Γιατί ο ρωσικός στόλος της Μαύρης Θάλασσας πρέπει να διπλασιαστεί

Sputnik / Vasily Batanov
Πώς θα έπρεπε ιδανικά να μοιάζει ο ρωσικός στόλος της Μαύρης Θάλασσας, δεδομένης της σημερινής πολιτικής κατάστασης και των αυξημένων δραστηριοτήτων του ΝΑΤΟ σε αυτήν τη στρατηγικήν και οικονομικά σημαντική περιοχή;

Το Forbes έγραψε το Δεκέμβριο ότι, από το 2014, «ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας έχει βελτιώσει τις επιθετικές του ικανότητες πολύ περισσότερο και πιο γρήγορα από ό,τι ο ουκρανικός στόλος έχει βελτιώσει τις δικές του αμυντικές ικανότητες».

Mikhail Khodarenok - rt.com / Παρουσίαση Freepen.gr

Ωστόσο, η σύγκριση του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας και του Ουκρανικού Ναυτικού μπορεί να μην είναι απολύτως δικαιολογημένη. Ο στόλος είναι μια επιχειρησιακή και στρατηγική μονάδα που χρησιμοποιείται για στρατιωτικές επιχειρήσεις στη θάλασσα. Οι δυνάμεις που έχει αναπτύξει το Κίεβο στη Μαύρη Θάλασσα (μία φρεγάτα, ένα ναρκαλιευτικό και ένα πλοίο επίθεσης) δεν αποτελούν καθόλου επιχειρησιακή και στρατηγική μονάδα.

«Το Κρεμλίνο έχει ξοδέψει χρόνια και δισεκατομμύρια δολάρια για την ενίσχυση του στόλου με νέα πλοία, υποβρύχια, πολεμικά αεροσκάφη και – ίσως το πιο σημαντικό – πυραύλους χερσαίας επίθεσης Kalibr που μπορούν να ταξιδέψουν πολλές εκατοντάδες μίλια. Εάν οι ρωσικές δυνάμεις που συγκεντρώνονται αυτήν την στιγμή κατά μήκος των συνόρων με την Ουκρανία μετακινηθούν δυτικά, τα ρωσικά πλοία και υποβρύχια θα μπορούσαν να χτυπήσουν τους υπερασπιστές και τους ηγέτες της Ουκρανίας με δεκάδες Kalibrs», γράφει το Forbes.

Τους τελευταίους μήνες, δυτικά μέσα ενημέρωσης κατηγόρησαν επανειλημμένα τη Ρωσία ότι σχεδιάζει εισβολή στην Ουκρανία. Η Μόσχα αρνήθηκε πως προετοιμάζεται να αναλάβει οποιαδήποτε δράση κατά της γείτονος χώρας, αν και θεωρεί τη συνεχιζόμενη επέκταση του ΝΑΤΟ προς τα ανατολικά ως απειλή για την ασφάλειά της. Αλλά αφήνοντας κατά μέρος τα πολιτικά ζητήματα, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι ο ρωσικός στόλος της Μαύρης Θάλασσας είναι, από ορισμένες απόψεις, η σημερινή εκδοχή της Invincible Armada;

Στόλος της Μαύρης Θάλασσας

Η ισχύς των πλοίων του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας, του οποίου η κύρια βάση βρίσκεται στη Σεβαστούπολη, είναι σχετικά μικρή σήμερα. Αυτή η επιχειρησιακή και στρατηγική μονάδα δεν έχει ούτε υποβρύχιους στολίσκους ούτε μικτούς στολίσκους, ούτε επιχειρησιακές μοίρες, ούτε άλλες μοίρες.

Ο στόλος απασχολεί επί του παρόντος τις ακόλουθες μονάδες, σχηματισμούς και πλοία:

Η 30η Μεραρχία Επιφανειακών Πλοίων: το πυραυλικό καταδρομικό Moskva (η ναυαρχίδα του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας), τα περιπολικά πλοία Ladny και Pytlivy, καθώς και οι φρεγάτες Admiral Grigorovich, Admiral Makarov και Admiral Essen.

Μια ταξιαρχία πλοίων εφόδου: τα μεγάλα αποβατικά πλοία Nikolay Filchenkov, Orsk, Saratov, Azov, Novocherkassk, Caesar Kunikov και Yamal.

Τα υποβρύχια: Novorossiysk, Stary Oskol, Krasnodar, Velikiy Novgorod, Kolpino και ένα σκάφος του Project 877, Alrosa.

Μια ταξιαρχία πλοίων άμυνας του λιμανιού που περιλαμβάνει τα μικρά ανθυποβρυχιακά πλοία Alexandrovets, Muromets και Suzdalets. τα βασικά ναρκαλιευτικά Ivan Antonov, Vladimir Emelyanov και Georgy Kurbatov και τα θαλάσσια ναρκαλιευτικά Ivan Golubets, Turbinist και Kovrovets.

Τα hovercraft Bora και Samum, τα μικρά πυραυλικά σκάφη Vyshny Volochek, Orekhovo-Zuyevo, Ingushetia, Grayvoron, Tsiklon. R-60, Shuya, R-109, Naberezhnye Chelny και Ivanovets;

Η 184th Harbor Defense Ship Brigade: τα τρία μικρά ανθυποβρυχιακά πλοία Povorino, Yeisk και Kasimov και τα περιπολικά πλοία Vasily Bykov, Dmitry Rogachev, Pavel Derzhavin και Sergey Kotov.

Το 170ο τμήμα ναρκαλιευτών: τα ναρκαλιευτικά και τα σκάφη εφόδου Zheleznyakov, Valentin Pikul και ο αντιναύαρχος Zakharyin.

Εκ πρώτης όψεως, αυτό μοιάζει με μια πολύ εντυπωσιακή λίστα. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας απασχολεί σχετικά λίγα νέα πλοία. Μεταξύ αυτών είναι οι φρεγάτες της σειράς Admiral (Project 11356), τα υποβρύχια ντίζελ Project 636.3, τα μικρά πυραυλικά πλοία κλάσης Vyshny Volochek (Project 21631), τα sweepers κατηγορίας Ivan Antonov (Project 12700 Byssl-Byssl) Εργου 22160).

Τα υπόλοιπα πλοία του στόλου της Μαύρης Θάλασσας είναι πολύ μεγάλης ηλικίας, συνήθως αρκετών δεκαετιών. Για παράδειγμα, η φρεγάτα πυραύλων Ladny αποτελεί μέρος του στόλου από το 1981, πράγμα που σημαίνει ότι υπηρετούσε υπό τον Λεονίντ Μπρέζνιεφ.

Ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας δε διαθέτει επί του παρόντος κανένα σύγχρονο καταδρομικό κατευθυνόμενων πυραύλων. Και, δυστυχώς, δεν είναι καν σαφές πότε μπορεί να εμφανιστούν στον στόλο.

Όσον αφορά τις πιθανές συγκρίσεις με στόλους άλλων χωρών της περιοχής, ενδείκνυται η σύγκριση του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας με τις δυνάμεις του Τουρκικού Ναυτικού. Εξάλλου, αυτά τα δύο έθνη είναι οι κύριοι περιφερειακοί θαλάσσιοι φορείς.

Σύγκριση με το ναυτικό της Τουρκίας

Σύμφωνα με ανοιχτές πηγές, το ναυτικό της Τουρκίας αποτελείται από 16 φρεγάτες, 10 κορβέτες, 16 περιπολικά πλοία, 13 υποβρύχια, 11 ναρκαλιευτικά, 33 πλοία και σκάφη επίθεσης, 18 σκάφη πυραύλων, 16 αεροσκάφη θαλάσσιας περιπολίας και 38 ελικόπτερο με συνολικό προσωπικό άνω των 48.000 ατόμων.


Ο ρωσικός στόλος της Μαύρης Θάλασσας, εν τω μεταξύ, διαθέτει 48 πλοία επιφανείας, 7 ντίζελ-ηλεκτρικά υποβρύχια, 20 αεροσκάφη και 10 ελικόπτερα, τα οποία στελεχώνονται από περίπου 14.000 άτομα.

Μπορεί να φαίνεται ότι η Τουρκία έχει ένα απόλυτο αριθμητικό πλεονέκτημα, αλλά αυτό δεν είναι απολύτως αλήθεια. Τα ρωσικά υποβρύχια της Μαύρης Θάλασσας είναι πολύ νεότερα από τα τουρκικά, με έξι που τέθηκαν σε λειτουργία μετά το 2013, ενώ τέσσερα από τα υποβρύχια της Τουρκίας τέθηκαν σε λειτουργία μεταξύ 2006 και 2008. Τα ρωσικά υποβρύχια του Project 636.3 είναι εξοπλισμένα με πυραύλους κρουζ Kalibr-PL με βεληνεκές των 2.600 χιλιομέτρων, δίνοντάς τους το πάνω χέρι έναντι των τουρκικών. Αυτό τοποθετεί εύκολα τα ρωσικά υποβρύχια στην κατηγορία των στρατηγικών όπλων. Η Τουρκία έχει περισσότερα μεγάλα πλοία επιφανείας από τη Ρωσία, αλλά τα περισσότερα από αυτά είναι αρκετά παλιά και τέθηκαν σε υπηρεσία τον περασμένο αιώνα.

Ορισμένα πλοία του τουρκικού ναυτικού κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ και τη Γαλλία. Οκτώ από τις 16 τουρκικές φρεγάτες είναι πρώην κλάσης Oliver Hazard Perry. Τις προμηθεύτηκαν από τις εφεδρείες του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ μεταξύ 1997 και 2003. Το ναυτικό της Τουρκίας διαθέτει επίσης πρώην γαλλικές κορβέτες κλάσης Α69 d'Estienne d'Orves.

Ένα άλλο μεγάλο πλεονέκτημα που έχει ο επιφανειακός στόλος της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας είναι οι φρεγάτες αιχμής, η λεγόμενη σειρά «Admiral», καθώς και τα σκάφη του Project 21631, που φέρουν και τα δύο πυραυλικά συστήματα Kalibr-NK. Το εύρος του συστήματος εκτείνεται σε μεγάλο βαθμό εκτός της λεκάνης της Μαύρης Θάλασσας.

Παρά τα όσα συζητήσαμε παραπάνω, ο αριθμός και η εκπαίδευση του προσωπικού του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας δεν είναι καθόλου επαρκής.

Το μέλλον του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας

Σήμερα, ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας δραστηριοποιείται στη Μεσόγειο, στην Ερυθρά Θάλασσα και σε τμήματα του Ατλαντικού και του Ινδικού Ωκεανού, καθώς και στη Μαύρη και την Αζοφική Θάλασσα. Είναι πολύ μικρό και ανεπαρκώς εξοπλισμένο για να αντιμετωπίσει τις υπό εξέταση εργασίες.

Ας υποθέσουμε πώς μπορεί να μοιάζει μια ιδανική σύνθεση στόλου. Η νοτιοδυτική στρατηγική κατεύθυνση και η περιοχή στο σύνολό της είναι σημαντικές, επομένως είναι καλή ιδέα ο στόλος να έχει άλλο τμήμα πλοίων επιφανείας. Για παράδειγμα, πέντε ή έξι καταδρομικά κατευθυνόμενων πυραύλων και τουλάχιστον εκατό συστήματα κατακόρυφης εκτόξευσης, μια ταξιαρχία καταστροφέων (έξι ή επτά αντιτορπιλικά κατευθυνόμενων βλημάτων και τουλάχιστον εκατό συστήματα κάθετης εκτόξευσης), μια θαλάσσια μεραρχία απόβασης (πέντε ή έξι αποβατικά και για όλες τις χρήσεις σκάφη όπως το Project 23900, που κατασκευάστηκε πρόσφατα στο Kerch), και ένα υποβρύχιο τμήμα (12–14 ντίζελ-ηλεκτρικά υποβρύχια).

Σε αυτή την περίπτωση, η Σεβαστούπολη μπορεί να φιλοξενήσει όλες αυτές τις δυνάμεις. Το θαλάσσιο τμήμα απόβασης θα ήταν καλύτερα βασισμένο στη λίμνη Donuzlav (μετά από βαριά αναβάθμιση της βάσης). Έχοντας αυτό υπόψη, είναι σκόπιμο να σχηματιστεί τουλάχιστον μία ακόμη ταξιαρχία πεζικού.

Ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας θα μπορούσε επίσης να επωφεληθεί από τη δημιουργία μιας διοίκησης θαλάσσιων μεταφορών που θα επιβλέπει τις θαλάσσιες και ωκεάνιες μεταφορές τόσο για τον στόλο όσο και για ολόκληρο το Υπουργείο Άμυνας. Η συριακή εκστρατεία έχει δείξει πειστικά την ανάγκη γι' αυτό. Η διοίκηση θα πρέπει να ναυλώνει εμπορικά πλοία (ro-ro και πλοία εμπορευματοκιβωτίων, φορτηγά χύδην και ελαφρύτερα, δεξαμενόπλοια κ.λπ.). Η χρήση μεγάλων αποβατικών σκαφών για τη μετακίνηση εξοπλισμού, όπως έγινε εν μέσω της ρωσικής εκστρατείας στη Συρία, δεν είναι πρακτική για πολλούς λόγους. Και η επίλυση μιας υποθετικής κρίσης μπορεί να απαιτεί μεγάλη χωρητικότητα φορτίου.

Με άλλα λόγια, ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας χρειάζεται τουλάχιστον διπλάσια πλοία επιφανείας και υποβρύχια απ' ό,τι έχει σήμερα. Κάποιοι μπορεί να πουν π[ως αυτό είναι υπερβολικό, αλλά στην πραγματικότητα, αυτό είναι το ελάχιστο απαραίτητο, τόσο σε εξοπλισμό όσο και σε προσωπικό. Μόνο μετά την εφαρμογή αυτών των προτάσεων θα μπορούσε ο Στόλος να θεωρηθεί επαρκής για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει σήμερα.

Νεότερη Παλαιότερη
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail