Κορβέτες Gowind για το Πολεμικό Ναυτικό: Η συνολική πρόταση που ανανεώνει ριζικά τον ελληνικό στόλο

Πριν από περίπου ένα μήνα ο διευθύνων σύμβουλος της Naval Group Pierre Éric Pommellet μιλώντας σε Έλληνες αμυντικούς συντάκτες στα ναυπηγεία της Λοριάν είχε δεσμευτεί προκειμένου ο γαλλικός ναυπηγικός κολοσσός να καταθέσει τη καλύτερη πρόταση για το πρόγραμμα κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ). 

Από: defencereview.gr - Γιάννης Νικήτας

Όντως η δέσμευση του Pierre Éric Pommellet έγινε πραγματικότητα. Ως εκ τούτων, η γαλλική προσφορά με επίκεντρο τις κορβέτες Gowind είναι η βέλτιστή λύση από κάθε άποψη: ανταγωνιστική, προσιτή, επιχειρησιακά ενδεδειγμένη και κατάλληλη για τις ανάγκες του ΠΝ, με ναυπήγηση στην Ελλάδα και ευρεία συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας και πολλών ελληνικών εταιρειών.

Οι Γάλλοι έχοντας διορθώσει λάθη του παρελθόντος έχουν επανέλθει ακόμη πιο δυναμικά και αυτό είναι που επιβεβαιώνεται τόσο από πλευράς ΠΝ όσο και από πολιτικής ηγεσίας. Η πρόταση της γαλλικής Naval Group είναι κάτι παραπάνω από ελκυστική και καλοδεχούμενη για το ΠΝ.

Τι περιλαμβάνει η γαλλική πρόταση

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του DefenceReview.gr η γαλλική πρόταση περιλαμβάνει πλειάδα επιλογών αναφορικά με τον αριθμό των Gowind που προτείνονται. Ειδικότερα έχουν προταθεί διαφορετικές περιπτώσεις που περιλαμβάνουν τη ναυπήγηση από 3 έως και 5 κορβέτες Gowind. Δηλαδή είτε 3+1 είτε 4+1 είτε απευθείας 5 πλοία. Το ανώτατο κόστος για τα 5 πλοία (περιλαμβάνεται κόστος ναυπήγησης, συστημάτων και αρχικού πακέτου τεχνικής υποστήριξης) ανέρχεται στα 1.780 δισεκατομμύρια ευρώ. 

Εναλλακτικά το κόστος για τρία πλοία κυμαίνεται στο 1.2 δισεκατομμύρια ευρώ και των τεσσάρων στα 1.6 δισεκατομμύρια ευρώ. Κάθε πλοίο υπολογίζεται στα 400 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα στα οποία περιλαμβάνεται και τεχνική υποστήριξη για τα πρώτα χρόνια. Αξίζει να επισημανθεί πως στις παραπάνω τιμές δεν περιλαμβάνεται το κόστος οπλισμού.

Εκτιμάται ότι το τελικό κόστος των 5 πλοίων (1.780 δισεκατομμύρια ευρώ) μαζί με το σύνολο του οπλισμού (βασικοί καθώς και συμπληρωματικοί φόρτοι αντιαεροπορικών βλημάτων και πυραύλων επιφανείας, τορπιλών, βλήματα του RAM, πυρομαχικά πυροβόλου κτλ)  να ανέλθει περίπου στα 2.1 με 2.2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Για να είμαστε ακριβείς να σημειωθεί ότι η MBDA ακόμη δεν έχει δώσει αναλυτικές τιμές και συγκεκριμένα κόστη όπλων. Και ο λόγος εδράζεται στο κώλυμα μεταξύ του χρόνου που θα είναι έτοιμος ο VL MICA NG κάτι που υπολογίζεται περί το 2026.

Συνεπώς, μια επιλογή θα μπορούσε να είναι τα πρώτα πλοία να εφοδιάζονται με VL MICA και τα υπόλοιπα με VL MICA NG με προοπτική και τα πρώτα να λάβουν τους VL MICA NG. Πρόκειται για ζητήματα λεπτά που προς το παρόν δεν έχουν ξεκαθαρίσει. Φυσικά αυτό ισχύει όχι μόνον για τη πρόταση της Naval Group αλλά και των Ολλανδών (Damen) και Ιταλών (Ficantieri). Μένει να οριστικοποιηθεί από πλευράς MBDA το κόστος των VL MICA NG.

Όπως και στη περίπτωση των FDI HN η ελληνική κυβέρνηση θα κληθεί να υπογράψει ξεχωριστές συμβάσεις μεταξύ της Naval Group (κόστη ναυπήγησης πλοίων, ηλεκτρονικών συστημάτων/ αισθητήρων, κόστος τεχνικής υποστήριξης) και της MBDA (κόστη όπλων).

Ναυπήγηση στην Ελλάδα και ευρεία συμμετοχή ελληνικών εταιρειών

Το προηγούμενο χρονικό διάστημα στελέχη της Naval Group ήρθαν σε επαφές με τη νέα διοίκηση και το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και κατέληξαν στη τελική συμφωνία ώστε ένα μέρος του προγράμματος των νέων πλοίων να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα προτείνεται είτε η ναυπήγηση των πρώτων δύο στη Γαλλία και των άλλων δύο στην Ελλάδα είτε στη περίπτωση των 5 νέων πλοίων η ναυπήγηση δύο στη Γαλλία και των υπολοίπων τριών στην Ελλάδα.

Ταυτοχρόνως τα στελέχη της Naval Group ήρθαν σε επαφές με δεκάδες ελληνικές εταιρείες αμυντικού υλικού καθώς και άλλων κλάδων και κατέληξαν στο τελικό πλάνο συνεργασιών ώστε να μεγιστοποιηθεί η εγχώρια προστιθέμενη αξία.

Επισημάνσεις

Η γαλλική πρόταση συμπεριλαμβανομένων και των τριών φρεγατών FDI HN (3+1) κόστους 3.048 δισεκατομμύρια ευρώ μαζί με το σενάριο της απόκτησης των πέντε Gowind κόστους περίπου 2.1 με 2.2 δισεκατομμύρια ευρώ αναμένεται να ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ. Συνολικά το ΠΝ στο ιδανικό σενάριο θα αποκτήσει 8 ή 9 υπερσύγχρονες μονάδες (3 FDI και 4 ή 5 Gowind). Εάν δε ασκηθεί και το δικαιώμα προαίρεση για τη τέταρτη FDI HN (μια απολύτως λογική και επιβεβλημένη επιλογή) τότε μιλάμε για 9 ή 10 ολοκαίνουργια πλοία στο ΠΝ (4 FDI HN και 4 ή 5 Gowind). 

Σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το ΠΝ με κορυφαίες επιλογές ολοκαίνουργιων σχεδιάσεων που ανανεώνει ριζικά, καίρια και ουσιαστικά τον ελληνικό στόλο και διασφαλίζει ποιοτική και τεχνολογική υπεροχή έναντι του τουρκικού ναυτικού.

Σε συνδυασμό με τον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ, ο κορμός του ΠΝ και συγκεκριμένα της Διοίκησης Φρεγατών εισέρχεται σε νέους ορίζοντες. Διασφαλίζεται το ιδανικό μείγμα και η βέλτιστη ισορροπία μεταξύ μεγάλων μονάδων επιφανείας με έμφαση στην αεράμυνα περιοχής (FDI HN) καθώς και των νέων κορβετών (με τεχνολογικές δυνατότητες σαφώς ανώτερες των σημερινών φρεγατών αλλά και των τουρκικών μονάδων) οι οποίες θα αποτελούν πλοία γενικών καθηκόντων όντας σε θέση να ικανοποιούν με απόλυτη επιτυχία όλο το φάσμα των σύγχρονων ναυτικών επιχειρήσεων.

Συνάμα με την επιλογή των μεταχειρισμένων φρεγατών «Μ» δύναται η οροφή (δομή δυνάμεων) των κύριων μονάδων κρούσης του Αρχηγείου Στόλου να ανέλθει στο επιθυμητό όριο των 14 μονάδων.

Από πλευράς ΠΝ τονίζεται ως βασικό πλεονέκτημα της γαλλικής πρότασης, η ομοιοτυπία και η κοινή υποστήριξη μεταξύ του κοινού τακτικού συστήματος SETIS που θα υπάρχει Κέντρο Πληροφοριών Μάχης (ΚΠΜ) τόσο των φρεγατών (FDI HN) όσο και των κορβετών (Gowind).  

Επίσης, διασφαλίζεται και ικανοποιείται το βασικό ζητούμενο για ναυπήγηση των πλοίων στη χώρα μας καθώς και ευρεία ανάληψη κατασκευαστικού έργου από τις ελληνικές εταιρείες. Επιπροσθέτως, από οικονομικής σκοπιάς η πρόταση είναι άκρως ανταγωνιστική (ειδικά για πέντε ολοκαίνουργια πλοία).

Το ΠΝ βρίσκεται ενώπιον ιστορικών αλλαγών με ριζική ανανέωση του Στόλου που θα σημαδέψουν την εθνική μας ναυτική ιστορία και θα διασφαλίσουν τα δίκαια του ελληνισμού σε Αιγαίο σε Ανατολική Μεσόγειο παράγοντας και διαμορφώνοντας ισχυρή και αξιόπιστη αποτροπή.

 

 

 

Νεότερη Παλαιότερη
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail