πληροφοριών που ερευνούσαν όλους τους χώρους φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να εποπτεύουν και τους μαγείρους της σχολής ναυτικών δοκίμων που ετοίμαζαν το φαγητό που θα παρατίθεται το στη δεξίωση μετά την επιθεώρηση του στόλου.

 Μάλιστα έφτασαν στο σημείο να φρουρούν όλη τη νύχτα τα ψυγεία, ενώ αρκετές ώρες πριν την επιβίβαση του δικτάτορα έδωσαν στους ναύτες του πολεμικού δείγμα από τις λιχουδιές που θα απολάμβαναν οι προσκεκλημένοι, για να διαπιστώσουν αν είναι δηλητηριασμένο!

Την τελευταία στιγμή και επειδή υπήρχαν πληροφορίες ότι το σχέδιο είχε διαρρεύσει η κινδύνευε να αποτύχει η επιχείρηση ματαιώθηκε.

Ο «Πολεμιστής» πάντως ήταν το αγαπημένο πλοίο των δικτατόρων και κυρίως του Παπαδόπουλου που το χρησιμοποιούσε στις κυνηγετικές εξορμήσεις τους τα νησιά, η σε μικρές θαλασσινές εκδρομές.

Το ίδιο έκανε και ο νεαρός Βασιλιάς Κωνσταντίνος που ταξίδευε στις Κυκλάδες ή στο Ιόνιο είτε επίσημα ,είτε για αναψυχή.
 
Ο «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» ΣΤΟΝ ΕΜΦΥΛΙΟ

6 Σεπτεμβρίου 1948

Το Πολεμικό Ναυτικό έχει αναλάβει, μέσα στα πλαίσια της στηρίξεως του Εθνικού Στρατού, την απαγόρευση από θαλάσσης εφοδιασμού των ανταρτών και όπου απαιτείται τη στήριξη του Αγώνος του Στρατού με το πυροβολικό των Πλοίων.

Η Πελοπόννησος έχει κατά κάποιο τρόπο επιτυχώς αποκλειστεί ούτως ώστε ο Δημοκρατικός Στρατός να αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα κυρίως πυρομαχικών.

 Ο «Πολεμιστής», ναρκαλιευτικό ανοικτής θαλάσσης, στο μέγεθος Κορβέτας, την 6η Σεπτεμβρίου 1948, παραπλέει τις ανατολικές ακτές της Πελοποννήσου.

Ώραν 09:20, νοτίως της πόλεως του Λεωνιδίου, εις τον όρμον του Φωκιανού, κάτω από τις πλαγιές του Πάρνωνα, εντοπίζει ύποπτο πετρελαιοκίνητο σκάφος με αριθμό ανταρτών επί της ακτής.

Επί τη θέα του πλοίου, αριθμός ανταρτών εκδηλώνει τη διάθεση να παραδοθεί, ενώ υπόλοιποι βάλλουν κατά του πλοίου.

Ώραν 11:15, αιτείται η ενίσχυση στρατιωτικής δυνάμεως από Λεωνίδιο. Τόσο ο «Πολεμιστής», όσο και τα δύο Αεροσκάφη που υπερέπτησαν, εβλήθησαν υπό των ανταρτών, οπότε περί ώραν 12:25 ο Κυβερνήτης αποφασίζει να βληθεί το ύποπτο σκάφος.

Ακολουθεί τρομερή έκρηξη και στήλη καπνού άνω των 1500 μέτρων.

Επρόκειτο περί πετρελαιοκίνητου άνω των 300 τόνων, προφανώς έμφορτο πυρομαχικών.

 Πέντε εκ των ευρισκομένων στην ακτή, έτοιμοι να παραδοθούν καθ΄ όν χρόνον οι υπόλοιποι αντάρτες τρέπονται προς την ορεινή περιοχή.

Καταφθάνει η στρατιωτική δύναμη και ο «Πολεμιστής» αποβιβάζει άγημα υπό Αξιωματικό.

 Το άγημα αναφέρει ότι η παραλία είναι διάσπαρτη νάρκες και όπλα.

Επίσης ότι ανευρέθησαν στοιχεία αποδεικνύοντα την εθνικότητα του πετρελαιοκίνητου.

Διαπιστώνεται ότι δεν επρόλαβαν να εκφορτώσουν πυρομαχικά, η δε στρατιωτική δύναμη περισυλλέγει τα εις καλήν κατάστασην όπλα.

Την επομένη ημέρα, 7 Σεπτεμβρίου, έρευνες επί της ξηράς αλλά και εις τον βυθόν υπολογίζουν τα εντοπισθέντα όπλα στις 5000.

Από το βυθό περισυνελέγησαν 3 χαρτοκιβώτια πλήρη χαρτονομισμάτων των 20 χιλιοδράχμων.

Το ΓΕΣ αιτείται την ανέλκυση κατά το δυνατόν των ποικίλων πυρομαχικών.

Απογευματινές ώρες της 8ης Σεπτεμβρίου ο «Πολεμιστής» αναφέρει ότι:

α. Ανευρέθη ο στροφαλοφόρος άξονας της μηχανής του πετρελαιοκινήτου σκάφους μετά της έλικος και του πηδαλίου και ανελκύσθησαν.

β. Μεγάλος αριθμός όπλων, ναρκών και βαρέων πολυβόλων καλύπτουν τον βυθόν.

γ. Επτά βαρέα ιταλικά πολυβόλα μεταφέρονται στο Ναύσταθμο.

Σαν συμπέρασμα, ο τεράστιος αριθμός των όπλων και των ναρκών που μετέφερε το πετρελαιοκίνητο σκάφος θα έδιναν εις τους αντάρτες της Πελοποννήσου τη δυνατότητα να συνεχίσουν τον αγώνα επί σημαντικότατο διάστημα.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail